- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- FerskFisk (side 8)
FerskFisk (side 8)
Postet 27.01.16 kl 02:35
mens jeg venter på et ting får blanda seg så jeg får øst opp en ny vann test, så tester jeg en strips. Ser nitritt verdiene øke, nå topper det snart skalaen på JBL 6in1 test
Merkelig nok så ser pH på stripsen mer fornuftig ut en JBL's dråpetest i kveld. Strips viser pH mellom 7-7.2. Men jeg renser ekstra godt og tester pH på nytt om litt.
Merkelig nok så ser pH på stripsen mer fornuftig ut en JBL's dråpetest i kveld. Strips viser pH mellom 7-7.2. Men jeg renser ekstra godt og tester pH på nytt om litt.
Postet 27.01.16 kl 02:44
Postet 27.01.16 kl 04:04
Endret: 27.01.16 kl 04:05
Postet 27.01.16 kl 21:56
Postet 27.01.16 kl 21:57
Postet 27.01.16 kl 21:59
Postet 27.01.16 kl 22:03
SilverShadedBare husk på : heller litt lite enn for mye. Og prøv å holde deg til tilsetning omtrent samme tid hver dag, selv om jeg skjønner at det klør i testfingrene.. ;-)
Mellom 22-23 hver kveld :p
Jeg tenkte, kanskje noe av mine kjære Nitrosomonaser har daua av sult.. så 10 dråper, venter og sjekker igjen.
TAKK SilverShaded, hadde vært litt lost uten deg tror jeg! I alle fall veldig usikker
Postet 27.01.16 kl 22:14
Postet 27.01.16 kl 23:00
Bordet er dekket
Da er er testene klare.
Glemte å si jeg introduserte 2 liter springvann 25ºC for å kompensere for testprøver og fordamping. Med ørsmå mengder klor, jeg vet det, men klor skal heller ikke være totalt fraværende?
Jeg er tilbake til ca 17 liter vann totalt
pH= 7.8 (off scale)
NH4 1 til 1.5
testet springvann kaldt: pH = 7 blank! ..men det var kaldt vann.. jeg henta fra varmtvannstanken, som sikkert kan være grobunn for mye rart om den ikke er varm nok. Hvorfor gjorde jeg det..
tester springvann 25ºC: pH = 7.2
Huskeliste til meg selv!:
Og planlegg vannbytte eller dersom det skal fylles mer vann i tanken. Egen bøtte eller kar og bruk kaldt friskt vann, la det stå å frigjøre seg for litt klor og få riktig temperatur. Ikke bruk varmtvannstanken..
Ikke bruk en kopp til akvarieprøvene, som er kliiin lik din drikkekopp. Det er forfriskende men endog..
Glemte å si jeg introduserte 2 liter springvann 25ºC for å kompensere for testprøver og fordamping. Med ørsmå mengder klor, jeg vet det, men klor skal heller ikke være totalt fraværende?
Jeg er tilbake til ca 17 liter vann totalt
pH= 7.8 (off scale)
NH4 1 til 1.5
testet springvann kaldt: pH = 7 blank! ..men det var kaldt vann.. jeg henta fra varmtvannstanken, som sikkert kan være grobunn for mye rart om den ikke er varm nok. Hvorfor gjorde jeg det..
tester springvann 25ºC: pH = 7.2
Huskeliste til meg selv!:
Og planlegg vannbytte eller dersom det skal fylles mer vann i tanken. Egen bøtte eller kar og bruk kaldt friskt vann, la det stå å frigjøre seg for litt klor og få riktig temperatur. Ikke bruk varmtvannstanken..
Ikke bruk en kopp til akvarieprøvene, som er kliiin lik din drikkekopp. Det er forfriskende men endog..
Postet 27.01.16 kl 23:37
SilverShadedÅneida, de tåler mer enn som så ! Usikkerhet fører til forvirring, som fører til feil slutninger, som igjen fører til panikk...og panikk utelukker rasjonell tenking. Sånt blir det feil av.. ;-) Bare hyggelig å kunne hjelpe.
Ikke panikk, men ekstra arbeid for min del ok, litt panikk, men det kan ikke måles! Skal jeg tilføre noen dråper til med salmi så vi får det opp til 3 igjen?
EDIT: 6 dråper salmi tok meg fra 1.5 til 3 for to dager siden. Dersom jeg tilfører så mye er det ikke langt unna startdosen
Takk for hjelpa.. som alltid!
Postet 27.01.16 kl 23:39
Endret: 27.01.16 kl 23:56
Postet 27.01.16 kl 23:55
SilverShadedJeg tar alltid vann direkte fra akvariet med dedikert sprøyte (en for hvert kar). Drar sprøyta full minst 3-4 ganger før prøven taes ut. Tungvindt hvis man skal ta mange prøver, kanskje...men utelukker feilkilder.
Godt tips, jeg starter med det! Og så er det atter bare EN drikkekopp på bordet
Postet 27.01.16 kl 23:58
Postet 28.01.16 kl 00:21
Lønner seg nok å handle i en butikk der det er litt turnover, ihvertfall...selv om flaskene holder seg bra så lenge de er forseglet.
Jeg handler alt sånt fra Aquaristikshop.
Jeg handler alt sånt fra Aquaristikshop.
Postet 28.01.16 kl 00:35
SilverShadedLønner seg nok å handle i en butikk der det er litt turnover, ihvertfall...selv om flaskene holder seg bra så lenge de er forseglet. Jeg handler alt sånt fra [URLBLOCK1].
Takk for tipset, jeg handla inn..
Men jeg tenker, det bør jo vøre mulig å lage en liste over det Akvaforum mener er top 2-3 forhandlere og kanskje akvaforum kan få sin egen lille 4% bonuskode for å anbefale disse videre til ferskinger som meg. 2% til meg 2% til akvaforum ..
hehe, men jeg handla inn, aquaristikshop var så seriøse at de trakk fra engelsk moms før de eksporterte varen til Norge. Ikke alle gidder det!
Postet 28.01.16 kl 01:16
Nå er Aquaristikshop tysk, da...og tysk moms (MwSt/USt) er 19%. Seriøse tyske akvaristikk-webshops trekker alltid fra MwSt. Men du må naturligvis betale norsk MVA + fortollingsavgift hvis vareverdien er over tollgrensa. Når du logger inn med en norsk bruker-konto, vises prisene i Aquaristikshop alltid uten MwSt.
Når det gjelder norske web-shops, er det veldig mange meninger om hva som er bra og ikke bra. Aner ikke om noen har gjort noe fremstøt overfor f.eks. Webzoo, Aquamanias, Akvarielageret osv. Men har en mistanke om at et sånt system blir tungdrevet/kompliserende for butikken og kanskje mulig å utnytte.
Når det gjelder norske web-shops, er det veldig mange meninger om hva som er bra og ikke bra. Aner ikke om noen har gjort noe fremstøt overfor f.eks. Webzoo, Aquamanias, Akvarielageret osv. Men har en mistanke om at et sånt system blir tungdrevet/kompliserende for butikken og kanskje mulig å utnytte.
Postet 28.01.16 kl 01:36
SilverShadedNå er Aquaristikshop tysk..
Ja, forhandlerne er ikke glad i sånne koder egentlig. Hender folk som har kjøpt en del plutselig finner ut det har vært en "kode" tilgjengelig og så blir de sure. Og det krever jo litt vedlikehold ja, endring av koder i ny & ne osv.. men det kan være positivt for alle parter ..
I mellomtiden har jeg målt NH4 igjen
16 dråper salmi og 2l springvann tok meg bare til ca 2ppm NH4 etter 3 timer ?!?
antar det er tomt for ammo i morra når jeg sjekker
Jeg dropper et par dråper til med salmi og tar kvelden.
Postet 28.01.16 kl 02:12
Tror jeg må være litt mer bestemt når jeg doserer salmi, ikke 10 dråper først og 4 og 2 til slutt.. tar for lang tid og målingene blir ikke optimale i beste fall.
JBL dråpetest:
NH4 = 0.05ppm !
NO3 = rundt 100ppm
pH som jeg tok på strips er omtrent uendret fra i går, 7.6-7.8
NO2 på strips var offscale, dvs en hel del over 10mg/l
Da er første pulje med Nitrosomonas etablert tenker jeg og neste pulje, Nitrospirae som skal bryte ned nitritten til nitrat..sliter med å etablere seg. Har jeg skjønt det riktig?
16 dråper salmi med en gang? :p
EDIT: Fillern, sammenliknet feil tester :p Rettet NO3 som ER rundt 100ppm
..jeg sjekka NH4 testen på NO3 skalaen .. :/ sa da endrer jo ting seg
JBL dråpetest:
NH4 = 0.05ppm !
NO3 = rundt 100ppm
pH som jeg tok på strips er omtrent uendret fra i går, 7.6-7.8
NO2 på strips var offscale, dvs en hel del over 10mg/l
Da er første pulje med Nitrosomonas etablert tenker jeg og neste pulje, Nitrospirae som skal bryte ned nitritten til nitrat..sliter med å etablere seg. Har jeg skjønt det riktig?
16 dråper salmi med en gang? :p
EDIT: Fillern, sammenliknet feil tester :p Rettet NO3 som ER rundt 100ppm
..jeg sjekka NH4 testen på NO3 skalaen .. :/ sa da endrer jo ting seg
Postet 28.01.16 kl 23:20
Endret: 28.01.16 kl 23:29
Postet 28.01.16 kl 23:34