Elins lille hjørne (side 81)

Jaja. I dag var det for første gang en død yngel i atro-boksen

Småtten hadde til og med mikroorm i magen (kritthvit mage er like avslørende med mikroorm, som oransje mage er med artemia hehe), men like fullt død. Jeg får ikke panikk enda. Noen enkelte frafall må en ganske enkelt regne med, men skjer dette daglig, DA blir jeg bekymret.

Krysser fingrene for at dette er en enkelthendelse.
Uffda ikke kjekkt ,håper også det blir med den ene.
Sliter med matingen, lurer på om det er derfor en døde. Fórer med artemia på samme måte som Mona, med lys i et hjørne slik at artemiaen samler seg nede på bunn.

Men det hjelper ikke at all artemiaen ligger i høyre hjørne, når 138 yngel klumper seg sammen i venstre hjørne!

De har oransje mager, men det må være fra i går, for alle jeg ser fra siden har det, men jeg ser ingen der hvor artemiaen ligger og spreller nå. Og i går sprutet jeg artemia over alt i håp om at de skulle skjønne tegningen.

De er forøvrig 5 dager gamle i dag, og her er to dårlige bilder. Det ene viser klynga i hjørnet (feil hjørne)

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
nei så søte di var =
Nå går alarmen!
Nå kjenner jeg alarmen gå, og panikken kommer snikende...

Akkurat hjemme og tok en rask titt på atroene. Og på den raske titten ser jeg hvert fall 5-6 døde yngel! Kan jo skje at det er fler når jeg får talt opp og sjekket skikkelig. Skrekk og gru!

De er alle dekket av et eller annet... mugg eller sopp. Men jeg aner jo ikke om dette har kommet etter at de døde - eller om jeg ser årsaken til dødsfallet.

Nå må jeg puste med magen og finne ut hva jeg skal gjøre. Synes det er for tidlig med sand og filtrering og hele den pakka der også. Mulig at det har blitt overfóring av både artemia og mikroorm siden de ikke er så gamle enda, og jeg var redd for å gi for lite mat. Eller så skjer det noe annet jeg ikke vet hva er.
Ojda....
Ser det er snart en time siden du skrev det. Hvordan går det, Elin? Har du fått telt opp og sjekket nøyere?
Ser du står pålogget men det behøver jo ikke bety at du sitter foran pc'en
Ikke si det til noen... men jeg sitter foran PCen og spiser middagen min. Bare fordi resten av familien er ute på aktiviteter, så da kan jeg jukse og gjøre det lettvint.

Skuler bortpå tanken vel vitende om at jeg snart er nødt for å se sannheten i øynene og sjekke hvor mange som har gått med

Skal gjøre det nå, så poster jeg grimme resultater om en liten stund... wish me luck...!
Huff
Ni - 9 - døde yngel! *grine*

7 var dekket av mugg eller sopp eller hva det nå er... masse hvitt uansett. Men de to siste hadde ingenting på seg, så da er det nok mugg som kommer etter at de har dødd.

Studerte de to døde ynglene uten mugg nå, men de er jo fryktelig små. Jeg klarer ikke å se noe som helst galt med de, annet enn at de ser tynne ut. Tynnere enn de som lever, altså. Kanskje de ikke har fått spist skikkelig? De to siste har bittelitt artemia i magen, men... ikke slik det pleier å være når de spiser godt. Men det er jo mulig at de ser tynnere ut i død tilstand enn i live også.

Nei og nei hva skal jeg gjøre!Jeg vil ikke komme hjem til 9 nye dødsfall i morra, liksom
Uffda ,så utrolig trist ,kjenner bare så veldig godt den følesen ,har jo mistet ganske så mange coryer selv i det siste. En føler seg så totalt hjelpeløs.

Vet ikke om jeg kan hjelpe med så mye ,men tror jeg ville skiftet 100 vann på de ihvertfall ,gjerne over i et annet hvis det skulle være noe i karet.

Jeg gjør jo det hver eneste kveld

Flytter de over i ny, ren boks med vann som har stått siden dagen før. I vannet er det like mye sortvannsekstrakt som har blitt brukt siden de klekket, og to dråper JBL biotopol sånn for sikkerhets skyld.

Når de er flyttet, vasker jeg den gamle boksen i glohett vann og skrubber den med filtervatt, før den på nytt fylles med iskaldt vann, biotopol og sortvannsekstrakt og settes til temperering til neste kveld.

Jeg kan ikke tro at det er bakteriebelegg eller vannkvalitet som har tatt livet av disse. 10 yngel på et døgn er 10 for mange Sukk.

Jeg får prøve å kun fóre med en ørliten mengde mikroorm i noen dager, slik at jeg er sikker på at jeg ikke overfórer. Mikroorm forurenser også mindre enn artemia, pluss at de holder seg på bunn der yngelen finner de.

Ok ,da så. Det skal ikke være enkelt ,synes selv jeg har prøvd det meste uten hell. Virker som det er en epidemi nesten, bare at vi sliter med forskjellige symtomer på fiskene våre.
Men nå må vi håpe at det går bra med dine videre,skal krysse fingrer og tær.
Tusen takk, Sølvi

Ja, vi har jammen hatt mye uflaks og merkelige dødsfall flere av oss i vinter. Det er neimen ikke morsomt.

Hadde jeg bare hatt en viss peiling! Men - jeg aner ikke hva som skjer. Jeg kan ikke gjøre annet enn å sørge for at alt er 100% likt når de flyttes, og sørge for upåklagelig vannkvalitet og rene omgivelser.

Uten et eneste symptom å gå etter er dette som å lete etter nåla i høystakken!
Enda en som er i ferd med å dø

Fikk studert den under forstørrelsesglass og den har et merkelig symptom. Oppblåst mage, akkurat som om den er væskefylt (helt gjennomsiktig). Samme symptom som jeg så den gangen på den ganske store weitzmanien som hadde overlevd sammen med foreldrene. Plutselig hadde den en kjempestor oppblåst mage. Ganske sikker på at den er værskefylt. Uansett om den er det eller ikke så er den helt gjennomsiktig.

Hva fanden er det som skjer!
To døde, en til som sliter, minst! Og flere med symptomer. Det ser faktisk ut som om noe angriper finnene deres! Nesten som finneråte eller sopp. Ser mange som ser ut til å ha bare "en og en halv" brystfinne, liksom. Akkurat som om den ene har begynt å etse bort.

Pokker. Hva i huleste hampen er det som skjer! Jeg burde flytte de til sandbunn kanskje?! Men da er det jo bare å glemme kontroll på de...

Jeg kan ikke helt se for meg en plasttank med sandbunn uten filter?! Med 50% vannbytte per dag?! Nei nå er jeg rådvill, altså

Jeg har jo ikke makrolinse, men...

Her er et bilde av hodet til en yngel, som viser hvordan den ene brystfinnen nærmest er borte.

[External Image]
uffda, det der så ikke bra ut.. stakkars liten
Inaktiv bruker
føler sorgen med deg elin

sener deg en trøsteklem elin og nå kryser jeg fingrene mine får at det går bedre med di andre = =
Det så ikke bra ut nei ,hva med å forsøke med Esha2000 ?
Tusen takk, David og Sanne

Jeg ante ikke hva jeg skulle gjøre... har måttet jobbe ikveld også (hjemme, men dog), så tiden ble knapp. Jeg hentet et par never med biltemasand fra sekken min, og skylte den (for første gang) veldig godt i først glovarmt vann, deretter kaldt, før jeg strødde det på bunnen av den tanken jeg satte opp tidligere i kveld. Vannet ble byttet ut med vann som har stått til utlufting og temperering siden i går kveld, sortvannsekstrakt og biotopol ble tilsatt.

Bare for å få de over på sand fort som fy. Det eneste jeg har der er en luftestein, så det må jeg gjøre noe med i morgen.

Ynglene synes overhodet ikke! på den sanda, så jeg kjente et stikk av anger med en gang. Jeg må jo få satt inn filtrering til de... regner med at jeg ikke kan kjøre sandbunn uten filtrering, bare luftestein? Selvsagt med hvertfall 90% vannbytte hver dag. Og det finnes ikke et filter som vil fungere greit i en 6 liters plasttank. Så de må flyttes på noe slags vis i morgen... jeg aner ikke hvordan jeg skal få fanget de... :p

Enden på visa i dag er at jeg har plukket 14 døde yngel. Pluss den ene i går. Nå skal det altså være 124 yngel i tanken.

Sølvi: jeg skulle gjerne ha prøvd, men så skjøre som disse er, vet jeg ikke om jeg tør. Får se om sandbunn stopper problemene, hvis ikke må jeg rett og slett vurdere å medisinere.
Du har ikke en liten fluval eller eheimpumpe liggende vel,bruker en slik en selv i et lite plastkar .
Ellers så fikk jeg til svar fra Svein Antonsen (Vet ikke om du kjenner til han,kjent mest for killi og kampfiskoppdrett )en gang jeg spurte om medisinering av små yngel at han medisinerte fra dag 1 (nyfødte yngel. Så jeg har også medisinert ganske så små yngel. Så hadde nok gjort det hvis jeg var deg hvis det fortsetter på samme viset. Men håper jo at det ser bedre ut i morgen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap