Lettere øvet nybegynner :) (side 83)

Hvorfor bestiller du ikke av Tommy Tran? Helt sikkert mye billigere...
Gjort er gjort og spist er spist.

Egentlig har jeg ikke råd til å bestille en eneste reke, begynner å stelle hesten imorgen og mest sannsynlig ta over den fra og med slutten av neste måned.
Ra Sokken, 9 år gammel kaldblodsvallak. Svart med små hvite tegninger i ansiktet og litt hvitt på begge bakbein.

Gleder meg til å begynne, men først må jeg bli ferdig med disse skoleoppgavene.
Har 3 oppgaver, en skal leveres neste uke og de to andre før 1 nov. Bilen skulle også vært EU godkjent før 1 nov, men det virker som kan ta litt tid, grunnet en stor jobb igjen.

Idag er det 'gi en dag' inntekt går til arbeid for kvinner i andre land.
Jeg gir av egen lomme og bruker dagen på skolearbeid, for jeg er så glad for at jeg bor i norge og kan gå på skole, at jeg vil gjøre det best mulig og ikke "sløse" bort dagen med annet.
Mistet en dag igår pga dette.

Stakkars pippen, den hoppet rundt utenfor vinduene her og ville veldig gjerne inn til de fine grønne plantene som står i karmen.
One down, two to go.

Endelig ferdig med den ene store oppgaven, nåja, ikke helt, vet ikke hvordan jeg skal definere prydverdi, så den står åpen. Men alle bildene er samlet inn og det er en kjempejobb i seg selv.
Jeg synes det er fryktelig å måtte bruke nettet og masse tid til å hente informasjon.

De to neste oppgavene er også store, den ene verre enn den andre.

Feks:
Jeg skal lage en gangsti som er 10m lang og 1,2m bred.
Grunnforholdene består av leire, med et tidvis tilsig av vann og terrenget rundt heller svakt ned mot stien.
Så skal jeg velge belegg/ slitedekke og kanter.
Så må jeg finne priser og mengde på det jeg trenger.

Det var spm nr 1 på den ene oppgaven, den som skal være ferdig til neste uke. :P
Det er 6 spm totalt, heldigvis er ikke alle de andre like tungvinte.

Må prøve å få tid til å flytte ciklidehannen over til stuekarret.
Han har rufset i halene til guppiehannene og jeg ser flere som holder på å utvikle seg til hanner, som snart trenger å flytte over.

Sist jeg var på krizoo så jeg at de hadde pygme coryer, kanskje jeg burde kjøpe en gjeng av disse, som da kan tøffe rundt og spise matrester. For nå ligger det en god del på bunn.

Malleparret som går nede til høyre i reolen, driver massiv ommøbelering daglig.
Den fine biltemasanda blåses veggimellom. Der trengs det nok mer røtter og gjemmesteder.
Ut på tur aldri sur.

Ute øse pøset det ned, jeg skulle ha min første tur med hesten.
Jeg kler meg for været, reiser opp og begynner børste hest, vi ble enige om mellom 11 og 12, jeg regnet med at de mente nærmere 12 enn 11.
Eieren kommer heldigvis ut av seg selv, han viser meg salen, litt usikker på hodelag og slikt.

Jeg børster hest og i andre stallen dukker eieren til de hestene der opp, hodelaget er hennes, ja ja jeg bryr meg ikke om sånt, leverer det pent tilbake med ett smil, var jo aldri meninga og ta noen andres utstyr.
Finner noen tøyler på salrommet og bruker travhodelaget, salen passer ikke veldig godt og gjorden er altfor stor, men men jeg hakke noe annet.

Hesten har ikke blitt trent på en stund, jeg har ikke funnet noen hjelm, men rir ut likevel.
Må ri et stykke langs gamle E18, hesten er sprek, salen er løs og jeg holder hodet kaldt.
Turen gikk fint, ble en kamp mellom to sterke viljer innimellom, jeg vant.

Hesten ville hjem, jeg ville ri mer, vi inngikk ett kompromiss. Men grugleder meg til tur imorgen, nå har jeg kjøpt hjelm, dessuten såpe, hesten trenger en alvorlig vask, jeg stinker stall.

Når jeg kom tilbake og spurte etter ett håndkle for å tørke salen, ble jeg henvist til ett rom, hva ser jeg der.... Joda, to saler til. :P
Men tar med egen gjord imorgen for å være sikker.

Nå er det mar, så får jeg vel drive med litt fiskeflytting.
Da har ciklidehannen flyttet til felleskarret i stua, må vel nesten begynne å kalle det samlekarret. Der går det mye rart nå.

Først virket han skremt av alle fiskene, men så møtte han hunnen og dermed ble det andre takter. Nå utforsker han hele karret, hunnen svømmer likevel fra han når de møtes. Men jeg synes det virker som hun leter litt etter han også.
Kanskje hun egentlig prøver å få han med seg, men han mister henne av syne pga alt det andre som skjer...

En guppy som blir gutt har flyttet inn til de 3 andre, flyttet også en ancistrusunge opp dit å. Ingen tilvenning på noen av dem, men det ser ut til at gikk greit likevel.
Mamma lurer på hvorfor ikke hannen har passet hulen sin på en stund, han har pappaperm..
Det er bare 20 grader i karrene og det er vel det som gir utslaget.

Sanda hos guttene er dekt med alger, glassene også, så det trengs en ryddemaskin der.
Guppien jeg bare slang over har fint overlevd natta, jeg ser selvfølgelig 2-3 stk til som sikkert blir gutter, men de er litt lengre bak i utviklingen av gonopodium, så de kan gå med mor litt lenger.
Jeg lurer på om jeg kanskje burde sette den ene hannen inn til hunnen, men siden hun fremdeles er svart i buken, så antar jeg at hun fremdeles har noen sædpakker som driver og gjør jobben sin, lagret.

Syntes det var så få barn i mallekarret, men når jeg tittet i en grop under en stein, så satt de tett i tett festet i "taket".
Men jeg burde ha ett eget akvarie de kan vokse opp i, synes nemlig de vokser sakte.
De to store ancistrusene til høyre i reolen, vil ikke samarbeide, hunnen henger med piggene ute konstant og hannen liker ikke leirhula, han henger på samme plassen på rota. Så jeg må nok gjøre noe drastisk der skal de trives bedre.

Inne hos meg fordamper det vann i stor fart, fyrer jo for at det skal være en levelig temperatur inne. Det er gulvkaldt, det er nok ikke nok isolasjon.
Men men, jeg fyller på iløpet av uka og tar vannbytte i helgene.

Lovet bort no filtergugge, men verken hatt tid eller krefter til å få levert det, men nå begynner det å haste. Hun nærmer seg den nitritt topp tiden.
Ikke akvarister, jeg lånte henne 80 L for at slørhalene skulle få gå der, men istedet kjøpte hun andre typer fisk....
To scalarer feks.... Joda de er fremdeles små.
5 mellomstore tetraer og 10+ kardinaler.

Ingen gode tips fra butikken hun kjøpte de i, selvfølgelig.
Vet ikke om jeg får omvendt henne, men vet ikke om jeg orker å prøve heller.
Noen vil lære, andre ikke.

Ciklidehannen koste seg i selskapskarret, mat og greier, så det snør.
Masse fisk i alle vannlag, krever mye mat slik at alle får seg noe. De svære dundrene av noen pansermaller rydder uannsett opp smitt og smule, men forhåpentligvis får også mallene i seg litt. Men de har jo også røttene sine å gnaske på.
Oi oi. Under foringa istad oppdaget jeg at ciklidehunnen hadde skiftet fagre. Jaja tenkte jeg da er hun vel klar for lek og egglegging. Men før jeg rakk å tenke ferdig oppdaget jeg eggene.
Hun gjør en fantastisk jobb, men ære være om hun får dem til å overleve, i ett overbefisket karr med L-maller blant annet.
Og når vi snakker farger, så går det i gull og svart. Da mener jeg gull og ikke gul.

Hannen har vett nok til å holde avstand, ser ut som guppiene har forstått det å.
Jada holdt på med akvariene i reolen, måtte jo ommøbelere litt igjen, dessuten bytte vann.
Det ble en mye større jobb og masse mer gris enn jeg hadde tenkt meg. Kan være fordi jeg prøvde å putte oppi en rot som ikke passet. Uannsett hvor mange ganger jeg prøvde, det gikk ikke....

Jeg hadde jo først testet den i ett karr av lik størrelse, men der var det jo verken filter, glass på sidene eller lys over, så det ble ikke heeelt det samme, likevel...

Nannacara hunnen har fremdeles eggene, så kanskje det går... Det ville jo vært moro da.

Dessuten har jeg vært flink og syklet akersvannet rundt idag, leid ut bilen for å tjene litt peng og har ikke tålmodighet til å vente på buss, bytte buss osv... Derfor sykkel, egentlig skulle jeg bare en km til butikken for å kjøpe brød, men når jeg var der var jeg så godt igang, så da syklet jeg like så godt til sem for å handle godis på europris, på veien stakk jeg innom stallen og hilste på hesten. På sem er det raskest å sykle over vear, så da gjorde jeg det.
Men fra jarlsberg er det oppoverbakke, dermed forsvant halve godisposen som jeg skulle kose meg med mens jeg så en film ikveld..
Må jo ha litt sykkelbensin. ;D
Da kom det 9 søte små krystallreker igår, fikk hentet de istad.
Måtte ut med 40kr stk, men men, er jo ikke mindre enn hva det ville kostet og kjøpe dem privat + porto.
Så får jeg bare håpe at tigerrekene kommer i neste sending.

Ciklidehunnen er fremdeles svart og gull, men hun flyttet til kokoshulen den 3 dagen, vet ikke om hun flyttet eggene, men L144 som går oppi der var så nærme eggene at jeg regner med at det var en årsak. Får jo bare vente og se om det dukker opp yngler med tid og stunder..
Nå har vi jo fått hentet ett akvarie til som fulgte med reolen, så det går ann å mekke til en biotop for parret oppi der.

Litt trist er at den ene ancistrushunnen tok kvelden etter en del romstrering i karret, om det var årsaken vet jeg ikke. Men da er jeg plutselig i beita for ei dame, med mindre jeg avskaffer den ene hannen istedet.
Eller to hanner og en hunn burde jo gå bra i ancistrusverden, da det er hunnen som bestemmer og hannene som sliter seg ut på egg og yngelpleie.
Bare det ikke blir full krig over hvem som skal eie den beste hulen.....

Fremdeles ser jeg ikke tegn til hanner hos mollyene, så kanskje det må anskaffes etterhvert å.

Ja ja stresser ikke for mye, ikke sett noe til L035 på lenge heller, det kan være den bare har en fast plass jeg ikke kan se den, for var den svære fisken død, så ville jeg vel oppdaget det?

Må jo ha skiferhuler til mallene oppe hos meg å, der har jeg jo ett mallepar, og L201 begynner å strekke seg etter jeg ble flinkere til å fore med discusbits. Så vil gjerne at de skal begynne å trene.

Ellers går det i skole og stall, leid ut bilen for å både være snill og fordi jeg trenger penger. Dermed tar alt lenger tid, buss i norge er jo en vits i forhold til det jeg er vant med fra thailand.
Tok vannbytte og renset filter hos habrosusene idag, for filteret bråkte og gikk tregt.
Karrene hos meg hakke fått vannbytter på to uker ca. Men fiskene ser fine ut og det virker greit, overdimensjonerte filtre hjelper selvfølgelig.
Ciklidehunnen beskytter nøtta si standhaftig fremdeles, men hva hun beskytter er jeg mer usikker på. :P
Så L035 nå og, den sitter bak en plante så man ikke ser den fra siden og bak rota, men når jeg så igjennom ett hull i rota, så så jeg en stor hvit mage og mamma hadde sett den på glasset igår etter lyset var slått av.

Fikk kjøpt malletabeletter idag, så da var ancistrusene og snegler glade.
Kom på nå at jeg kunne jo foret ancistrusene med neslesticks som jeg egentlig har kjøpt for rekenes skyld, men de spiser jo ikke opp den pakka på laaaaaang tid.

Den sykkelturen hørtes veldig koselig ut synes jeg, og godis hører med, må jo holde blodsukkeret oppe mens man trimmer
Synd at den rota ikke ville passe noen vei, den ser veldig flott ut. Nytter det å ta frem saga tro?
Jeg vet ikke om du har tenkt deg til moss eller sarpsborg-auksjonen, men hvis du skal på en av de, og vil ha en ancistrus-dame til, så har jeg en leksklar en her som du kan få av meg og som jeg kan ta med.
Jeg har jo ingen ancistrus-hann så hun har lekt seg med L-144 hannen min for å bli kvitt litt egg, men det vil jeg ikke ha noe av i fremtiden, så nå går hun alene og venter på et nytt hjem med herrer av sin egen type
Den sykkelturen var terapi, verken stress eller mas.
Skulle gjerne levd i den farta, desverre er ikke samfunnet bygd opp slik lenger. Er bare stress mas og jag.

Det ville vært veldig fint, hannen her har jo god erfaring med eggsprengte hunner, siden han gikk med to stk frem til jeg flyttet den ene til den nye hannen.
Trengte han en pause, tok han seg en pause, da flyttet han like så godt ut av hula, en gang lå det egg strødd rundt på sanda, så tydelig vært krangel om hvem som skulle få tømme seg i hula, det dukket opp yngel, så det var egg i hula å...

L144 hunnen var faktisk den første som la egg med den hannen, men der vokste ingen yngel opp, heldigvis. Selv er hun nok blanding, hun har ialllefal en brun flekk på ryggfinnen.

Nannacara hunnen går med en liten flokk yngel, de er så herlige. Vi får se om det vokser opp en gjeng, kanskje vi ikke trenger eget karr til dem, ønsker jo ikke for mange fisk.

Tror jeg selger L035 mallen også, nå er den fremme, men det er bedre den får vokse videre ett sted hos noen som har karr for det.
Må jo legge ut bilder av mor og barn. Ikke lett å se barna da, men ett øvet øye ser kanskje en eller to.
Nannacara hunnen har fremdeles yngeldrakten sin på, men jeg tror flokken har blikk kraftig redusert, men hun passer fremdeles på noe, vet ikke om far har blitt med på barnepasset nå, eller om han bare prøver å flørte litt.

SAE spiser yngel, de jakter ikke, men yngel som svømmer fritt under foringstid, de blir jafset inn i tro av at de er for. Kunne ikke se at de kom ut igjen, derfor antar jeg de ble mat for dem.
Coryene kan nok også finne på å supe opp en yngel dersom de kommer over en, sånn er dersverre fiskeverden.
Anglobarberbene spiser med sikkerhet yngel, betta saken fra thailand er jo en jeger, gullbarbene spiser hva som helst, eneste trygge for ynglene er vel mallene, selv om de var en trussel før de klekte..
Mye farlig for en yngel.. Feks filterinnsug...

Nei, må nok sette opp eget karr til dem dersom jeg ønsker oppdrett, med mindre det faktisk vokser opp noen her da.

Da er nannacara hunnen tilbake i vanlig drakt, så da ble det ikke oppdrett denne gang.
Hmm burde kanskje sjekke filteret før jeg slår meg til ro, men tror neppe d har overlevd der likevel.

Red intervaller på hesten idag og da jeg kom tilbake til stallen oppdaget jeg at den ene skoen manglet.
Jeg må si at jeg synes det er galt å sko hestene lenger, når vi har kommet så langt ellers i utviklingen som det vi har nå.
Jeg ville ikke gått med svære tunge beksomstøvler, dersom jeg kunne gått med lette joggesko istedet.

De bootsene man får til hest nå, er faktisk laget slik at de sitter på av seg selv og skal man ri litt hardere, hvor det er ekstra viktig at de holder seg på, så går det faktisk ann å lime de på.

Hesten er ikke skapt til å tråkke slik den blir med sko, den skal som oss, gå med hele fotbladet i bakken. Eneste er akkurat på sidene av strålen (som er den spisen under hoven) hvor strålen skal ha plass til å utvide seg i nedtråkket.

Når en naken hov treffer bakken, presses strålen oppover og utover, akkurat som hælen vår, når hesten løfter benet, trekker så strålen seg sammen igjen. Dette er med å pumpe blodet opp i bena på hesten.
Hester som ikke får denne muligheten, evnt står mye på boksen, vil få hovne ben, fordi blodet samler seg nederst i bena.

Siden det setter seg mye dritt i hoven når hesten har sko, får vi også problemer med feks sur stråle og når hesten ikke får tråkket godt ned på strålen, så vil vevet der gå istykker.
Jeg kunne ikke tenkt meg å tråkket rundt på tærne hele dagen og jeg synes ikke hestene skal det heller.

Jeg har mistet telefonen min..
Hadde den sist når jeg var på biltema igår, men når jeg skulle bruke den igår kveld var den verken i bukselomma eller jakka... Panikk.
Lete og tenke, men jeg kan ikke huske å ha brukt den etter jeg var på biltema.
Ringte dit idag, men de hadde ikke fått den inn.

Jeg har altid vært påpasselig med den tlf, den kostet mye og selv om det bare er en ting, så er den en viktig del av livet mitt.
Den er klokke, vekkerklokke, bursdagsliste, huskeliste, diktsamling, telefon, internett, nettbank ja alt mulig.
Nå er simkortet stengt, men er tlf stengt?

Fiskene har også stått på vent, vært mye skole og stall i det siste. Da har det ikke vært verken tid eller krefter til fiskene.
Idag er det GAK og jungeltreff, reiser med Bengt og gleder meg masse. Stopper innom Pindsle da jeg ikke har hørt noe mer ang tlf min, så kan jeg høre om de har den og bare har glemt å ringe.. Lov å håpe...

Startet dagen idag med vannbytter på alle karrene i leiligheten, dessuten rense filtrene så det ble bedre for fiskene. Telte 10 eplesnegler, så er det jo 4 hos mor.
Nannacara hunnen begynner å bli rund over magen igjen, men ikke antydning til bytte av fargedrakt.

Mamma hadde kjøpt seg en black molly her om dagen, men hun har ikke sett den mer etter at hun slapp den ut. Kanskje hun nå begynner å forstå viktigheten i det jeg forklarer med tilvenning. Hun hadde puttet posen oppi og latt den stå så tempen ble lik, deretter hadde hun tatt ut litt vann av posen og fylt på litt vann, det hadde hun gjort to ganger før hun slapp den ut, og når den slapp ut hadde den svømt ned i hjørnet. Mer har hun ikke sett til den...
Jeg regner med at han fikk sjokk og døde, med to svære ancistrus, så varte nok ikke skrotten over natta...

Guppiene i stuekarret begynner å få forskjellige haler, spyd, oversverd og diverse. De er fine med sine tigerstriper, men de er jo ikke rene, da det er en blanding for å forsterke en gruppe, men det krever en del plukking for å fjerne individene med feil gener... Det er jo ikke gjort her.. :P
Eh de skal jo bare være til pynt alikevel..
Koste meg masse på Jungeltreff igår, var ikke bevist at det var 60 års feiring før det plutselig dukket opp kake.
Var 3 flotte foredrag, og ett utpå kvelden som var meget informerende og morsomt.

Var en trivelig gjeng som samlet seg og jeg håper Grenland akvarieklubb vil bestå i 60 år til.

Stakkars pusen har blitt klora eller bitt av en av disse ukastrerte hannkattene som suser rundt her på jakt etter den tvekjønna katten vår Lucky. Dermed har han nå ett svært hull i ryggen hvor verk bare tyter ut, smørt på med antibacteriell salve, den fungerer godt.

Leste ett innlegg om hvordan de i amerika nå operer vekk lydbåndene på hundene og kattene sine, for å slippe bjeffing og mjauing. Og der var det en som mente at det var feil å kastrere hannbikkjer bare for det de red på alt og alle. Der må jeg si meg sterkt uenig, jeg synes alle bikkjer og katter som ikke skal avles på, burde kastreres og steriliseres. Dette for å unngå slikt som Bagera her lider for nå og for alle de kattene og hundene som omplasseres, plages eller bare settes ut for å klare seg eller dø, slipper dette...
Mindre antall katter og hunder vil bare være bra for dem.

Idag skal vi feire Farmor, jeg skulle ønske jeg hadde bodd og levd slik at hun kunne vært hos meg, for jeg vet hun kjeder seg masse der hun bor nå. Nå trekker jo folk seg tilbake og sitter hos seg selv og ser på tv hele ettermiddagen og kvelden. Dermed blir supersosiale folk som min farmor sittende alene og kjede seg, for hun kan jo ikke trenge seg på selvfølgelig....
Alle har godt av å føle at de er verdt noe, kan bidra med noe.
Farmor fikk grønn stær og er nesten blind. Det har gjort det veldig vanskelig for henne å takle utfordinger..
Da har jeg vært på besøk hos min venninne og fått skiftet ut hennes store dame, med en av våre små. Så nå kan den enslige ancistrushannen endelig få damebesøk igjen, det tror jeg han er klar for. For han kom ryggende ut av hula da jeg slo på lyset i taket.

Går fint med hesten, er mye i stallen og det får akvariene litt svi for, mamma er opptatt på annet hold og jeg pleier vanligvis å legge meg tidlig, mellom 8-9 på kvelden. Blir så trøtt av mangel på sol.

Nannacara hunnen har tatt på findrakt, men ser henne ikke beskytte verken egg eller yngel, så lurer jo på hvorfor hun har kledd seg sånn.
Guppiemixen fra Bengt med de krysningsfiskene hans har utartet seg i mange halevarianter. De har de riktige fargene, gule med sorte tigerstriper, men har da alt fra spydhale til tegn på over og undersverd.
Dette blir nok fisk å shippe videre, får høre med krizoo om de vil ha dem etterhvert kanskje.

Nå er vel tilvenning av temp overstått, på tide å begynne vanntilsetting...
Gleder meg til å sova..
Vannbytte unnagjort i reolen, neste er rens av filter i stuekarret. Men det tar jeg ikke på denne tiden av døgnet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap