Revestrekenes akvarieverden (side 82)

Men strevet ble vakkert foreviget da. Må se å få knekt koden på filming forstår jeg, mine forsøk så langt har vært få og famlende...
Det er morsomt med videofunksjon på kameraet skjønt denne filmen ble så som så, ciklidene måtte jo selvfølgelig velge den steinen som ligger lengst inn i karet... og de er filmet med macrolinsen mens jeg sitter på en trappestol og støtter albuene på lårene for å holde kameraet stødig... men man ser jo hva de driver med da Jeg bruker Windows Live Movie Maker og den er artig å holde på med, man kan klippe filmen i småbiter, flytte bitene eller slette dem man ikke vil ha med, man kan lage "slow motion" også ))
Forsøkte meg under en generalprøve, ble litt mye stress og fumling i stummende mørke etter knapper og innstillinger jeg aldri har brukt, men jeg ble faktisk ganske imponert over lyden! Resultatet ble selvfølgelig helt begredelig billedmessig, Ove ønsket seg den scenen på film og da kunne det vanskelig gå bra...

Er heldigvis satt opp med stativ, investerte i et hode med kule, da får du full bevegelighet og kan følge fisken uten å ta livet av armene. Vekta tar på med så stort objektiv, jeg skjelver veldig fort merker jeg. Det morsomme var at bildene fra første prøve skutt på frihånd var helt i vater selv om de ble mer og mer ute av fokus, de jeg tok med stativ ble bare skjevere og skjevere jo lenger ut i forestillingen jeg kom :o)

Brukte makrolinsa, f2,8 er veldig vanedannende, og når man strengt tatt ikke har lov til å ta bilder er ikke 1.650 blitsglimt noen god ide. Skal forsøke meg på film i roligere omgivelser har jeg lovet meg selv, og har notert programmet. Er så mye å lære! Så moro!
Herlig video Rita, av vakre fisker. Kanskje jeg skal prøve å bli flinkere til å filme selv også?
Det er ålreit å se fiskene i levende bilder også så det er bare å filme i vei Sissimor
Inaktiv bruker
Awsome kule rekebilder! Døds kule!
Blue pearl med hjerte på.
Plussmedlem
Jeg SKAL kjøpe meg Blue Pearl reker! Fantastiske reker og bilder.
Elsker fargen på de rekene
C. pygmaeus i lek
[External Image]
I dag er pygmaeus'ene i farta og bittesmå egg klistres både her og der i karet, jeg ser at CW032 (de deler kar for tiden) også har klistret litt. Jeg har lagt inn en del løv på bunnen og håper noen yngel vokser opp, bakdelen er at karet har helt ny sand så det er sikkert lite næring å finne. Jeg må nok prøve å renske en gammel og godt innkjørt mosedott for kirsebærreker, vil ikke ha noen av dem i dette karet ettersom det går Blue pearl-reker der.

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
Pygme-egg ^^ mine kan finne på og dekke store deler av akvariet i egg om natta. ;P
Hypancistrus sp. l340
[External Image]
Kanskje på tide med en bitteliten oppdatering...
Når jeg kom hjem fra Bergen i går oppdaget jeg at det myldret av knøttsmå yngel (så vidt litt over 1 cm lange) i L340-karet, de har nok produsert et kull jeg ikke har fått med meg før nå Forrige kull er vel ca 8 uker gamle regnet fra eggestadiet, de er rundt 2 cm lange nå. Bildet viser en fra siste ladning

[External Image]
og så et bilde av en ung grenmalle, den var et nylagt egg 26.januar, nå er den en fyrstikkeskelengde og en tro kopi av sine foreldre
[External Image]
Et glimt fra discuskaret
Jeg måtte le av den filmsnutten din. Sugemalla var definitivt ikke velkommen midt oppi leken. ;-D
Det er noe bak øynene på Discus, synd de blir så store! Grenmaller vet jeg ikke helt hva stirrer på, litt ut i evigheten kanskje? Den enslige Sturisomaen som stuller rundt her fascinerer mer og mer. Akkurat det karet har glass som overhode ikke egner seg for fotografering, men om forhåpentlig ikke så lenge blir det mallekar med krystallglassfront her...

Supre bilder Rita, jeg sier det her også for her kan man bruke kursiv; du ser så flott!
Inger Anne, de to stakkarene hadde litt av en jobb med å holde discus og maller på behørlig avstand, de klarte det en stund

Linda, tusen takk for bilderos, fotografering er gøy og blir litt som å male bare at man slipper å dra med seg lerret og malingstuber Du har jo en 450l, hvorfor ikke omgjøre den til Amazonasjuwelen og holde discus, maller, cory og stimfisk der, det er jo artig å ha noen arter med størrelse på også.

Discusene våre er nesten "håndtamme" nå, så fort jeg kommer inn på soverommet stimer de bort i hjørnet hvor de vet maten kommer dalende ned, jeg blir bare mer og mer fascinert av dem Når jeg kommer hjem fra Egypt i begynnelsen av mai skal jeg flytte det vi mener er et par til 200l og prøve oss på oppdrett, det hadde vært kjempegøy om vi fikk det til.
Noe å tenke på Rita, men først må jeg få orden på de karene som ikke er her. Hvordan går det med de blonde undersverdene dine? Tror kanskje jeg gir opp sorteringsprosjektet, trenger sterkere briller elle nye øyne tror jeg, kan jo bruke makro'n men de har flyttet på seg før jeg får sett på bildet. Så jeg har et par veldig flotte hanner til overs her...
Linda, undersverdene går i et kar her men jeg har ikke sortert ut noen. Jeg vet ikke om slik sorteringsavl er noe for meg, da kreves det mange guppykar tror jeg
C. c134-yngel og lek på c. tukano
[External Image]
I går oppdaget jeg en C134-yngel i tukanokaret (flyttet noen få befruktede egg dit for ca to uker siden) og mens jeg tok bilder av den så jeg at tukanoene hadde klistret egg

[External Image]
Tukanoeggene er overraskende store i forhold til fiskens størrelse.

[External Image]

<embed src="http://www.youtube.com/v/A8ttUn6S4v8?version=3&hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="500" height="369" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Tukano og Blue Pearl-reker filmet for en stund siden.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap