- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 81)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 81)
Drukner? Mener du nesten bokstavelig... eller synsmessig?
Neida, ingen fare. Jeg setter dessuten fiskenes trivsel høyt, høyere enn mitt eget behov for å kunne glane fritt på dem, og jeg vet at VF Corydoras setter spesielt pris på å kunne skjule seg mellom alt løvet, slik de gjør i det fri. Det gir rett og slett økt trygghetsfølelse og dermed mindre stress for fiskene. Mindre stress betyr igjen større sjanse for at alle overlever... (stress dreper mere fisk enn noen sykdom gjør, så det er en svært viktig faktor å ta med)
Neida, ingen fare. Jeg setter dessuten fiskenes trivsel høyt, høyere enn mitt eget behov for å kunne glane fritt på dem, og jeg vet at VF Corydoras setter spesielt pris på å kunne skjule seg mellom alt løvet, slik de gjør i det fri. Det gir rett og slett økt trygghetsfølelse og dermed mindre stress for fiskene. Mindre stress betyr igjen større sjanse for at alle overlever... (stress dreper mere fisk enn noen sykdom gjør, så det er en svært viktig faktor å ta med)
FredlyDette er egentlig et dumt spørsmål som jeg veit svaret på men: Er det ikke mulig for Corydorasen(gjetter på at du skal ha det:P) rett og slett "drukner" i løvet??? Ellers så synes jeg det er utrolig pent med masse eikeløvsblader..=)
Postet 30.01.08 kl 12:16
Postet 30.01.08 kl 12:20
Fikk forresten melding nettopp om at den ene av de to artene jeg trodde jeg skulle få kloa i, ikke var med
Men ok, da har de andre bedre plass iallefall Og jeg ønsket meg begge artene like mye, så det er ok.
Gleder meg uansett til helgens auksjon i Porsgrunn! Da kommer jeg hjem med en gruppe lekre, store Corydoras narcissus. Både til meg og Inger Anne ("Dyrehagen" er brukernavnet hennes her på AF)
Men ok, da har de andre bedre plass iallefall Og jeg ønsket meg begge artene like mye, så det er ok.
Gleder meg uansett til helgens auksjon i Porsgrunn! Da kommer jeg hjem med en gruppe lekre, store Corydoras narcissus. Både til meg og Inger Anne ("Dyrehagen" er brukernavnet hennes her på AF)
Postet 30.01.08 kl 17:05
Postet 30.01.08 kl 18:35
Postet 30.01.08 kl 19:44
Postet 30.01.08 kl 19:48
Postet 30.01.08 kl 20:42
DyrehagenEr det den samme som står som orcesi hos Planet Catfish? I så fall ser det ikke ut til å være blant de vanligste, når man ser på antall bilder som ligger der ;-)
Ja, det stemmer. Beklager, jeg skrev feil
Det er Corydoras orcesi den heter... og som jeg gikk glipp av
Det er Jørns bilde som ligger der, tror jeg, og her på AF også. Det er av noen hadde med hjem i høst.
Postet 30.01.08 kl 20:45
Endret: 30.01.08 kl 20:45
Jeg gleder meg så utrolig til å få Corydoras narcissus i hus! Jeg søker på internett på lokasjonsnavn der den stammer fra, sjekker bilder, leser om biotopen... forsøker i det hele tatt å danne meg et bilde av omgivelsene denne arten vil trives i. Og jeg tror jeg har fått det til.
Seriously Fish om Corydoras narcissus (se på "Tank Set Up")
En internettside om en landsby i nærheten med knappe 30.000 innbyggere, opplyste at årlig gjennomsnittstemperatur i området er 26,3°C.
Seriously Fish om Corydoras narcissus (se på "Tank Set Up")
En internettside om en landsby i nærheten med knappe 30.000 innbyggere, opplyste at årlig gjennomsnittstemperatur i området er 26,3°C.
Postet 31.01.08 kl 22:10
Endret: 31.01.08 kl 22:12
Postet 31.01.08 kl 22:17
Postet 31.01.08 kl 22:51
Postet 31.01.08 kl 22:56
Nå har jeg hatt oppi flyteplanter, men har ikke skiftet til eksternt filter enda. Eheim-filteret sparkes i gang i dag, tenker jeg.
Byttet 30% av vannet i går, og målte ph på det vannet jeg tok ut; ph 6.7. Perfekt
Jeg har også fjernet et par never løv, og kommer nok til å ta ut en neve eller to til. Dette fordi fiskene er nye og viltfangede, og reduserte etter lang reise og mye transport. Det er viktig å kunne holde et visst øye med dem, samtidig som de får fred og ro og muligheten til å søke skjul. Når det er sagt, så er den enslige Narcissusen jeg har fra før også viltfanget men den er overhodet ikke sky. Den ser ikke ut til å bry seg med meg i det hele tatt. Kanskje jeg har flaks og de nye er likedan
Byttet 30% av vannet i går, og målte ph på det vannet jeg tok ut; ph 6.7. Perfekt
Jeg har også fjernet et par never løv, og kommer nok til å ta ut en neve eller to til. Dette fordi fiskene er nye og viltfangede, og reduserte etter lang reise og mye transport. Det er viktig å kunne holde et visst øye med dem, samtidig som de får fred og ro og muligheten til å søke skjul. Når det er sagt, så er den enslige Narcissusen jeg har fra før også viltfanget men den er overhodet ikke sky. Den ser ikke ut til å bry seg med meg i det hele tatt. Kanskje jeg har flaks og de nye er likedan
Postet 01.02.08 kl 09:45
Endret: 01.02.08 kl 09:46
Postet 02.02.08 kl 00:22
Åh, de er så søte i den alderen
Jeg har noen yngel av denne arten gående i en 45 liter om dagen; Corydoras cf. burgessi (C121)
De vokser langsommere enn jeg er vant til, siden jeg ikke orket å styre med artemiaklekking denne runden her.
Det nederste bildet er av yngelen, men det ble tatt 18. desember, så de har vokst seg større enn det, altså
Jeg har noen yngel av denne arten gående i en 45 liter om dagen; Corydoras cf. burgessi (C121)
De vokser langsommere enn jeg er vant til, siden jeg ikke orket å styre med artemiaklekking denne runden her.
Det nederste bildet er av yngelen, men det ble tatt 18. desember, så de har vokst seg større enn det, altså
Postet 02.02.08 kl 00:53
Endret: 02.02.08 kl 00:54
Postet 02.02.08 kl 08:32
Postet 02.02.08 kl 10:34
Jeg bare braste inn på akvarierommet i formiddag og skulle til å slå på lysene.... da jeg fikk øye på noen lynraske bevegelser i karet med C140! Ojoj!! Det ser ut som det KAN være lek på gang igjen...!! Ikke sikkert det blir noe av, men hannene er iallefall helt hyper og suser etter damene (som gjør sitt beste for å slippe unna...foreløbig).
Jeg rygget forsiktig ut igjen uten å slå på noe lys. Her må det ikke forstyrres, i tilfelle.....!
Her er et bilde av en av hunnene, tatt for noen uker siden i en foto-tank. Da benyttet jeg anledningen til å måle dem og hunnene (5 stk) målte fra 7.2 og helt opp til 8.0 cm!
Jeg rygget forsiktig ut igjen uten å slå på noe lys. Her må det ikke forstyrres, i tilfelle.....!
Her er et bilde av en av hunnene, tatt for noen uker siden i en foto-tank. Da benyttet jeg anledningen til å måle dem og hunnene (5 stk) målte fra 7.2 og helt opp til 8.0 cm!
Postet 02.02.08 kl 12:19
Endret: 02.02.08 kl 12:28
I dag har jeg fått nye Corydoras i hus. De var ment å skulle være Corydoras narcissus, men det var klart fra første øyekast at det var det ikke
Det jeg har fått er en annen, lekker og stor langsnutet Corydoras; CW006. Altså en så ny art at den ikke har fått et vitenskaplig navn enda. Jeg trodde først det var C016, men det var ikke heeelt blink følte jeg.
Ian Fuller har slått fast at det er CW006.
Nydelige fisk, ikke sant?
I mitt eget hode kaller jeg dem bare "Super-Melini", for de er så like (unntatt i størrelse selvsagt. Men mens Melini har ryggstripen opp i forkant av ryggfinnen, så har CW006 klare og fargeløse ryggfinner. Men ryggstripen går helt ned og ut i nedre kant av halefinnen, akkurat som Melini. Og CW006 har samme spettete og litt uklare beige kroppsfarge. Til forskjell fra Super-Arcuatusene, som har helt sølvhvit bunnfarge på kroppen, uten noen spetter.
Det jeg har fått er en annen, lekker og stor langsnutet Corydoras; CW006. Altså en så ny art at den ikke har fått et vitenskaplig navn enda. Jeg trodde først det var C016, men det var ikke heeelt blink følte jeg.
Ian Fuller har slått fast at det er CW006.
Nydelige fisk, ikke sant?
I mitt eget hode kaller jeg dem bare "Super-Melini", for de er så like (unntatt i størrelse selvsagt. Men mens Melini har ryggstripen opp i forkant av ryggfinnen, så har CW006 klare og fargeløse ryggfinner. Men ryggstripen går helt ned og ut i nedre kant av halefinnen, akkurat som Melini. Og CW006 har samme spettete og litt uklare beige kroppsfarge. Til forskjell fra Super-Arcuatusene, som har helt sølvhvit bunnfarge på kroppen, uten noen spetter.
Postet 03.02.08 kl 17:59
Endret: 03.02.08 kl 18:04
Postet 03.02.08 kl 18:04