Leifs verden, del 2 (side 81)

bitaeniata hua ute for et lite måltid[External Image]
og hannen

I løpet av dagen klekkes deres egg og disse blir foreldre for første gang. JIPPI[External Image]
Har en teori om at når jeg ikke får lagt ut bilder her, går det greit på facebokk, når det ikke går der så går det her.... akkurat som nå. Noe sprøtt men slik er det.

Hua har vært ute etter å laget seg en liten åpning i hula, for å spise. Hun har vært i hula i flere dager nå uten å få i seg noe mat. Hun virket litt tynn, men ved godt mot.

Blir bare å vente noen dager nå å se om hun tar med seg ungeflokken på en snartur
Kjører på med noen Apistogramma baenschi yngel bilder
Fart66

fant denne siden om bitaeniata Fart66 når jeg kikket etter en annen apisto

Mulig du finner noe på di du har? Leste ikke der bare så bita.....
I fravær av arbeidskapasitet i dag, har jeg laget et lite stykke om meg og mine apistoer i Word format med bilder. Å kalle det en artikkel er å dra det noe langt, men en liten gjennomgang av hvordan intressen for disse dvergene ble til og hva som er favoritter og høydepunkter. Er ikke helt ferdig, men godt i gang.

Om noen vil ha denne på mail for gjennomgang og forslag til tillegg og endringer ville det være fint.

Var egentlig påtenkt AF, men klok av skade blir den nok ikke sendt inn her. Laget en tilsvarende for ca ett år siden, som webmaster lovet skulle komme på trykk, men aldri kom selv med flere mailer. Da laget jeg den som en form for artikkel spesielt til AF så det gjør jeg ikke igjen.

Ellers ikke gjort annet enn å fore samt å rense et par pumper så langt i dag. Får se hvordan formen blir og kvelden utarter seg
Leser den mer enn gjerne!

S
S i m e n
Leser den mer enn gjerne! S

Flott Simen, er ferdig nå, men trenger da en mailadresse, for får ikke sendt noe med bilder via profilen din.

Enten her eller til:

leifejohansen@gmail.com

gjelder også andre som ønsker en titt.....

Da skal du ha fått den. Gleder meg!
S i m e n
Da skal du ha fått den. Gleder meg!

Da er min lille "artikkel" sendt deg på mail, Simen
Takk for din intresse

Leif
Trenger innlegg i Sjøhesten
frosken
Trenger innlegg i Sjøhesten ;)

Ja tenkte på det Frosken. Har oppdatert litt etter tilbakemelding fra Simen. Kan jo tenke på om jeg skal sende deg en kopi også......

Edit Frosken: Den er sendt deg nå....
Edit 2. Håper bildene dukker opp på rette plasser
På tilbakemeldinger her i tråden, på mail og på faceboka har det for meg virket som om intressen for Apistogramma er økende. Får en del PM med flotte og hygglige tilbakemeldinger fra kjente og ukjente akvarister/ikke akvarister som detter innom meg og mitt.

Med dette som utgangspunkt ville jeg sjekke hvor mange nye lesere jeg har i løpet av et døgn her i tråden min.
Jeg leste av 1604 innlegg og 4425 unike brukere i går
jeg har nå lest av 1608 innlegg og 4443 unike brukere nå. Dette er en økning på 43 nye lesere av tråden fra i går til i dag. Utrolig spennende tall.

Å være en akvarist som stort sett holder meg til Apistogramma, vil nok tråden for noen være kjedelig og til ingen nytte, mens for andre vil tråden være til både glede, informasjon og til tider latter. Ja noen tårer kan også til tider trille av latter og fortvilelse

Smil folkens, det er mandag og ny arbeidsuke.

Nye egg legges og nyklekkede yngler vil se dagens lys- Livet er herlig......
Vet du Loffa; tråden din er interessant for oss som ikke har apistoer også. Jeg har veldig cory-dilla, så slike ciklider kommer ikke inn i huset med det første, men det betyr ikke at jeg ikke er fassinert! Syns det er kjempeflott med alle bildene
Sissimor
Vet du Loffa; tråden din er interessant for oss som ikke har apistoer også. ........ men det betyr ikke at jeg ikke er fassinert! Syns det er kjempeflott med alle bildene ;)

Dette var hygglig lesning Sissimor. Det er ikke vanskelig å bli fassinert av apisto bilder, som du selv sier. Jeg for min del får aldri nok av dem. Det som fassinerer meg aller mest kanskje er å se hvor knøttsmå enkelte apisto yngler er. Hvordan kan det være plass til alle nødvendige "bodyparts" i disse små kroppene? Det er helt utrolig. Spesielt små er nijsseni og barlowi yngler. De er knappest å se eller oppdage....

Cory egg blir som strutse egg i forhold til egg fra apisto, og ynglene, nyklekket som giganter i forhold. Ja det er en fassinerende hobby vi har, samme hvilke arter vi har

Har store problemer med å legge ut bilder her av en eller annen grunn. Men når det funker pøser jeg gjerne på ;- )
Venter spent på hva som skjer i akvariet ditt med Apistogramma bitaeniata

Hilsen
RHD
Jeg startet en tråd tidligere i kveld om kakadueciklider. Der var det noen som nevnte deg, så jeg måtte jo inn her i tråden din.

Jeg er ganske fersk, og når det gjelder disse fiskene er jeg ganske grønn. Men jeg har nå fått tak i et par mindre akvarier (60 litere) og har veldig lyst til å starte et med dvergciklider av noe slag. Kanskje kakadue som jeg synes er veldig fin - og som de har i dyrebutikken..

Jeg tror jeg må lese denne tråden (som jeg akkurat oppdaget) til øya går i kryss.

Trenger både kunnskap og ideer.

Og jeg vil veldig gjerne ha tilsendt den artikkelen hvis det er mulig. tante.gerd@gmail.com.
Ja RHD, det er spennede der. Ynglene klekte i går og hua har hatt et par små turer ut for å få i seg næring i forkant av klekkingen. Har gjort forsøk på å se inn i hula, men hver gang graver hun ut enda mer og åpningen er nå så liten igjen at det for meg er umulig å se inn.

Ynglene lå helt til høyre innenfor åpningen i dag når jeg tittet inn. Noen som kan forestille seg en "voksen" mann som ligger på et betong gulv i en kjeller med tryne trykt inn i front glasset på et akvarie med lommelykt i ene hånda og ei lupe i den andre.... ?

Vil nødig forstyrre dem mer og kommer til å la de være i fred til noe skjer av seg selv. Slik fremtreden kan stresse henne så mye at hun tar livet av ynglene. Det vil jeg nødig skal skje når jeg først har "fått det til".

En kanskje to nye Apistogramma arter er i tankene og mulig det blir å se på dette i forbindelse med påsken. Apistogramma Pantalone er den ene jeg har sett litt på. Denne skal nok være noe krevende, og vanskelig å holde, også å drette. Det kunne derfor være en fin utfordring for en entusiast som meg selv.

Kar må iallefall settes opp før den tid og 200L som er delt er den i tankene mine som først skal settes opp av de karene som står tomme.

Frosken: Har du lest min lille "artikkel" jeg sendte deg på mail?
tante
Jeg startet en tråd tidligere i kveld om kakadueciklider. Der var det noen som nevnte deg, så jeg måtte jo inn her i tråden din. Jeg er ganske fersk, og når det gjelder disse fiskene er jeg ganske grønn. Men jeg har nå fått tak i et par mindre akvarier (60 litere) og har veldig lyst til å starte et med dvergciklider av noe slag. Kanskje kakadue som jeg synes er veldig fin - og som de har i dyrebutikken.. Jeg tror jeg må lese denne tråden (som jeg akkurat oppdaget) til øya går i kryss. Trenger både kunnskap og ideer. Og jeg vil veldig gjerne ha tilsendt den artikkelen hvis det er mulig. tante.gerd@gmail.com.

Hei på deg tante
Har sendt deg min lille "artikkel". Tja om en kan kalle det det, det får en ta litt løst på. Men litt om mine erfaringer, hold av disse dvergene og hvorfor jeg har fått lidenskapen for Apistogramma er det iallefall.

At noen nevner mitt navn når det er snakk om Apistogramma synes jeg er både gøy og inspirerende. Er nok mange her inne som har langt bredere erfaring enn meg, men litt har jeg jo.

For å starte med karet på 60L, synes jeg dette er litt lite til noe mer enn et par cacatuoides. Har selv nå byttet ut diverse kar til større og ser at dvergene trives bedre og får en helt annen fremferd/oppførsel. Min største aha opplevelse fikk jeg når jeg flyttet min tidligere trio med A. macmasteri fra en 85L til en 250L, alene i dette karet som artskar. De gikk fra en "traust" og sky trio til en livlig, lekende og kontaktsøkende trio. Så jo større kar jo bedre.

Fisk som Nannostomus, (heter dem vel) går veldig greit sammen med apistoer, men har selv aldri hatt denne fisken. Apistoene her går i artskar. Disse har så små gap at det ikke er noen fare for apistoyngelene du evnt får.

Erfaringsmessig nå, ville jeg ikke hatt annet enn et par i et kar på 60L. Ei hule, kanskje 2, ei rot og godt beplantet. Ikke alt for kraftig lys og ikke for kraftig pumpe så er du godt i gang.

Ofte er det cacatuoides, macmasteri og hongsloi som er å finne i butikkene, og jeg som mange andre har hatt alle tre og drettet dem også. Disse er enkle å få til, og litt flåsete sagt er di like enkle som Guppy. Putt en kjønnsmoden han og hu i sammen, vips så er det mange miniatyrer der etter kort stund.

Mange begynner sin erfaring med Cacatuoides, før det utvikler seg til en lidenskap. Hos meg har det blitt en sykdom jeg ikke vil kureres for. Noe du skjønner etter å ha lest min lille artikkel. Disse er også mer hardføre i den forstand at di går også en del opp når det gjelder pH verdier i karet.

Med en pH på mellom 4 og 6 kan en holde de fleste dvergene. Her hos meg har jeg kranvann fra brønn med pH på 5. Mange kaller meg "heldiggrisen".

Håper dette ga deg flere svar enn spørsmål tante, og håpet at en ny apistofrelst akvarist er født i deg. Er sikker på at om du går til innkjøp av cacatuoides, vil du bare ha flere kar med Apistogramma. Motstanden svekkes sakte men sikkert.... Lykke til
Takk for godt og informativt svar LOFFA!

Jo du, vannhode har jeg allerede. Jeg var og kjøpte meg 3 akvarier til her en dag, 2 stk 60 liter og ett 100 liter. Gubben gikk i fistel ettersom det er mer enn nok vann her fra før. Nå har jeg snart grått meg til å få satt opp ene 60-literen... Men jeg har altså en 100 liter på lur - problemet er at jeg egentlig ikke har plass til det. Men etter hvert så blir det nok en råd. Det må bare snik-innføres.... ;ø)

Hvis jeg kommer så langt at jeg får i vei dette karet og går til innkjøp av apistoer har jeg helt sikkert bruk for din ekspertise.

Og følge med i tråden her kommer jeg garantert til å gjøre nå da jeg har oppdaget den!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap