Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 80)

Ah, de ja. Helt klart favoritter!
2224 er de desidert beste filterne til kar rundt den størrelsen jeg pleier å ha
Til forskjell fra Eheims nyeste serie, 207X serien (2073 og 2075 hadde jeg), er 2224 enkel å rense og holde vedlikehold på. Jeg håper Eheim aldri slutter å produsere 2224. Og jeg kjenner at jeg er litt redd de skal gjøre det, så kanskje jeg må hamstre et par ekstra 2224 til fremtidig bruk... sånn i tilfelle jeg skal ha et akvarium til. Men det skal jeg jo ikke... egentlig. Hehe, jeg tror jeg er bitt av basillen igjen!

Men jeg håper jeg slipper å noensinne ha noe å gjøre med Eheims nyeste 207X serie igjen! Argh...jeg kjenner jeg blir frustrert bare av å tenke på 2073! Hehe Der bommet Eheim stygt. Lage en sånn liten flaskehals nedi innsuget til et filter da gitt... det gikk jo tett for et godt ord, særlig i kar med mye moser, som jeg hadde. Småbiter av mose tettet de filterne i et kjør. Det var ikke få ganger jeg kom inn på akvarierommet og fant filteret nesten stoppet helt opp! De var skikkelig vriene å rense også, for kurvene med filtermaterialet var så tynne at de var helt bøyelige og utrolig vanskelige å få til å passe korrekt nedi filtertønna etterpå (etter å ha vært tatt ut for rens).

Nå har jeg sittet i 1½ time og lest i DEL 1 av den gamle akvarietråden min Det er mye morsom lesning, og oppfriskninger av hukommelsen.
Tror jeg blir sittende halve natta og lese videre der. Mange arter Corydoras som jeg får lyst til å skaffe igjen...
Plussmedlem
Mimring og å kikke på gamle ting en har skrevet selv er så gøy! Man vet liksom aldri hva man finner...
Jeg har tilbragt formiddagen med kaffekoppen og fortsettelse av å lese på Del 1. Mye rart som er gått i glemmeboken, men som jeg brått husker igjen når jeg ser bilder og leser om det.

Akkurat nå angrer jeg som en hund på at jeg solgte macrolinsen til kameraet mitt! Hvorfor i alle dager gjorde jeg det da? Husker ikke,men det var lenge før jeg sluttet med akvarier. Men nå har jeg lyst på ny. Jeg hadde en Canon EF-S 60 mm F2.8 og jeg har funnet den til 2300,- kr hos JapanPhoto. Den skal jeg sette på ønskelista til jul!

Dette bildet nedenfor er tetra-yngel av Pyrrhulina zigzag. Tatt med macro-objektivet nevnt ovenfor mens jeg hadde det. Bildet fant jeg i Del 1 av akvarietråden, fra juli 2008.

[External Image]

Anders Kaste
Mimring og å kikke på gamle ting en har skrevet selv er så gøy! :-) Man vet liksom aldri hva man finner... :)

Der sa du det! Man vet liksom aldri hva man finner, og tråden er jo rene skattekammeret av minner og notater! Artig lesning.


Gjett hva jeg fant på kottet i dag! Et Woha T8 armatur i str 80 x 35, fremdeles liggende i esken... Gleden var kortvarig, da jeg vet hvorfor det står der. Det ene av de to lysrørene virker ikke, og jeg fant aldri ut hvorfor. MEN kanskje jeg finner ut av det nå? Skal grave det frem (det sto masse skrot og rot foran det på hylla) på et senere tidspunkt, kanskje gubben finner ut av hvorfor det ikke virker. Nå hjelper det ikke stort å fikle med det da, siden jeg ikke har et eneste T8 lysrør liggende og teste det med.

Plussmedlem
Du har ikke sjekket hos Foto og Video da? De ligger gjerne under alle andre i pris...
milo
Du har ikke sjekket hos Foto og Video da? De ligger gjerne under alle andre i pris...

Takk for tips, men det prøvde jeg. Nettsiden deres var nede akkurat i stad da jeg drev og sjekket og googlet Skal kikke på det igjen senere.

ETTER-REDIGERT;
Siden deres er oppe igjen nå, og fant listen over makroobjektiver til Canon. Men den linsen kostet et par hundre kroner mer der enn hos JapanPhoto. Litt rart, jeg syns jeg så den en hundrelapp lavere der en gang, men...kanskje jeg husker feil? Det står nå 2500,- iallefall.

_________________________

Nå har jeg akkurat kommet hjem etter å ha vært ute og samlet nedfallt eikeløv ved Ski idrettspark! Jeg ville gjøre det nå i oktober før alt sammen fryser til en eneste stor kompakt kake på bakken. Eikeløv må jeg bare ha på bunnen av akvariene mine av og til!

Det var mye annet slags løv på bakken også, særlig osp men også lønn, så det var litt sorteringsjobb under plukkingen. Jeg plukker et og et eikeløv fra bakken for å ikke få med så mye snegler og annen dritt jeg ikke vil ha i sekken :p Jeg tar liksom ikke bare å strekker ut arma og "scooper" opp alt fra bakken i et jafs!

Det tok litt tid, og jeg hadde en tålmodig mann og hund sittende og vente i bilen mens jeg plukket for harde livet. En halvtime senere sa jeg meg ferdig, og så dro vi hjem.

Jeg har ikke akvariebøtter å skylle løvet i ennå, det skal jeg kjøpe til uka. Foreløbig har jeg derfor brettet sekken åpen og satt den på badegulvet i håp om at fukt vil fordampe. Jeg gidder ikke spre dem utover og tørke dem nå, for da må jeg bare gjøre det en gang til når de er spylt i bøtter i dusjen. Så det blir etter helga.

Dagens fangst
[External Image]
Også glemte jeg bildet da!
Jeg må spørre igjen ; hva i alle dager tenkte jeg på når jeg solgte macro-objektivet til kameraet mitt!???

Det MÅ jeg jo bare ha igjen når jeg får fisk i hus!

Dette bildet fant jeg i DEL1 av akvarietråden min, og er tatt med macro. Det fikk meg til å savne den blå guppystammen jeg hadde...! Men den er vel "gone with the wind" nå og utvannet. Jeg var jo veldig nøye med å luke bort alt avkom som hadde andre farger enn den ettertraktede blåfargen... Savner litt de livlige guppyene.

[External Image]
De var bare så vakkre de blå guppyene der!
Ja, de var det, og jeg kjenner jeg savner dem litt! Har ikke sett noen lignende guppyer i butikk siden da.
Men jeg skal ikke ha guppy når jeg får akvarier i gang igjen nå. Skal det noe annet enn Corydoras i karene mine, blir det nok kun noen Nannostomus. Helst N. mortenthaleri, men også N. marginatus er velkomne

DISSE savner jeg mer enn guppyer!
C121 (Corydoras cf. burgessi)
[External Image]
Så vakre de er... En av de fineste coryene, uten tvil
Plussmedlem
De er bare rålekre! *sikle*

En dag må jeg ha disse... de er så fantastisk fine!
Plussmedlem
Må bare prøve...
Refrenget til Blood Money (Bon Jovi) i Akvaforum-versjon...

Green Laser, Eques, Adolfi,
er cory for Mona, det ekk'e no tvil..
Burgessi,
er og en ho elsker,
men ho kan'ke ha alle de arter ho vil...
Hehe, nå får jeg diktet opp sanger om cory-galskapen min også!

Mens jeg venter på akvariereolen min, kan jeg jo drive litt forberedelser, tenker jeg.
Så i dag har jeg altså vært og plukket eikeløv, som nå står til tørk på badet.
Fikk også de tre mdf-platene akvariene skal stå på i reolen, og svart maling som skal tåle en vannsprøyt (Bengalack) til å male dem med. Rullepensel.

Nå har alle tre platene fått et strøk på ene siden. Det må tørke, så kan jeg snu dem og male andre siden. I morgen blir vel det tenker jeg. Det stinker sprit-tusj i hele rommet her av den malingen :p
Jeg tenkte den siden som akvariene står på, og som vil være den siden som evt tar i mot vannsøl, kanskje burde få to lag. Husker ikke hva jeg har gjort tidligere med disse platene, et eller to lag.

Vet ikke om det strengt tatt ER nødvendig heller, å ha noe underlag under akvariene...? Folk har jo akvarier i reol uten det overalt, og det går jo bra. Men jeg blir nervøs ved tanken på at akvariene kun skal hvile på en tynn stripe helt foran og helt bak og ikke noe ellers, så derfor har jeg bestemt meg for at jeg bare må ha plater under...
Så det så!




De malte platene til tørk.
[External Image]
Plussmedlem
mona o
Hehe, nå får jeg diktet opp sanger om cory-galskapen min også! :)


Det er jo deilig å være gal da... :-p

Jeg selv går under navnet Corydoras eller kortformen Cory på det nettstedet jeg er mest... .-D


Rammekar hviler jo kun på rammen og er jo ikke mye å hvile på det heller.
Men pleier alltid ha isopor under karene her...
milo
Det er jo deilig å være gal da... :-p

Ja, å være Corydoras-gal gjør meg ikke noe!


Jeg sitter fremdeles og leser i Del 1 av akvarietråden min, og er kommet til innlegg nr 2500-og-noe. Der fant jeg igjen en link til en produsent av fôr til fisk, som f.eks. earthworm sticks og lignende: TA Aquaculture. Den linken må jeg trekke frem i lyset igjen, kan hende jeg kommer til å bestille noe derfra igjen.

Husker jeg helt feil, eller støvet de meitemark-sticksene noe helt forferdelig...? Noen som har brukt dem og kan hjelpe på hukommelsen min litt...?
Du klarte jo å smitte meg også fullstendig med corygalskapen før du gav deg, så nå barter 7 arter rundt i karene her. Og snart blir det en art til , for jeg har kjøpt et lavt, nesten kvadratisk kar på ca 115 liter...

Og juvelen i pølsa her er faktisk c121, som kom hit via Dokka ;D
Reol er nok høyest på ønskelista hos mange, inkl megselv.
Jeg skjønner ikke (enda?) hva som er så spesielt med coryer :O Var innom butikk idag og så på noen, men falt ikke for dem i det hele tatt. Kansje dette er noe som kommer naturlig senere, akkurat som med alt annet i denne hobbyen. Lykke til med nytt prosjekt! Jeg følger med daglig!
sissimor
Og juvelen i pølsa her er faktisk c121, som kom hit via Dokka ;D

Å, heldiggrisen! Er det oppdrettet, eller er det de voksne, viltfangede???
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap