Inger Annes akvarieprosjekt (side 81)

Bekymringa blir jo når jeg skal inn på sykehuset. Jeg kan ikke oppbevare 300 småttiser i isbokser! Heldigvis har jeg lagt ned to av småakvariene mine, så jeg kan vaske og bruke dem. Men det blir litt mer jobb med en gang man går over til akvarier, og ikke bruker isbokser. Ikke får man så god oversikt heller. Hmmm... Det begynner å ende opp med noen omrokkeringer i hodet mitt, hvordan jeg skal ordne dette. Jeg skal jo flytte yngelkaret over til et større kar (der atropersonatusene akkurat nå er i ferd med å flytte ut av, og septentrionalisene også skal flytte fra. Da omgjøres deres kar til yngelkar.
Det blir da en ledig 30-liter. Jeg fikk nå en idé om at jeg kan flytte endlersene over dit, så får de litt bedre plass. Dermed er begge 30-literne opptatte med levendefødere. Og jeg har da et ledig plastkar.
12-literen min som nå ikke er i bruk, settes opp på nytt, og dit flytter jeg de overraskende killibarna, pluss eplisene som bor sammen med dem. Da er et glasskar på 28 liter (tror jeg det var) ledig.
12-literen med killier og epliser flyttes over i en 28-liter som pr. i dag er tom, og da har jeg nok et plastkar ledig.
Det betyr at jeg altså har fått frigjort en 12-liter i plast, en 20-liter i plast og en 28-liter i glass,
samt at 63-literen min tar over rollen som yngelkar. Kar i plast er helt klart å foretrekke når man skal herje fram og tilbake med vasking og flytting. Når det gjelder glass, er det lettere å holde rent, men det er også lettere å dulte borti noe og knuse det. Argh! Og de veier tross alt mer enn plastkar. Jeg får gruble litt på dette i 1 1/2 uke. Da vet jeg jo hvor mange yngel jeg har også. Forøvrig var jeg en idiot i går: jeg glemte å måle vannverdiene før jeg byttet vann på karet, så jeg har ikke notert ned PH og temperatur da de lekte. Jeg glemte det hos sterbaiene også, men der har jeg ikke byttet vann etterpå, så jeg kan ta en liten etterkontroll. Men det var hos C-140 at det var viktigst. Premieidiot Inger Anne!
Inger Anne
Premieidiot Inger Anne!

Dårlig gjort å rakke slik ned på Inger Anne! Jeg er sikker på at hun gjør sitt aller beste
LOL. Jeg som moderator burde visst moderere litt her, ja. Personangrep godtas som kjent ikke!

Jeg har forresten et spørsmål til deg Astrid: Når du bruker Tetra Crypto, hvor ofte må du etterfylle med nye tabletter i bunnlaget?
Det står i bruksanvisningen at de burde gis månedlig. En eller to tabletter til hver plante som tar opp gjødsel via røttene, avhengig av størrelsen og behovet til planten. Når du har brukt de en stund så ser du det nesten på planten om det er på tide med ny dose, ihvertfall på lotusene. Slutter de å produsere nye blad så er det gjerne mangel på gjødsel som er problemet. Unntaket er når du tvinger de til å skifte modus fra overvannsform til undervannsform eller motsatt. Da sturer de litt uansett.

Det er bra du tar det jeg sa til etteretning og behandler deg selv litt penere
Jeg har redigert og ryddet litt opp i skal-gjøres-lista mi, slik at den blir litt mer oversiktlig, også for meg. Det er greit å ha en sånn liste, så vet jeg selv hva som skal gjøres framover. Her er den redigerte utgaven. Den siste delen skrev jeg på i dag, og den blir etterhvert flettet inn her et sted, ettersom det er noe jeg må få gjort i løpet av uka som kommer:

å skru sammen skrivebordet mitt skikkelig (70-literen skal stå oppå det) UTFØRT
å flytte atropersonatusene, UTFØRT
Å flytte den single schultzeien som hadde sneket seg unna da jeg flyttet dem fra dette karet tidligere UTFØRT
Male baksiden på 70-literen
Male baksiden på 128-literen
Male baksiden på 150-literen
Vaske 70-literen
Sjekke om 70-literen er tett
Vaske sand
sette igang 70-literen
Sjekke om den "nye" 128-literen er tett
Vaske 128-literen
å flytte karet med C-140 og CW-06 opp en etasje i reolen,
å flytte 128-literen inn i reolen og sette igang dette,
å flytte C-140 og CW-06 ned i det nystartede karet,
Male baksiden på deres gamle hjem.
å tømme deres gamle hjem for sand og alt,
for så å forberede det til at kula skal flytte inn (få inn riktig bunnsubstrat, død levende stein og annet inventar osv.),
Vaske 150-literen
Sjekke om 150-literen er tett
bytte om mallesuppa med 150-literen,
Male baksiden av den "gamle" mallesuppa
flytte den "gamle" mallesuppa opp i reolen,
sette opp dette karet på nytt med sand og inventar
flytte suvattiien over dit,
flytte super-arcuatusene over til suvattiiens gamle kar,
flytte en av de andre coryartene over i deres kar igjen (jeg har ikke bestemt meg for hvilke ennå),
flytte septentrionalisene over i 70-literen eller over i et annet kar -
mens en ny art jeg vil ha lek på flyttes over i 70-literen,
flytte dagens innbyggere i yngelkaret over i corysuppa (de er definitivt ikke yngel lenger).
flytte yngel over til karet der atropersonatusene og septentrionalisene bor i dag
(dette karet skal forresten også flyttes inn på stua),
flytte den grønne kulefisken over til det nye karet den skal få flytte inn i,
Vaske og sjekke sumpa
Flytte sumpa på plass på soverommet
sette opp gamlekaret til den grønne kulefisken på nytt,
og flytte coryer over dit,

Flytte endlersene over til den ledige 30-literen.
Rengjøre endlersenes tidligere hjem (gjøres om til yngeltank)
Sette opp 12-literen min på nytt (er ikke i bruk i dag).
Flytte killiyngel over til 12-literen, og eplisene enten til det akvariet, eller til noe annet.
Rengjøre den ledige 28-literen, og gjøre den om til yngelkar.
Rengjøre og sette opp på nytt den tidligere kampfisktanken (28-liter)
Flytte killiene over til 28-literen.
Rengjøre 12-literen som killiene bodde i, og gjøre denne om til yngelkar.

Og innimellom alt dette kommer vannbytter og småting som må gjøres jevnlig, ting jeg må ta tak i nå:
-Spre gjødselskuler/tabletter i akvariene som trenger det. Her har jeg begynt arbeidet, og det blir å fortsette hver gang jeg bytter vann på et akvarium jeg ikke har brukt plantegjødsel i tidligere. Nå vil jeg få til planter også!
-Skifte ut gamle lysrør
-Å fortsette jobben med å pusse opp ett og ett akvarium. Jeg har bare rukket ett så langt, og allerede står det på lista for omgjøring. Det er et av plastakvariene som skal bli yngeltank. Så mye for den jobben...

Jeg skjønner forøvrig at jeg må ta fram malingsspannet i morgen... Eller egentlig rettere sagt Hobbylacken. Og jeg skjønner at jeg har nok å gjøre i mange, mange måneder framover. Puh! Men det er jo halve gleden med å holde på med denne hobbyen: man trenger aldri å kjede seg! Det blir aldri slik at det kun blir rutinearbeid igjen. Det er alltid noe man kan endre, prosjekter man kan sette igang (og selvsagt gjennomføre), nye ting å prøve ut, osv. Ja, de dagligdagse rutinene med vannbytter og fôring er ryggraden i hobbyen, men det trenger aldri å bare bli rutine! Til og med rutinene kan jo bli spennende, når man f.eks. gjør kaldtvannsbytte, i håp om å sparke i gang lek hos noen treige C- eller L-maller, eller prøver ut ny og spennende mat. Nei, man trenger virkelig aldri å kjede seg!
Av og til er jeg så heldig at ting gjør seg selv. To av akvariene jeg skal male var allerede malt på baksiden. Jeg visste det jo egentlig, men hadde bare glemt det. 70-literen er nå på plass på skrivebordet mitt. Der skal den forsiktig testes i forhold til om den er tett. Det haster å få satt igang dette akvariet, ettersom jeg må kunne flytte fisk dit før 11. november (da er det veldig greit at jeg nå har mange ekstra ferdiginnkjørte småpumper rundt omkring, så jeg kan sette en liten ferdig innkjørt pumpe nedi, sammen med en evt. ikke innkjørt større en. Jeg tror jeg vet hvordan jeg skal sortere dette. Om ikke altfor lenge vil den nye pumpa i karet der trillene går være ferdig kjørt inn (den har da stått i over to uker sammen med det gamle filteret i karet). Da kan jeg ta ut det gamle Fluval-filteret, modifisere det, og så putte det nedi 70-literen. Eller, egentlig tror jeg ikke jeg skal ofre en Fluval 3 der i første omgang. Det kommer kun til å være 6 fisker der, så det kan faktisk holde med en modifisert Fluval 2. Jeg vil helst være litt gjerrig med 3-ern, da jeg ønsker å bruke denne som "mellomledd" når jeg skal modifisere en Fluval 4. Jeg kan liksom ikke dytte en liten Fluval 2 som filter nedi et kar der jeg har behov for en Fluval 4. En modifisert Fluval 3 går an å bruke i en overgangsfase. Jada, det er massevis av ting som skal gjøres som ikke står på skal-gjøre-lista også. Men nå babler jeg visst bare. På tide med kveldens vannbytter, før jeg går til sengs.
Blir helt utslitt jeg bare av å lese listen din over alt du skal gjøre .Du får ikke tid til å kjede deg i hvertfall
Og da jeg trodde jeg hadde alle planer klare og i boks, så skjer det selvsagt noe som snur opp-ned på alt. Jeg har fått slått kloa i en del nydelige maller helt gratis! "Ulempen" er at jeg må ta alle fiskene eller ingen, og det inkluderer også en del stimfisk. Jeg klager ikke akkurat. Men det betyr at jeg må kaste sammen et karantenekar i full fart, da jeg må hente fiskene i dag! Det er nemlig førstemann til mølla-prinsippet her, så jeg må bare kaste meg uti det. Blant mallene er nemlig noen jeg har hatt lyst på lenge: L-201. Men det er flere godbiter der også. Jeg skal komme tilbake til saken litt senere i dag, når jeg har litt bedre tid. Saken blir da at jeg må bruke den "nye" 128-literen som karantenekar (hvis den er tett). Dermed er det bare å sette igang å jobbe. Jeg har akkurat malt glasset bak svart, og venter på at det skal tørke nok til at jeg kan dytte den inn i reolen (det henger mange ledninger bak i reolen, og jeg vil ikke at de skal limes fast i bakglasset på dette akvariet). Så må jeg sjekke at karet ikke lekker. Dette er det karet som kom med masse ekle lyder da jeg herjet rundt med det i Bergen, så dette skal sjekkes nøye! Så blir det vasking av sand (Urrrk!). Flaks at jeg kjøpte en sekk med biltemasand for en uke siden. Hvor jeg skal hoste opp røtter som mallene man bruke til gjemmesteder, vet jeg ikke. Det er mulig de må vente med å få røtter til i morgen (når butikkene er åpne). Jeg skal ut med bikkja ganske snart, og tar da med en sekk, i tilfelle jeg finner noen steiner jeg kan bruke i akvariet. Det største problemet blir filter. Jeg har masse småfiltre jeg kan sjonglere med, så jeg skal greie å hoste opp nok til å få dette filtrert bra nok i en overgansfase. Jeg skal snart få et ekstra utvendig filter i huset, og da vil det problemet få en litt mer varig løsning. Ekstra varmekolbe har jeg - jeg kjøpte nylig en ny en til å ha når jeg skal sette igang de nye karene, og det må jeg jo i dag. Trøste meg! Snakk om å måtte omstrukturere ting kjapt, på noen timer, faktisk! Takk og pris at jeg har såpass mye jeg kan sjonglere med, av innkjørte småfiltre og annet nødvendig.
Vel, mer informasjon om dette kuppet får dere i kveld, når jeg har tid og litt mer oversikt over den nye fiskesituasjonen.
Om det er den annonsen jeg tror det er på klubbforumet så kan vi antakelig "hjelpe deg av" med rødmunntetraene om de ser friske og fine ut.
Det høres ut som en god avtale, Vipsen. Kardinalene tror jeg at jeg beholder selv. Jeg liker kardinaler.
Sendt deg pm på andre forumet (:
Dere ville ha ledd av meg hvis dere hadde sett meg nå i dag. Jeg har, siden jeg kjøpte reol nr. 2 til soverommet mitt, kun hatt ett kar i den reolen, og det har stått nederst. Dermed har jeg alltid kunne stikke hodet inn i reolen, og titte i karet rett ovenfra. Nå står det et kar nr. 2 i reolen, midt i, akkurat der jeg bruker å stikke hodet inn. Og det karet holder jeg på med å fylle gradvis med vann, for å sjekke om det er tett. Nesten hver eneste gang jeg skal stikke hodet inn over karet for å se etter lekkasjer, stanger jeg hodet i røret over. Nesten hver eneste gang! Jeg glemmer at det ikke er plass til et hode over karet i midten. Og jeg lærer bare ikke! Det skjer hele tiden! Heldigvis slår jeg meg ikke når jeg skaller inn i røret, men jeg blir litt lattermild. Særlig når jeg først skaller inn i røret, trekker hodet tilbake og ler litt, og så stikker hodet inn for å se igjen, og skaller på nytt! Hukommelse som varer mer enn 10 sekunder er noe dritt...

Men nå skal jeg ut og hente fisk.
Det påstås at "there's no such thing as a free lunch", så nå lurer jeg på hvilken straff jeg har foran meg. For jeg har nå kommet hjem med en gjeng nydelige fisker, helt gratis! 12 rødmunntetra, 10 kardinaltetra, og 5 L-maller, hvorav 4 ikke har en 100 % sikker identifikasjon. Mallene skal være 1 Dekeyseria brachyura (L-168), 3 maller som muligens er L-201 hypancistrus contradens (eller trolig er to av dem en art, og en av dem en annen - men disse sorte L-mallene med hvite prikker er hinsides vanskelig å skille fra hverandre, så her kreves det at jeg leser meg seriøst opp på temaet), og en liten malle som kan være en L-260 (det var i hvert fall forslaget fra han jeg fikk den av - så langt synes jeg ikke den ligner i det hele tatt. Men det var en liten malle, og jeg har såvidt fått se den).

Ingen dårlig fangst? Rødmunntetraene skal riktignok videre til Vipsen, mens jeg beholder resten selv. Og jeg blir nødt til å lese masse om disse mallene, for å finne en sikker ID på dem.
Sikkert bare for du en "snill jente " ,blir nok ingen straff skal du se. Kjekkt å være heldig i blant ,gratulerer så mye med nye fisker
straffen blir vel en enorm mengde yngel.hehe
Straffen blir vel egentlig at jeg blir nødt til å kjøpe flere fisker. Hvis det er L-201 jeg har, er dette en fisk som skal holdes i grupper, og 2-3 er ikke en gruppe.
Straffen ble også vasking av sand, ser jeg. Det er første gang jeg bruker biltemasand, og jeg er overrasket over hvor lite den egentlig støver. Hvis man sammenligner den med rådasand (som var helt fryktelig den ene gangen jeg kjøpte en sekk), så er forskjellen himmelvid. Men biltemasanda er også fryktelig finkornet, mer finkornet en noen annen sand jeg har brukt. Det skal bli spennende å se hvordan dette kommer til å bli.

Ulempen med å være nødt til å kaste sammen et kar samme dagen som fiskene kommer i hus, er at vannet blir tåkete av støv. Selv om jeg opplever at biltemasanda støver lite, blir det støv i vannet, selv om man har vasket sanda før man putter den oppi. Jeg liker det ikke, for dette kan irritere gjellene til fiskene en hel del. Jeg får vente med å slippe ut fiskene helt til jeg skal legge meg, så mest mulig av dette støvet blir fanget opp av filtrene.

Jeg har lagt et lokk over bøtta, så fiskene ikke hopper, og også for at de skal føle seg tryggest mulig. Derfor har jeg ikke fått studert dem mer. Jeg gleder meg til å se på dem igjen, når jeg skal slippe dem ut. Maller er bare så utrolig herlige fisker. Vakre dyr!

Jeg måtte forresten le litt av apistoen min her en dag. Som jeg skrev, bestilte jeg litt forskjellig nytt fôr fra Tropefisk, og dette fikk jeg tidlig i uka. Blant dette var det malletabletter som bl.a. inneholder trefiber. Men, apistoen avslørte seg selv at han hadde spist av dette, selv om han ikke selv vet at han er avslørt. For, denne fisken hadde en lang bæsjestripe etter seg, og den midterste delen av bæsjestripa var helt tydelig mørkere enn resten, og jeg har gitt dette fôret bare en eller to dager. Det minnet meg litt om slik engelsk lakrissnop, disse firkantene som har flere lag med forskjellige farger. En av dem er brun ytterst på begge sider, og svart i midten. Det var akkurat sånn den stripa så ut. ;-D
Jeg er et fehode! Et usedvanlig idiotisk fehode! (Jada, Astrid, jeg vet jeg ikke skal rakke ned på Inger Anne, men denne gangen er det faktisk helt på sin plass). De stakkars nye fiskene har virkelig fått en tøff start i sitt nye hjem. Fiskene ble levert i en bøtte, og da er det vanskelig å få utjevnet temperatur når man skal tilpasse dem nytt miljø. Akvariet de skulle oppi, står på soverommet, og det er kjølig rom. For å unngå ekstra nedkjøling, måtte jeg få bøtta opp fra gulvet. Jeg satte den oppå den ene skittentøyskurven (det var ikke mange flate ting å sette den oppå, så det måtte bli denne - alternativet var skrivebordet, men det står rett foran et åpent vindu). Jeg visste det var risikabelt, men jeg hadde ikke så altfor mange valg. Nå nettopp skulle jeg sette opp et filter nr. to i dette akvariet. Det var ikke flere ledige plasser i stikkontakten over akvariet, så jeg måtte ned sånn halvveis bak hjørneskrivebordet og reolen. Og da var tydeligvis den store rumpa mi litt for stor, for plutselig hørte jeg et brak. Hele bøtta gikk i gulvet, og 6-7 liter vann + alle fiskene skvatt uover gulvet. Argh! Dermed kom valget mellom å berge gulvet eller fiskene først. Mallene tåler heldigvis en støyt, så de har nok sluppet med skrekken (de plasket seg til og med i skjul under ting på gulvet). Jeg har plukket fisk og tørket for harde livet, og måtte bare slenge fiskene oppi karet etterhvert som jeg fant dem. Å plukke små tetraer fra gulvet er ikke lett. Dessverre mistet jeg noen av dem. Jada, jeg har nattsvart samvittighet, så ikke kjeft på meg. En slik total idioti burde være ulovlig!
dakkar lille Inger Anne, går bra no, går bra.
fiskan leve over det sjø
Denne må du naturligvis legge inn på tråden "1001 måter å søle vann på"

Stakkars Inger Anne
Jeg kan likevel ikke noe for det, men må tilstå at jeg brast ut i latter da jeg leste det etter måten du beskrev det så levende. Jeg så for meg rumpa di stå rett ut i rommet mens du rotet under skrivebordet etter stikk-kontakter, og så tok bakenden en sving til siden og "schmack", ned gikk bøtta

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap