- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 83)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 83)
Postet 08.02.08 kl 11:01
Jeg vil helst ikke drive kjøp-og-salg i denne tråden.
Men på generelt grunnlag kan jeg nevne at jeg får en hel del henvendelser fra folk som vil kjøpe Corydoras, og som spør om jeg har noe for salg. En del spør om jeg kan "huske på dem" når jeg har noe å selge.... Bare hittil denne uka har jeg fått minst 4-5 henvendelser.
Det sier seg selv at det orker jeg ikke holde styr på. Det blir for mye rett og slett. Jeg kan ikke huske på alle.
Det jeg gjør når jeg har noe å selge, er å legge ut en annonse på forumet her. Da kan de som er interessert i Corydoras ta kontakt der. Så annonseforumet er altså stedet å følge med
Jeg har ingenting i mot at folk sender meg en email og spør om jeg har Corydoras til salgs, men vær så snill å ikke be meg om å huske på akkurat deg eller deg når det dukker opp noe til salgs... jeg beklager at jeg ikke klarer å huske på alle som spør, men det går bare ikke
Men på generelt grunnlag kan jeg nevne at jeg får en hel del henvendelser fra folk som vil kjøpe Corydoras, og som spør om jeg har noe for salg. En del spør om jeg kan "huske på dem" når jeg har noe å selge.... Bare hittil denne uka har jeg fått minst 4-5 henvendelser.
Det sier seg selv at det orker jeg ikke holde styr på. Det blir for mye rett og slett. Jeg kan ikke huske på alle.
Det jeg gjør når jeg har noe å selge, er å legge ut en annonse på forumet her. Da kan de som er interessert i Corydoras ta kontakt der. Så annonseforumet er altså stedet å følge med
Jeg har ingenting i mot at folk sender meg en email og spør om jeg har Corydoras til salgs, men vær så snill å ikke be meg om å huske på akkurat deg eller deg når det dukker opp noe til salgs... jeg beklager at jeg ikke klarer å huske på alle som spør, men det går bare ikke
Postet 08.02.08 kl 11:34
Postet 08.02.08 kl 12:06
Jeg så et bilde en gang, av dansken Kim m (han er medlem her også) sitt akvarierom. På veggen hadde han et enormt kart over Sør-Amerika, og jeg kjente bare "Et sånt MÅ jeg også bare ha på veggen på akvarierommet!"
I dag har jeg søkt på internett etter steder der de selger store, detaljerte kart, helst med så mange elver inntegnet som mulig.
Underveis i jakten fant jeg et kart av en annen type enn det jeg var ute etter, men det var så fint å se på! Det koster ca 20 Euro, og er dekorativt i seg selv.
Sannsynligvis bare for spesielt interesserte, dette her da
Det er et bilde tatt av satelitt fra verdensrommet. Det er altså ingen tegning, men slik det faktisk er. Nydelig!
Satelittbilde av Sør-Amerika
I dag har jeg søkt på internett etter steder der de selger store, detaljerte kart, helst med så mange elver inntegnet som mulig.
Underveis i jakten fant jeg et kart av en annen type enn det jeg var ute etter, men det var så fint å se på! Det koster ca 20 Euro, og er dekorativt i seg selv.
Sannsynligvis bare for spesielt interesserte, dette her da
Det er et bilde tatt av satelitt fra verdensrommet. Det er altså ingen tegning, men slik det faktisk er. Nydelig!
Satelittbilde av Sør-Amerika
Postet 08.02.08 kl 12:26
Endret: 08.02.08 kl 12:50
mona oDet er et [B]bilde tatt av satelitt fra verdensrommet[/B]. Det er altså ingen tegning, men slik det faktisk er. Nydelig!
Indikerer dette at du ikke bruker Google Earth, Mona ? Der kan du jo se satelittbilder fra hele jordkloden, og i tillegg zoome deg ned til detaljerte bilder fra små områder i f.eks. SA.
Ikke akkurat mulig å henge på veggen, men detaljerte virkelige bilder er moro å se også på PC.
Skal du ha et detaljert, stort kart over hele Amazonas, finnes det etter min kunnskap bare et godt alternativ, nemlig det som her heter Amazon - 1:3,300,000 NEW EDITION 2007. Klikker du linken på dette kartet, får du se et lite utsnitt av kartet som viser detaljeringsnivået. Supert.
Jeg har dette kartet selv, ulempen om du skal henge det på veggen, er at det er 2 sidig trykk.
Postet 08.02.08 kl 14:52
Endret: 08.02.08 kl 14:53
Postet 08.02.08 kl 22:29
SunnyMetaer er nydelige!! Er de vanskelig å få til oppdrett på eller? Ser at det ikke er så mange som har drette på dem, inne her hvertfall.
Jeg hadde 10 stk. en gang i et 720 liter kar sammen med 100 andre fisker. Ingen ting skjedde der. Så solgte jeg dem. Han som kjøpte sendt meg en mail 3 dager etter. Metae har lagt egg. Så jeg tror det er ikke så vanskelig å få yngel fra dem. Vannskift med kaldt vann er hemmeligheten tror jeg. Men dette kan Mona bedre.
Postet 08.02.08 kl 22:39
MaGunzHer en en norsk nettside som har tubifex mona [URLBLOCK1]
Jeg har to bokser av den der selv, kjøpt i en tysk nettbutikk. Men det er tungvindt, siden frysetørket fòr flyter som kork og man må drive og holde det nede med makt.
Men nå har jeg lyst å prøve frossen tubifex (det synker), som er "the next best thing" etter levende ferskvare. Det håper jeg kan gire opp et par -tre av Cory-artene mine... Jeg burde ta meg sammen og fòre to til tre ganger pr dag, men det har vært en litt sånn latmannsperiode i en stund nå. De får mat en gang om dagen. Flere små måltider pr dag kan være triggeren som trengs. Har ikke sett noe mere egglegging hos mine C. oiapoquensis heller. Søren også, at jeg ikke orket å sitte oppe og plukke egg den kvelden jeg så de la egg!! Neste morgen var jo alt borte... slukhalser.
Men jeg har et ørlite håp om at jeg får i gang C140 igjen... et halvt år siden sist. De har vist litt småtendenser den siste uka, og jeg tripper nesten av spenning.
Akkurat nå har jeg en haug med Corydoras weitzmani egg som ligger til klekking. De leker og legger egg jevnlig uten noen spesielle triggere, når de først har begynt fortsetter de fleste artene gjerne helt for egen maskin. Ofte, bør jeg legge til, men ikke alltid...
Postet 08.02.08 kl 23:15
SunnyMetaer er nydelige!! Er de vanskelig å få til oppdrett på eller? Ser at det ikke er så mange som har drette på dem, inne her hvertfall.
Der er ikke vanskelige, ikke etter min erfaring. Mine bare begynte å legge egg rett ut av det blå en dag, uten noen form for spesiell pleie fra min side. Bare det vanlige stellet. Men da hadde jeg hatt dem ganske lenge før de begynte, tror det var over et år. Men jeg husker ikke sikkert. Tror min gruppe på 16 voksne kommer fra 3 ulike plasser, innkjøpt til ulike tidspunkt. De 5 første jeg kjøpte var viltfanget også.
De legger iallefall egg trofast hver uke nå, ofte et par ganger i uka og på faste plasser til og med Neste gang jeg ser egg skal jeg ta ut noen og klekke dem separat.
Postet 08.02.08 kl 23:19
Endret: 08.02.08 kl 23:20
Postet 08.02.08 kl 23:27
Postet 11.02.08 kl 16:43
Endret: 11.02.08 kl 16:43
Postet 13.02.08 kl 21:59
Det går helt supert med kirsebærreker og Corydoras sammen. Det har jeg i alle akvariene mine, unntatt ett.
Det er nesten umulig å holde pen javamose uten reker I alle akvariene med en koloni reker er mosen så ren, fin og knallgrønn. I det ene karet der det ikke er reker, er mosen skitten, fæl og full av dr....
Rekene formerer seg i hopetall, og samboerskapet med fiskene er uten problemer. De sysler hver med sitt. Corydoras jakter ikke, og rekene ser ut til å skjønne dette, for de spankulerer freidig bortover mellom fiskene, og spiser fra samme fòrtablett til og med (som en Corydoras ligger og spiser på). Har til og med sett reker som kommer ruslende bortover bunnen, støter på en Corydoras som ligger der og slapper av, og så spaserer bare reka opp på og over Coryen og ned på andre siden *hehe*
Jeg har også Red Bee reker og Røde krystallreker i et kar med ca 20 Corydoras, og reke-kolonien formerer seg kjempebra
Corydoras concolor har jeg ikke, den gruppen solgte jeg i fjor en gang. Jeg fikk aldri lek og egglegging på dem, men såvidt jeg husker så greide hun som kjøpte dem å få det til
Det er nesten umulig å holde pen javamose uten reker I alle akvariene med en koloni reker er mosen så ren, fin og knallgrønn. I det ene karet der det ikke er reker, er mosen skitten, fæl og full av dr....
Rekene formerer seg i hopetall, og samboerskapet med fiskene er uten problemer. De sysler hver med sitt. Corydoras jakter ikke, og rekene ser ut til å skjønne dette, for de spankulerer freidig bortover mellom fiskene, og spiser fra samme fòrtablett til og med (som en Corydoras ligger og spiser på). Har til og med sett reker som kommer ruslende bortover bunnen, støter på en Corydoras som ligger der og slapper av, og så spaserer bare reka opp på og over Coryen og ned på andre siden *hehe*
Jeg har også Red Bee reker og Røde krystallreker i et kar med ca 20 Corydoras, og reke-kolonien formerer seg kjempebra
Corydoras concolor har jeg ikke, den gruppen solgte jeg i fjor en gang. Jeg fikk aldri lek og egglegging på dem, men såvidt jeg husker så greide hun som kjøpte dem å få det til
Postet 14.02.08 kl 00:24
Endret: 14.02.08 kl 00:25
Postet 14.02.08 kl 00:41
Postet 14.02.08 kl 00:46
Kan fiskeyngel bli spist av reker og omvendt.? Har endel yngel av guppy og sverdrager i karet. Har en viftereke i selskapskaret og den får være i fred den.mona oEplesnegler? Ja, de utgjør ingen trussel mot noen som kan røre på seg:-) Rekene sitter gjerne på snegleskallet og pusser det, dersom det er i ferd med å bli litt algegrodd.
Postet 14.02.08 kl 01:12
Postet 14.02.08 kl 09:27
L316.....
Å fotografere L-malle yngel i et normalt innredet akvarium, er nær sagt umulig.
Til tross for at karet er på bare 45 liter, er de 7 små L316 jeg har her aldri å se. Men i dag, ved fòringstid med røde myggiser, oppdaget jeg imidlertid speilbildet av to stykker! Speilbildet ja, det er jo bedre enn ingenting! Jeg så dem i sideglassets speilbilde, siden jeg fòret i fremre høyre hjørne. Da listet de seg fremover i skjul av røtter og mose, men jeg så dem, jeg!
Men de er kjappe til å stikke seg unna, gitt!
På dette første uklare bildet ser man såvidt to stykker baki der.....
....men da blitzen gikk av, var den ene forsvunnet når bilde 2 ble tatt.
Den forsvant også etter dette bildet
Corydoras-yngelen på bildet er Corydoras cf.burgessi (C121)
Til tross for at karet er på bare 45 liter, er de 7 små L316 jeg har her aldri å se. Men i dag, ved fòringstid med røde myggiser, oppdaget jeg imidlertid speilbildet av to stykker! Speilbildet ja, det er jo bedre enn ingenting! Jeg så dem i sideglassets speilbilde, siden jeg fòret i fremre høyre hjørne. Da listet de seg fremover i skjul av røtter og mose, men jeg så dem, jeg!
Men de er kjappe til å stikke seg unna, gitt!
På dette første uklare bildet ser man såvidt to stykker baki der.....
....men da blitzen gikk av, var den ene forsvunnet når bilde 2 ble tatt.
Den forsvant også etter dette bildet
Corydoras-yngelen på bildet er Corydoras cf.burgessi (C121)
Postet 14.02.08 kl 21:09
Endret: 14.02.08 kl 21:20
Corydoras cw018
I dag var jeg heldig og knep noen av mine Corydoras CW018 (en C. napoensis type) ute i det åpne! Noe som er en sjeldenhet i seg selv, men i tillegg greide jeg faktisk å få tatt skarpe nok bilder av det hele.
Det har faktisk vært en meget lovende aktivitet i karet deres i dag, en hunn og en hann som drev med en god del opp-og-ned-langs-glasset-svømming, som i noen tilfeller kan tyde på at et eller annet er i gjære i Corydoras-sammenheng.
Nåja, vi får vente og se, og ikke glede oss for tidlig... men det hadde vært moro!
Jeg er bare glad jeg greide å få til noe bilde av dem i det hele tatt, jeg
Det har faktisk vært en meget lovende aktivitet i karet deres i dag, en hunn og en hann som drev med en god del opp-og-ned-langs-glasset-svømming, som i noen tilfeller kan tyde på at et eller annet er i gjære i Corydoras-sammenheng.
Nåja, vi får vente og se, og ikke glede oss for tidlig... men det hadde vært moro!
Jeg er bare glad jeg greide å få til noe bilde av dem i det hele tatt, jeg
Postet 15.02.08 kl 02:55
Endret: 15.02.08 kl 02:56
C140 hann
En annen sjeldenhet.
Jeg knep en annen Corydoras på fersk gjerning ute i det fri... en av C140 hannene. De er så sky og tilbringer stort sett alle døgnets lyse timer trøkket sammen under trerota. Men denne klarte ikke å dy seg, og snek seg frem da jeg fòret med røde mygglarver og så gjemte meg litt
Men jeg ble oppdaget da jeg fokuserte med kameraet, da stakk den. Bildet er tatt i det den skvetter opp fra bunnen og fyker over trerota for å smette ned bak den.
Tatt i svevet altså
Jeg knep en annen Corydoras på fersk gjerning ute i det fri... en av C140 hannene. De er så sky og tilbringer stort sett alle døgnets lyse timer trøkket sammen under trerota. Men denne klarte ikke å dy seg, og snek seg frem da jeg fòret med røde mygglarver og så gjemte meg litt
Men jeg ble oppdaget da jeg fokuserte med kameraet, da stakk den. Bildet er tatt i det den skvetter opp fra bunnen og fyker over trerota for å smette ned bak den.
Tatt i svevet altså
Postet 16.02.08 kl 10:07
Endret: 16.02.08 kl 10:08