Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 80)

Puh. Montering av Monosolenium tenerum med usynlig tråd på tung rot var en god ide kanskje, og å bruke Anubias som støttekontakt forsåvidt enda bedre. Men du verden noe så fiklete!

Det er kvalitetsauksjon på gang i Moss Akvarieklubb, derfor denne ufattelige tålmodighetsprøven. Alt for sent til at plantene får ordentlig feste, men det kommer flere auksjoner ut over høsten. Og levermosen fester seg ikke uansett, så kanskje det går. Har satt rota ned i "Oppvaskmaskin 1", får ta en titt i morgen...

Hadde en ide om at det hadde passet med Bolbitis heudelotii på samme rota, litt sånn "Fix ferdig rekekar-rot", men bregnene har tatt helt av i det siste så den ble altfor stor. Jaja, har flere røtter jeg, det får bli et eget objekt. Kan ikke selge alt, den skal bo hos barlowiene når de en gang kommer i hus...

Aponogeton crispus 'red' har jeg rett og slett ikke plass til så mange av, så eksemplaret på bildet i basen og en til står i "Oppvaskmaskin 2". Veldig greit med disse levendeføderkarene med reker, det blir så fint atte. Veldig moro å rense noe nytt ser jeg

Har flere røtter med godt fastvokste Javabregner på, de har stått i oppvaskmaskinene hele tiden og er gullende rene. Har en med "narrow" også, den står ute i karet uten varmekolbe og er slett ikke fin, så den får vente.

Tror også det blir et par "mix"-poser, en med Cryptocoryne crispatula 'balansea' , pondenterifolia og undulata kanskje,og en med lavtvoksende Echinodorus, som parviflorus 'tropica', 'peruensis' og 'reni', den siste ligger ikke i basen men er helt utrolig vakker synes jeg. Litt 'apart' rett opp liksom...

Får se hva annet jeg finner av saker og ting, det er helt gjengrodd her. Og det ser ut til at det rekker å gro igjen minst en gang til før reolen kommer på plass, nå er det eksosanlegget som skrangler
Plussmedlem
Kommer det planter på kvalitetsauksjonen også??
Står så på siden i alle fall, planteetusiastene ble jo helt triste sist. Det er ikke akkurat hornblad jeg kommer med så jeg tar sjansen på å få kjeft. Minstepris 100 kroner, da må man ta frem de vakreste skatter fra helt nederst bakerst
Fisk og planter av høy kvalitet som forsvarer en minstepris på kr 100.

Har du sjekket hjemmesiden vår for ytterligere info,bl.a. om foredraget av Filipe Cantera fra Uruguay? Blir en fin dag i Moss dette!

PS, har du tømt Hafslunddammen? Var der i ettermiddag, men ytterst mager fangst. Noen dafnier, nok til en omgang i alle karene. Ikke en mygglarve.
Plussmedlem
Bare jeg som har lest feil da Linda, og bra er jo det..

Jada Sigmund, har fått med meg at han kommer. Og han snakket visst greit svensk? Kan vel ikke være det verste å forstå det da... Spennende blir det uansett. Satser på at det kommer 2 blonde gaseller og en skjeggape herfra.... :-p
Flere særpinger som skal oppover, Sokken tar turen har hun lovet
Plussmedlem
Linda W
Flere særpinger som skal oppover,[URLBLOCK1] tar turen har hun lovet :)


Jepp, snakket om det sist ho var her.... ))
Åh, så bra, da kjenner dere henne og kan ta med småttinger nedover hvis hun blir forhindret kanskje? Har ti sorte skjønnheter som skal få et nytt hjem...
Sending av reker i posten til
Har skjelvende sendt reker pr post for første gang, og fikk akkurat mail om at de kom vel frem - og at den rimelige forsendelsesmetoden kunden selv hadde lært bort ble godkjent. Kunden har sendt noen tusen reker i sin tid og skrevet noen tusen innlegg på AF, så her følger oppskriften:

"En 0,5L Imsdal vannflaske. Fylles med ca 1,5dl akvarievann skal være luft. Ved LANGE transportetapper kan O2 fra f.eks bestefars surstoff-flaske være kjekt, men det er neppe noe du trenger å tenke på.

I flaska pleide jeg å ha noe rekene kunne klore seg fast på. Det kunne være en tynn bit svamp, litt netting fra en ødelagt håv eller litt javamose (om man har innkjørt svamp fra filter og skyller ut slammet er denne kanon, da den vil eliminere ammoniakk på reisen - men ikke noe man trenger å vektelgge). Dette er for at rekene skal kunne holde seg litt fast mens de skvulper mot andre kanter av landet.

Det er selvsagt ikke verdens enkleste sak å få rekene til å marsjere inn i flaska så en trakt er et must. Selv "øste" jeg reker fra sorteringsbolle via trakta til flaska (MED 1,5dl vann). Bruker en ei hvit plastskje er det lett å telle de små krekene også. En må noen ganger bruke litt vann for å få rekene til å renne ned trakten, men det er jo ikke akkurat vanskelig å få vann ut av flaska igjen Og vær obs på at spesielt store reker kan gå på tørt land, selv om de ikke er spesielt grasiøse. Opplevde mer enn en gang at rekene "gikk" ut av sorteringsbollen!

Når antallet reker er i flaska skrur en korken skikkelig på plass. En lekkasje av 1,5dl vann i en postkasse kan bli en sur opplevelse....
Enkel test er å snu flaska opp ned og klemme på den for å se om det kommer ut noe søl.

Selve flaska pleide jeg å surre med 2-3 lag aluminiumsfolie, deretter enten bobleplast eller den type skumplast en finner på en del elektrovarer. Skumplast isolerer bedre enn bobleplast. Ved store svingninger i temp pleide jeg å ha folie utenpå dette også, slik at en får en dobbeltisolerende effekt.
Og så er det selvsagt godt gammeldags gråpapir rundt.

I ei slik flaske sendte jeg maks 30-35 reker, og det er ikke noe problem å sende 3 flasker side om side i ett og samme brev, slik at en får avgårde inntil 100 reker i samme sending. Sendingen er fremdeles av en størrelse som passer i de fleste postkasser - så slipper rekene å stå på posten i 1-2 døgn mens du får melding om for stor sending.

Rekene greier seg fint sendt på denne måten i temp mellom 10 og 25'C, antageligvis også ved lavere temp. Snakker da om mindre krevende reker i Neocaridina-slekten, CRS ville jeg nok vært skeptisk til med 10'C. Hvor lenge rekene klarer seg vil variere etter når de spiste sist, og hvor mange de er. Men ei uke er stort sett uproblematisk, sannsynligvis vil mange leve selv etter en måned!

Men for rekenes del ønsker en jo ikke at de skal ligge for lenge, så jeg sendte kun mandag til onsdag hver uke.

Porto på 1-3 flasker blir da 37.-. Pris på emballasje 4-5 kr, pluss evt vannet."


Blir jo ikke bedre forkart enn det

At reker ikke vil ned i flasker frivillig kan jeg underskrive på, de vil ikke ned i en liten trakt heller, så jeg grep den avskårne tuten på 1,5-litersflaska jeg bruker til fiskefelle. Da hadde de ikke mye valg.

Imsdal har ikke endret design etter at han sendte sist, så flaska med folie, parkettunderlag og gråpapir holdt seg akkurat innenfor 7 cm. Sendt etter B-lista som rør ble portoen fortsatt 37 kroner for 1 flaske, den holdt seg godt innenfor 350 gram. Nå spangderte jeg bort en moseklump som takk for all hjelp han har lagt igjen her inne, kanskje to flasker også hadde gått innenfor...

[External Image]
Hver gang noen snakker om reker på spasertur, tenker jeg på deg og amanorekene. ;-D
Kan enda våkne kaldsvett og med harehjerte jeg Inger Anne, så da er vi to
Klar til kvalitetsauksjon!
Puh. Det tar tid å pakke planter gitt! Særlig med ny printer som ikke samarbeidet sånn helt av seg selv. Nå er samtlige kar tåkelagt fordi jeg har dtatt ut en haug sverdpanter og Cruptocoryner, og kjøkkenet ser ut som en slagmark. Kjempeporsjoner i hver pose, men jeg er veldig usiokker på om det synes. Særlig en miks av småvokste yndigheter, laget en Nanomiks av Hydrocotyle 'Japan', mikroskopiske Cryptocoryner som forblir mikroskopiske og Echinodorus 'vesuvius'. Blir en spennende dag i morgen. Synd hvis folk ikke drar fordi det ikke er notert en haug i tråden her inne, med så høy minstepris inviteres det selgere som ikke nødvendigvis er veldig aktive på AF. Har bakt eplekake med aprikoslokk innimellom all røskingen, så jeg håper Sigmund har tatt høyde for litt stigning i blodsukkeret...

Må for all del ikke glemme å pakke ned de ti små sorte skjønnhetene som står i EB-box i kjelleren! Det hadde blitt skuffende for kjøper. Må heller ikke glemme at når tåka har lagt seg og jeg får sjekket skadene etter all herjingen må småtteristene på terrassen få flytte inn. Det er hustrig om natten der ute nå...

Pygmaeusen har forøvrig flyttet inn til caudimaculatusen. I 12-litern de bodde i hadde Hydrocotyle Japan, Eleocharisen fra Uruguay, ferskvannstang og gaffelmose filtret seg sammen i en tett masse som fylte en 30-liter da jeg begynte å nøste! Må ikke glemme å få Eleocharisen ned i et kar heller, nå ligger den og dupper i en boks. Blir en akvariesøndag tenker jeg...
En slik auksjon må jo være utrolig spennende! Uten alt "rælet". Og eplekake... Mmmmm....
Det ble det Sissimor, og vi er hjemme alt! Var veldig engstelig da jeg så hvor få som stilte opp, men er halvveis til reolen ikke minst takket være Ole auksjonarius som hadde tid til å prate om hvert objekt, og som så at det var mye i hver pose herfra. Veldig få av de flotte objektene gikk til minstepris selv om den var så høy, håper de andre selgerne også ble fornøyd. Vet ikke helt om klubben har rygg til å bære så mange slike auksjoner da, få folk gir lite penger i kassa i kiosk og loddsalg. Håper jeg tar feil...

Foredraget til Felipe Cantera var også superspennende. Hadde jeg ikke vært vegetarianer hadde jeg dratt i morgen, ikke for å fange fisk, men for å fotografere. Spennende land! Kjempedigert, og så bor det ikke annet enn kuer der nesten, hele landet er en eneste diger havnehage der barna rir til skolen og ingen spiser fisk. Han vil holde foredrag på Oslo Akvarieklubbs medlemsmøte - bare å ile til for dem som har anledning. Veldig behagelig foredragsholder!
Plussmedlem
TUSEN takk for flotte planter Linda, her snakker vi kvalitet...

Og takk for en flott dag...
Takk milo! Håper dere kom hjem med planter dere virkelig ville ha, prisene ble jo ikke lavere av at Las Rubias y compañero bød på hver eneste pose

Og Ole pratet varmt om objektene, det hjalp jo det også. Det er det jeg liker best med denne auksjonstypen, vi lærer jo litt om ting vi ikke nødvendigvis kan av å høre på en auksjonarius som har tid til å si annet enn "fem fisk" og selgernummer. Synes Kajas rilireker burde gått høyere da, men sånn er det med ting folk ikke vet hva er. Blir artig å se hva de går for på en vanlig storauksjon!

Tåka lå fortsatt i 160-literen da vi kom hjem, tre Aponogeton crispus og den svære Cryptocoryne balanseaen var det umulig å få ut uten å dra opp litt bunnsubstrat. Har pakket innsuget inn i filtervatt, vannskift ble litt i overkant etter en sånn dag. Koker sand i morgen, tror Pandabanden har rotet sandlaget litt i tynneste laget. Nå ser jeg fisken igjen i det minste. Har også fanget inn all yngelen som gikk ute på terrassen, må se å få inn plantene også etterhvert. Ove ble litt stor i øynene over utbetalingen, så han hjelper meg med å få opp noe midlertidig nede...

Etter foredraget forstår jeg plutselig hvorfor Eleocharisen ikke gikk dukken av å stå i karet uten varmekolbe i "sommer", kaldt vann og svingende forhold er den nemlig vant til. Det er "vinterlig" i Uruguay innimellom, kan duppe under 0 selv om de ikke har årstider, så planter og fisk er tilpasset temperaturer mellom ihvertfall 10-35 grader. Det er rett og slett ikke bra for dem å gå i jevn temperatur hele året! Gudene står ikke med pH-meter og varmekolbe når det regner - alle steder på kloden...
Linda W
Etter foredraget forstår jeg plutselig hvorfor Eleocharisen ikke gikk dukken av å stå i karet uten varmekolbe i "sommer", kaldt vann og svingende forhold er den nemlig vant til. Det er "vinterlig" i Uruguay innimellom, kan duppe under 0 selv om de ikke har årstider, så planter og fisk er tilpasset temperaturer mellom ihvertfall 10-35 grader. Det er rett og slett ikke bra for dem å gå i jevn temperatur hele året! Gudene står ikke med pH-meter og varmekolbe når det regner - alle steder på kloden...


Jeg tror mange av oss er så redde for å skade fiskene våre, at vi skader dem av uvitenhet istedet.

Hadde virkelig lyst til å dra på auksjonen igår, men desverre hadde jeg allerede lovet meg bort denne helga. :/
Plussmedlem
Det var ikke Kaja sine Rili det Linda.....
Kaja er liksom Rili for meg, tok det som en selvfølgelighet at det var hennes

Har forsøkt å få vannet klart i 160-literen, men i kveld måtte jeg trå til og skifte filtervatt og rense filteret. Næring oppi der blir bare alger, blir for vanskelig å dosere riktig. Tok også en plantesjekk for å se hva som sto igjen etter herjingene, og fikk satt ned alle Cryptocorynene som lå og fløt i overflata. De tre Aponogetonknollene jeg tok med fra Dahls har alle fått blader nå, vet fortsatt ikke helt hva de har tenkt å bli når de blir store, men minst en av dem er mallegnagd! Så da må altså tre rotmonstre til ut av det karet. Sukk. Hadde tenkt å vente med flere herjinger til nye kar var på plass og karet flyttet inn til poden...

Ove har lekt med kjempevinkelsliper i kjelleren mens jeg sto bak våte laken og lekte brannvakt, nå er trykktanken ute. Der blir det desverre ikke plass til kar, for sikringsskapet er som alt annet i "Fawlty Towers" satt opp etter innfallsmetoden. Da er vi tilbake på kjellerbadet der det bare er lagt opp varmtvann til dusjen. Fortsatt en gåte hvorfor den bar preg av å være i bruk da vi overtok...
Merkelig det der med dusjen ja, kanskje de som bodde der før var fryktelig frosne av seg

Tror du at du får til et bilde av den blomsten på mosen?
Jeg er så spent på å få se hvordan den ser ut
Tilfeldig bekjentskap
© Mona O
Reklame for plussmedlemskap