- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 82)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 82)
Postet 10.11.10 kl 22:24
Ser sånn ut heldigvis
Ellers ble jeg veldig glad i kveld da jeg stakk innom vaskerommet i kjelleren.
Har jo egentlig kuttet ut karene her men har et reservekar stående sånn for sikkerhets skyld.
Tanken var også ha et kar til å putte coryer i for å forsøke å få egglegging i gang.Alts ikke et kar som skal være oppgende hele tiden.
Vel ,iallefall tok jeg over 5 Sterbai for 2 dager siden og i kveld var det masse egg se. Gjett om jeg ble glad ,det er utrolig lenge siden disse har lagt egg.Ikke at det er så rart da siden de går i et 222 liters kar til vanlig med mange andre fisker.
Ikke hadde de spist eggene heller og dette pleier mine å gjøre .
Så nå er det bare å krysse alt som krysses kan for at de er befruktet .For disse har jeg virkelig lyst til å til få oppdrett igjen på.
Venezuelanusene ble flyttet over i karet som sommerfuglene gikk i ,trodde de ville bli glad for større plass. Men de virker litt usikre synes jeg .Håper de finner seg fort til rette og at de vil fortsette med egg-leggingen sin .
Ellers ble jeg veldig glad i kveld da jeg stakk innom vaskerommet i kjelleren.
Har jo egentlig kuttet ut karene her men har et reservekar stående sånn for sikkerhets skyld.
Tanken var også ha et kar til å putte coryer i for å forsøke å få egglegging i gang.Alts ikke et kar som skal være oppgende hele tiden.
Vel ,iallefall tok jeg over 5 Sterbai for 2 dager siden og i kveld var det masse egg se. Gjett om jeg ble glad ,det er utrolig lenge siden disse har lagt egg.Ikke at det er så rart da siden de går i et 222 liters kar til vanlig med mange andre fisker.
Ikke hadde de spist eggene heller og dette pleier mine å gjøre .
Så nå er det bare å krysse alt som krysses kan for at de er befruktet .For disse har jeg virkelig lyst til å til få oppdrett igjen på.
Venezuelanusene ble flyttet over i karet som sommerfuglene gikk i ,trodde de ville bli glad for større plass. Men de virker litt usikre synes jeg .Håper de finner seg fort til rette og at de vil fortsette med egg-leggingen sin .
Postet 13.11.10 kl 23:02
Ser ut til at de fleste eggene er befruktet,så nå er jeg veldig fornøyd
De har lagt noen flere i dag så nå satser jeg på at jeg får noen til å leve opp.
Det ser ikke ut til å ha gått så bra med de yngelene jeg har sluppet ut i foreldre-karene dessverre. Ser ikke så mange yngel ,de var kanskje for små da de ble sluppet oppi
Så i går klarte jeg ikke å holde løftet mitt om å ikke sette opp yngel-kar.
Et 5-liters plastkar ble i hu og hast satt opp på kjøkkenbenken. Innredet med litt sand,mose,eikeløv og en liten modifisert Fluval 1 pumpe med filtervatt rundt innsuget og litt rundt utblåsingen så de ikke skal flakse vegg imellom.
Her ble ca. 20 stk. små Venezuelanus-yngel plassert og Sterbai-eggene kommer også oppi her.
Venezuelanusene la forresten egg igjen i dag, men nå har de plutselig begynt spise eggene. Klarte ikke redde et eneste egg da de var superkjappe til å snappe de rett foran fingerene mine . Argh ergerlig ,de har jo vært så flinke tildligere.
De har lagt noen flere i dag så nå satser jeg på at jeg får noen til å leve opp.
Det ser ikke ut til å ha gått så bra med de yngelene jeg har sluppet ut i foreldre-karene dessverre. Ser ikke så mange yngel ,de var kanskje for små da de ble sluppet oppi
Så i går klarte jeg ikke å holde løftet mitt om å ikke sette opp yngel-kar.
Et 5-liters plastkar ble i hu og hast satt opp på kjøkkenbenken. Innredet med litt sand,mose,eikeløv og en liten modifisert Fluval 1 pumpe med filtervatt rundt innsuget og litt rundt utblåsingen så de ikke skal flakse vegg imellom.
Her ble ca. 20 stk. små Venezuelanus-yngel plassert og Sterbai-eggene kommer også oppi her.
Venezuelanusene la forresten egg igjen i dag, men nå har de plutselig begynt spise eggene. Klarte ikke redde et eneste egg da de var superkjappe til å snappe de rett foran fingerene mine . Argh ergerlig ,de har jo vært så flinke tildligere.
Postet 14.11.10 kl 18:41
Postet 15.11.10 kl 12:28
Fikk noen ja ,to sommerfugler,en dverg-keiser og en kirurg.Denne var forresten veldig tynn og skranten så i går fant vi den død
En pussereke og noen mykkoraller ble det også, bl. annet en hairy mushroom som nå ser ut til å bli den nye boligen til klovnene
Kjøpte og en rørmark,rød/brun og hvit-stripete.
Men fikk ikke alle som var bestilt dessverre ,får håpe på bedre lykke neste gang.
En pussereke og noen mykkoraller ble det også, bl. annet en hairy mushroom som nå ser ut til å bli den nye boligen til klovnene
Kjøpte og en rørmark,rød/brun og hvit-stripete.
Men fikk ikke alle som var bestilt dessverre ,får håpe på bedre lykke neste gang.
Postet 15.11.10 kl 15:18
Postet 15.11.10 kl 16:00
Postet 15.11.10 kl 18:54
Jammen er jeg glad for at jeg har denne personlige tråden for i dag kan jeg ikke finne igjen notisboken min
Denne bruker jeg bl. annet til å notere når det blir lagt egg,når de klekker pluss mye annet som er viktig for meg.
Skulle notere i dag at Weitzmaniene la noen egg i går kveld og nå er den altså borte vekk. Har den alltid med meg i vesken min så muligheten for den har falt ut av er jo der. Uff,uff alt jeg har notert hele dette året er dermed borte vekk og med min hukommelse er dette bare helt forferdelig.
Hper inderlig at den dukker opp igjen.
Denne bruker jeg bl. annet til å notere når det blir lagt egg,når de klekker pluss mye annet som er viktig for meg.
Skulle notere i dag at Weitzmaniene la noen egg i går kveld og nå er den altså borte vekk. Har den alltid med meg i vesken min så muligheten for den har falt ut av er jo der. Uff,uff alt jeg har notert hele dette året er dermed borte vekk og med min hukommelse er dette bare helt forferdelig.
Hper inderlig at den dukker opp igjen.
Postet 16.11.10 kl 12:43
I kveld fikk Sterbaiène som har gått i "lekskaret" komme tilbake til 222 literen igjen.De har vært flinke til å legge egg og mesteparten var befruktet,flinke fisker
Nå gjelder det bare å få de klekket og å få de til å vokse opp.
Så da var det til å prøve på sp. black igjen ,sist gang la de bare ubefruktete egg,håper på bedre resultat denne gangen.Tok ut 2 andre hunner enn forrige gang i håp om at disse er flinkere
Venezuelanus-yngelen som går i plasttanken vokser og spiser godt
Nå gjelder det bare å få de klekket og å få de til å vokse opp.
Så da var det til å prøve på sp. black igjen ,sist gang la de bare ubefruktete egg,håper på bedre resultat denne gangen.Tok ut 2 andre hunner enn forrige gang i håp om at disse er flinkere
Venezuelanus-yngelen som går i plasttanken vokser og spiser godt
Postet 17.11.10 kl 20:48
Holdt på å fore yngelen her i sted og fikk meg en god latter .Et egg kom plutselig hoppende og fykende avgårde og snart ble det til en liten yngel
De er så utrolig artig å se på når de hopper og spretter i et forsøk på komme ut av skallet. Så nå er alltså de første Sterbei-eggene begynt å klekke
Noen av yngelene er forresten mye mindre enn de andre ,håper det er Weitzmanier og ikke bare småvokste Venezuelanuser. Puttet nemlig noen egg av de også oppi karet i håp om klekking.
De er så utrolig artig å se på når de hopper og spretter i et forsøk på komme ut av skallet. Så nå er alltså de første Sterbei-eggene begynt å klekke
Noen av yngelene er forresten mye mindre enn de andre ,håper det er Weitzmanier og ikke bare småvokste Venezuelanuser. Puttet nemlig noen egg av de også oppi karet i håp om klekking.
Postet 17.11.10 kl 22:29
Corydoras egg
Weitzmanien er absolutt en utrolig flott corydoras, men Venezuelanusene er ikke så dumme de heller da..syntes jeg...du får kansje noen Weitzuelanuser... ..
Postet 17.11.10 kl 23:36
Weitzuelanuses ,den var god he he ,men tror nok ikke det Jørn Henning ,ingen fare for corymix her i gården ,de holdes veldig avskildt
Weitzmaniene blir jeg bare mer og mer glad i ,de er så utrolig flotte i fargene når de trives . Har hatt problemer med å få eggene på disse til klekke, men nå ser det ut til at jeg får det til
Venezuelanusene varierer veldig i fargen virker det som ,men tror jeg har vært heldig med mine i så henseende
Har ikke hatt oppdrett på disse før så det er jo litt spennende følge med på. Håper jeg klarer å holde liv i de.Ser noen småttiser i forereldrekaret også
Weitzmaniene blir jeg bare mer og mer glad i ,de er så utrolig flotte i fargene når de trives . Har hatt problemer med å få eggene på disse til klekke, men nå ser det ut til at jeg får det til
Venezuelanusene varierer veldig i fargen virker det som ,men tror jeg har vært heldig med mine i så henseende
Har ikke hatt oppdrett på disse før så det er jo litt spennende følge med på. Håper jeg klarer å holde liv i de.Ser noen småttiser i forereldrekaret også
Postet 17.11.10 kl 23:58
Endret: 18.11.10 kl 09:55
Corydoras egg
ja veldig flott i fargene når den trives... og grattis med venezuelanus yngel.
Postet 18.11.10 kl 00:16
Endret: 18.11.10 kl 00:17
Postet 18.11.10 kl 00:24
Postet 18.11.10 kl 09:53
Black_FlysSer jeg må ta meg tid til å legge til rette for lek. hehe Det bobler jo hjemme hos deg. ;) Hadde nesten tro på laserne her om dagen da jeg satte inn en ekstra pumpe for ekstra vannstrøm. De lekte seg i strømmen og er mye mer fremme enn de har vært før. :) Krysser fingre. espen
Det synes jeg du skal ja ,de er gamle nok til det nå og på denne tid av året bør det være en god mulighet
Postet 18.11.10 kl 09:57
I dag var det ekstra kjkekkt å komme hjem fra jobb
Kikket først inn i vaskekjelleren der karet med de sp. black jeg tok ut for et par dager siden går .Skulle akkurat til å tenne på lyset da obs. eeeegg ,så lyset ble ikke slått på he he.
Gikk så opp i stuen og besgynte å tenne på lysene i karene her.
Det siste var karet med orange laser og jammen var det egg her og .Lyser ble forresten hurtig slått av
Begge gruppene holder på ennå,de pleier å legge veldig mange egg.
Håpet mitt er nå at eggene til de sorte skal være befruktet siden de ikke har lagt brukbare egg på lange tider.
Så nå er det bare å plukke egg ,aner ikke hvor jeg skal gjøre av de ,dårlig på å planlegge sånt . Men det blir vel en løsning på det og .
Men først må jeg ut en liten tur med vovsen,den begynner å bli utålmodig nå .
Kikket først inn i vaskekjelleren der karet med de sp. black jeg tok ut for et par dager siden går .Skulle akkurat til å tenne på lyset da obs. eeeegg ,så lyset ble ikke slått på he he.
Gikk så opp i stuen og besgynte å tenne på lysene i karene her.
Det siste var karet med orange laser og jammen var det egg her og .Lyser ble forresten hurtig slått av
Begge gruppene holder på ennå,de pleier å legge veldig mange egg.
Håpet mitt er nå at eggene til de sorte skal være befruktet siden de ikke har lagt brukbare egg på lange tider.
Så nå er det bare å plukke egg ,aner ikke hvor jeg skal gjøre av de ,dårlig på å planlegge sånt . Men det blir vel en løsning på det og .
Men først må jeg ut en liten tur med vovsen,den begynner å bli utålmodig nå .
Postet 19.11.10 kl 15:19
Sølvi Gullaksen=Så nå er det bare å plukke egg ,aner ikke hvor jeg skal gjøre av de ,dårlig på å planlegge sånt . Men det blir vel en løsning på det og .
Du får gjøre slik som meg når det plutselig var en B. albi og en B. channoides som gikk med egg og alle yngleakvariene var opptatt med yngel. Løp/kjør til nærmeste dyrebutikk, kjøp inn 2stk terrarier, skyndte seg hjem, fylle opp akvariene og "hive" oppi fisk/yngel
Postet 20.11.10 kl 00:29
Ja det var det da he he,men problemet mitt er at jeg nekter meg selv sette opp flere kar .Prøver å være streng med meg selv da jeg vet at nok er nok og jeg har problemer med ta meg skikkelig av de jeg har for øyeblikket.
Skulle jo egentlig ikke plukke noe særlig egg men prøve å få yngel til å vokse opp i foreldrekaret uten noe særlig styr fra min side.
Men så blir altså fristelsen for stor når de legger egg ,jeg må bare plukke
Weitzmaniene er igang igjen i kveld også ,men klekkingen fungerer ikke helt enn.Noen yngel i foreldrekaret har jeg sett men ikke mange.
Eggene til sp.black ser ikke oppløftende ut men regner med de prøver seg igjen
Skulle jo egentlig ikke plukke noe særlig egg men prøve å få yngel til å vokse opp i foreldrekaret uten noe særlig styr fra min side.
Men så blir altså fristelsen for stor når de legger egg ,jeg må bare plukke
Weitzmaniene er igang igjen i kveld også ,men klekkingen fungerer ikke helt enn.Noen yngel i foreldrekaret har jeg sett men ikke mange.
Eggene til sp.black ser ikke oppløftende ut men regner med de prøver seg igjen
Postet 20.11.10 kl 00:43
Klarte finne ca. 20 befruktete egg (av ca.200),ikke mange men får være fornøyd med alt som er ok.
Skulle sjekke egg-boksen med div. coryegg i sted og plutselig ser jeg noe som fyker bortover. Nå gjaldt det være kjapp for de var i osmosevann og det ville jeg ikke de skulle klekkes i. Så da var det bare forte seg med å ta de over i plastboksen som står på kjøkkenet med div.andre smy yngel. Det var sp.black som klekket forresten og alle klekket temmelig fort
Adolfoiene er også blitt voksne nå ,fant hele 3 egg i går ,he he ikke mange men tok vare på i alikevel
Skulle sjekke egg-boksen med div. coryegg i sted og plutselig ser jeg noe som fyker bortover. Nå gjaldt det være kjapp for de var i osmosevann og det ville jeg ikke de skulle klekkes i. Så da var det bare forte seg med å ta de over i plastboksen som står på kjøkkenet med div.andre smy yngel. Det var sp.black som klekket forresten og alle klekket temmelig fort
Adolfoiene er også blitt voksne nå ,fant hele 3 egg i går ,he he ikke mange men tok vare på i alikevel
Postet 22.11.10 kl 21:41