Inger Annes akvarieprosjekt (side 83)

Jeg blir definitivt nødt til å finne en annen måte å klekke coryer på hvis dette fortsetter. Akkurat nå står det 10 isbokser på bordet, hvis jeg ser bort fra isboksene som kun inneholder rent vann! For det første har jeg kun en eneste mulighet igjen til å hoste opp en lufttilførsel, dersom super-arcuatusene skulle finne på å gjøre det jeg håper på. Jeg har til og med fikset den ødelagte luftpumpa i kveld, slik at jeg kunne ta den i bruk også (den står i et midlertidig oppsett, forklaring følger lenger nede). Å ha tilgang til nok luftpumper et ett problem. Neste problem er at jeg er i ferd med å gå tom for isbokser! Jeg må ha to sett, slik at jeg har ett sett som kan stå og utligne temperaturen på vannet som yngelen skal over i, og ett sett som yngelen faktisk lever i. Akkurat nå har jeg akkurat, fordi noen av boksene kun inneholder egg, og derfor ikke trenger en ekstraboks med vann til bytte. Men når de eggene klekker...

Ja, jeg blir nødt til å ta i bruk små plastakvarier. Eller kanskje små plastboller e.l. Jeg får se hva jeg finner på. Uansett blir jeg jo nødt til å finne på noe før neste tirsdag, for det går ikke å komme med 10 isbokser på sykehuset. DET blir litt for voldsomt. Jeg må finne en større løsning.

Vel, jeg har heldigvis én isboks som faller fra. Jeg har nettopp gitt de nye småttisene sitt første vannbytte (vannet var så ekkelt at jeg ikke turde å vente et døgn, slik jeg normalt gjør). Det var noen uklekte egg igjen i boksen, som kanskje det kan komme yngel ut av (jeg antar at det kanskje er de trilleeggene jeg puttet oppi), så de har fått forbli i isboksen, men med nytt vann. Denne isboksen vil jo bli fjernet hvis eggene klekker (da lemper jeg yngelen sammen med sine brødre og søstre), og også selvsagt hvis eggene ikke klekker. Så det er altså det midlertidige oppsettet jeg har stående. Forøvrig har jeg nå 21 nye småttiser, hvorav en trolig ikke overlever til i morgen. Den så svært så døende ut. Jeg måtte gi fødselshjelp to to egghoder, og dette går som en drøm nå. Faktisk finner jeg sterbaiegg lettere å hjelpe enn mange andre egg, av en eller annen grunn. Det er mulig at det er at eggeskallet er tynnere. Jeg trengte bare såvidt å røre egget, og dermed sprakk det. Hos f.eks. atroene, måtte jeg faktisk gjøre flere forsøk, og det var temmelig nervepirrende. Hmmm...kanskje jeg skulle begynne å jobbe som fiskejordmor? Jeg testet forresten et tips fra Mona, med å bruke en avklippet pipette, og det gikk som en drøm. Det var vanvittig enkelt å bruke. Jeg hadde langt bedre kontroll. Det gjorde det også så mye lettere å kunne suge opp eggrester og dritt også. Jeg takker for tipset Mona!
Jeg må bare nevne at en av de nye mallene var framme på glasset akkurat nå. Det er godt å se at den ikke ligger og skjelver bak den samme steinen fortsatt. Den første steinen som kom i akvariet ble nemlig favorittplassen til samtlige maller i begynnelsen. De turde vel ikke å teste de nye omgivelsene, tenker jeg. Jeg har knapt sett mindre enn 3 maller der om gangen, og det er bare 5 maller i karet! Jeg vurderer forresten å flytte noen coryer dit. Det er masse plass i akvariet, og det er altfor trangt i karet der trillene går. Mulig at jeg flytter ut duplicareusene eller concolorene. Jeg må se det litt an først, og selvsagt forsikre meg om at de nye fiskene er friske som fisker...

Det fungerte forresten med å ha en bufferboks for de tvilsomme eggene som var igjen i sterbaiboksen. Det har ført til to nye yngel, så man skal ikke gi opp egg sånn helt, før det har gått noen dager etter at sistemann har klekket. Jeg er knallfornøyd med å ha fått så mange sterbaiyngel, for det har vært svært opp og ned ang. om sterbaieggene har klektes i det hele tatt. Nå har jeg over 20, og det er i det minste en klekkeprosent på litt over 50 %. Det er egentlig ikke så mye å skryte av, men enkelte ganger har jeg opplevd at ingen i det hele tatt har klekket. Jeg begynner forresten å frykte det med C-140-eggene. Normalt kan man etter en stund se litt mørkere felter inni egget. Jeg ser ingenting slikt i noen av C-140-eggene, og de har som sagt begynt å mugne. Jeg håper bare at jeg i det minste kan få noen yngel. Det føles forferdelig galt om jeg skulle få over 300 egg, og ikke en eneste yngel kom ut av dem. På den annen side, er det kanskje greit, med tanke på sykehusoppholdet. Jeg er en smule delt ang. det akkurat nå. Nei, forresten ikke. Jeg vil ha yngel på dem.
Jeg blir bare mer og mer fornøyd med det nye akvariet, jo mer jeg ser på det! Det er utrolig hyggelig å ha små stimfisk igjen. Kardinalene gjør seg så utrolig godt mot den lyse bunnen og den mørke bakgrunnen. Og jeg er nesten fristet til å beholde rødmunntetraene selv (neida, Vipsen, jeg skal ikke det). Det løser faktisk også et annet spørsmål jeg ikke hadde bestemt meg for ennå: hvor jeg skal gjøre av septentrionalisene når jeg skal flytte dem ut av karet som skal bli yngelkar. Jeg bare må ha noen coryer i det karet, så da får septentrionalisene flytte inn der. Det skal bli herlig å få se coryer rote rundt i den finkornete, lyse sanden. Så det ligger altså at til at dette blir et selskapsakvarium, med coryer, kardinaler og L-maller (fortrinnsvis L-201, hvis det er denne arten jeg faktisk har fått slått kloa i). Men det lager et nytt problem igjen: jeg går en 128-liter i manko på denne måten. Dette karet skulle jo egentlig C-140 og CW-06 overta, slik at karet deres kan gjøres om til saltvannskar. Og den 128-literen som blir ledig når jeg flytter mallesuppa over til 150-literen, skal suvattiien min overta. Og jeg må bare gi suvattiien et større kar nå. Den har levd på for liten plass altfor lenge. Argh! Den eneste løsningen jeg kan se for meg, er å flytte fiskene i corysuppa til andre, mindre kar. Det vil jo bli to ledige kar i reolen i gangen når jeg flytter de to kulene inn på soverommet. Og det vil alltid være en art i karet som skal bli lekskar. Men det blir for liten plass til dem alle sammen, det er det ingen tvil om. Jeg må nok klø meg i hodet for å få denne kabalen til å gå opp. Men det er ingen desperat hast. Det er en stund til jeg vil få i gang saltvannsprosjektet, så inntil videre kan coryene få bo der de bor.
Jeg er definitivt imponert over leveringstiden Webzoo har prestert denne gangen. 28 timer etter at jeg la inn bestillingen, sitter jeg med pakken i fanget. Det kan vel ikke gjøres raskere. Og jeg ble overrasket over at alt jeg hadde bestilt faktisk var med. Siden en av varene jeg hadde bestilt stod med 0 som lagerstatus, trodde jeg de ville droppe denne, og sende pakken uten. Så jeg ble gledelig overrasket da jeg så at de faktisk hadde med det jeg hadde bestilt. Og det jeg trodde jeg ikke skulle få, var en halv kilo artemiaegg. En halv kilo artemiaegg er mye! Nå burde jeg definitivt ha nok for veldig lang tid framover. Men hvis coryene mine fortsetter i dette tempoet, får jeg fort brukt mye av det. Og som en stor overraskelse i dag: trillene leker igjen... Vel, til helga blir det nok andre boller, når jeg tar bort det ene filteret som lager sånn strøm. Ellers var det stort sett fôr og litt annet småtteri i pakken. En ny artemiaklekkedings til ble det også, slik at jeg kan seriekoble 3 klekkere. Med så mye yngel som jeg har nå, er det nødvendig å ha 3 stk gående.

Jeg har akkurat gjort noe av det jeg hater mest med å være akvarist: å rense et utvendig filter. Det var heldigvis ikke Sera-filteret - det tok jeg vel i forrige uke, tror jeg. Men siden jeg skulle ha i gang et nytt utvendig filter, benyttet jeg sjansen til å kickstarte dette med gørr fra den utvendige pumpa i pestkaret. Faktisk stoler jeg nå såpass på pestkaret at jeg har begynt å bruke ting derfra. Etter at jeg begynte med utvendige Eheim-filtre, har jeg blitt en ihuga Eheim-fan. Jeg trodde ikke en så gjennomført Fluval-tilhenger skulle kunne omvendes, men når det gjelder utvendige filtre, har jeg bare vært nødt til å bite i gresset. Eheim-filtrene er veldig greie å ha med å gjøre når man skal rense filtre o.l. INGEN andre filtre kan komme opp mot brukervennlighet på dette området. Jeg fikk forresten litt hodebry da jeg skulle sette det opp, og etterpå følte jeg meg som en total idiot. Jeg bestilte nemlig diffusor med pakka fra Webzoo. Men, filteret jeg skulle sette i gang hadde ikke de originale innsugs- og utblåsningsrørene, men senere innkjøpte deler, og disse har litt andre dimensjoner enn de originale delene. Og dette var et skår i gleden...trodde jeg. Diffusoren kommer med to forskjellige deler du kan bruke, alt etter hvilken dimensjon du har på slangen. Men ingen av dem passet til plastrørene som var i utblåsdelen, og der var det ingen slange, og heller ikke mulighet til å dytte på en slange. Det ble til at jeg forsøkte å presse en 16/22-slange på en del der det muligens hadde vært mulig å presse på en slange i dimensjonen over. Det fungerte veldig dårlig. Jeg tror jeg fiklet og styrte en halvtime for å få til dette, før jeg oppdaget at jeg faktisk bare kunne droppe denne delen av diffusoren, og koble resten direkte på rørene som var der. Da følte jeg meg temmelig idiot! Vel, nå er i hvert fall filteret i gang, heldigvis. Jeg blir nervøs av å ikke ha eksternt filter gående i et kar med L-maller. De hvitprikkede L-mallene har forresten funnet seg samme favorittsted, alle tre. De klynger seg sammen på nøyaktig samme flekk bak steiene de gjemte seg bak da det ikke var annet i akvariet. De trykker seg fullstendig sammen, disse 3. Men så er dette (trolig) også en malle som skal holdes i grupper. Etterhvert som jeg får råd, skal jeg også få tak i noen huler til dem, så de har litt mer å kose seg med.
Jeg fikk meg nettopp en stor og gledelig overraskelse. Jeg skulle ta meg en liten ettermiddagslur, og før jeg gjorde det (har ikke gjort det ennå), så tenkte jeg jeg skulle ta en runde og dele ut litt myggiser til coryene mine. Og som tenkt, så gjort. Deretter satte jeg kursen for senga. Akkurat da jeg skulle legge meg, var det noe som fanget blikket mitt i karet der septentrionalisene går. Noe som var mindre enn fiskene som går der: yngel! Nå er det ikke lenge siden atroene flyttet ut, så det kunne være både atropersonatuser og septentrionaliser, men ut fra størrelsen passet det ikke med eggleggingen til septentrionalisene. Yngelen i isboksen er jo fortsatt vanvittig små. Men da jeg fikk sett nærmere på dem, var det ingen tvil. Dette kunne bare være septentrionaliser. Lange og smale som sine foreldre, så kroppsformen bare lyste septentrionalis. De hadde fått det samme stripemønsteret som foreldrene har på halen sin også. De var noen vakre små barn! Og jeg sitter bare her og smiler når jeg skriver dette. Men det betyr faktisk at de har hatt en egglegging før den jeg trodde var deres første! For den finnes ikke en sjanse i havet for at disse kan være klekket samtidig med de jeg har i isboksen. Ja, jeg vet de vokser fortere når de går sammen med foreldrene, men disse var begynt å få antydning til voksendrakt! De var store nok til at det overhodet ikke var tvil om hvem som var foreldrene. Så da har septentrionalisene jammen greid å lure meg, de snikene! Barna ser ut til å være over den kritiske fasen, så disse vil vokse opp, hvis ikke noe skulle skje mens jeg er borte. De er store nok til at de tar myggiser, mens deres søsken i isboksen kun tar artemia (jeg gir dem fortsatt en dråpe liquifry hver dag, selv om de nå spiser artemia så det jomer etter - makan til orange mager har jeg knapt sett noen gang! Men yngelen er fortsatt utrolig små, bare bittelitt større enn de nyklekte sterbaibarna). Disse store barna var 1 1/2 til 2 cm lange! Jeg har ikke den fjerneste anelse om hvor gamle de kan være, men det er snakk om en del uker. Men så nydelige, da! Langstrakte og vakre! Og ikke minst glade i myggiser. Det var jo myggismatingen som lokket dem fram. Det er så utrolig synd at jeg ikke har et fungerende kamera nå, for de lå faktisk helt stille og lot meg studere dem.
Og der fikk jeg bekreftet teorien om at trillene leker hver dag. Jeg skrev i går at de lekte, og nå leker de i dag igjen. At de ikke går tomme for egg?
Forresten tror jeg at en viss her Bartesnoppen har gått i hula si igjen også. Det er plutselig fullstendig viftemani hos alle hannene i karet igjen. Men Bartesnoppen må snart begynne å passe seg. Den albino ancistrushannen min begynner å nå han igjen i størrelse. Men den fisken har et helt annet temperament. Det er en sjenert og forsiktig ancistrusmann (i motsetning til hissigproppen Bartesnoppen), så jeg tviler på at han vil utfordre Bartesnoppen i forhold til plassen som kongen i karet.
Oi gratulerer igjen, så gøy da. Skal jammen si det dukker opp mye yngel du ikke viste om.
Akkurat nå er det villmannsliv i et av akvariene. Både trillene og duplicareusene leker der nå. *Himler med øynene*. Utrolig nok tror jeg at jeg skal ta en eggleterunde litt seinere, til tross for at jeg jo skal bort. Jeg greier bare ikke å la være... I tillegg skal jeg faktisk forsøke å trigge septentrionalisene, slik at de kvitter seg med litt egg før jeg reiser. Det ligger en dame i akvariet der, og hun ser ut som om hun skal eggsplodere hvert øyeblikk. Jeg foretrekker at hun kvitter seg med ballasten før jeg drar, slik at jeg har litt bedre kontroll over eggene. Jeg skal nemlig flytte disse fiskene nå, og da havner de sammen med sugemaller (og de sier nok ikke nei takk til litt coryegg).
To ting til informasjon:
1. En flaske med Amtra eikebarkekstrakt er alvorlig kamuflasjefarget hvis den ligger oppå en haug med reklame.
2. Bøtter med håndtak som bare kan slå den ene veien, er ikke lurt hvis man skal bruke den til å bære vann i.
Da har det begynt å klekkes egg i boksen som inneholder trille- og/eller duplicareusegg. Det blir spennende å se hva lillemann utvikler seg til når den vokser.
Typisk nok: når man skal legge seg og sove litt, da begynner man med å forsøke å løse akvaristiske problemer. Jeg kjøpte nylig et brukt utvendig filter, og den har lekket litt ved der utblåsrøret har gått over kanten til akvariet. Det har selvsagt irritert meg og bekymret meg (det blir jo vått på gulvet), og nå måtte jeg bare forsøke å fikse det igjen. Men jo mer jeg forsøkte å fikse det, jo mer lakk det. Til slutt fant jeg at jeg skulle skru ut skruen det lakk bak, og da fant jeg problemet. For da jeg begynte å skru (igjen) så brakk plastikken bak tvert av. Heldigvis hadde jeg et utblåsningsrør liggende (som egentlig skullle plasseres i et annet kar), så jeg fikk berget situasjonen for denne gang. Delen som er ødelagt, skal være mulig å få tak i. Jeg har funnet bestillingsnummeret til den, og må så forsøke å finne noen som kan bestille det for meg. Webzoo er jo et hett tips da, selv om akkurat denne delen ikke fantes i oversikten deres over reservedeler.

Nå har jeg endelig plukket vekk det ekstra filteret fra trillekaret. Det betyr at det i hvert fall blir litt mindre strøm, selv om det ikke akkurat er stillestående vann der likevel. Jeg håper det roer fiskene litt, da jeg ikke vil at de skal slite seg helt ut. Men jeg har ikke helt tro på at vannet er stille nok til å få trillene til å slutte med orgien sin.
Var dette filteret du hentet hos meg, som hadde med [URL=http://www.webzoo.net/site/maler/x/?case_vis=visprodukt&kategoriID=&sok=ja&produktid=1789&HKatID=]installasjonssettene[/URL] fra Eheim?
Det er mulig du har installert det feil på et eller annet vis, for det var ingen lekkasje på det hos meg. Dumt at jeg ikke fikk vist deg hvordan dette skulle installeres
Der slangene skal tres på installasjonssettene, skal ringen over skrus ned over slangen og med det klemme den skikkelig på plass slik at den aldri har sjans til å løsne. Kan det være der du hadde fått lekkasje, fordi den ikke var skrudd til over slangen?
Eller var det et annet sted det lakk? Jeg skjønte ikke helt hvor etter beskrivelsen din.
Ja, det er det samme filteret, og ja jeg er 100 % sikker på at alt var installert riktig. Problemet var der man trædde på slangen på den delen som skulle gå over kanten. Dette var jo ikke skrudd fra hverandre i utgangspunktet, så jeg begynte ikke å røre på det før jeg fant ut at det lakk der. Da jeg fant lekkasjen, forsøkte jeg å skru til bedre, og det ble ikke bedre av det. Så forsøkte jeg å ta av slangen og sette den på igjen, og det ble bare enda verre. Da jeg tenkte å gjøre dette en gang til, så brakk den delen som slangen dyttes innpå av nedenfor skrugjengene. Så lekkasjen kom rett og slett av at det allerede var i ferd med å brekke, og for hver gang jeg forsøkte å fikle med den, så forverret situasjonen seg. Skaden kan jo ha oppstått under transport, så jeg legger på ingen måte noen skyld på deg. Jeg stoler på deg nok til å vite at det du selger fungerer som det skal. Heldigvis skjedde jo dette nå før jeg reiser inn på sykehuset i morgen, så ingen skade er skjedd. Den delen som er røket er mulig å erstatte (jeg har allerede funnet ut delenummeret til den). De har den ikke inne hos Webzoo, men jeg skal ringe og sjekke om de kan ta den inn til neste gang jeg skal bestille noe hos dem.

Nå har forresten septentrionalisene fått flytte inn til det nyoppsatte mallekaret. Jeg fant ikke flere septentrionalisbarn enn de tre jeg allerede har sett. De er noen nydelige kopier av sine foreldre, og de har den samme hobbyen også: å dytte nesa ned i sanda, og så kjøre plog bortover. De er så utrolig søte!

Schultzeiyngelen er nå i ferd med å flytte inn i karet septentrionalisene har flyttet inn i. Så da får de vokse opp i et godt innkjørt kar med masse godis for små fisker. De kommer til å få det bra der. Resten av yngelen blir med meg i morgen. Forresten lekte jammen trillene i dag også, til tross for at jeg fjernet det ene filteret i går.
Hvor lenge blir du borte denne gangen, Inger Anne? Muligheter for pc-oppkobling der så du slipper AF abstinenser ...?

PS!
Ja, filteret var 100% tett da jeg hadde det her Filteret var i drift uten en dråpe lekkasje inntil jeg solgte 112 literen, og etter det stod det bare i posen i en krok (etter at jeg hadde skyllt filterkurvene og tønna) mens det ventet på å bli hentet av deg.
Jeg blir borte i 4 uker. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre med saken i kveld. Jeg har fryktelig mye å gjøre før jeg drar, særlig i akvariene, og nå har jeg ikke en millimeter med krefter igjen. Jeg er helt tom. Blæh! Så hvilken tryllehatt jeg skal trekke fram kreftene jeg trenger til å sette igang med vannbytter nå, ja det vet jeg ikke. Jeg kommer garantert til å bare falle sammen når jeg er inne på sykehuset i morgen. Jeg skal være der ganske tidlig på morgenen også, så jeg rekker ikke å gjøre altfor mye i morgen tidlig heller.
Oi, 4 uker!

Lykke til

Synes det er ganske fasinerende at du kan ha med deg yngel på sykehuset

Skal sende noen tanker nedover de neste 4 ukene, håper du har tilgang til nett i løpet av de 4 ukene så vi får høre hvordan det går
Jeg stikker hjemom to ganger i uka for å gjøre vannbytter, så jeg dumper nok innom på AF også, selv om jeg ikke kan love det.
Du er bare helt utrolig Inger Anne ,ønsker deg lykke til med det forestående .
Du får ha lykke til med sykehusoppholdet, og så håper jeg det går bra å ha med såpass mange yngelbokser!
Jeg er innom på et lite besøk, sånn midt i sykehusoppholdet. Jeg storkoser meg med småttisene jeg har med meg på sykehuset, og bruker en del tid på å studere dem. Dessverre virker det som om atroene ikke tålte helt vannet her. De falt ifra, den ene etter den andre. Trionalisene, derimot, storkoser seg. Jeg nyter å se på dem. De er så forskjellige fra de andre corybarna! Det er den første langsnutede coryen jeg har barn på, og det gir nye erfaringer. For det første, har disse små aldri fått kamuflasjefarge. I begynnelsen hadde de ikke mønster i det hele tatt. De var bare helt blanke (eller orange, pga. artemiaen). Etter hvert utviklet de en langsgående stripe på kroppen. Det er foreløpig det eneste mønsteret de har. De har nå blitt litt over en cm lange, etter at de plutselig bestemte seg for å vokse litt. De er mer aktive og uredde enn de andre småttisene, og de har enda sjarmerende forskjell til: langsnutede coryer elsker mer enn andre å dytte hele trynet ned i sanda. Det vises når de svinser rundt og leter etter mat i yngeltanken. Det er jo ingen sand i bunnen der, men de oppfører seg som om det skulle være det. De svømmer med kroppen i litt mer vinkel mot bunnen, i forhold til de andre coryene, samtidig som det ser ut til at de stadig forsøker å dytte nesa ned i plastikken i bunnen. Jeg må småle litt av dem der de hele tiden forsøker å rote i sanda som ikke eksisterer.

Her hjemme er det ikke så mye nytt, bortsett fra at det virker som om en ancistrus i tillegg til Bartesnoppen har forsøkt seg med litt lek. Jeg fant rester etter egg (i ancistrusstørrelse) i motsatt ende av akvariet i forhold til der Bartesnoppen ligger. Jeg mistenker at det er albinohannen min som har forsøkt seg, men ikke fått det helt til.

Coryene er fortsatt smellfeite, og jeg mistenker at det blir lek både her og der ganske snart, i hvert fall når det gjelder septentrionalisene og sterbaiene (trillene ser fortsatt ut til å leke ganske jevnt hele tiden). Super-arcuatusene er også fortsatt smellfeite, men de kan gjerne vente med leken til jeg er hjemme igjen. For det vil jeg se når det skjer! Men de var ganske aktive her i dag. Ikke det at jeg tror de har tenkt å leke, for de har ertet meg i hele høst, slemmingene!

De tre trionalisene som har vokst opp sammen med foreldrene, har blitt så utrolig pene! Det fryder meg å bare studere dem, der de dytter trynet ned i biltemasanda, og pløyer seg bortover. Det er ingen tvil om at biltemasand er sand som coryene virkelig setter pris på! De virkelig nyter å rote rundt i sanda, enda mer enn jeg har sett i annen sand.

Nå er det to uker igjen, og så er jeg "back in business". Vi snakkes da, folkens! (og jeg gruer meg seriøst til alt jeg må ta igjen av lesing i de trådene jeg følger med i).
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind
Reklame for plussmedlemskap