Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 8)

Takk for besøket - og veldig flotte blomster!! Godt å høre at alt er på plass og i gang. Blir spennende å se utviklingen!

Merkelig med den testen som ble rosa, noe feil må ha skjedd. Har du sjekket hva som står på prøveflaskene, at ikke noe er byttet om der?

Når jeg så bildene dine nå, lurte jeg på om du fortsatt hadde kullfilteret der, inntil jeg kom på at det tilnærmet svarte der måtte være svampen min! Gusj...! XD
Så deilig at alt gikk relativt smertefritt
Får bare vente og se nå, da...det blir spennende !
Hehe- den "svarte" er din ja, Kuledøm

Kullfilter og grønt filter er bortevekk.

Tok ny nh3/4-test - den kom ut på laveste verdi - helt gul. Skylte prøveflaske godt først i kranvann og så i akvarievann, og testet etter vannskifte, men godt likevel.

Fortsatt fiskebaby i karet - men ser bare en nå... Litt rart oppi alt.
Høres bra ut, dette...det ordner seg for snille piker
Og nå har du uansett gjort (og gjør) alt som gjøres kan...nå får naturen ordne resten ! Ja, bortsett fra litt vannbytter og målinger, da...

En annen ting jeg burde tenkt på før : I stedet for Aquasafe burde du bruke Seachem Prime. Den er det beste vanntilberedningsmiddelet, imho...og den hjelper på ammoniakk og nitritt i et knipetak (kan da brukes i flerdobbel dose). Jeg bruker denne ved hvert vannbytte, fordi jeg liker "belte OG bukseseler".
Det skal jeg kjøpe når jeg har brukt opp de midlene jeg har, Silvershaded. Tror jeg etter hvert må gå gjennom hele tråden og notere meg nyttige tips og triks.

I dag er jeg bare glad for at
a) alle fiskene lever fremdeles, inklusive minst 1 fiskebarn
b) jeg har - som du sier - gjort det jeg kan, og nå gjenstår "bare" 30 % vannskifte hver dag til jeg får testene mine
c) ammonium var 0 i går kveld (aner jo ikke nitritt da...)

Prøver å puste litt med magen - det er 9 dager siden sist.

Sliter litt med at mallene mine (Ancistruser?) spiser på plantene. Fikk tips om forvellede og skrelte erter, men jeg lurer på om det er noe jeg bare kan putte rett i karet? Jeg har to stk 3 cm lange acistruser, og å stå og forvelle en ert eller tre er jeg rett og slett ikke helt i stand til å ta innover meg. Spinat ble også nevnt - det spiser jeg selv - kan den puttes oppi skylt? Hvor mye skal sånne småtasser ha? Er veldig sparsommelig med maten, for jeg er redd for avfallsstoffene fra det som ikke spises også.
Med litt flaks nå, Sissan, kan muligens vannbyttene reduseres ganske snart.

Å forvelle erter er da ingen job...bare å koke opp litt vann og la dem ligge der et par minutter. Skrell, og putt i akvariet. Hvis du spiser frisk spinat, gjør du bare det samme med de bladene. Putt et blad oppi om kvelden, og fjern det som ikke er spist morgenen etter. Blir ikke mye forurensning av dette...mye verre med "fiskemat", som inneholder masse animalsk fett og proteiner.
Erter og spinat...
Jeg har aldri forvellet noe i mitt liv, tror jeg. Hva slags erter snakker vi om her da? Frosne/friske/tørkede? Jeg spiser ikke erter selv, så å kjøpe friske vil jeg helst slippe - blir så mye kasting (liker ikke kaste mat selv om den er billig...).

Jeg spiser frisk spinat ja - du mener den skal trekke i kokt vann før den går oppi karet?

Ser at noen putter oppi agurk, er det ok? Den kan vel IKKE kokes/trekkes først...
Agurken er det bare å vask dele biten på ca 2cm (eller mer om du vil) i 2 og tre biten på en teskje så den synker.
Erter, der kan du bruke frosne. Ikke tørkede, de er steinharde.
Ja, bare et kort oppkok av spinatbladene...ikke mer.
Forvellingen gjør det vel lettere for dem å spise og fordøye grønnsakene (men i prinsippet tror jeg ikke det er nødvendig hvis de klarer å spise det rått). Kanskje det holder å legge spinaten i vann du har kokt opp i vannkokeren (hvis du har en) - det skal jeg prøve til mine virvelløse venner i dag. Squash er vel også et alternativ til maller, innbiller meg at det er litt mer næring i det enn i agurk. Trenger ikke koke den heller. Brokkoli og kokt gulrot kan du sikkert også prøve.

Jeg skal også måle vannverdier i dag (håper nitritt-testen kommer seg fra Oslo og hit i dag) for å se hvordan status er hos meg etter dette opplegget
Kuledrøm: Det er helt rett at agurk er det mindre næring i.
Takk igjen, dere

Da blir det ut og kjøpe frossenfor i fiskebutikken og frosne erter i matbutikken i dag. Så blir det festmiddag i kveld.

Mater dere før eller etter vannskift? Jeg mater vanligvis etter - tenker det ikke er bra med stress på full mage - hehe.

Hva er beste frosne levendefor (morsomt navn - frossent og levende...?) for
a) Guppy/platy
b) Kampfisk
Kan de/vil de spise det samme?

Syns kampfisken vår spiser litt lite, men mistenker at det er fordi han livnærer seg på yngel akkurat nå. Det er vel ikke sannsynlig med fødsel på 2 yngler, så det har nok blitt en del proteiner på ham siste døgnet tipper jeg.
Artemia er fin frossenmat. I tillegg er det bra for magene med litt dafnier, for det er en del fiber i dem og ikke så masse protein som i artemia.
Av og til er det også greit med noen røde mygglarver. Men vær forsiktig når du håndtere disse, de inneholder allergener som noen mennesker reagerer veldig på. Har du vært borti dem, er en nøye håndvask på sin plass.

Jeg mater stort sett ikke rett etter et vannbytte...her får de frokost, og så vannskift på ettermiddagen. Men jeg tror ikke det er så viktig hva man velger. Noe annet er det rett etter filterrens, da mates det sparsomt et par dager...for sikkerhets skyld.
Da blir det innkjøp av artemia og dafiner om de har... Mater dere med bare dette - eller flakfor i tillegg? Hvor ofte skal de ha slikt frossenfor?

Krysser fingre for fine tester hos deg i dag Kuledrøm!

Jeg har FORTSATT ikke fått testene jeg bestilte fra Aquamanias fredag morgen forrige uka - er litt frustrert over det... Erfaringer med leveringstid derfra, dere? Man har jo vanligvis ikke så dårlig tid som jeg har - men jeg skulle GJERNE målt nitritt/nitrat fremover nå - med nye biomedier fra Kuledrøm...

Jeg har jo Ammonium-test, så jeg får kjøre det før vannskifte i dag - men jeg håper jo uansett at den holder seg på 0 og at jeg har kommet over i nitrittfasen. Minst...
Mulig du har sett dette men:

På siden dems står dette:

Info angående ordrer:

Da vi har noe begrenset plass i lokalet har vi basert oss på å bestille varer hver uke. Unntaket er i ferie perioder, da pleier vi også å holde lokalet stengt. Vi bestiller på tirsdager og normalt sett så kommer varene hit på torsdags kveld samme uke, med forbehold om at leverandøren har det vi har bestilt. Det hender de også går tom for varer. De ordrene som kommer inn f.eks. på fredager, kan risikere å måtte vente noen dager ekstra om vi ikke har de varene på lager, har vi de på lager så sendes de ut fortløpende. Ordrene pakkes så fort vi har fått varene og normalt sendes de ut på fredager og lørdager. Ordre med planter sendes ikke før mandag, da unngår vi at de blir liggende på postkontoret for lenge. Vi jobber hele tiden med å utvide vare lageret litt og litt sånn at det blir mulig å betjene ordrene raskere.

Vi anbefaler at man leser godt igjennom kjøpsbetingelsene før man handler.
Ja, det har gått litt tregt fra Aquamanias når jeg har bestilt, og det er sikkert pga. det Skattebo viste til. Min favoritt er Zooservice, de har alltid sendt samme dag som jeg har bestilt, og resten er da opp til postgangen - det går som regel kjapt, og det er med sporing.

At jeg ikke sendte med deg dafniene jeg har i fryseren, de kresne kulefiskene vil ikke ha det. På den annen side - hvis det var 26 grader i bilen din, så hadde de neppe vært frosne lenger :-P

Når ting har roet seg kan du også prøve å klekke levende artemia, det er moro å se hvor ivrige fiskene blir av å få jaktet litt! Det er veldig enkelt, man trenger bare fx denne klekkeren, fyller med vann iblandet artemiasalt, strør i artemiaegg, har på lokket, og lar stå i god romtemperatur, eller helst enda litt varmere, i et par dager. Vips! Mange ørsmå svømmende krepsdyr. Kulefiskene digger det, og får det som snacks en sjelden gang.

PS - NH4 helt gul her, heldigvis. NO2 ikke ankommet ennå her heller.
Takk, Skattebo og Kuledrøm. Jeg hadde ikke lest det, men jeg ringte ham på mandag, og da sa han at han hadde alt på lager som jeg hadde bestilt, så jeg hadde håpet å få det alt i går. Forklarte at jeg hadde dårlig tid. Sendt ham et par mail uten å få svar, sendte sms i dag, og fikk da bekreftet at pakken er sendt, men ikke når.

I dag testet jeg positivt på ammonium, dessverre . Var nok egentlig det i går også, da testet jeg jo etter vannskiftet. Nå ser den sånn ut...

Fint at vi ikke har ødelagt noe hos deg, Kuledrøm, godt å vite

Levende artemia høres morsomt ut. Akkurat nå jakter de levende yngel av noe slag - det ser også litt morsomt ut. Håper bare de er ferdige til ungene mine kommer, tror ikke de ser humoren i det - og det er jo egentlig bra...
Mating med frossenfor...
skal jeg tine frossen artemia før mating? står kanskje på pakken? Dafnier hadde de ikke inne nå, så det blir bare artemia.
I tillegg har fiskene fått knust snegle, og de får selskapserter når lyset går om en times tid, tenker jeg. Må spise selv først...

I dag tok vannskift på 30 liter ca 10 minutter. Så det går helt klart forover for nybegynneren her... Gleder meg likevel til å bare se på dem...
Ja, du må tine artemiaen. Jeg legger biten oppi et dertil avsatt lite glass og lar det tine der. Har jeg det travelt, setter jeg glasset på badegulvet (hurra for gulv-varme !). Du kan så helle bort "vannet" som blir når de er tint.
Med såpass få fisker får du tilpasse hvor mye du gir...mulig du kan dele en kube på to ganger.

PS.: Har hat super-lynraskt vannbytte her også...mellom henting av junior på hockeytrening, middag og barnevakt nu straks...puhh...
Høres særs travelt ut SilverShaded, en hverdag jeg kan kjenne igjen for så vidt...

Artemia VELDIG populert - full fres i karet, stor fest. Litt bekymret for om jeg heiv oppi for mye (tok en hel rute - den svellet da jeg tinte den -var ikke helt forberedt). Håper det ikke blir alt for mye avfallsstoffer av det - hopper over frokosten i morgen... (mater litt 2 gg daglig - de spiser opp flakforet på ett minutt ca)

Ellers syns jeg det lukter i karet i dag. Annerledes. Jord-aktig?
Tilfeldig bekjentskap
© Mark Sabaj Pérez, ANSP & All Catfish Species Inventory
Reklame for plussmedlemskap