Revestrekenes akvarieverden (side 80)

Equesene tar bare kaka sier jeg selv om den ryggfinnen til Concoloren er helt utrolig flott
[External Image]
Et dårlig bilde av en halvnebbyngel (de blir 8 uker gamle til torsdag).Jeg tror de napper hverandre i halefinnene, eller så er det mortenthaleri'ene som er synderne.

I går oppdaget jeg 1 1/2 cm lange killiyngel (Epiplatys dageti dageti) i et av corykarene, de stammer nok fra egg som har ligget i en mosedott flyttet fra killikaret

Det er også fullt av liv i breedingboxen med concoloryngel... men som vanlig har jeg lagt egg fra flere arter der så tiden vil vise hva som er hva
Hypancistrus sp. l340
I dag oppdaget jeg yngel hos den ene Hypancistrus sp. L340-hannen, de har fortsatt litt plommesekk igjen så det går nok noen dager før de slipper ut.
Hadde vert gøy med litt oppdatering
Kom hjem fra Belgia i dag og så er det hundeutstilling i morgen, så fiskeoppdateringer kommer først på søndag tenker jeg
Så gøy da håper du vinner kunkoransen hunder er jo for alltid menneskes beste venn

Bygynte å lure på om noe var galt men hvis du har kost deg så er jo det beste
Gleder meg til oppdatering
Litt off topic, froskelår, hunder og cw051
[External Image]
Som skrevet var vi en tur i Belgia i forrige uke og karene var uten tilsyn i fem dager. Alle de voksne fiskene ser ut til å ha klart seg bra, de eneste jeg savner er C. concolorynglene som jeg måtte slippe løs i et kar med voksen cory (de har blitt mat tror jeg, eller så er det sanden i karet som er så gammel at PH'en synker mye mellom hvert vannbytte). A. dolichopterus-ynglene og grenmalleynglene har klart seg bra uten fóring heldigvis. H. sp. L340-ynglene var sluppet ut mens vi var borte og hvor mange som lever er jeg usikker på. Som bildet viser måtte jeg bare smake på froskelår i Belgia (har tenkt på det hver gang jeg har vært i Frankrike men ikke funnet det der vi har spist) og de smakte som jeg har hørt, kylling, i hvitløkssmør var de gode

[External Image]
Og så må jeg bare ha med ett par kortbente på utstilling, det gikk veldig bra det, to påmeldte hunder og begge ble best i rasen, deretter ble de utstillingens to beste hunder Etter utstillingen kjørte vi innom Amundsen og kjøpte fire Corydoras sp. CW051 hanner, tror nemlig kjønnsfordelingen vi hadde fra før var litt skjev (3 hanner + 6 hunner tror jeg). Plukket også med litt fór og fikk bunkret opp med masse fiskeprat og kaffe før vi kjørte hjem

[External Image]
en av Amundsens oldboys
Dere må være veldig stolte av de flotte hunnene dere dretter

Syns ikke froskelår ser spesielt fristende ut, men jeg har lyst til å prøve en gang. Snegler viste seg jo å være godt, så hvorfor ikke frosk? Har til og med vært med på å "slakte" snegler faktisk; i Trysil...
Takk Sissimor og Linda, det er artig når hundene gjør det bra

Snegler har jeg spist og syns det var kjempegodt (med hvitløk), man må bare la være å tenke på hva man spiser )) Driver noen matsnegleoppdrett i Trysil, trodde det var en geskjeft de bedrev i sydligere strøk av Europa?
Yngeloppdatering og bilder...
[External Image]
I dag fikk jeg knipset et bilde av en bitteliten Hypancistrus sp. L340-yngel som hang på sideglasset. De er ikke store krabatene, 1,5-2 cm kanskje, men vokser ganske fort i karet med foreldrene. Forrige kull (fulgte med leksgruppen da vi hentet dem) var like små i midten av oktober, nå er de ca 4,5-5 cm (etter mitt noe dårlige øyemål).

[External Image]
Ancistrus dolichopterus'ene vokser saaakte men sikkert (de har runde fine mager), det er nok ikke optimalt å la dem vokse opp med glupske N. mortenthaleri og halvnebbyngel, de sistnevnte spiser alt som havner i karet... til og med grønne mallepiller og squash

[External Image]
Halvnebbynglene som kom til verden i romjulen er nå ca 5 cm lange og de begynner å få farge i finnene. Den glupske halvnebbadferden har vært til stede siden tidlig i januar

[External Image]
Grenmalleynglene som klekket 2/2 ligner nå små kopier av de voksne For et par uker siden flyttet jeg noen flyteplanter fra grenmallekaret og opp til langkaret, en yngel fulgte med plantene. Den har klart bråtilvenningen overraskende bra og lever i beste velgående i øverste etasje.
Noen corybilder...
[External Image]
En ung weitzmani i farta...

[External Image]

[External Image]
C091 er det ikke ofte jeg får tatt bilder av, de er skye og forsvinner som regel inn i mosen før kameraet er på plass. I går ble de nok så sjokkert da de oppdaget meg at de ble bare liggende vettskremte ved glasset.

[External Image]
Dette er en av de nyankomne CW051'ene, de går sammen med grenmallene i et kar med veldig gult lys, derav fargen på fisken.

[External Image]
[External Image]

Glimmrende bilde. Se hvordan bartene er
Flotte bilder
CW051 er en kjempefin fisk ,men weitzmani ène er bare en av mine absolutt favoritter
Rita Aspevik
Takk Sissimor og Linda, det er artig når hundene gjør det bra :) Snegler har jeg spist og syns det var kjempegodt (med hvitløk), man må bare la være å tenke på hva man spiser :))) Driver noen matsnegleoppdrett i Trysil, trodde det var en geskjeft de bedrev i sydligere strøk av Europa?

Mora til en kamerat av meg satsa rimelig stort for noen år tilbake. Hele opplegget viste seg å være for krevende, så det er dessverre nedlagt. En ganske spesiell opplevelse det hele
[External Image]
Echinodorus sp. ´Vesuvius´ er den eneste planten som ser ut til å trives for tiden, den sender ihvertfall ut nye skudd...

Her er det høsttilstander i nesten alle kar, plantene visner og forsvinner en etter en Må nok bytte både sand og lysrør tror jeg. Fisken ser heldigvis ikke ut til å bry seg stort om lite dekorative omgivelser og coryene begynner å få vårfornemmelser. Her jeg sitter og skriver ser jeg rett mot karet med C134 og de er veldig aktive i kveld. Håper de klemmer ut noen egg så det blir flere av denne arten (det er ikke altfor mange av dem her i landet og Ian Fuller skrev til meg at ingen i UK har dem).
Ellers så har jeg et plassproblem for tiden, altfor mange coryarter og for få kar. Noen arter må nok ut så andre kan få artskar.

[External Image]
Indostomus paradoxus'ene trives fortsatt i mosedotten, dette er stort sett det jeg ser av dem når de kommer ut for å jakte på artemia
Plussmedlem
Rita Aspevik
Ellers så har jeg et plassproblem for tiden, altfor mange coryarter og for få kar. Noen arter må nok ut så andre kan få artskar.

På tide å sette opp ny reol, Rita! Det finnes alltid en plass...

Men det KAN nok bli for mye av det gode, også, så det gjør ikke noe å selge ut noen arter man ikke har like stor glede av lenger.
Rart du ikke får til plantene, syntes jeg! Men lysrørene er kanskje gamle...?
Det blir nok ingen ny reol med det første, vi har jo allerede ganske mange kar i hus. Vi kommer nok heller til å selge noen arter, som det er nå fungerer det ihvertfall ikke, med to og tre coryarter i flere av karene.

Når det gjelder plantene tror jeg en helrenovering er tingen, de fleste karene har jo vært i gang lenge så ny sand og nye lysrør er nok tingen. I stuereolen er det lange lysrør som dekker hele bredden av reolen og når alle plantene i en etasje begynner å hangle er det nok manglende lys som er hovedproblemet.
Høres nesten ut som om det planlegges vår-rengjøring her? :P

Utrolig flotte bilder du tar!
Test
<embed type="application/x-shockwave-flash" src="https://picasaweb.google.com/s/c/bin/slideshow.swf" width="400" height="267" flashvars="host=picasaweb.google.com&hl=no&feat=flashalbum&RGB=0x000000&feed=https%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fdata%2Ffeed%2Fapi%2Fuser%2FRevestreken%2Falbumid%2F5681114814706323473%3Falt%3Drss%26kind%3Dphoto%26hl%3Dno" pluginspage="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer"></embed>
Jeg måtte bare teste om det gikk å bygge inn lysbildefremvisning av picasa-album, og det gikk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap