- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 81)
Tropheus Bilder (side 81)
Vibsi[QUOTE=Roger Kaasa]Må nok rette litt på deg der... Du trenger faktisk ikke å se på fisken at den har fått soten. Ellers kan det skje som du sier at svake individer bukker under ved flytt eller sammenslåing. Her er det jo begge deler:) Mvh Roger
Visst det ikke er noen ytre tegn på fisken som feks oppblåst mage eller hvit "tråd" ut endetarmen,hvordan vet man da at fisken har dødd av sott?
Om fisken trekker seg tibake og matvegrer, får en form for hosteannfall eller som du sier "driter" sytråd kan være klare tegn på sot.
Postet 08.08.08 kl 20:21
Ja det vet jeg, men om fisken dør uten "varsel" eller noen sott-kjennetegn så er det vel ganske vanskalig å stille en diagnose
Trodde 3 av Vidar sine var døde uten noe varsel, og da lurte jeg på hvordan han kunne vite at det var sotten som hadde tatt dem
Gleder oss til Sverige tur snart! Masse masse fisk
Holder du av 8 stk hesteneser til oss Roger? Kommer innom deg ca 15. august visst det passer for deg! Har ikke noe annet en sms eller forumet nå mens vi er på ferie
Trodde 3 av Vidar sine var døde uten noe varsel, og da lurte jeg på hvordan han kunne vite at det var sotten som hadde tatt dem
Gleder oss til Sverige tur snart! Masse masse fisk
Holder du av 8 stk hesteneser til oss Roger? Kommer innom deg ca 15. august visst det passer for deg! Har ikke noe annet en sms eller forumet nå mens vi er på ferie
Postet 08.08.08 kl 21:17
Det er vanskelig å si hva som feilte Vidars kiriza.
Man må se fiskene for å kunne stille en diagnose.
Om dette er fisker som døde i forbindelse med flytt eller mas kan det være andre årsaker.
Om fiskene er friske ved annkomst vil det ta 3-4 uker før eventuelt en buksot bryter ut.
En frisk tropheus er en tøff jævel.
Det er så og si bare soten som kan knekke den.
Ett eksempel var da ene katten min kom opp trappen med en kjørsbær i kjeften.
Jeg holdt på med avklimatisering av en vild gruppe og katten hadde hentet en ut av balja.
Den fisken lever mest trulig den dag i dag.
Dette var dagens avsporing gitt )
Man må se fiskene for å kunne stille en diagnose.
Om dette er fisker som døde i forbindelse med flytt eller mas kan det være andre årsaker.
Om fiskene er friske ved annkomst vil det ta 3-4 uker før eventuelt en buksot bryter ut.
En frisk tropheus er en tøff jævel.
Det er så og si bare soten som kan knekke den.
Ett eksempel var da ene katten min kom opp trappen med en kjørsbær i kjeften.
Jeg holdt på med avklimatisering av en vild gruppe og katten hadde hentet en ut av balja.
Den fisken lever mest trulig den dag i dag.
Dette var dagens avsporing gitt )
Postet 08.08.08 kl 21:56
Den ene kirizaen døde av soten i følge en venn av meg som har drevet en del med forskjellige fisker... Snakket nettopp med han og han sa at det var tydelige merker på at magen var oppblåst.
De 2 andre som døde så han ikke noe på...
"Bank i bordet" så har ingen Tropheus dødd etter at jeg begynte med kraftig medisinering av Metronidazole.
Hva som er årsaken på de 2 som døde aner jeg rett og slett ikke, men kan kanskje være i samband med flyttingen.
Pleier du å kjøre kraftige kurer Roger for så å ta ny kur etter en stund? Hvilken framgangsmåte bruker du ved bukkvannsot`?
De 2 andre som døde så han ikke noe på...
"Bank i bordet" så har ingen Tropheus dødd etter at jeg begynte med kraftig medisinering av Metronidazole.
Hva som er årsaken på de 2 som døde aner jeg rett og slett ikke, men kan kanskje være i samband med flyttingen.
Pleier du å kjøre kraftige kurer Roger for så å ta ny kur etter en stund? Hvilken framgangsmåte bruker du ved bukkvannsot`?
Postet 08.08.08 kl 22:12
Roger KaasaDet er vanskelig å si hva som feilte Vidars kiriza. Man må se fiskene for å kunne stille en diagnose. Om dette er fisker som døde i forbindelse med flytt eller mas kan det være andre årsaker. Om fiskene er friske ved annkomst vil det ta 3-4 uker før eventuelt en buksot bryter ut. En frisk tropheus er en tøff jævel. Det er så og si bare soten som kan knekke den. Ett eksempel var da ene katten min kom opp trappen med en kjørsbær i kjeften. Jeg holdt på med avklimatisering av en vild gruppe og katten hadde hentet en ut av balja. Den fisken lever mest trulig den dag i dag. Dette var dagens avsporing gitt :))
hehe akkurat samme skjedde med oss. Holdt på å fange kasakalawe, og hadde en bøtte på gulvet. Etter å ha stirret på fisken i ti minutt klarte ikke hann hunden min å holde seg lenger. Han trykte hele hodet ned i bøtten og løp avgårde med en fisk i kjeften hehehe Men det og klarte seg! Utrolig nok...
Postet 08.08.08 kl 22:27
Vidar AlfeiDen ene kirizaen døde av soten i følge en venn av meg som har drevet en del med forskjellige fisker... Snakket nettopp med han og han sa at det var tydelige merker på at magen var oppblåst. De 2 andre som døde så han ikke noe på... "Bank i bordet" så har ingen Tropheus dødd etter at jeg begynte med kraftig medisinering av Metronidazole. Hva som er årsaken på de 2 som døde aner jeg rett og slett ikke, men kan kanskje være i samband med flyttingen. Pleier du å kjøre kraftige kurer Roger for så å ta ny kur etter en stund? Hvilken framgangsmåte bruker du ved bukkvannsot`?
Heldigvis noen år siden soten var her.
Ved sykdom bruker jeg en kombinasjon av metronidazole og et stoff som heter furazolidone.
Det er bankers..
Ved vanlig innmedisinering av frisk fisk brukes enten aqua moor1 eller baktopur direct
Postet 08.08.08 kl 22:41
Postet 08.08.08 kl 22:47
Jeg holdt nesten på å klikke "bekreft" etter å ha lagt en 530 liter pluss armatur i handlekurven i en nettbutikk... Hehe. Greide å besinne meg og slettet det (skulle bare sjekke pris *plystre*).
Jeg er altså fremdeles en "skap-troffer", har kikket på tråden i et år nå i smug og vrir hjernecellene for å finne ut hvor i alle dager jeg skulle skviset inn et stort nok akvarium.... Men jeg tror jeg må vente til vi har bygd ut kåken med et rom til... (og det snakker vi seriøst om, spørsmålet er bare å komme i gang og om kommunen godkjenner planene) Kanskje jeg klarer å overtale gubben til å la meg bygge inn et tropheus-akvarium i veggen ut til stua... *sukk*
Dere får fortsette å pepre denne tråden med informasjon og lærerike skriverier - flott lesning for sånne som meg, og bilder! Bilder, bilder, det får vi aldri nok av
Jeg er altså fremdeles en "skap-troffer", har kikket på tråden i et år nå i smug og vrir hjernecellene for å finne ut hvor i alle dager jeg skulle skviset inn et stort nok akvarium.... Men jeg tror jeg må vente til vi har bygd ut kåken med et rom til... (og det snakker vi seriøst om, spørsmålet er bare å komme i gang og om kommunen godkjenner planene) Kanskje jeg klarer å overtale gubben til å la meg bygge inn et tropheus-akvarium i veggen ut til stua... *sukk*
Dere får fortsette å pepre denne tråden med informasjon og lærerike skriverier - flott lesning for sånne som meg, og bilder! Bilder, bilder, det får vi aldri nok av
Postet 08.08.08 kl 22:50
Endret: 08.08.08 kl 22:51
Og et spørsmål til vidar; Har disse fiskene spist godt helt siden du fikk dem? Det jeg mistenker kan ha gått galt er den hetebølgen som var i forkant av innkjøpet ditt.. Har fiskene blitt utsatt for høye tempraturer over tid hos forrige eier kan det ha gitt utslag nå som fiskene har blitt utsatt for stress..
Det er veldig trist å høre at du har problemer. Dette er vel kroneksempelet på at man kan gjøre så mye forarbeid man vil, har man uflaks så går det til helvete uansett.
Det er veldig trist å høre at du har problemer. Dette er vel kroneksempelet på at man kan gjøre så mye forarbeid man vil, har man uflaks så går det til helvete uansett.
Postet 08.08.08 kl 22:55
Postet 08.08.08 kl 22:55
Nei tror at det Vidar mente var at 1 av de 3 som var døde viste tegn på sott. Får jeg håpe!
Mona: som jeg har sagt til deg før så er det bare å hive seg ut i det! Men skjønner problemet med plass
Men om og når dere bygger ut så syns jeg du skal unne deg et tropheus kar. Du liker jo livlige coryer, og skal love deg at det er liv i tropheus også Masse flotte videoer på youtube!
Mona: som jeg har sagt til deg før så er det bare å hive seg ut i det! Men skjønner problemet med plass
Men om og når dere bygger ut så syns jeg du skal unne deg et tropheus kar. Du liker jo livlige coryer, og skal love deg at det er liv i tropheus også Masse flotte videoer på youtube!
Postet 08.08.08 kl 23:45
Kristian HennigVidar; Har jeg forstått det rett at 1\3 av fiskene har oppblåst mage nå? Og disse viser lite eller ingen interesse for mat?
Ingen av fiskene som nå lever har noen form for symptom på bukkvannsot.
Men 1 av de 3 som døde hadde oppblåst mage. (Det er KUN 3 stk som har dødd av Kirizaene).
Prøvde å gi gruppen lite med OSI i kveld og alle spiste, så det kan se ut som de er friske nå, medisinerer i morgen også, samt at det blir daglige vannbytter i ca. 1 uke.
Postet 09.08.08 kl 01:22
Kristian HennigOg et spørsmål til vidar; Har disse fiskene spist godt helt siden du fikk dem? Det jeg mistenker kan ha gått galt er den hetebølgen som var i forkant av innkjøpet ditt.. Har fiskene blitt utsatt for høye tempraturer over tid hos forrige eier kan det ha gitt utslag nå som fiskene har blitt utsatt for stress.. Det er veldig trist å høre at du har problemer. Dette er vel kroneksempelet på at man kan gjøre så mye forarbeid man vil, har man uflaks så går det til helvete uansett.
Fiskene har spist helt siden første dag, unntatt rett før jeg begynte å medisinere.
Om de har gått i høye temperaturer vet jeg faktisk ikke noe om, men det kan godt tenkes at de har gjort det. (Brukte ganske lang tid på avklimatiseringen)
Medisiner med virkestoffet Nifurpirinol hadde liten/ingen virkning.
Når jeg begynte kraftig medisinering med ren Metronidazole, så vart det bedring dagen etter. (Første dag kjørte jeg tabletttypen til Flagyl som inneholder Metro, men er ikke helt ren visstnok.
Fikk tak i ren Metro og det var vidundermiddel enn så lenge... Jeg krysser både fingre og tær for at ikke soten dukker opp igjen eller annen type sykdomer.
Postet 09.08.08 kl 01:28
Postet 09.08.08 kl 01:30
Ahh!! Da var det godt jeg misforsto! Det er ikke lett det der.. Jeg har også forskjellig erfaring med de medisinene.. Noen ganger tar det det på dagen, mens andre ganger må man bruke noe annet..
Grunnen til at jeg tenkte på det med tempraturen, var at jeg var i gol området rett før du fikk gruppen din, og det var jævlig varmt der!
Grunnen til at jeg tenkte på det med tempraturen, var at jeg var i gol området rett før du fikk gruppen din, og det var jævlig varmt der!
Postet 09.08.08 kl 07:34
Vidar AlfeiFikk tak i ren Metro og det var vidundermiddel enn så lenge... Jeg krysser både fingre og tær for at ikke soten dukker opp igjen eller annen type sykdomer.
Det gjør den, en eller annen gang! Men du fikk jo tatt rotta på den denne gangen, sa da klarer du det nestegang også! Det er umulig å sikre seg mot soten, men tar du noen forhåndsregler minimerer du sjangsene hvertfall..
Hvor fikk du tak i ren metro ?
Postet 09.08.08 kl 07:45
Kristian Hennig[QUOTE=Vidar Alfei] Fikk tak i ren Metro og det var vidundermiddel enn så lenge... Jeg krysser både fingre og tær for at ikke soten dukker opp igjen eller annen type sykdomer.
Det gjør den, en eller annen gang! Men du fikk jo tatt rotta på den denne gangen, sa da klarer du det nestegang også! Det er umulig å sikre seg mot soten, men tar du noen forhåndsregler minimerer du sjangsene hvertfall..
Hvor fikk du tak i ren metro ?
Jeg fikk ren metro hos kameraten min, men fikk det han hadde igjen, men vi får snakkes på epost om dette Kristian...
Sendt deg mail!
Skal heller komme med detaljert behandlingsplan som jeg brukte, har notert hele veien, men det er min "oppskrift", så det er ikke sikkert andre har like god erfaring med denne behandlingen.
Postet 09.08.08 kl 11:24
Jeg skal ikke hindre de som ønsker å bruke medisin. Men vil bare advare dere for følgende:
1. Bloat er ikke en sykdom men symtome på infeksjon eller forstoppelse. Det er mange grunner til bloat. I tillegg til angrep fra virus så er stress en av hovedårsakene. Stress kan forekomme på grunn av for fett mat, for grov mat, dårlig vannkvalitet, stressende vannbytte, sjokk på grunn av hurtig endringer i miljø som f. eks. temperatur, fanging og flytting ...
2. Misbruk av medisin øker motstand mot antibiotika.Derfor svenskene har den light variant med medisin i maten. Men løsning krever at du ser sykdomtegn i en tidlig fase. Noen ganger trenger det ikke mer en et vannbytte og diet i 2-3 dager så er fiskene tilbake til normal i gjen.
3. Feil medisinering dreper fisk fortere enn bloat. Bloat finnes i forskjellige varianter som ikke la seg identifiseres uten en har medisinbakgrunn og erfaring. Derfor erfare akvarist bruker light løsning ved første tegn av bloat. Når du må bruke antibiotika på bloat, da er det allerede for sent.
Jeg personlig bruker ikke medisin. Men jeg tar forholdsregler på alvor og lar naturen gjør resten.
1. Bloat er ikke en sykdom men symtome på infeksjon eller forstoppelse. Det er mange grunner til bloat. I tillegg til angrep fra virus så er stress en av hovedårsakene. Stress kan forekomme på grunn av for fett mat, for grov mat, dårlig vannkvalitet, stressende vannbytte, sjokk på grunn av hurtig endringer i miljø som f. eks. temperatur, fanging og flytting ...
2. Misbruk av medisin øker motstand mot antibiotika.Derfor svenskene har den light variant med medisin i maten. Men løsning krever at du ser sykdomtegn i en tidlig fase. Noen ganger trenger det ikke mer en et vannbytte og diet i 2-3 dager så er fiskene tilbake til normal i gjen.
3. Feil medisinering dreper fisk fortere enn bloat. Bloat finnes i forskjellige varianter som ikke la seg identifiseres uten en har medisinbakgrunn og erfaring. Derfor erfare akvarist bruker light løsning ved første tegn av bloat. Når du må bruke antibiotika på bloat, da er det allerede for sent.
Jeg personlig bruker ikke medisin. Men jeg tar forholdsregler på alvor og lar naturen gjør resten.
Postet 09.08.08 kl 11:35
Som det er nevnt tidligere i tråden Badat, så finst det x antall forskjellige måter for å behandle fisk, både med og uten medisiner.
Jeg har lest og studert veldig nøye dette som går på teknisk medisin, samt behandlingsmetoder og kommet fram til for min del altså, at medisin er "alfaomega" å ha liggende.
Du har nok rett i mye av det du skriver, men de amerikanske folkene jeg har hatt kontakt med i det siste "sverger" til bruk av minimum Metronidazole, men helst vil de bruke Cloat (medisin som er meget kraftig og effektiv som inneholder Metronidazole, Malakitt Green samt noen andre virkestoff.
Tror nok det at en kunne diskutert dette med sykdomer og behandlingsmetoder av Tropheus til en ble "grøn i trynet", men jeg personlig garderer meg med å alltid ha medisin liggende.
Jeg har lest og studert veldig nøye dette som går på teknisk medisin, samt behandlingsmetoder og kommet fram til for min del altså, at medisin er "alfaomega" å ha liggende.
Du har nok rett i mye av det du skriver, men de amerikanske folkene jeg har hatt kontakt med i det siste "sverger" til bruk av minimum Metronidazole, men helst vil de bruke Cloat (medisin som er meget kraftig og effektiv som inneholder Metronidazole, Malakitt Green samt noen andre virkestoff.
Tror nok det at en kunne diskutert dette med sykdomer og behandlingsmetoder av Tropheus til en ble "grøn i trynet", men jeg personlig garderer meg med å alltid ha medisin liggende.
Postet 09.08.08 kl 11:44
Postet 09.08.08 kl 11:53