Inger Annes akvarieprosjekt (side 82)

Noe sånt, ja, Mona, med en liten rettelse: Måten rumpa tok bøtta på var litt mer irriterende. Når man bøyer seg ned, så stikker rumpa ut enda mer enn vanlig, og det var det jeg glemte å ta med i beregningen. Og det er dette som gjør det så fortvilende: uhell skjer, sånt må man bare leve med. Dette var (nesten) bare rein dumhet og feilberegning. Og da får man langt dårligere samvittighet. Men heldigvis ser det ut som om de fiskene jeg fikk berget er i fin form. De har riktignok stressfarger, men noe annet kan man ikke vente når de blir fanget inn, kjørt et stykke, begynt tilvenning til et heller støvete vann, blir slengt i bakken, bli liggende på gulvet uten vann, bli plukket opp av digre menneskefingre (det er vanskelig å ikke skvise små tetraer når man må plukke dem opp fra gulvet!) og til slutt bli lempet oppi et kar fullt av sandstøv, noe underfiltrert og nesten totalt uten gjemmesteder og planter. Biltemasanda er svært lys også, og det hjelper ikke akkurat på det bleke uteseendet til fiskene. Men nå har jeg vært ute og kjøpt ei rot og to planter (de hadde bare begredelig små planter igjen i butikken, men jeg hadde ikke noe valg, jeg måtte bare kjøpe noe), stjålet en avlegger fra en av anubiasene i pestkaret og stjålet javamose og en plante jeg ikke vet navnet på fra corysuppa (det er den planta jeg fikk av deg Mona, den som man kan ha som flyteplante, klatreplante eller på hvilken som helst annen måte).
De få fiskene jeg faktisk mistet (minst én ble trolig tråkket i hjel, da jeg sprang som en gal til badet for å samle sammen noen håndklær), det er snakk om 4-5 tetraer (hovedsaklig kardinaler, tror jeg), ble samlet i et litersmål jeg hadde stående. Det glemte jeg alldeles fram til i morges. Da våknet jeg av at det bråkte litt vel mye fra ett av akvariene. Det hadde fordampet såpass mye vann fra ett av kulekarene, slik at strømmen ut fra Fluvalpumpa ble liggende i vannoverflaten, og sånt bråker. Så jeg tenkte jeg skulle ta litt vann å ha i, slik at jeg fikk dempet lyden. Uten å tenke meg om brukte jeg litersmålet. Vel, dette er en fiskespisende kulefisk, så den var neppe ulykkelig for uhellet. Forøvrig har jeg vært ute og kjøpt en kilo ferske blåskjell i dag, som kulefiskmat. Det kosten 49,- pr. kilo, og det er masse mat i hvert skjell. Dette er mat som vil vare en stund.

Dere kan bare gjette på hva de spinnville trillene mine holder på med i dag... Jeg begynner nesten å bli bekymret for dem. Med denne eggleggingsfrekvensen kommer de til slite seg ut. Til og med concolorene, som går i samme tank, viste lekstendenser i dag. Disse coryene er blant de jeg har hatt lengst, og de har aldri vist tendenser engang før. Men nå så jeg et mannebein forsøke seg på en dame x antall ganger. Han fikk riktignok ikke snøret i bånn, men akkurat nå har jeg ikke behov for enda flere coryegg. Jeg ringte nemlig sykehuset i dag, for å få bekreftet datoen (jeg har ikke hørt et pip fra dem egentlig - det var ad omveier jeg fikk vite om den forestående innleggelsen), og det stemmer at jeg skal inn neste uke (hva med å få beskjed på forhånd? De hadde ikke en gang sendt ut brev til meg ennå! Grmpf!). Det betyr at jeg har seriøse organiseringsproblemer de nærmeste dagene. Og enda flere coryer som leker, betyr enda flere egg jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med. For jeg greier bare ikke å la være å plukke egg fra fisker som ikke har lekt før.
Det ser forøvrig ut som om jeg hadde rett i at trilleeggene jeg plukket litt tidligere kom fra flere egglegginger. Jeg stappet eggene ned i boksen med sterbaieggene. For 1 1/2 døgn siden klekket en liten en, og ingen andre har klekket siden. Det virker som om denne single kan komme fra et "gammelt" trilleegg jeg plukket ut.

Jeg ser at jeg kommer til å miste en av septentrionalisynglene. Den har sluttet å ta til seg mat, og spinner bare rundt når den forsøker å svømme. Ikke akkurat noe tegn på overlevelse. De andre, derimot, ser sunne og friske ut, og er blitt skikkelig orange, alle sammen. Og nå kan jeg endelig si at de er større enn nyklekkede yngel, for de er større enn den nyklekkede trillen i sterbaiboksen, men ikke så veldig mye større... Så langt ser C-140-eggene veldig bra ut, til tross for at jeg ikke har senket PH-en i boksene deres, men det er ennå noen dager igjen til klekking også her, så mye kan endre seg. Jeg er utrolig spent på hva som kommer!
Planten er nok den voksevillige Hydrocotyle leucocephala Fabelaktig til å sette inn i nystartede akvarier, den suger opp all overskuddsnæringen så algene har ikke en sjans!

Nå er iallefall navnet på den logget her i tråden din (hvis du glemmer navnet dens igjen)
Ja, det er den riktige planten. Det var den jeg mente. Nå som sommeren er over, storkoser den seg igjen, og vokser som bare fy. Hvis den tar opp mye overskuddsnæring, kan det kanskje være en idé å forsøke den i et kar med kulefisk? Det må jeg teste.

Den lille single yngelen i boksen med sterbaieggene er nå endelig i ferd med å få selskap. Jeg har oppdaget ett egg til med hale. Ellers ser det ikke lyst ut for sterbaieggene. I det hele tatt har jeg slitt med klekkeprosenten hos sterbaiene de siste gangene. Eggene har sett befruktede ut, men så har de alle mugnet til slutt.

Karet jeg rasket sammen i går, ser faktisk ikke så verst ut. Jeg er ganske fornøyd med resultatet, for å være ærlig. Det hjelper mye på helhetsinntrykket at jeg har malt bakveggen svart. Mallene klynger seg fortsatt sammen bak den samme steinen i et hjørne, mens rødmunntetraene gjemmer seg under rota (som jeg kjøpte for mallenes skyld). De eneste som titter fram noe særlig, er kardinalene. Jeg forsøkte nettopp å gi dem en liten porsjon mat, men det var ingen dundrende suksess. Stresset gjorde at de ikke hadde lyst til å eksponere seg selv noe særlig, men forbli i skjul, i stedet for å komme fram og spise. Jeg skjønner dem godt, jeg, etter det som skjedde i går.

Dagen i går ble i det hele tatt ikke verdens beste (selv om jeg fikk gratis fisk). Jeg greide nemlig å gjøre en tabbe til. Men konsekvensene av tabben har vært forbausende små. Da jeg skulle sette det "nye" karet opp i reolen, ble jeg nødt til å koble fra kontakten til et ekternt filter til en kar i naboreolen (jeg måtte flytte på ledningen). Jeg har som regel at jeg alltid stenger av vannet før jeg trekker ut kontakten. I går kveld hørte jeg plutselig at filteret bråkte. Da gikk det opp for meg at jeg hadde husket å sette i kontakten igjen, men ikke å åpne for vannet, og sånn hadde filteret stått hele ettermiddagen og kvelden! Jeg regnet med at filterbakteriene var stein døde. Et utvendig filter uten sirkulasjon i over en time, betyr trøbbel, og her var det snakk om et sted mellom 5 og 7 timer. Det er jo forresten også et under at filteret tålte å gå slik uten vann. Forbausende nok så jeg ingen symptomer på noe som helst hos fiskene der i dag. Jeg målte ammoniakk og nitritt, og hadde ammoniakk på 0 og nitritt på 0,1, dvs. kun bittelitt forhøyet nitritt. Hoveddelen av filterbakteriene har altså overlevd!!? Det eneste jeg kan forestille meg er at det at rotoren gikk og gikk ga en form for sirkulasjon i filteret, og at det var tilstrekkelig oksygen i vannet til at deler av bakteriekolonien altså overlevde mishandlingen.

Uansett, det var visst ikke helt min dag i går. Men jeg er egentlig litt unnskylt. Den siste måneden har jeg vært totalt tappet for energi, og de to siste ukene har vært katastrofale. Torsdag kveld fikk jeg altså beskjeden om dato for sykehusinnleggelsen, og jeg har nå altså kun én uke igjen å skaffe bikkjepass på, og jeg er så sliten at jeg ikke makter å gjøre noe som helst. Jeg greier ganske enkelt ikke å tenke - noe som gårdagen tydelig viste. Jeg trenger tydeligvis denne sykehusinnleggelsen nå.
Nå er det flere egg med haler på. Jeg elsker disse stundene, når det kommer nye småttiser til verden!

Jeg glemte forresten å si at jeg er meget fornøyd med Biltemasanden. Når jeg fikk nedi litt planter og eikeløv, ble det skikkelig bra. Mot den sorte bakgrunnen, så ga den lyse, finkornete sanda et rent inntrykk. Hvis sanda lar seg håndtere bra ved vannbytter også, så tror jeg nok det blir Biltemasand fra nå av.
En kjapp oppdatering før jeg hopper til sengs: 6 små og to egghoder. Jeg er spent på hva som venter meg i morgen.
Nå spreller det godt i isboksen med sterbaiegg: 16 små og 3 egghoder. Det er så snodig å se hvor forskjellige nyklekte coryer kan være, forskjeller mellom artene altså. Det er merkelig at de kan være så forskjellige når de er så små! Det slår meg nå som sterbaiene klekker. Jeg har jo sett sterbaiyngel før, men å se dem nå, etter å ha sett så mange andre arter nylig... De er faktisk forskjellige fra første sekund! Størrelse er selvsagt en forskjell. En annen er plommesekken, og hvordan den ser ut i forhold til resten av fisken (størrelse, farge og plassering). Hvor gjennomsikting småttisene er og hvor tydelig øyne og andre ting er, er også noe man kan se forskjell på. Jeg må bare gjenta meg selv: tenk at man kan se forskjell på dem, helt fra de kommer ut av egget!

Jeg begynner faktisk å bekymre meg for trillene. Det ser jammen ut som om de holder på i dag også, og de har ikke mye igjen av den gamle rundheten sin nå. At de ikke går tomme for egg? Jeg tror jeg må regne det modifiserte filteret for ferdig innkjørt til helga, slik at jeg får fjernet det andre og får redusert vannstrømmen. Jeg kan bare ikke la trillene slite seg sånn ut som de gjør nå. Det er rett og slett full rulle hele tiden.

Det var faktisk et tredje miniuhell som også skjedde på søndag, men det var bare et aldri så lite søleuhell. Da jeg stod og vasket sand, stod bøtta jeg holdt på med på doringen. Plutselig glapp taket, og bøtta var på vei mot gulvet. Heldigvis har jeg litt igjen av den gamle håndballkeeperreaksjonsevnen (det ble litt av et ord!), så jeg fikk tak i bøtta før den havnet på gulvet, men det skvulpet ut en del, både vann og sand. Og biltemasand er vanvittig finkornet, så nå har jeg sand utover baderomsgulvet. Nok en måte å søle vann på, ja.
Er det min gamle biltemasand du driver og styrer med? Den var kanskje ikke så lett å få rein etter å ha stått en stund...?
Jeg har noe stående som jeg kvier meg til å vaske... :S
Neida, jeg kjøpte en ny sekk da jeg var i Sarpsborg nylig, så det var ny sand som ble vasket. Jeg liker ikke å bruke brukt sand i et kar jeg ikke kan ha stående litt før jeg putter i fisk. Jeg vil nemlig at filteret skal få bryte ned gammelt avfall og slikt før det kommer fisk nedi suppa. Ellers er jeg en av de få som ikke har hatt problemer med å bruke gammel sand, så jeg gjør det, selv om det strengt tatt ikke anbefales.
Ja, jeg har også brukt gammel biltemasand uten å vaske den. Det gikk helt fint. Men som du sier det må startes uten fisk.
Lurt å vente til sanden er gjennomtør, også, for da er du sikker på at evt. parasitter er døde.
Grrr! C-140-eggene har begynt å mugne. Jeg håper inderlig de rekker å klekkes før de blir ødelagte.
Nei nå...!!! Nå er min 8. coryart i gang! Er det mulig? Denne gangen er det duplicareusene som omsider ble så opphisset av de gale trillene at de også måtte produsere litt (jeg antar at de har spist seg feite av trillegg). Dette kom som en fullstendig overraskelse, da de ikke har vist tydelige lekstegn. De har vært litt opphisset, men det har stort sett vært når trillene har lekt, og jeg har regnet det som opphisselse pga. mattilgangen (de fotfølger trilledamene som fyker rundt med egg). Men jammen ble det visst deres tur nå. Jeg snakket i telefonen med mine foreldre, da jeg plutselig så noe som lignet veldig på T-stillingen. Og da jeg la meg ned på gulvet og ventet litt, så jeg endelig en dame som fartet rundt med egg i pungen, så da var det ikke noen tvil lenger. Hva er det i vannet i Askim for tida?
Gratulerer, bare synd med sykebesøk akkurat nå da, passer jo utrolig dårlig med slike mengder yngel. Du må nesten få eget rom så du kan styre med fiskene der.
Det blir nok ikke så mye duplicareusyngel. Jeg hadde nettopp en leteaksjon etter egg, og det ble en heller skral fangst. Først fant jeg ingen. Så la jeg meg ned ved siden av akvariet (dette er i nederste etasje i reolen i gangen), for å se om jeg kunne se hvor damen(e) la eggene. Men duplicareusene hadde tydeligvis fått nok da jeg rotet rundt i akvariet, for da var det full stopp i leken. Mens jeg lå der helt stille, kom det plutselig en bitteliten yngel, med en kropp på størrelse med sandkornene (det er ganske grov sand dette her), og la seg nedi sanda, helt inntil glasset. Jeg skulle virkelig ønske jeg hadde et fotoapparat da! Lillemann lå en liten stund og latet som den var ett av sandkornene, og jeg kunne se at den hadde en god og rund mage. Ikke artemiarød, riktignok, slik jeg er vant til å se. Men den sultet i hvert fall ikke, det er helt sikkert. Til slutt fant den ut at den store verden var litt for skummel, og føk i ly av rota i akvariet. Men det var så utrolig artig å se en liten en, i dens litt mer naturlige omgivelser, og ikke i en isboks.
Etter en stund ga jeg opp å vente på fiskene som nå knep igjen, og tok et nytt raid for å lete etter egg. Jeg fikk samlet den store sum av 6 egg. Jeg aner ikke om det er trilleegg eller duplicareusegg, men noen av dem var klebrige ennå, så de var i hvert fall lagt i dag. Og det største underet til slutt var at jeg jammen greide å frigjøre en lufttilførsel til, slik at jeg nå altså har enda en isboks stående og putre på stuebordet.
Inger Anne
Hva [I]er[/I] det i vannet i Askim for tida?

Eller med deg?
Rett etter du dro var det full gang med egglegging her ;p
Hehehe! Ja, det fungerer i hvert fall ikke på mennesker. Jeg er fortsatt single... Men undulatene ligger på egg igjen (men de yngler generelt verre enn kaniner), og bikkja er nettopp ferdig med en solid runde med innbildt svangerskap. Hvem legger egg hos deg?

Tetraene ser forresten ut til å være i fin form nå, og har fått tilbake sin røde farge på hodet. Og så må jeg skremme dem på nytt om noen dager... Jeg startet ikke Exit-kuren som jeg tenkte, og nå tror jeg rett og slett jeg skal la dem være i fred, siden de ser fine og friske ut. Jeg skal heller gi dem litt vitaminer å styrke seg på. Så får jeg heller sette igang en kur om de skulle vise tegn på noe galt.

Jeg må forresten si det er temmelig typisk: det ryr ut med coryegg, men ikke fra de coryene jeg forsøker å få til å leke...

Det er nå 19 småttiser og to egghoder i boksen med sterbaiegg. Det spreller riktig så bra. Men det er stor forskjell på hvor stor plommesekk de har. I hvert fall er det en der som har større enn de andre (og, ja, det er en sterbai og ikke en trille - trilleyngel ser forskjellig ut når de klekkes).
Hihihi... Det blir aldeles morsomt når du skal ta med deg alle de ynglene... Kanskje du skulle hatt deg et sånt lite kurvstativ i plast som har hjul? Da kan du trille rundt på avdelinga med alle isboks-barna dine. Hadde vært moro med et bilde, hihi.
Kanskje du får napp hos en lege mens du er der? Eller en medpasient?
Inger Anne
Hvem legger egg hos deg?

Ene paret med flaggciklider
Kult. De så ikke spesielt ut som om de hadde tenkt å leke da jeg var der. Men cichlider er ikke helt mitt felt. Jeg antar at det blir bra med kaviar fra de fiskene der?
Inger Anne
Kult. De så ikke spesielt ut som om de hadde tenkt å leke da jeg var der. Men cichlider er ikke helt mitt felt. Jeg antar at det blir bra med kaviar fra de fiskene der?

De har "årna" noen dager nå så ventet egentlig på det. Ikke talt hvor mange det er, men dekker nesten 5x10 cm på roten... Spennende å se om det blir noe, sistgang strøk eggene med av varmekuren.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap