- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 80)
Elins lille hjørne (side 80)
Postet 18.01.09 kl 22:50
Postet 18.01.09 kl 22:59
Postet 18.01.09 kl 23:14
Hehe, det må jeg si
Bare bra at noen kontrollteller egentlig, siden det MÅ ha blitt tull første gangen. Finner ingen annen forklaring, siden jeg ikke har funnet noen døde yngler med unntak av den ene.
Uansett er det helt utrolig å få så god klekkeprosent etter to gedigne skuffelser. Må bare klare å holde de i live!
Nå som jeg har alle atroene i en tank, har jeg renskurt den gamle, og satt den med iskaldt vann, varmekolbe, aquasafe og sortvannsekstrakt - til temperering til i morra. Så kan jeg bare flytte yngel fra en tank til en annen. Lenge siden jeg har hatt bokser nok, og plass nok på benken, til å kunne gjøre det slik
Bare bra at noen kontrollteller egentlig, siden det MÅ ha blitt tull første gangen. Finner ingen annen forklaring, siden jeg ikke har funnet noen døde yngler med unntak av den ene.
Uansett er det helt utrolig å få så god klekkeprosent etter to gedigne skuffelser. Må bare klare å holde de i live!
Nå som jeg har alle atroene i en tank, har jeg renskurt den gamle, og satt den med iskaldt vann, varmekolbe, aquasafe og sortvannsekstrakt - til temperering til i morra. Så kan jeg bare flytte yngel fra en tank til en annen. Lenge siden jeg har hatt bokser nok, og plass nok på benken, til å kunne gjøre det slik
Postet 18.01.09 kl 23:16
Endret: 18.01.09 kl 23:16
Sannenydelige bilder elin :)
Tusen takk, Sanne Føler nok at det er litt overdrevent :p
Alt er liksom litt "midlertidig" her nå... spesielt med innredning. Blir det akvarierom på meg, så skal jo absolutt alle akvariene tømmes og flyttes til sommeren, liksom.
Uansett er jeg ikke noe flink på innredning :p Og uansett MÅ jeg ta en avveining mellom at det skal se ut som et akvarie og være bra for fisken, og enkelt rengjøring. Det er fóring to ganger daglig og vannbytter/slamsuging må til rett og slett. Spesielt siden en trygt kan si at akvariene er overfylt! Men, det duger
Postet 18.01.09 kl 23:19
Sannenydelige bilder elin :) loomis: det kaller jeg virkelig stille altså :p
Ja, fine bilder
Stille og rolige forhold gir meg tid til å kvalitetssikre matematikken til ElinH
Regner med at det hadde vært verre å telle dem "live". De hadde neppe ligget stille.
Corydoras atropersonatus er faktisk en av mine favoritter, men jeg har aldri hatt den. Må nok ha flere kar.
Så var det plassen da...
Men...Jeg har fått halvveis tillatelse av madammen til en reol, tro det eller ei, på kjøkkenet.
Hehe...Det er plass til 6 x 80 liter.
Postet 18.01.09 kl 23:50
Postet 18.01.09 kl 23:55
Her kommer bilder av det nyoppsatte rekekaret. Planen var å sette opp et kar og fange hunner med egg (som jeg får tak i), slik at rekeyngelen får et 100% trygt miljø å vokse opp i. rekesikkert svampefilter og ingen andre fisk skulle hjelpe på. Jeg har jo ikke hatt noen rekeyngel til å vokse opp siden i sommer. Men, det ble med noen ekstra reker over som ikke hadde egg, så 100% rekeyngel-kar er det nok ikke hehe
Jeg er nok ikke ferdig med innredningen, så enn så lenge ser det litt tamt ut. Men, det duger!
Jeg er nok ikke ferdig med innredningen, så enn så lenge ser det litt tamt ut. Men, det duger!
Postet 19.01.09 kl 19:39
Endret: 19.01.09 kl 19:40
Sist ut er 54 literen på soverommet. Vennligst se bort fra vannflekker på glasset. Det er visst håpløst å huske på å tørke av... :p
Her bor altså de voksne atropersonatusene.
110 literen her ved PC'en må nesten vente. Har den siste 20 literen stående rett foran, masse ledninger (artemiaklekkeriet er plassert oppå 110-literen) og enda mer gjenskinn. Ikke mulig å få et 30% godt bilde en gang.
Her bor altså de voksne atropersonatusene.
110 literen her ved PC'en må nesten vente. Har den siste 20 literen stående rett foran, masse ledninger (artemiaklekkeriet er plassert oppå 110-literen) og enda mer gjenskinn. Ikke mulig å få et 30% godt bilde en gang.
Postet 19.01.09 kl 19:43
Endret: 19.01.09 kl 19:44
Flyttet akkurat atroene til ny, ren tank. Alle lever! For hver dag som går uten frafall trekker jeg et lettelsens sukk, vel vitende om at alt kan være snudd på hodet i morra - eller neste uke.
Akkurat nå har de fått sin første dose nyklekket artemia. Ser at noen har spist, mens resten av gjengen ikke helt har skjønt at det er mat i det ene hjørnet. Håper de snart finner ut av det...!
Akkurat nå har de fått sin første dose nyklekket artemia. Ser at noen har spist, mens resten av gjengen ikke helt har skjønt at det er mat i det ene hjørnet. Håper de snart finner ut av det...!
Postet 19.01.09 kl 20:30
Postet 19.01.09 kl 20:54
Takk, Mona
Og ja, jeg er helt overveldet over klekkeprosenten med sortvannsekstraktet! Kan ikke få takket nok for at du sendte den flaska
Har sittet med nesa i plasttanken og sett etter om alle ser ut til å spise. Jeg ble litt bekymret så jeg plasserte en liten dråpe artemia rundt omkring i hele plasttanken. Tenkte kanskje at første gang de lukter artemia er det greit om artemiaen hopper rett foran nesa deres. Det hjalp
Tror stort sett alle har oransje mager nå. Er noen som ligger slik til at jeg ikke ser det, men... de er godt i gang! Men jeg må suge ut en del med pipette, det ble kraftig overfórt der i forsøket på å få alle til å spise...
Innimellom så tenker jeg 8 uker (eller mindre!) frem i tid og lurer på hvordan i alle dager jeg skal få plass til alle disse ettersom de vokser, men jeg får ta det problemet når det kommer. Tross alt er vel det et luksusproblem. Og først må de bli så store!
Og ja, jeg er helt overveldet over klekkeprosenten med sortvannsekstraktet! Kan ikke få takket nok for at du sendte den flaska
Har sittet med nesa i plasttanken og sett etter om alle ser ut til å spise. Jeg ble litt bekymret så jeg plasserte en liten dråpe artemia rundt omkring i hele plasttanken. Tenkte kanskje at første gang de lukter artemia er det greit om artemiaen hopper rett foran nesa deres. Det hjalp
Tror stort sett alle har oransje mager nå. Er noen som ligger slik til at jeg ikke ser det, men... de er godt i gang! Men jeg må suge ut en del med pipette, det ble kraftig overfórt der i forsøket på å få alle til å spise...
Innimellom så tenker jeg 8 uker (eller mindre!) frem i tid og lurer på hvordan i alle dager jeg skal få plass til alle disse ettersom de vokser, men jeg får ta det problemet når det kommer. Tross alt er vel det et luksusproblem. Og først må de bli så store!
Postet 19.01.09 kl 21:20
ElinHInnimellom så tenker jeg 8 uker (eller mindre!) frem i tid og lurer på hvordan i alle dager jeg skal få plass til alle disse ettersom de vokser, men jeg får ta det problemet når det kommer. Tross alt er vel det et luksusproblem. Og først må de bli så store!
Når de blir salgsklare så går det ann å selge noen vettu
Heldig som får fiskene dine til å trives så godt. Og tenk på hvor mye du har lært av å fostre opp de forskjellige artene.
Selvom at jeg ser det er mye jobb. Men håper hver dag at det skal smelle til i ett av mine kar.. Samme om det skjer på likt i alle..
Noen nettbutikker med sortvannsekstrakt?
Bruker ikke folk methylenblått lenger? mener jeg har lest mye positivt om det også?
Postet 19.01.09 kl 21:38
Joda, klart jeg må selge noen. Men absolutt minstealder på cory er 5 mnd, og mesteparten av mine fyller ikke 5 mnd før i mars... unntaket er paleatusene. Ser at noen opererer med 2,5 cm - 3 cm fremfor alder som salgsklar størrelse. Schultzei er hardføre og rasktvoksende, så dersom de når 2,5/3 cm før 5 mnd er det mulig jeg tar sjansen på å selge de. Noen arter vokser saktere og virker mer skjøre enn andre, så det er nok ikke mulig å sette en standard alder på alle artene uten å ta individuelle hensyn.
Så forresten aeneus på butikken her om dagen som ikke var det grann større enn mine schultzei. De var nok ikke gamle tassene, stakkars.
Helst vil jeg vente i 9 mnd med å selge, men det sier plassproblemene mine et rungende "GÅR IKKE!" til akkurat nå...
Jeg har også lest mye positivt om methyleneblått, men har også lest om egg som går i oppløsning uten noen grunn. Muligens pga methyleneblått. Så det tar jeg ikke sjansen på
Akkurat den typen sortvannsekstrakt jeg har føres i hvert fall av [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367910+*+367911+*+367912+*+367913&userid=9gixogsvAyghji4wTfmaYLxMBwkTqATd5sG&t=temartic_e]aquaristikshop[/URL]
Paleatusene leker forresten... flytte til et nytt kar fikk de på gli. De ser ikke ut til å bry seg med at loxozonusene går der også. Loxoene er forøvrig ganske ville de også, men det har de vært siden de kom uten at det betyr så mye. De må gjerne knipe igjen noen måneder uansett - jeg har ikke plass til flere yngel :p
Så forresten aeneus på butikken her om dagen som ikke var det grann større enn mine schultzei. De var nok ikke gamle tassene, stakkars.
Helst vil jeg vente i 9 mnd med å selge, men det sier plassproblemene mine et rungende "GÅR IKKE!" til akkurat nå...
Jeg har også lest mye positivt om methyleneblått, men har også lest om egg som går i oppløsning uten noen grunn. Muligens pga methyleneblått. Så det tar jeg ikke sjansen på
Akkurat den typen sortvannsekstrakt jeg har føres i hvert fall av [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=367910+*+367911+*+367912+*+367913&userid=9gixogsvAyghji4wTfmaYLxMBwkTqATd5sG&t=temartic_e]aquaristikshop[/URL]
Paleatusene leker forresten... flytte til et nytt kar fikk de på gli. De ser ikke ut til å bry seg med at loxozonusene går der også. Loxoene er forøvrig ganske ville de også, men det har de vært siden de kom uten at det betyr så mye. De må gjerne knipe igjen noen måneder uansett - jeg har ikke plass til flere yngel :p
Postet 19.01.09 kl 21:44
Endret: 19.01.09 kl 21:45
Jaja jeg har nå ikke sånn sortvannsekstrakt her. Så jeg får gjøre det beste ut av det om gleden skulle skje.
Men Aquaristikshop har jeg en bestilling som har ligget inne siden starten av januar. Står bare bearbeitung på sporingen. Vet ikke hva som skjer jeg. Tregt går det nå uansett.
Henter meg noen Paleatus som vistnok skal være av en sjelden type på onsdag. Blir spennende å sammenligne med bildene av dine voksne individer. Og se om mine også kan bli like lekevillige.
Hvilke grupper med voksne corydoras er det du har nå da?
mye flott i hvertfall..
Men Aquaristikshop har jeg en bestilling som har ligget inne siden starten av januar. Står bare bearbeitung på sporingen. Vet ikke hva som skjer jeg. Tregt går det nå uansett.
Henter meg noen Paleatus som vistnok skal være av en sjelden type på onsdag. Blir spennende å sammenligne med bildene av dine voksne individer. Og se om mine også kan bli like lekevillige.
Hvilke grupper med voksne corydoras er det du har nå da?
mye flott i hvertfall..
Postet 19.01.09 kl 22:00
Har også opplevd at aquaristikshop er litt treige... kan ha noe med om varen er på lager eller ikke. Liker best å se lagerstatus jeg, så vet jeg omtrent hva jeg kan forvente, men det er jo ikke alle butikker som har en slik funksjon. Og ikke alltid at den fungerer heller :p Har etterhvert handlet mye hos Aquaristikshop, og er egentlig veldig fornøy. Utrolig vareutvalg også - og billigere enn i Norge
Av voksne så har jeg
C. metae
C. weitzmani
C. atropersonatus
C. paleatus
C. loxozonus
C140
C. black
De tre sistnevnte har ikke lekt enda. Og de kan godt vente en stund også til jeg får bedre plass hehe.
Leksgruppen med C. schultzei solgte jeg, de var litt for produktive for min del, og dessuten trengte jeg desperat plassen
Av voksne så har jeg
C. metae
C. weitzmani
C. atropersonatus
C. paleatus
C. loxozonus
C140
C. black
De tre sistnevnte har ikke lekt enda. Og de kan godt vente en stund også til jeg får bedre plass hehe.
Leksgruppen med C. schultzei solgte jeg, de var litt for produktive for min del, og dessuten trengte jeg desperat plassen
Postet 19.01.09 kl 22:09
Jeg har ingenting å referere til, men jeg har en følelse av at C140 (eller andre store Cory-arter) bruker en del lenger tid på å bli kjønnsmodne eller i leksklar alder enn små arter. Har det bare på følelsen Mens vanlige Corydoras er kjønnsmodne rundt året, pluss minus en måned eller to, så tipper jeg at f.eks. C140 kanskje må bli bortimot to år før de leker.
Vi får se hva tiden viser
Vi får se hva tiden viser
Postet 19.01.09 kl 22:14
Endret: 19.01.09 kl 22:15
Ja... det er det eneste som irriterer meg litt med plassproblemene nå om dagen... skulle gjerne gjort det jeg kan for å få de i lek.. vi vet jo nøyaktig hvor gamle disse er Hadde vært interessant å se når de blir kjønnsmodne.
Men, jeg har rett og slett ikke plass til å bevisst prøve å trigge lek på de nå. Jeg holder jo nesten på med anti-trigging om dagen (hvordan man enn gjør det, men det involverer ikke kaldtvannsbytter, men heller godt temperert vann hehe. Og ingen tubifex!).
Men, jeg har rett og slett ikke plass til å bevisst prøve å trigge lek på de nå. Jeg holder jo nesten på med anti-trigging om dagen (hvordan man enn gjør det, men det involverer ikke kaldtvannsbytter, men heller godt temperert vann hehe. Og ingen tubifex!).
Postet 19.01.09 kl 22:18
Ja vareutvalget er upåklagelig selvom jeg foretrekker å handle ifra Usa sånn generelt. Euroen er jo heller ikke gunstig om dagen. Da er dollaren litt bedre.
Men det er smak og behag. Jeg blir sikker kjempefornøyd når sendingen fra Aquaristikshop kommer i posten. utolmodig er jo bare forbokstaven når man venter på noe man har bestilt seg.
Norske nettbutikker har alt for mye å lære i form av kundeservice og pris. Kjøpte noen varer ifra Aquatic i Usa. Bestilte varen 12 januar. Fikk levert 16 januar. Det er bra levering. Billig var det også syns nå jeg tross frakten
Plassmangel er det flere som sliter litt med om dagen. Men det kan nok bli en opprenskingstur til auksjon enten i Oslo eller Aquaark. Men litt ille å kvitte seg med fiskene man har foret opp og syns er flotte individer.
Men syns jeg leste noen tanker om ett akvarierom for deg så da løser vel kanskje plassproblemet seg selv etterhvert om du fortsatt ønsker å utvide litt da.
Gøy å følge denne tråden her er det uansett. Spennende å se hva andre får til.
Leser mye både i denne og MonaO sin tråd. Stadig tips å snappe opp.
Men det er smak og behag. Jeg blir sikker kjempefornøyd når sendingen fra Aquaristikshop kommer i posten. utolmodig er jo bare forbokstaven når man venter på noe man har bestilt seg.
Norske nettbutikker har alt for mye å lære i form av kundeservice og pris. Kjøpte noen varer ifra Aquatic i Usa. Bestilte varen 12 januar. Fikk levert 16 januar. Det er bra levering. Billig var det også syns nå jeg tross frakten
Plassmangel er det flere som sliter litt med om dagen. Men det kan nok bli en opprenskingstur til auksjon enten i Oslo eller Aquaark. Men litt ille å kvitte seg med fiskene man har foret opp og syns er flotte individer.
Men syns jeg leste noen tanker om ett akvarierom for deg så da løser vel kanskje plassproblemet seg selv etterhvert om du fortsatt ønsker å utvide litt da.
Gøy å følge denne tråden her er det uansett. Spennende å se hva andre får til.
Leser mye både i denne og MonaO sin tråd. Stadig tips å snappe opp.
Postet 19.01.09 kl 22:19
Jeg bestiller aldri noe som haster hos Aquaristikshop Hehe. De er litt trege, ja. Men man får alltid nøyaktig det man skal ha til slutt. I norske nettbutikker har jeg noen ganger opplevd at noe mangler i ordren eller at et produkt er byttet ut med et tilsvarende (hvis de ikke hadde det jeg opprinnelig bestilte) uten at jeg blir spurt... Det skjer ikke hos Aquaristikshop. De er veldig nøyaktige.
Men om man heller vil handle fra Norge, så får man kjøpt akkurat det samme sortvannsekstraktet, AquaMedic Amazon, hos Webzoo også. Flasken finnes i tre størrelser; 100 ml, 250 ml og 500 ml (jeg har 500 ml).
Men om man heller vil handle fra Norge, så får man kjøpt akkurat det samme sortvannsekstraktet, AquaMedic Amazon, hos Webzoo også. Flasken finnes i tre størrelser; 100 ml, 250 ml og 500 ml (jeg har 500 ml).
kremnilsJaja jeg har nå ikke sånn sortvannsekstrakt her. Så jeg får gjøre det beste ut av det om gleden skulle skje. Men Aquaristikshop har jeg en bestilling som har ligget inne siden starten av januar. Står bare bearbeitung på sporingen. Vet ikke hva som skjer jeg. Tregt går det nå uansett.
Postet 20.01.09 kl 09:22
Endret: 20.01.09 kl 09:25