Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 81)

Sporekapslene (som det heter på mosisk) er da forbløffende lik bjørnemose? Ser til min fortvilelse at det har viklet seg Utricularia gibba inn i mosekaret, så da kan jeg antagelig avskrive Fontanus fissidensen også. Sukk. Plukker jeg trådene ut faller kapslene av, og det går ikke å redigere vekk noe så smått. Kapselen er 1 mm og stilken 30 mm lang...

[External Image]

[External Image]
And when first you don's succeed, den har jo flere kapsler da - hjelper med litt lunsj

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ante ikke at de fikk sånne under vann jeg, men det gjør de jo selvfølgelig. Antar det kjølige oppholdet på terrassen gjorde at den fikk vårfornemmelser da den kom inn igjen. Så er det noe som "yngler" her hos meg også - hurraaa
Ja, det er da like hyggelig når plantene yngler
Skulle ønske de gjorde det hos meg jeg, her har de mer vanen med å ta kvelden etterhvert ser det ut som.
De små kapslene var jo kjempesøte, nå skal jammen en mosedott få flytte ut her også!
Og hvordan holder du den mosen så ren? Mine mosedotter ser ut som støvete hybelkaniner....er det levendeføderne som driver og renser?
Marita Ekdahl
Og hvordan holder du den mosen så ren? Mine mosedotter ser ut som støvete hybelkaniner....er det levendeføderne som driver og renser?


Nei, den arme lille dusken ble jo snauspist - har ikke turt å prøve...

Rota med mose har stått på hodet i en akrylboks med vann, et par damsnegler og nada más - kveldssol til og med. Inne først, da fikk den akvariavann, ute har det vært flittigere vannskift helautomatisk fra himmelen, så kanskje det er grunnen. Toppen har vært dekket av Limnobium, den blir forøvrig gylden med røde tigerstriper i friluft! Har dryppet noen dråper næring (med nitrat og fosfat) en gang i blant, og noen dråper EasyCarbo enda sjeldnere, men ellers har den kommet til hektene helt av seg selv. Flinke mosen...

Nå er ikke javamosen fra karene inne spesielt grumsete i toppen heller, der er det rekene som styrer. Var veldig bekymret for en flott matte som liksom skulle dekke en kokosnøtthule, men jammen holder ikke den seg pen også. Ute. Nå begynner dagene å bli kortere, må se å få alt inn.

Kommer nok til å spørre pent om en ny frisk kvast etterhvert, for å få Utriculariaen ut med pinsett er virkelig ikke...
Friske kvaster skal du få, jeg kan ta med på neste medlemsmøte hvis du vil, men støvfrie er de altså ikke *host*
Så bra! Da tar jeg med Aponogetonen, må be deg pent om å overta den selv om jeg ikke er klar for fisk enda, fant plutselig de tre jeg kjøpte som knoller også og nå er de i farta her. Det vil si at det var tre planter i potta fra Tropica! Seks Aponogeton i en 160-liter - hva tenkte jeg tro? Litt vann må fisken ha...
Jeg har fått slike frøkapsler på min juletremose også! Er igrunn ganske stilig, men jeg blei også overraska da jeg så det...
Pål
Rent stuegulv! Får det når fire overgrodde kjemperøtter tas ut, all verdens bøtter og brett hjelper ikke. Har montert Javabregne på smårøtter og har bestemt meg for å beholde redmoorekvistene selv, mye enklere å ha bregnene på løse biter som kan tas ut for rengjøring uten oversvømmelser og reker som spretter rundt i kattehår. Tar med noen biter til LOAKs storauksjon i helgen også, så risikerer jeg ikke at "barna" mine havner med tærne i bunnlaget

Plukker jo gamle blader og stiklinger jevnt og trutt, men du verden så produktive de bregnene har vært! Stiklinger har blitt helt egne planter på toppen av den gamle, den rota jeg gruer mest for å ta ut var dekket av bregne i tre etasjer, to av dem falt av i bøtta. Bra det, så slapp jeg å beskjære så fælt. Men det laget som sitter fast ser veldig pjuskete ut, selv Javabregne trenger bittelitegrann lys. Skitt au, friske røtter tar seg fort opp igjen...

Blir litt uvanligheter også tror jeg, Sagittaria platyphylla for eksempel. Basebildet er rett fra potta, den har spredd seg veldig fint så jeg får ta frem kameraet, den passer på at det blir avstand til morplanten. Gruer meg litt til å dra dem opp, heldigvis har noen stukket ut på "matesletta" der det ikke er næringssubstrat...

Får se om jeg drar opp andre rotplanter denne gangen, har jo håp om å få plass til dem selv etterhvert!
Sending av reker
Linda W



Har selv prøvd denne måten å sende på et par ganger da jeg hadde gått tom for fiske(plante) poser.

At det er vanskelig å få de inn i flasken er en ting ,men å få de ut igjen er like vanskelig

Fikk tilbakemelding fra en jeg sendte til at hun synes det var så vanskelig å få de ut av en så liten åpning. Har og opplevd selv å fått reker tilsendt på denne måten og synes det var noe herk.
Så i etterkant sender jeg helst på gamlemåten min . Dvs . lange , smale poser ,brukes ofte til planter. og kjøpes på Ebay til en billig penge. Disse går akkurat oppi en Coop juicekartong og porto blir det samme som en flaske.
Posene er forresten ikke runde i kantene ,så jeg taper de slik at rekene ikke blir klemt fast i brettene.
Når jeg får reker tilsendt i flaske, så skjærer jeg av toppen. Mye lettere å få de ut da
Litt vel mye multitasking i dag, med enda mer vanning av laminaten. Vannskift i samtlige kar fordi det plutselig var i overkant med fosfat, tror årsaken er den boksen med kraftfor av granulat-typen som snart går ut på dato. Med flakfor holder nivået seg der det skal. Det jeg ikke forstår er hvorfor NO3 er så lavt, det henger liksom ikke på greip., kanskje jeg bare har planter som ikke spiser fosfat? Kan jo ikke gjødsle med ferdigblandet makro, kanskje jeg må kaste meg uti det og blande selv...

Men det var jo bare en av oppgavene. Skal ha ut litt planter til storauksjonen i Lillestrøm og en del av plantene mangler i basen, så kameraet måtte fram. Og da kunne jeg jo like godt fotografere til foredraget i samme slengen. Men det har jeg gjort før uten å huske hverken hvor bildene havnet eller hvorfor jeg tok dem, så denne gangen har jeg hevet bildene rett inn i Powerpoint. Sukk. Hvordan i all verden skal jeg klare å få all den informasjonen ut av meg på en halv time? Må nok dele på en eller annen måte her. Starte med innkjøp og planting kanskje - men noe må jo sies om å holde plantene i live også - stakkars mennesker...

Og mens jeg holdt på med dette kokte hodet av ideer til dekorasjoner til kjøkkenet til Askepott, teatergruppa kom i skade for å velge meg som rekvisitør. Kobberøser, tinntallerker, kurver med korn og jernpanner, keramikkkrukker og melsekk - har alt på loft og i kjeller. Nok til å fylle scenen på Nathional and then some kjente jeg helt plutselig. Heldigvis er regissøren i samme fargesirkel i det minste, sånn litt Tudor og ikke Disney, så jeg knipser bilder så får hun velge. Stakkars menneske...

Og Ove skal også spille teater, han skal være elgen i Hakkebakkeskogen i en oppsetning i Oppegård. Ikke akkurat drømmerollen, men det morsomme er at før han ble med og så det stykket på Nathionaltheateret i 2002 hadde han aldri satt sine ben i en teatersal, og han ble helt fullstendig forhekset. Så på en måte er det full sirkel at han spiller i stykket. Åh - hatteesker! Det må kunne lages av forskalingspapp eller noe - og så må jeg ikke glemme å fange reker i morgen...
Alt pakket og klart, skulle være helt rolig men det er jeg ikke. Sigmund har vært grei og holdt av barlowi til meg ufattelig lenge, nå trenger han plassen. Her må det tenkes veldig fort! Karet på terrassen er ferdig innkjørt, men hva som skjer med bakteriefloraen der når det kommer i hus og blir varmere - og så er det næringssubstrat i karet, det kjennes helt feil til Apisto, håpet er jo at damen skal grave seg inn i kokosnøtthula med tid og stunder, og jeg laget ikke "mateslette" i et kar som egentlig kun var tenkt til planter. Hula er helt mosegrodd med innslag av ferskvannstang av alle ting! Den tetteste grønneste mosen jeg har hatt noen gang, naturlig sommerlys fra nord og litt kjølig vann er nok midt i blinken. Ofret en bit og pakket i isoporkassen...

Tror jeg tar svampen over i ett av nykarene, koker lys morenesand og dytter ned litt mindre lyskrevende planter enn de som står i terrassekaret mens fisken går i balje med luftesten. Hvor karet så skal gjøre av seg - pasientene er friske så det får bo i klinikken tenker jeg. Så at det var igjen noen få sverddragerbarn ute, de får jeg få ut og kjøre inn ny svamp ordentlig. Står fortsatt svamper og koser seg i bøtter nede, de kommer seg raskt igang i et etablert kar. Og så må jeg lære pH minus. Har eikebarkekstrakt, så den gåten skulle la seg løse relativt greit. Holder sånn rundt 6,5 i flere kar nå uten problemer bare med bladverk og kongler, så det er ikke lenger bare levendefødertilstander jeg får til.

En times kjøring til Kløfta, det kan ikke være rare trafikken oppover en søndags morgen vel?
Hjelpe meg for en viljestyrke jeg har utvist i dag! Kom meg helskinnet gjennom auksjonen uten å slepe med meg foreldrene til caudimaculatusen elle eques elle yndige levendefødere eller planter jeg ikke har eller noe annet enn en pose med små røtter fra fastprisbordet, de må jeg huske å slippe i tønna som jeg må huske å tømme før den fryser...

Og så kom jeg meg gjennom koselig kaffeslabras i kjelleren til hr Amundsen der det heller ikke var absolutt tomt for fristende fisk. Så ikke på plantekaret hans en eneste gang! Skulle hatt lysrør, men det ble glemt i hyggelig selskap. Er heldigvis ikke langt til Kløfta.

Håper hr Revestrek ikke får varige mén av plutselig behandling etter innfallsmetoden i omgivelser ikke helt etter boka, og at jeg raskt får spart opp det lille som mangler på reolen. Ikke langt igjen nå!
Du var kjempeflink du, vi skulle liksom få tømt noen kar tenkte vi... men du vet hvordan det er, så nå sitter vi her da, og tilvenner ny fisk ))

Kjempeålreit at du ble med i den Amundske underetasje, alltid hyggelig der Hr. Revestrek er meget fornøyd med akuttbehandlingen i akvaristiske omgivelser, det er nok ikke umulig at du har fått en klient der ))
Heihei, så deg i går, men fikk ikke hilst :o)

Kjøpte en stim veldig snille og pene fisker som du har oppdrettet. De er krysninger mellom Calsium, Magnesium og en god dæsj kreativitet ;o) Nå har jeg sluppet fisker oppi 3 av karene mine, og håper snegler og planter blir fornøyde. Hvor mye "fisk" er greit å bruke pr 100 liter vann, har du noe formening om det ?
Nå måtte jeg tenke veldig hardt her StineMari, kan jo ikke skryte på meg mye storveis i stimfiskform

I Hobøl kommer det levendefødervann rett ut av springen så GH ligger oppunder 7 helt av seg selv. Den synker jevnt og trutt uten tilsetning, går ut fra det er fordi plantene forsyner seg. For å holde det jevnt legger jeg i en fiskehale i 96-literen, en halv fiskekropp i de to store og sånn omtrent en halv fiskehale i de små. Veldig kjøkkenbenk det hele. Har du sluppet uti hele fisker vil nok GH sakte krype i været så det holder, heldigvis smelter de ikke ned over natten og er lette å fange

Prøver å huske og tilsette nye når de gamle har vært borte noen dager, magnesiumsdelen løser seg langsommere opp enn kalsiumsdelen som synes har jeg funnet ut.

Neste produksjon vil bli i mindre biter, Toffeefee-størrelse til store kar og vitaminpillestørrelse til små. Da blir det lettere å tilsette uten fare for GH-økning, særlig i kar i rekestørrelse! Men først må jeg rette ut alle formene, plukke vekk folien og vaske dem med Salmi eller eddik eller noe annet ufarlig...
Jeg stiller meg på bestillingslista!
Vann i første reolkar!
Sender mail til de som har meldt sin interesse jeg Sissimor. Hadde jo lovet meg selv (og Sølvi) at jeg skulle stulle med dette mens det var mulig å jobbe ute, men sånn ble det ikke...

I dag har jeg kokt sand, den står i en gammel stålbøtte jeg tror vi brukte til melking en gang for å kjøle seg ned, skal skylles et par ganger til før den havner i karet. Men 75 liter vann har jeg fylt på, varmekolben blir kalibrert, 1 ml Salmi er på plass og så blir det spennende å se om det er liv i svampen etter nesten ett år i bøtte. Gikk veldig greit med den forrige som flyttet ut...

Svampen er kuttet 5 cm fra bunnen, og delt i to slik at det "bare" er å ta ut fronten når den går tett har jeg liksom tenkt. I 12-literne er det bare å tømme ut mye vann og vippe eller dytte inn en liten skive bak fordi svampene er tynne, men det blir det ikke noe orden på i disse karene. Tomt pumperom er fryktelig spennende for fisk, så å få viftet dem ut før man setter på plass svampen er det ihvertfall bare å glemme!

Karet står og vakler på to krakker i klinikken, der henger det arbeidslys som bare kan senkes når alt er på plass, og det bør det være når jeg henter et Apistogramma barlowi-par hos Sigmund på onsdag. Damen sto i hula sa han - ja sånt senkes jo skuldrene av! Men når man somler så får man ta utfordringene sommel medfører. Nå har jeg mellomlagringsbøtte igjen, og starter pH-senkingsøvelser i morgen kveld.

Ut og støvsuge komfyren så alt er klart til sandfri frokost

Tevannstrandkant, i tørre somre synes nesten ikke bunnen selv helt inne ved land
[External Image]

Vi ble satt igjen på en strand mens de gamle fisket da jeg var liten (det var jo ikke farlig å sette tre små jenter fra seg på en strand for så lenge siden, vi hadde hunder, startpistol hvis det kom bjørn og drukne fikk vi ikke lov til), det kan lages mye av den sanden her vet jeg. Barlowiene får den fineste, orket ikke sikte til mer enn ett kar i dag...
[External Image]

De sorte prikkene er bøss som skylles ut - eller ikke. Gjør jo ikke akkurat noe om pH faller i akkurat det karet...
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Heidi Ingdal
Reklame for plussmedlemskap