Tropheus Bilder (side 80)

Vidar Alfei
Kan hende det er nevnt dette tidligere, men har funnet litt info om vannverdier i Tanganyika. "[I]Chemical Constituent L. Tanganyika Electrical conductivity (µS = µmho) 606-620 Sum of cations (meq/L) 7.30-7.46 Sum of anions (meq/L) 7.25-7.71 pH 8.66-9.06* Na (sodium) (mg/L) 57-63.6 K (potassium) (mg/L) 18.0-35.5 Ca (calcium) (mg/L) 9.2-17.6 Mg (magnesium) (mg/L) 39.2-43.3 HCO3 + CO3 (bicarbonate, carbonate) (meq/L) 6.02-6.81 Cl (chloride) (mg/L) 20.9-36.6 SO4 (sulfate) (mg/L) (using ion-exchange resins) 7.2-15.3 SiO2 (dissolved silica) (mg/L) 0.3-6.6 NO3 · N (nitrate-nitrogen) (µg/L) below detection limit PO4 · P (phosphate) (µg/L) 7 Total P (phosphorus) (µg/L) [21 (doubtful)] *No pH values for L. Tanganyika were available to Talling & Talling (1965). The values tabulated here were very kindly provided by Eric Coenen of Lake Tanganyika Fisheries Research, extracted from Technical Document TD/46 written by Plisnier et al. (1996) of LTR (Research for the Management of the Fisheries of Lake Tanganyika). These pH values for L. Tanganyika were measured on pelagic waters (near-surface and at various depths) every 1-2 weeks for 1 year using the same pH meter and standardized sampling methods. In more detail, the measurements at the surface and 100 m are as follows: Lake Tanganyika: pH Measurements Depth and Sampling Station Mean ± SD Surface Bujumbura (north end) 9.01 ± 0.23 Kigoma (east coast) 9.06 ± 0.13 Mpulungu (south end) 9.02 ± 0.15 100 meters Bujumbura (north end) 8.66 ± 0.21 Kigoma (east coast) 8.79 ± 0.13 Mpulungu (south end) 8.86 ± 0.12[/I]"

Slapp av nå Vidar.

Ikke gjør det vanskeligere enn det trenger å være )
Hehe... du mener det Roger...

Nå sitter det nok noen her inne å klør seg både i hue og ræva og lurer på hva all denne vann informasjonen er... :P

For min del så er PH, GH, KH, NO2 og NO3 det eneste jeg bryr meg om, så denne informasjonen er til de som vil printe den ut og bruke den som lesestoff på sengekanten eller bruke den til andre ting... :P
Godt å høre.
Kommer det snart bilder av kjempegruppen din med kiriza??
Roger Kaasa
Godt å høre. Kommer det snart bilder av kjempegruppen din med kiriza??

Nå går de samlet i 325 literen og det er vel en 40-50 voksne og 10-20 yngel, så det er en bra fiskesuppe, men heldigvis kommer nye akvariet mest sannsynlig i løpet av uken (Har vært forsinkelse fra Tropehagen Zoo på Aquastabil).

Men skal få ut noen bilder så raskt som mulig.

Skal kanskje til lillestrøm til helgen å se på en bil... Er jo ikke langt fra lillestrøm til jessheim (ca. 2,5 mil)... Har du noe for salg da Roger? Send meg gjerne en mail hvis du har noen spennende... :P
Hvordan går det med vannverdiene Vidar?

...mener egentlig spisevegringen!
Kristian Hennig
Hvordan går det med vannverdiene Vidar? ;) ...mener egentlig spisevegringen!

hehe... vannverdiene går det helt fint med... :P

Når det gjelder den fisken som ikke ville spise, så døde den, samt to andre som ikke ville spise, men nå er det Dag 2 med kraftig kur med både BeFuran(Nifurpirinol), samt Flagyl (Metronidazole), fikk noen gode råd hos noen amerikanere som jeg følger, det ser ut som alle de andre kirizaene er i form.

I morgen er det Dag 3 med medisinering, samt vannbytte og mat som er tilsatt METRO.

Dersom denne behandlingsmetoden som jeg bruker nå blir vellykket så skal jeg poste den her med alle detaljer, men vil ikke gjøre det dersom det går på "ræva".

(Heldigvis har jeg lest mye om medisiner til Tropheus og ikke minst skaffet det tidlig.), Det kommer et "super stoff" fra en amerikansk tropeguru som jeg håper ikke blir "borte" i posten.

De fiskene som har dødd hittil (3 stk som kommer fra den gruppen som vart hentet på Gol). Håper på at det ikke blir flere dødsfall, men man kan aldri være sikkert når det gjelder Bukkvannsot.

Et spørsmål til dere andre som bruker Salt til Tropheus: Jeg bruker pr i dag bare "Cicklide Instant Salt", men noen av dere bruker vanlig salt uten jod, men jeg snakket med en som driver med Discus og han hadde blitt frarådet å bruke jozo salt, hvorfor vet jeg ikke.

vi bruker havsalt uten jod, og blander ut i varmt vann (for at det skal løse seg opp fortere)
[QUOTE=Vidar Alfei

De fiskene som har dødd hittil (3 stk som kommer fra den gruppen som vart hentet på Gol). Håper på at det ikke blir flere dødsfall, men man kan aldri være sikkert når det gjelder Bukkvannsot.

Vet du at det er bukvannsott? Det kan jo rett å slett være stress også. Visst de var litt "svake" når du overtok gruppen. Vi har en sånn hann i livuakaret. Pusli kaller vi han for. Et lite mobbeoffer som jeg er veldig spent på hvordan det går med når vi får utvidet gruppen.
Er det bukvannsott så skal du jo se de på de som er døde med at magen ser ut som en ballong!
Du ser det veldig godt! Kan ikke ta feil av den magen.
Kan jo også være at de ikke tålte den nye bakteriekulturen...
Får du bukvannsott så er det jo som regel en del fisk som faller fra, så vi får håpe at det ikke er det du har fått!
Må nok rette litt på deg der...
Du trenger faktisk ikke å se på fisken at den har fått soten.

Ellers kan det skje som du sier at svake individer bukker under ved flytt eller sammenslåing.
Her er det jo begge deler

Mvh Roger
Jeg ville ikke medisinert med Flagyl rett i maten. Jeg har gjort det en gang, og da mistet jeg alle fiskene. Om det var sykdommen som var kommet så langt eller om det var det som er i tablettene vet jeg ikke. Husk, metroen de har i statene er som oftest helt ren metro. Flagyl har noen hjelpestoffer som jeg mistenker at kan gi falggelatene\bakteriene ekstra næring.

Fra felleskatalogen kan man lese disse hjelpestoffene i norsk Flagyl: maisstivelse, kalsiumhydrogenfosfat, povidon K30, magnesiumstearat, Pharmacoat 615, makrogol 400, talkum.

Jeg bruker 4 kgs Jozo havsalt til den nette sum av 17,90, og denne finner man selvfølgelig på din nærmeste ICA forretning!
Bukvannsoten er et ganske vidt begrep sånn jeg ser det, og jeg har kun ved ett tilfelle opplevd at de blir så oppblåst som ballonger. Hos meg har det begynt med spisevegring- apati og hosting - så har de trukket seg helt opp i hjørnet eller nede ved bunnen. Har sett at de plutselig ikke er tynne mer, og at buken blir litt oppblåst. Har man medisinert, så er man på vei, men ofte har dritten spredd seg, og man må regne med å plukke ut døde individer den neste ukene. Jeg personlig hadde tatt livet av de tre fiskene dine nå. Får å unngå eventuell smitte.
Ååå din sleiping.
Du har finere trewavasae bilde enn meg under navnet ditt ):
Hehe! Tror du jeg har gjort det med vilje eller?! Ja, jeg har vel det! Skal lage en kul en til deg med en av dine fisker når jeg kommer hjem jeg

Her fant jeg en "bekreftelse" på det med orange hanner og kiriza..
[External Image]
Hvor ble det av bildet mitt?!! Tilbake til kirsebæret nå?! eller er det bare dataen på jobb?
ja få de syke ut av karet med en gang, det hjelper . når vi sleit med buluene så kom det liksom en og en hele tiden, men når vi fikk ut de syke så stoppet alt, så å ta de syke ut det er nok tingen. isolere de eller kverke de men har man mulighet for isolasjon så er jo det vell og bra. vi har 1000 liters tank i garasjen som er isolasjons tank og tank for karantene. sett bilder på nette og alle hadde sinnsyk mage men kan være som dere sier at det er fellesbetegnelsen på sykdom eller en sykdom som har stadier de kan dø av tdligere en de kommer til opplåst stadiet.
Det var bare på jobb..

Soten har jo blitt en fellestbetegnelse på sykdom hos troffer.. Så vi kan kansje bare begynne å kalle den svartedauen

Får forresten mengder med New life spectrum for i de nærmeste dagene for de som vil ha..
Kristian Hennig
Får forresten mengder med New life spectrum for i de nærmeste dagene for de som vil ha..

Jeg har liggende 2 typer med NLS som er rundt 2,5 kg hver. :P

Hvilken type kjøpte du da Kristian?
Roger Kaasa
Må nok rette litt på deg der... Du trenger faktisk ikke å se på fisken at den har fått soten. Ellers kan det skje som du sier at svake individer bukker under ved flytt eller sammenslåing. Her er det jo begge deler:) Mvh Roger

Visst det ikke er noen ytre tegn på fisken som feks oppblåst mage eller hvit "tråd" ut endetarmen,hvordan vet man da at fisken har dødd av sott?
Vibsi
[QUOTE=Roger Kaasa]Må nok rette litt på deg der... Du trenger faktisk ikke å se på fisken at den har fått soten. Ellers kan det skje som du sier at svake individer bukker under ved flytt eller sammenslåing. Her er det jo begge deler:) Mvh Roger

Visst det ikke er noen ytre tegn på fisken som feks oppblåst mage eller hvit "tråd" ut endetarmen,hvordan vet man da at fisken har dødd av sott?

Etter hva jeg har fått vite hos en del amerikanere som driver med Tropheus, kan det i enkelte tilfeller være vanskelig å stille diagnosen bukkvannsot.

I mitt tilfelle er det 1 av 3 fisker som har hatt oppblåst mage, mens de andre har ikke vist tegn til sykdom foruten litt lite appetitt.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Danielsen
Reklame for plussmedlemskap