Sølvi sine coryer og litt til :) (side 81)

Er helt imponert over Weitzmani og venezuelanusène for tiden .De legger egg med 2-3 dagers mellomrom .I går var det Weitzmani og og i dag er venezuelanus ène igang igjen
Håper noen klarer å leve opp uten min hjelp ,trenger virkelig et yngelkar etterhvert.
Planen er å sette opp et 64 liters kar når green laser-ungdommene flytter hjemmenfra . Da kan jeg bedre få litt mer kontrollert oppdrett forhåpentligvis.
Men klarer jeg å få yngel til å leve opp i foreldrekarene ,så er jo det absolutt det beste. I allefall til de blir litt større,foreldrekarene er ikke av de aller største,så det begrenser seg jo litt .

Llegger ut noen bilder fra aktiviteten til Venezuelanus ène i dag. Bildene er tatt før lyset ble slått på så de blir nå litt så som så.Har ikke lyst til å forstyrre de heller.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Sølvi Gullaksen
Ang. valpeplaner så er det ikke sikkert det blir noe av.Hun har muligens allergi og da skal man jo ikke avle på de.Venter på svar på allergiprøven i disse dager.

Jeg krysser fingrene for ingen allergi! Skulle det være det så er det nok best å la være å bruke henne i avl. Det er nok dessverre endel sykdom på denne rasen tror jeg, snakket med en som drev oppdrett av den nakne varianten og hun hadde mange merkelige sykdommer/defekter på sine

Så flott at både Weitzmani og Venezuelanusene er i gang, artig å se forskjellen på eggene på bildet. Venezuelanusegg er knøttsmå, også så tett som de klarer å klistre dem ))
Jeg krysser fingrene for ingen allergi! Skulle det være det så er det nok best å la være å bruke henne i avl. Det er nok dessverre endel sykdom på denne rasen tror jeg, snakket med en som drev oppdrett av den nakne varianten og hun hadde mange merkelige sykdommer/defekter på sine

Det gjør jeg også ,det er ikke noe kjekkt å ha
Ser ut som det dessverre dukker opp veldig mye rart på disse i etterkant ja og det er ikke så bra.

Så flott at både Weitzmani og Venezuelanusene er i gang, artig å se forskjellen på eggene på bildet. Venezuelanusegg er knøttsmå, også så tett som de klarer å klistre dem ))

De legger de ganske så tett ja og ikke så lett plukke ,disse skjønnhetene kommer jo fra deg da,veldig fornøyd med de
Flott at du liker dem, de er jo utrolig søte da, små og lubne som de er ))
De er ikke så store nei ,så passer fint i mine heller små kar
Hei Sølvi.
Håper formen er bedre.
Tøffe live bilder.
Håper å få lagt litt mer til rette for oppdrett selv når jeg reiser ned igjen.

Reiser i morgen opp til Trondheim igjen.

Espen
Er heldigvis litt lettere i dag ,men en forkjølelse sitter nok i en stund dessverre

Du får ha god tur til Trondheim da, skulle gjerne vært der en tur selv og hilst på mine der oppe.

Håper det blir noe oppdrett på deg også etterhvert.
Heisann sølvi
Først må vi nesten gratulere med barnebarn Her i gården er det ca 14 dager igjen, så blir vi også en til. Endelig fått kjøpt oss ny pc og! Lurte på om du har eller venter småtasser av Sp. Black? Isåfall er vi VELDIG intressert!! Tenkte å kvitte oss med to 54 liters kar og heller ha ett på 105 l. så dermed hadde det vært supert å fått noen fler lekre Sp. Black oppi der Litt mindre jobb blir det med ett større kar også isteden for to små, iallefall nå når det kommer ett lite nytt menneske i hus Hils Johnny fra oss begge, og si ifra om vi er så heldige å event få kjøpe Sp. Black hvis det blir noen. Jannicke & Jørgen
Takk skal du ha Jannicke

Har dessverre ikke sp.black-yngel for tiden,men kan gi deg en lyd om så skulle skje.

Dere har ikke prøvd å få oppdrett på de dere har da?

Høres ellers fornuftig ut med et større kar med tanke på stell og baby i huset.
Men ville nok tatt vare på et for å ha til reservekar

Lykke til med resten av svangerskapet og fødsel og hilse tilbake til Jørgen
He he Venezuelanusene legger egg i dag og ,tror de har gått helt amok
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med alle eggene,i dag tok jeg faktisk ut noen, men hva jeg gjør videre aner jeg ikke.
Har jo noen i en plastboks fra før som er klekket og, men de kan jo ikke gå der i evig tid. Kan selvfølgelig ta de oppi foreldrekaret som jeg har gjort med noen andre, men hvis det blir mange som lever opp,så kan det jo bli litt fullt etterhvert.

Burde jo ikke plukket fler, men av og til blir fristelsen for stor

Da får vi krysse fingrene for at det dukker opp nnen små Sp.Black etterhvert
Våre svømmer mye rundt og styrer på, men tror ikke de leker.
De 10 V.F C. Arcuatus vi har er også begynt å bli ivrige, så kanskje noe kan skje i den gjengen? Det hadde vært gøy!!
Tenkte også å ha den ene 54 literen som reservekar ja, og det blir vel satt opp på barnerommet med tid og stund regner jeg med
Ikke dum tanke det ,mht. akvarie på barnerommet.Babyer blir forresten ofte beroliget når de ser inn i et akvarium

Ddu får gi de svarte et kaldtvannsbytte og litt røde mygglarver.Kanskje det trigger de til å legge egg
Det skal jeg gjøre. Kanskje noen eikeløv også?
Tørkete eikeblader er alltid populært og ja,kanskje det hjelper og.
Husker ihvertfall mitt første og faktisk førstegangsoppdrett i Norge på Corydoras Kanei. De hadde jeg i flere år uten egglegging,men da de fikk eikeblader i karet så plutselig kom eggene
Disse la eggene under bladene og yngelene fikk også masse gjemmesteder å vokse opp under.
Men om dette var spesiellt for denne type cory skal jeg ikke si.Har jo hatt masse oppdrett uten eikeblader også.
De vil jo senke ph litt ,så hvis denne er høy hos dere,så kan det jo være at det er det som skal til.
Bladene liker de uansett å bevege seg under og over.
Hadde vært litt gøy hvis dere hadde fått egne "barn" på disse da
Hei Sølvi.
Hvordan går det med de små og store Betta albimarginataene?
Så gøy at det er mye aktivitet og egglegging med noen av coryene dine
Tonje_R
Hei Sølvi. Hvordan går det med de små og store Betta albimarginataene? Så gøy at det er mye aktivitet og egglegging med noen av coryene dine:)

Hei igjen Tonje og takk for sist og takk for den flotte jenta jeg fikk kjøpe av deg

Det går veldig bra med alle ,to av hannene er i leksdrakt i kveld
Det er bare helt utrolig hvor flotte farge de får ,dennnn nydelige orange fargen mot det svarte. Håper det skjer noe mer i kveld
De små ser det også ut til å gå bra med.Klarer ikke å telle de da karet er fullt av mose,eikeløv og røtter og sort grus.Men ser da stadig vekk noen så håper det blir endel som vokser opp.De vokser utrolig seint synes jeg ,men vet jo ikke om dette er vanlig ?

Ancistrus-hunnen forsøker ellers å komme inni hulen til hannen og ,så kanskje der er noe på gang.Mange år siden jeg har hatt oppdrett på Ancistrus,så kunne vært gøy etter gammmelt

Er litt mer aktivitet i dette karet(222 l) i kveld enn normalt men det har kanskje med at den utvendige pumpen fikk en skikkelig rens i dag
Det var forresten jammen på tide,den var ganske så skitten.
Men siden jeg trenger hjelp til å få renset den(er håpløs når det gjelder teknisne ting)så blir det kanskje litt for skjeldent.
I morgen tenker jeg å renske litt opp i plantene,de gror over for øyeblikket.
Hadde oppi 2 redmoor-røtter for noen uker siden men den ene nekter plent å synke.Så mulig jeg tar den ut av igjen og lar den trekke vann i en balje fremover.Er lei av å se på steinen som holder røttene nede

Ellers er det veldig gøy at coryene er så aktiv for tiden,Weitzmaniene er i gang igjen i kveld
Håper de andre coryene kommer igang igjen snart og
Synes også at det første kullet eg hadde på B. albimarginataene vokste veldig seint, den du kjøpte var født i juni i år. Men har nå prøvd å fore opp et kull der eg gir de Liquifry om morgenen og nyklekket artemia om kvelden, synes disse vokser fortere enn det første kullet. Disse er nå 2mnd og er litt over havparten så stor som de fra første kullet.
Ok ,trodde de vokste fortest på nyklekket artemia ,det er dette jeg har gitt de to ganger for dagen.Men har kanskje gitt de for lite da .Har noen Sakurareker sammen med de og de tar vel for seg av artemian de og
Prøver å gi de litt mer for
Klarte forresten å telle 7stk. Albi-yngel akkurat nå
I går ble sommerfuglene jeg hadde for salg hentet ,så i kveld ble det paret jeg har igjen flyttet tilbake til 222 literen.Synes 54 l ble litt for lite til de ,håper de blir fornøyd med det.

Byttet ellers noe planter mot en flott Mangrove-rot i dag.
Vet ikke helt hvor jeg kan bruke den da den blir for stor i små-karene mine.
Men røtter er alltid greit å ha på lur,blir jo lei av de en har etter en stund ,så da er det greit å ha noen liggende.
Den passer egentlig best i 222 l, men her har jeg ganske nylig puttet oppi 2 stk. redmoor-røtter og de skal få bli der en stund fremover ihvertfall.

Så foreløpig står den til pynt
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap