- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 82)
Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 82)
Denne er også ny, Faunus sp. Lavasnegle. De er fantastisk fine i kroppen. Alle Faunus artene er veldig fine. Her har de nettopp kommet i karet og vi kan se litt av fargene på kroppene deres. De er litt slappe enda så vet ikke om alle kommer til å leve men vi får se. Skallet på de er veldig fint og jeg gleder meg til å få se hele kroppen på de. Det er uvisst om disse formerer seg i ferskvann, så det vil også vise seg. Skal ha disse i 350 litern når jeg har fått satt opp den på nytt. Vet ikke om disse lever mest under sanden eller over. Spennende i alle fall.
Postet 22.03.12 kl 23:29
1. Har hatt fødsel hos de gule sullene. Jeg dro bort etter at dette bildet ble tatt og da jeg kom hjem var egget borte. Har ikke sett noen babysulle enda.
2 og 3. Her er to flerfargede epler. Den ene lilla med diverse sjateringer og den andre er grågul eller noe ..vanskelig å beskrive når man ser så mange farger i de. ..men kroppen er kjempefin og den er jo så søt. De er snart 1 cm store nå.
2 og 3. Her er to flerfargede epler. Den ene lilla med diverse sjateringer og den andre er grågul eller noe ..vanskelig å beskrive når man ser så mange farger i de. ..men kroppen er kjempefin og den er jo så søt. De er snart 1 cm store nå.
Postet 22.03.12 kl 23:38
Sulle egg?
Heisann.
E det slik at sullene føder de levende eller ? Har nemlig en slik hvit greie som du har, bare at den er tom. Har ikke sett noe til en minisulle hos meg enda.
E det slik at sullene føder de levende eller ? Har nemlig en slik hvit greie som du har, bare at den er tom. Har ikke sett noe til en minisulle hos meg enda.
Postet 23.03.12 kl 12:59
Benedicte_07Heisann. E det slik at sullene føder de levende eller ? Har nemlig en slik hvit greie som du har, bare at den er tom. Har ikke sett noe til en minisulle hos meg enda.
Ungene kommer ut i en slik hvit eggsekk. Den spiser seg ut av denne sekken ved hjelp av mor noen ganger. Så de er levende bare at de ligger inni eggsekken. Jeg har også fått flere tomme. Da er det ikke befruktet.
Postet 23.03.12 kl 15:13
Postet 23.03.12 kl 16:16
Postet 23.03.12 kl 16:21
Masse fine sneglebilder, haha ja jeg har osgå sett en sånn "hel reke" i form av skall, det ser rimelig freaky ut!
Det fantes vel en sånn måte å regne ut mulige fargevarianter på eplesnegler, finnes dette også for posthorn? Er nyskjerrig på hvordan det er med å blande farger på de og slikt (blir det bare grumsfarger?)
Det fantes vel en sånn måte å regne ut mulige fargevarianter på eplesnegler, finnes dette også for posthorn? Er nyskjerrig på hvordan det er med å blande farger på de og slikt (blir det bare grumsfarger?)
Postet 23.03.12 kl 22:33
Postet 24.03.12 kl 00:49
Endret: 24.03.12 kl 00:50
Postet 24.03.12 kl 00:51
Postet 24.03.12 kl 00:55
Postet 24.03.12 kl 11:18
Postet 24.03.12 kl 12:44
Postet 24.03.12 kl 13:45
1 og 2. Denne langnesesneglen satt bom fast mellom glasset og sanden. Hvordan den har havnet der aner jeg ikke. Den kom seg ikke løs hverken den ene eller andre veien. Ser ut som han snur kroppen rundt og roper på hjelp...Enden på skallet deres er veldig spiss.
3. Denne corona sneglen er flott og flinke algespisere. De trives best på glasset, steiner og røtter.
3. Denne corona sneglen er flott og flinke algespisere. De trives best på glasset, steiner og røtter.
Postet 24.03.12 kl 17:32
Håper det går greit med video i denne tråden også, hehe. Har ikke så mange flotte bilder av sneglene mine. Her er da en kort videosnutt av en eplesnegle som jeg tror vasker skallet sitt?
http://youtu.be/YJHL6U1PNAI
Heidi, dette er foresten en av dine snegler! Fikk den av ei vennine her i fjorsommer tror jeg det var. Men jeg har desverre hadd den gående i lang tid i veldig lav gh så snurren på skallet er rimelig stygg. Resten av skallet ble ihvertfall kjempefint etter at den fikk gå i hardere vann (jeg visste ikke engang at den var lilla før jeg fikk den over i et annet kar!). Burde vel kanskje skaffe den en venn/vennine?
http://youtu.be/YJHL6U1PNAI
Heidi, dette er foresten en av dine snegler! Fikk den av ei vennine her i fjorsommer tror jeg det var. Men jeg har desverre hadd den gående i lang tid i veldig lav gh så snurren på skallet er rimelig stygg. Resten av skallet ble ihvertfall kjempefint etter at den fikk gå i hardere vann (jeg visste ikke engang at den var lilla før jeg fikk den over i et annet kar!). Burde vel kanskje skaffe den en venn/vennine?
Postet 24.03.12 kl 17:40
Endret: 24.03.12 kl 17:41
Så morsomt ....ja kom gjerne med video også. Vi har selv kjøpt oss videokamera og tenkte selv å filme og legge ut av både fisker og snegler. Skattepenger er en velsignelse noen ganger...
Epler er veldig renslige, de vasker skallet så langt de når til, men innvendig vasker de titt og ofte. Da ser det ut som de vrenger seg, man ser bare foten for alt annet er inni snegla. Har også sett hannene ta ut tissen sin og vasket den... renslighet er en dyd..
Epler er veldig renslige, de vasker skallet så langt de når til, men innvendig vasker de titt og ofte. Da ser det ut som de vrenger seg, man ser bare foten for alt annet er inni snegla. Har også sett hannene ta ut tissen sin og vasket den... renslighet er en dyd..
Postet 24.03.12 kl 18:08
Heidi Ingdal[B][I]Geiren[/I][/B] Hvor stort er det nano karet du har og hva koster det å starte opp et sånt et? Har du fisker i det eller er det for lite?
Det er på 58L, såkalt klovnehotel.
Tja, kjøpte det brukt av naboen for 1500,- med en nemo fisk.
Var da levende stein og noen mykkoraller i.
Jeg har kjøpt 2 kg levende stein i tillegg.
Tipper det er rundt 10 kg stein nå.
Levende stein koster, regn med 200-300,- per.kg for bra stein. Jo mer stein jo bedre.
Har to vanlige nemo fisker, nemo kommer i mange varianter. Jeg har de "vanlige" som vi ser på tegnefilmen Nemo Tror disse er billigst også.
Fiskevalget begrenser seg veldig med bare 58 liter til rådighet.
Har en sjøstjerne, en ganske stor reke, boksereke (coral banded shrimp).
Agrer litt på rekevalget. Med følehornene er den ca 15 cm. Selve kroppen er vel ca 5-6 cm. Har noen svære klønner også. Den er veldig hardhent med resten av det levende livet oppi der. Mulig jeg selger den snart.
Har 7 kg levende sand. 3-400,- der.
Snegler er billig til saltvann og være, fra 40-100,- stk som regel.
Hadde turbosnegler også, men disse døde ut da det ikke er nok alger til de.
5 stk rensket akvariet helt på 1 døgn. Og da mener jeg HELT. Glasset så helt nyskapet ut :p Og steinene.
Kanskje det hadde gått med 1 av disse.
Legger jeg sammen alt jeg har brukt blir det jo en del. Ikke gøy å tenke for hard på det.
Har kjøpt en liten knappe koloni og en stjernepolypp koloni, bare det kostet nesten 1000kr.
Koster litt mye når man kjøper koraller ol. levende.
Men skulle man bare ha levende sand, levende stein og snegler så blir jo kostnaden mindre. Men blir så utrolig mye finere med noen koraller i tillegg+++ noe levende småstasj.
Men selv i 58L ryker tusenlappene fort.
Nye kraftigere pumper, større og bedre skummer, oppgradering av lys (LED) og vifter.
Jeg er ganske fersk på saltvann... men det er så utrolig gøy å se alt det levende livet som dukker opp. Ser nye levende vesner og ting og tang nesten hver dag i steinene, inkludert snegler
Postet 24.03.12 kl 19:47
1og 2. Denne oransje sullen ville ikke ha noe annet enn blått posthorn til middag i går. Det tok sin tid men det stoppet da den ikke kom lenger inn..Jeg var redd den ikke skulle komme seg løs..men den gjorde da det.
3. For en stund siden så hadde jeg en gul sulle oppi en 30 liter pga at jeg mente den var gravid. Den hadde en liten kul i nakken og jeg ville teste ut om dette stemte. Jeg har prøvd dette tidligere med en oransje, og den fødte en stor dødfødt yngel og kulen i nakken kom bort.
Jeg har lest at enkelte sandsnegler bærer ungene eller eggene i nakken. Dette tror jeg stemmer med sullene. Ser ut som kulen ligger langt bak til og begynne med og at den blir større og større og da kommer den gradvis lenger frem.
I dag fant jeg et bittelite tomt sulleskall som da kiommer fra den gule moren. Den var tydeligvis ikke fullvokst. Så teorien min begynner og stemme mer og mer. Fant en oranje en i kveld som jeg hadde oppi en 30 liter for den er også gravid...så får vi se om det dukker opp noen baby.
Her er bildet av det bittelille sulleskallet.
3. For en stund siden så hadde jeg en gul sulle oppi en 30 liter pga at jeg mente den var gravid. Den hadde en liten kul i nakken og jeg ville teste ut om dette stemte. Jeg har prøvd dette tidligere med en oransje, og den fødte en stor dødfødt yngel og kulen i nakken kom bort.
Jeg har lest at enkelte sandsnegler bærer ungene eller eggene i nakken. Dette tror jeg stemmer med sullene. Ser ut som kulen ligger langt bak til og begynne med og at den blir større og større og da kommer den gradvis lenger frem.
I dag fant jeg et bittelite tomt sulleskall som da kiommer fra den gule moren. Den var tydeligvis ikke fullvokst. Så teorien min begynner og stemme mer og mer. Fant en oranje en i kveld som jeg hadde oppi en 30 liter for den er også gravid...så får vi se om det dukker opp noen baby.
Her er bildet av det bittelille sulleskallet.
Postet 24.03.12 kl 23:42
Endret: 24.03.12 kl 23:43
Postet 24.03.12 kl 23:44
Postet 25.03.12 kl 20:18