Inger Annes akvarieprosjekt (side 80)

Inger Anne
Men jeg har bare mottatt en eneste e-post fra deg i kveld.

Det stemmer nok det. De andre er mange dager siden jeg sendte.
Takk for svaret.
Jeg kom plutselig på at jeg hadde en tom glassflaske i bilen min, og den tuten passet artemiaklekkeutstyret til. Dermed er den saken i orden. Og det er i grunnen veldig greit, for jeg har fått noen overraskende nyheter i kveld. Etter et møte i forrige uke, virket det som om det planlagte sykehusoppholdet kunne la seg vente på til over Jul. I kveld fikk jeg vite at det er under to uker til! Og jeg har jo massevis av coryyngel akkurat nå. Så det blir å ta med seg noen av isboksene mine på sykehuset igjen, det. Og med muligheten til å seriekoble artemiaklekkere, kan jeg ta med to, i stedet for den ene jeg hadde sist. Men det blir temmelig problematisk med så mye yngel. Sist var det bare én isboks. Nå har jeg mange. Og det er såpass mange yngel at jeg ikke kan samle dem i én boks. Schultzeiyngelen er stor nok til å flytte inn i et akvarium, og kan være igjen hjemme. De vil ikke få så mye vannbytter som de burde ha, men generelt er disse ynglene temmelig hardføre. Atropersonatusene er bare 4 igjen, så de kan jeg slippe sammen med andre. Trilleyngelen er for mange til å blande med noen. Tvert imot blir jeg trolig nødt til å skille dem i to isbokser i løpet av tiden på sykehuset. Septentrionalisene er bare 7, så de kan jeg f.eks. sette sammen med atropersonatusene. Og så har jeg jo en hel boks med sterbaiegg til klekking akkurat nå. Så hvis ikke super-arcuatusene eller C-140-ene skulle finne på å leke før jeg skal inn, så blir det 3 isbokser, og 4 når jeg blir nødt til å fordele trillene. Det spørs om det blir så populært. At jeg hadde med én isboks kan man jo sånn halvveis skjule og vitse med. 3-4 bokser med yngel og 2 artemiaklekkere gjør liksom litt mer utav seg. Men jeg har jo ikke noe særlig valg, hvis jeg vil at de skal greie seg. De er for små til å bli sluppet ut i yngelkar, og bare få to vannbytter i uka. Jeg har forlengst lært at mange coryyngel ikke takler at du slurver en eneste dag engang.

Forresten fant jeg i dag den rare trilleyngelen død. Så greide deg seg altså ikke likevel. Sukk! Jeg vet det er naturens gang, men man får liksom et ekstra spesielt forhold til de som er litt svakere enn de andre. Det er så utrolig herlig å se at de greier seg! Men denne gjorde altså ikke det, likevel. Jeg får trøste meg med at den forrige trilleyngelen som var slik, faktisk overlevde, og til og med vokste opp til å bli en normal liten trille, og det var et eneste stort mirakel.
Kveldens vannbytte på corybarna mine viste at samtlige septentrionalisyngel nå har røde mager. Så da greier de altså å ta til seg artemia. Da er det bare å kjøre på... De skal likevel få Liquifry i noen få dager til, sånn for sikkerhets skyld. Litt variasjon i kosten er ikke å forakte.
Seriekoble artemiaklekkere har jeg ikke tenkt på før... Men det er jo genialt!
Når skal jeg lære meg å holde den store kjeften min lukket? Jeg stod opp i morges (eller rettere sagt i formiddag), etter at bikkja mi hadde stått og hoppet opp og ned på den fulle blæra mi, for å få meg til å ta henne ut, slik at hun kunne få tømt sin fulle blære. Jeg sjanglet ut på badet (jeg er et utpreget B-menneske), og sjanglet etterpå tilbake til soverommet, for kle meg meg. Jeg så da at Askimskogen ikke lå på sin vante plass, og at det så ut som om han hadde noen hvite prikker på finnene - prikker som ikke skulle være der. Jeg listet meg nærmere, for å se om det var noe galt, eller om det bare var sandkorn som hadde havnet oppå finnene. Merkelig nok stupte han ikke i skjul. Han er vanligvis en meget sky herremann, men han lot meg villig titte. Til min lettelse så jeg at det var sand, og ikke noe annet som laget de hvite prikkene. Og plutselig så jeg det:
Inger Anne
Så hvis ikke super-arcuatusene eller C-140-ene skulle finne på å leke før jeg skal inn, så blir det 3 isbokser, og 4 når jeg blir nødt til å fordele trillene.

Egg! Massevis av egg! Hundrevis av egg! På to områder på frontglasset. Jeg regner med at dere har skjønt ut fra entusiasmenivået at det ikke var super-arcuatusene som var de skyldige (i så fall ville jeg ha brutt lydmuren). Mona sa da jeg kjøpte hennes gjeng med C-140 at "jeg sier ikke hvis de leker, jeg sier når..." Det er utrolig synd at jeg ikke fikk være vitne til selve leken, men jeg har i hvert fall fått være vitne til hvordan det ser ut etter at de har lekt. Det er utrolig synd at fotoapparatet mitt er ødelagt, for dette skulle jeg gjerne ha hatt bilder av. Vel, det var bare å sette i gang å plukke egg før de herdet såpass at de ville være for vanskelige å få av glasset. De var nesten ikke klebrige lenger, så jeg mistet noen få egg. Stakkars Kaisa måtte pent vente på lufteturen sin, til alle eggene var berget ut av akvariet. Med en så diger sugemalle som Askimskogen i samme kar, tok jeg ingen sjanser på at eggene ville forbli der de var, og ikke havne i en diger mallemage. Eggene er nå samlet i to isbokser. Hva i huleste jeg skal gjøre med dem når de klekker, aner jeg ikke. Hvis jeg får samme klekkeprosent som Mona fikk, står jeg med et kjempeproblem når jeg skal inn på sykehuset om halvannen uke. Jeg kan ikke ha hundrevis av yngel fordelt i to isbokser! Det ble forresten litt av et problem etter at jeg hadde samlet eggene også. Jeg hadde jo ledige plasser på luftpumpene mine, men jeg var i ferd med å gå tom for luftesteiner. Til slutt fant jeg to stykker i enden av en slange jeg hadde slengt inn i underskapet på discuskaret mitt. Og til slutt fikk altså Kaisa den sårt etterlengtede lufteturen sin, stakkars.

Jeg vet ærlig talt ikke hva som skjer i huset mitt i høst. Dette er altså den 7. coryarten som leker i løpet av 2-3 måneder! Trillene er også helt ville i dag, og jeg mistenker sterkt at de leker. Jeg har hverken sett T-stilling eller egg, men de fyker opp og ned langs glasset, og hannene er helt ville. De klenger på damene, og forsøker fortvilet å tilby sine tjenester. Så hvis de ikke leker ennå, så blir det i hvert fall i løpet av dagen. Jeg kan ikke forestille meg annet. Det føles feil å ikke kunne plukke ut egg, men jeg har bare ingen sjanse til å ta vare på flere nå. Dette er vel 3. gang på rad at jeg bare må la trillene leke i fred, uten at jeg plukker egg.

Mona, hvis du leser dette her: Var det C-140-yngelen som hadde fryktelig lav PH, eller gjaldt det eggene også? Jeg tenker på om det må til veldig lav PH for å unngå at de mugner hele gjengen.
Så gøy Inger Anne ,men kjenner til det der med at de legger egg rett før en skal vekk av en eller annen grunn
Du har ikke et ledig kar du kan putte eggene i sammen med litt mose ? Da har de gjerne litt større sjanse for å overleve mens du er på sykehuset .
Problemet er at jeg vil at flest mulig skal overleve, og det betyr vannbytter og bytte av isboks/akvarium hver dag, samt fôring med, selvsagt. Jeg greier ikke å bare putte dem i et akvarium og håpe det beste. Så jeg får se hva jeg gjør når tiden nærmer seg. Scultzeiene får greie seg i et akvarium, de er store nok og tøffe nok til at jeg kan slippe dem ut. Da gjenstår bare trillene, septentrionalisene, sterbaiene, atropersonatusene og de vanvittige mengdene med C-140. Jeg kommer til å be noen om å stikke innom daglig å mate de andre fiskene mine, men jeg kan ikke be vedkommende om å ta seg av yngelen også, da det medfører vannbytter, oppvask av brukte isbokser (jeg sliter med å ha nok til å bytte hver dag - jeg må jo ha dobbelt sett), sile av og fôre med artemia, sette artemia til klekking osv. Det krever mye jobb, og det krever en akvarist, og den jeg har tenkt å spørre, er ikke akvarist.

Med disse enorme mengdene coryegg, dro jeg like gjerne ut og kjøpte enda mer artemiaegg til klekking. Det har allerede sunket godt i det glasset med egg jeg kjøpte forrige uke. Det går mye av det akkurat nå. Det er nesten så artemiaklekkerne går varme der de står. Jeg innser at jeg bør sette igang en tredje klekker nå, men etter dagens eggsplosjon, har jeg faktisk ikke noen luftpumpe ledig lenger (og jeg har ikke flere artemiaklekkere jeg kan seriekoble, bare den jeg kan henge opp på veggen på badet). I utgangspunktet skulle jeg hatt en ledig luftpumpe, men tappen som man setter luftslangen fast på på pumpa, brakk da jeg røsket av luftslangen for å bruke den i en av de nye isboksene. Jeg tviler på at det lar seg lime på igjen, men jeg skal selvsagt forsøke. Det er bittert om jeg må gi opp denne luftpumpen, da det er en svært kraftig en, som faktisk er tiltenkt å kunne brukes i hagedam.

Jeg har også bunkret opp med røde myggiser, så jeg har nok til jeg skal overlate fôringen til andre.

Jeg hadde forresten rett i at det var/kom til å bli trillelek i dag. De holder på akkurat nå. Jeg har faktisk plukket ut 3 egg, som jeg har klistret opp i isboksen sammen med sterbaieggene. Jeg blir nesten matt av all denne coryleken. Det må da slite dem ut til slutt!
enten ingenting eller alle på en gang eller? :p morro med egg da, trillene mine bare terger meg. dumminger :p
Sanne
trillene mine bare terger meg. dumminger :p

Gi dem litt ekstra sirkulasjon. Det kan få dem i gang hvis de er på kanten til lek. Denne multilekingen hos trillene akkurat nå, kommer av en helt vanvittig sirkulasjon i vannet, etter at jeg satte inn et ekstra filter for å kjøre det inn i dette karet. Dermed ble sirkulasjonen dobbelt så kraftig som den var fra før, og etter det har trillene vært helt fullstendig sprø!

Grunnen til at C-140 lekte nå, var også endringer i strømforholdene i dette karet. Jeg forsøkte tidligere å lage min egen diffusor her, og det var en heller mislykket affære. For to dager siden, tok jeg av den delen som jeg hadde fiklet med, og satte tilbake utstrømsrøret jeg hadde hatt før. Samtidig renset jeg filteret, slik at sirkulasjonen ble bedre. Jeg hadde også planer om å sette inn en sirkulasjonspumpe, for å dytte dem i gang (det var før jeg visste at det ble så kort tid til neste sykehusopphold), men det rakk jeg ikke. Fiskene kom meg faktisk i forkjøpet. Det var også økt sirkulasjon som fikk sterbaiene til å leke denne uka (jeg satte inn en sirkulasjonspumpe, i håp om å dytte i gang noen av sugemallene i karet). Økt sirkulasjon er tydeligvis en trigger som har stor effekt. Super-arcuatusene fikk også opp farten da de fikk økt sirkulasjon, men de kommer liksom ikke helt i gang. Det er bare hannene som er svært så klare for lek, mens damene ikke lar seg friste ennå. Men hannene tilbyr sine tjenester titt og ofte, og det begynte de med da sirkulasjonen i karet økte.
ja, jeg har en ekstra powerhead i det karet vanligvis, men den går nå som filter i yngel/karantenekaret.. burde visst skaffe flere slike å ha på lur :p
eneste er vel har jeg ikke har tid eller utstyr til å drive med isbokser og artemiaklekking og sånn.. har bare liquifry og annet yngelfor fra da jeg plutselig fikk venusyngel, men hadde jo vært morro å få bevist at de trillene kan :p skal uansett gjøre innkjøp til nykaret jeg skal sette opp, så da skal jeg følge rådet ditt om litt mere vei i vellinga
Inger Anne
Mona, hvis du leser dette her: Var det C-140-yngelen som hadde fryktelig lav PH, eller gjaldt det eggene også? Jeg tenker på om det må til veldig lav PH for å unngå at de mugner hele gjengen.


Først; gratulerer Jeg bare visste det! De var eggtunge på overtid allerede da de flyttet til deg, så det var bare et spørsmål om tid.

Jeg kjørte på med lav ph fra starten av ja. Og husk en ting med disse; ikke vær for rask til å plukke ut tilsynelatende mugne egg! Det klekker faktisk overraskende mange yngel ut av noe som ser ut som en eneste stor muggdott, en klase egg kan være helt dekket av det. Og likevel popper det ut yngel av dem.

Jeg begynte å legge de verst muggangrepne eggene i en egen boks, en "sluse" før kasting, og lot de stå der en dag eller to. Jeg så over boksen flere ganger om dagen og fisket ut yngel etter yngel De ble flyttet tilbake til den vanlige klekketanken.

Hvis du skal komme hit en tur og hente filteret vi snakket om Inger Anne, kan du få et par klekke-tanker i plast av meg. De er i gjennomsiktig plast, av typen som har en brunaktig tone i plasten, godt brukte og sånn, men fullt brukbare. Så har du litt ekstra bokser å klekke og fostre opp yngel i De rommer vel 8 liter tror jeg, altså litt større enn isboksene.
Jeg har skaffet meg nye plast-tanker nå, så jeg har noen av de gamle til overs.
Tror sikkert jeg har en luftpumpe til overs også.
Det er noe rart med fingrene mine: ser jeg coryegg i et akvarium, så bare fingrene plukke dem ut, selv om jeg vet jeg ikke har plass til flere egg nå. Jeg har akkurat plukket endel trilleegg ut av akvariet. De bare hang der så synlige, at jeg bare måtte. Eggene er kastet oppi til sterbaieggene. Jeg har ikke plass til flere isbokser etter dagens dose. Trilleeggene jeg fant så forøvrig ut til å være fra flere forskjellige egglegginger. Noen av dem var skikkelig mørke, og jeg tviler på at de har blitt lagt i dag. Det støtter forsåvidt opp under følelsen jeg har hatt av at trillene nesten har lekt daglig i det siste.

Dere skulle ha sett spisebordet mitt akkurat nå! 5 isbokser med yngel, 3 med egg, og 6 med vann som står og utligner temperaturen til vannbytte senere i kveld (det skulle egentlig bare være 5, men jeg tok litt feil på antallet her en liten stund. Ikke rart man blir forvirret med alle disse isboksene, i grunnen). Dermed står det altså 14 isbokser på spisebordet akkurat nå, sammen med et vanvittig kaos av luftslanger, to bøtter, tørkepapir, en pappeske full av fiskefôr (samt litt utstyr som brukes ofte), to bæreposer med fuglemat, og flere små poser med hirsekolber. Det er ikke en eneste ledig flekk på spisebordet mitt akkurat nå...
Synes jeg ser det men kjekkt med yngel da, selv om det gjerne ikke var på det beste tidspunktet for deg nå .
Er det ikke det bor skal brukes til da?? Sette ting på.
Galemor
Er det ikke det bor skal brukes til da?? Sette ting på.

Forsåvidt. Men det hadde vært kjekt å ha en plass hvor man kan sitte og spise også...

Av og til ser man ikke de enkleste løsninger på problemer. 325-literen min er et gammelt akvastabilkar, med heldekkende lystopp. Lystoppen har luker som er like lange som karet, og som man vipper opp - helt standard gamle akvastabilarmatur, altså. Disse lukene er faktisk bare festet med en skrue i hver ende - festet til plastikken som utgjør enden av armaturet. Problemet med en gammel og slitt topp som denne, er at plastendene lett kan brekke, og da har man ikke noe sted å feste denne ene skruen som fungerer som en slags hengsel. Og dette skjedde på den ene siden, da jeg fikk dette karet i huset. Etter det har det vært en daglig banning hver gang den delen som da ikke har en skrue som holder den fast, ramler ned (når jeg holder på nedi karet) sånn halvveis. Plasten på den andre enden er også temmelig skjør, og hele greia holdes altså av en eneste skrue. Jeg venter bare på at den skal ryke en dag som den igjen ramler ned på den løse siden. Dette har altså irritert meg i 1 1/2 år, og jeg har fortvilt over å ikke finne noen løsning. Det er jo ikke noe å feste skruen i på den siden der plastikken er brukket av! Før jeg i går kveld plutselig kom på at jeg kan jo kjøpe hengsler og skru dem fast på luken og resten av lystoppen. Slike hengsler som er beslag. De er jo ikke avhengige av hvor på luken jeg setter dem, og jeg har metallbor som gjør at jeg kan bore i aluminiumet. En så vanvittig enkel og innlysende løsning på et problem jeg har bannet over og lurt på hvordan jeg skal løse i 1 1/2 år! Idiot Inger Anne!

Det slo meg forresten i dag at jeg nå heller kan begynne å telle hvilke coryer jeg har som ikke har lekt i høst, framfor hvilke som har lekt. Over halvparten av coryene mine har nemlig lekt nå. De som gjenstår (såvidt jeg vet. Det kan jo ha skjedd noe i skjul - særlig i karet der trillene går) er super-arcuatusene (bombe - det visste dere vel ikke ), CW-06 (såvidt jeg vet. Jeg antar at de ikke deltok i moroa i morges. Ellers ville jeg ikke ha funnet alle eggene i to svært samlede områder), duplicareusene, concolorene (de to sistnevnte kan jo ha funnet på noe - det er de som bor sammen med trillene. Det har vært stor aktivitet, særlig hos duplicareusene, men jeg har stort sett knyttet det sammen med at de har fotfulgt trillene når de har lekt, for å få seg en næringsfull godbit), leopardusene og brochisene (som jeg jo regner som en cory, selv om den strengt tatt ikke er det). 7 har lekt, 6 har det ikke. Men jeg skal greie å få flere i gang før Jul, det er målet. Og vi vet alle hvilke jeg tenker på...

Jeg har i det siste syntes at den ene sirkulasjonspumpa jeg bruker til å fylle vann i akvariene med, har fungert svært dårlig. Vannstrømmen har virket som om den har vært mye mindre enn normalt (pumpa står skrudd opp til full guffe hele tiden). Siden dette er en sirkulasjonspumpe som kun står i en vannlagrinsstamp, så jeg heller ingen grunn til at denne skulle ha gått tett på noe vis. I kveld fikk jeg endelig somlet meg til å åpne den og sjekke hva problemet kunne være, og da fikk jeg sjokk! Den delen av metallakselen som stakk opp over rotoren var helt fullstendig innsnurret i hår! Det var helt vanvittig hvor mye hår det var snakk om! Ikke rart pumpa virket dårlig. For å være ærlig, begriper jeg ikke hvordan den kunne fungere i det hele tatt. Men det sier jo litt om hvor solide og pålitelige disse pumpene er. Og det forteller meg også hvilken vannlagringsstamp bikkja går og lepjer mest i. Men det visste jeg igrunnen allerede.
Ja, det hadde vært noe. Thihi!

Jeg ser til min skrekk at det ikke er et eneste hvitt egg blant eggene som ble spydd ut av C-140-ene i går. Ikke ett eneste ubefruktet egg! O hellige himmel! Jeg har ikke senket PH-en i isboksene mine ennå. Jeg må innrømme at jeg faktisk gruer meg. Det virker så voldsomt å senke PH-en så mye på en gang, selv om det "bare" er egg i boksene. Dessuten må jeg forske ut en måte å gjøre dette på, hvor jeg vil få lik PH hver gang jeg må bytte vann på yngelen (når jeg kommer så langt). Jeg har ikke tidligere vært nødt til å senke PH på innholdet i isbokser, og det ligger an til å bli en vanskelig greie. Man har ikke mye feilmargin når det er snakk om så lite vann.
Åh så moro, Inger Anne!

Har du noen peiling på hvor mange egg C140 trykket ut av seg?
Jeg har ikke orket å telle dem, rett og slett fordi de er omtrent umulige å telle, siden flere av eggene er i klaser. Men nå måtte jeg bare gjøre et forsøk, og jeg kom fram til at det er over 300 egg. ^_^ :-P
Å herlighet! Trehundre egg!

Det er jo sykt, da. Det hadde vært utrolig moro med et kjempekull (jeg hadde jo håpet når jeg fisket ut over 100 egg fra atropersonatus, men..), men samtidig må en jo lure på hvor i alle dager en skal oppbevare alle!

Skal bli spennende å se hvordan det går med dine fremover, gleder meg til å lese om de (og de andre også)
Tilfeldig bekjentskap
© Roy Fredrik Pedersen
Reklame for plussmedlemskap