Elins lille hjørne (side 82)

Jeg vet ikke engang om jeg klarer å se hvordan det går med de. De er altså fullstendig usynlige mot sanda. De er jo ikke mer enn5-6 mm lange heller - maks.

Men jeg skal bruke forstørrelsesglass og lys og sjekke de når jeg kommer hjem.

Jeg har to valg, håper noen kan hjelpe meg med å finne det beste:

1. en 11 liters plasttank som jeg legger sand i bunnen av, kutter til blåfilter som dekker hele kortsiden, og lager et luftdrevet HMF filter. Bruker da bare selve røret til et slikt svampefilter, men uten svampen på (finner ikke igjen svampen av en eller annen grunn). Dette er det Kim (fra Danmark, medlem av CW) sier han bruker.

2. et 22 liters glassakvarium jeg faktisk har satt opp. Dette karet har en godt innkjørt, og modifisert, fluval 1+ gående. Men selv om den er modifisert er jeg redd for at yngelen kan bli sugd inn. Det er derfor jeg heller litt mot å bruke 11 literen selv. Er også redd for at 22 literen blir for stor de første par ukene, slik at de ikke finner maten. De har jo slitt med å finne artemiaen i en 6 liter...!

Ikke vet jeg hva som er best, men takker for alle råd og innspill jeg kan få. Noe må jeg bare gjøre i morgen uansett. Har satt vann til lufting så jeg skal ha nok vann til å få gjort det jeg bestemmer meg for når jeg kommer hjem.

Krysser fingre og tær. Dette er jammen utrolig trist og frustrerende

Sølvi: skal da sterkt vurdere å medisinere med esha 2000 fra i morgen om det virker nødvendig Alt er bedre enn å plukke 14-15 døde yngel på noen få timer!
Vet ikke hva som er best men jeg har hatt nyfødte yngel i 19 og 25 liters kar og de har nok funnet mat . Håper du får noen flere innspill på dette.
Et lite tips når man får plutselig frafall av mange yngel: test PH-en på vannet i springen (hvis du vet hva den normalt skal være). Et dropp i PH-en kan gi massedød. Jeg vet ikke hvordan været har vært på Hamar, men her i Østfold har det vært vått de siste 2 dagene. Og mye vann (regnvann eller smeltevann) kan gi en dropp i PH-en. Og mallebarn er sårbare i forhold til nettopp dette. Da jeg hadde en Bergenstur i høst, fikk jeg massedød like etter hjemkomst. Da viste det seg at PH-en i springen hadde sunket fra 8,6 til 7,6. Ikke rart jeg fikk frafall av yngel! Og plutselig synkende PH er mer farlig for dem enn det motsatte. Jeg har også mistet enkelte yngel i det siste, men heldigvis ingen massedød - bare ett og ett individ. Jeg tror ikke det er PH-problemer i mitt tilfelle denne gangen. Men når jeg fisker ut de døde, har de mistet deler av finnene sine. Men finnene forsvinner ETTER DØDSFALLET hos meg.
Uffameg. Dette var jo helt grusomt. Så raskt!?

Det er to døde der nå også, så jeg må fiske ut de før jeg drar. Sukk.

PH er helt fin forresten, ingenting unormalt med noen av vannverdiene. Målte i går før jeg flyttet de til tanken med sand.

Bildet av yngelen med bare en halv finne, er en levende yngel forresten. Så det er ikke et tilfelle av at finnene forsvinner etter at de er døde. Jeg skjønner ikke bæret!

Men, skal medisinere med esha 2000. Det er nok verdt sjansen.

EDIT: Da medisinerte jeg med esha før jeg gikk hjemmefra. Fisket ut de to døde, men aner ikke hvordan det går med de andre. Det er ikke mulig å se detaljer på sand. Men jeg så at de pilte rundt når de fikk mikroorm i hvert fall.

Kunne ønske jeg ante hva som foregår! Minst den ene av de jeg plukket ut hadde denne oppblåste (Veskefyllte?!) magen. Så det er liksom to forskjellige symptomer, og jeg aner ikke en gang om de to "hører sammen", eller om ynglene har to forskjellige symptomer. Jeg aner heller ikke hvordan dette kan skje. Renholdet skulle det ikke være noen problemer med.

Ser at Paul på CW sier han bruker sandbunn i yngeltankene, men ikke filtrering. Han bare bytter masse vann. Jeg får tenke litt på hva jeg skal gjøre.
Elin; et lite input fra meg her mens jeg husker det:
dropp sortvannsekstraktet i fremtidige vannbytter hos Atropersonatus-yngelen. Det kan være en viss mulighet for at det ikke er bra for dem.

Hvis du har vann med riktig ph og temp. når du kommer hjem fra jobb i dag, begynn å tynne ut sortvannet ved å skifte en og en kopp med klart vann fra mellomlagringen utover kvelden. En kopp ut, og en kopp nytt vann inn. I løpet av kvelden burde du ha tynnet det ut såpass at morgendagens vannbytte kan tas med helt klart vann uten å "sjokke" yngelen med for brå endringer.

Jeg skrev på CW og fortalte i den tråden om renholdsregimet ditt og ikke så lenge etterpå kom det noen svar. Og at det nå var enighet om at det ikke kan være forårsaket av BB tanken din likevel, med disse nye opplysningene, siden du har dette renholdsregimet.

Det Hans-Georg skrev sist i tråden på CW (ang. det faktum at Atroene er en klartvanns-art), tror jeg kanskje kan være "cluet" her: sortvannsekstraktet ikke er det riktige å ha i vannet til akkurat denne artens yngel. Til klekking, ja, supert, men når eggene er klekket bør det kanskje tynnes ut mens de ligger og forbruker plommesekken.
Takk Mona

Vet du, jeg tenkte på akkurat det med sortvannsekstraktet på jobb i dag, men avfeide det siden det fungerte så suverent på klekkingen :p

Har sittet i en time og sugd ut yngel med dråpeteller. Bestemte meg i bilen for at "javel, kanskje BB kar gjør ting værre, men da ser jeg i det minste hva som skjer!". Ikke klarte jeg å se yngelen, langt mindre matrester eller hvem som har spist eller ikke. Klarte til slutt å få plukket ut hele bunten og flyttet de til en ny, ren tank - uten sand. Takk gud at jeg mellomlagrer og lufter vann hver eneste dag!

Fant to døde yngel. Bedre enn gjengen jeg fant i går, men... ser fortsatt mange som mangler deler av brystfinnene, så jeg nekter å tro at dette er over.

Har begynt å vanne ut sortvannsekstraktet også, men beholder esha 2000 sånn i tilfelle det skulle hjelpe. 1 kaffekopp vann ut hver time, 1 kopp inn med klart vann (med esha 2000).
Plukket to døde yngel til, så totalt 4 i dag.

Har matet med artemia nå, og ser veldig mange oransje mager. Noen av ynglene ser ikke ut til å spise så mye, de har merkbart mindre artemia i magen, selv om alle er oransje. Så jeg regner med fortsatt frafall. Men 4 døde er mye bedre enn 14-15!

Har vannet ut sortvannsekstraktet i hele kveld, det ble vel nærmere en gang per halvtime enn en gang i timen, men... nå er vannet mye klarere og det er enklere å se yngelen. Takk og pris at jeg fikk de vekk fra den sanda, så ser jeg hvertfall hva som foregår!

Hadde de ikke tålt esha innbiller jeg meg at de hadde dauet som fluer allerede, siden de må være ganske svekket av hva det enn er som foregår. Og siden det ikke har vært massedød i dag, kommer jeg til å fortsette med esha 2000.

Huff, jeg håper inderlig at ikke alle faller fra i tur og orden. De er forresten 1 uke gamle i dag, men det er jo ikke mye å feire akkurat nå.
Atro yngelen: 1 uke gammel
Fikk tatt noen dårlige bilder nå... de er jo så små, og jeg mangler fortsatt makrolinse :p

De oransje magene må da se lovende ut?! Håpet nå er at de skal få spist skikkelig slik at de får likk krefter til å bekjempe uhumskhetene.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Det så iallefall ut til å være matlyst på det store flertallet Det lover jo veldig godt. Fisk som er i dårlig form spiser jo lite eller ingenting, og da særlig så små yngel. Kan hende sortvannsekstraktet var alt som var i veien, og at de nå vil "peppes opp"
Jeg venter spent på at du skal komme hjem fra jobben Elin, og fortelle oss status på Atropersonatus-yngelen Håper det går bedre med dem nå!
Atro-yngel: status
Har sittet pal i møte i hele dag, og er akkurat inn gjennom døra. Kastet meg over tanken deres nå. Må si at det var en død yngel i dag tidlig.

ALLE LEVER!!

Med unntak av den ene i dag tidlig er alle sammen i live! Det må jo være positivt

Har tømt de over i en liten isboks og skal bytte vann på de nå. Har tatt målinger av vannet (for tidlig å lese av, må stå i 10 min), fordi jeg syntes at vannet hadde blitt veldig grått i løpet av dagen. Minner om oppblomstring av infusorier faktisk. Så jeg måler nitritt, nitrat og ammoniakk nå for å sjekke. Bråbestemte også å dele kullet i to tanker, så er det ikke så mange yngel i 6 liter vann. Det er jo vitterlig ikke mange dråpene vann per yngel.

Har bare en 11 liter og en 22 liter, så hva jeg gjør når den dagen kommer vet jeg ikke. Den tid, den sorg (de må jo leve så lenge også...). Men for nå splittes de i to tanker, sånn for sikkerhets skyld.
Nitritt, nitrat og ammoniakk var helt fine Så uansett om vannet da er tåkete ("melkeaktig") så påvirker det i hvert fall ikke de viktigste verdiene i forhold til yngelen.

Også har jeg tatt et nytt grep jeg tenkte ut på veg hjem fra jobb i dag. Så nå har jeg skuret og skrubbet to plasttanker i så varmt vann jeg får ut av krana, deretter kokte jeg vann i vannkokeren og tømte rett i plasttankene.

Skulle like å se den bakterien som overlever slikt!! Tankene blir selvsagt skyllet i iskaldt vann når jeg er ferdig slik at ikke varmtvannsbakterier og slikt småtteri er igjen i tanken. Tenkte som så at noen bakterier kan vel overleve varmtvannstanken, men helt kokende vann skal de vel slite med!
Det høres lovende ut at ingen fler har falt fra i løpet av dagen Du skal se at årsaken var enkel og at det ordnet seg med vann uten sortvannskekstrakt. Vi håper det
Skal innrømme at jeg ga opp å telle tilslutt.. mens de døde som fluer, altså.

Så jeg tok et nytt bilde og telte yngel. Kom til 116, men 3 av de er de som er en uke eldre (en av de eldre må ha dødd også). Så 113 yngel. Tapet er på 22 små. Huff.

Men, det ser mye bedre ut nå, og jeg håper det værste er over. Delte flokken sånn ca i to (telte ikke, men tok det på øyemål), så er det en halvpart i hver sin tank. Får heller vaske to og ikke ha så innmari mange små i samme tanken.
Alle henger med enda. Holder dette til i morgen tidlig er det 24 timer uten frafall.

Matet med artemia, og det er veldig mange oransje mager der nå i kveld. Ser noen jeg synes har lite i magen, og jeg har også sett at mange har veldig avstumpede brystfinner. Så jeg føler absolutt ikke! at dette er over. Samtidig hadde alle de med avstumpene brystfinner (som jeg så), godt med mat i magen, så de spiser i hvert fall, og skaffer seg kanskje nok krefter til å ri av stormen.

Jeg kan hvert fall ikke annet enn å fortsette nitidig renhold og krysse fingrene. Både i morra og søndag skal de forresten få to vannbytter daglig. Jeg orker ikke det i uka når jeg er på jobb, men i helga kan jeg få byttet og vasket tanken før frokosten deres også.

EDIT: må bare legge til... jeg er så glad i eplesneglene mine! Har slitt med grønne trådalger i 110 literen her ved PCen i lange tider. Flyttet en eplesnegle dit for en ukes tid siden. De første dagene krøp den rundt på glasset, men nå har den gaflet i seg alle trådalgene. Rubbel og bit er borte og det er SÅ mye finere nå!

Det så ekstra ille ut siden jeg fórer mye med tørrfór om dagen (ikke noe lekstrigging med mygglarer her, nei!). Tablettene støver, og støvet henger seg fast i trådalgene og klumper seg. Direkte ulekkert. Men nå ser alt så meget bedre ut. Skal sende et par eplesnegler ut på turne i alle karene mine hvor jeg har disse irriterende algene nå
Så trist med atro yngelen din!!! Krysser fingrene for at det går bra med de som er igjen.
Sukk. Har akkurat vasket begge yngeltankene igjen. Tømt kokende vann fra vannkokeren i dem for å drepe alt mikroskopisk liv (håper jeg), fylt opp med gjennomluftet og mellomlagret vann, og satt på varmekolbene for å få riktig temp (temp i yngelkarene ligger en par grader over den tempen vannet får under mellomlagringen).

Fant to døde yngel i den ene tanken, ingen i den andre. De to døde var så tynne at det var fælt å se på. Dette må jeg bare tåle rett og slett, et slikt sykdomsutbrudd eller hva det nå er på så små yngel har ringvirkninger. Og de er så svake at det er lite krefter til å bekjempe det som plager dem. De skal få mikroorm nå, bare de slippes tilbake i tankene sine. Jeg får ikke gjort mer enn det jeg gjør, får bare håpe at det værste er over og de aller fleste klarer seg.
ElinH
Flyttet en eplesnegle dit for en ukes tid siden. De første dagene krøp den rundt på glasset, men nå har den gaflet i seg alle trådalgene. Rubbel og bit er borte og det er SÅ mye finere nå!

Eplesnegler er noe jeg savner også nå! De er helt rå på trådalge-spising!

Så fort været tillater det, skal jeg bestille meg et par-tre rosa eplesnegler hos Heidi her på forumet så jeg får tatt knekken på de grusomme trådalgene jeg har i overflaten i begge 160 literne mine. Heldigvis ser det ut som det har gitt seg i 85 literen som hadde det samme.

PS!
Krysser fremdeles fingrene for Atro-yngelene dine Elin Det går nok rette veien nå, jeg har en god magefølelse på det
Ja det må de være, for 110 literen her ved PCen ser helt annerledes ut.

Jeg satt i går og tenkte "jøss, så annerledes det ser ut...!" når det slo meg at det var fordi alle trådalgene var borte.

Jeg fórer mye mer med diverse tabletter nå enn jeg har gjort før, og støvet fra tablettene satte seg fast i trådalgene som hvite klumper. Der hang de og vaiet i vinden (les: utstrømningen fra filteret). Lite lekkert. Men, nå er alle "juletrærne" borte, og eplisene mine skal ut på turne i alle karene hvor jeg har dette problemet
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap