- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 83)
Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 83)
Postet 25.03.12 kl 20:33
Har klaga og de mener jeg har fått det jeg har betalt for. Når 60 av 120 snegler dør pga feil pakking da skulle de tatt litt ansvar syns jeg. De brukte breathingbag på de som døde. Alle som hadde de posene var døde. Da må det vel være noe galt med de posene ettersom alle de andre levde. Skal ikke hande hos Fraku igjen jeg nei. Selv om det ikke var noen garanti på kjøpet så syns jeg de kunne gjort noe for å rette opp skaden. Det er jo til deres best også det da. Hadde bare noen få vært døde så hadde det vært greit men halvparten av det du kjøper dør da er det ille syns jeg. Bortsett fra iglene var kvaliteten på sneglene veldig bra. Så det var veldig synd det skulle gå sånn. Men jeg gir ikke opp, jeg skal ha tak i nye pagodulasnegler og pianosnegler. De hadde ikke kommet med på bestillingen. Pakken brukte ca 9-10 dager i posten. Hadde de vært riktig pakket så ville det gått bra.
Postet 25.03.12 kl 20:39
Postet 25.03.12 kl 20:41
Her er et bilde av eplesneglen min. Som nevnt har den tidligere gått i bløtt og surt vann, så snurren er i dårlig forfatning, uff får frysninge av å se på! men forhåpentligvis er det ikke vondt. :-s skallet har den ihvertfall fått bygget opp igjen. Vet ikke om det sakte men sikkert går med snurren også?
Så en sandsnegle som også har gått i samme bløte vann før. Tror jeg. De yngste sneglene i dette karet hvor jeg prøver å holde vannet hardt, har ihvertfall "komplette" skall . (mineralstein, gh-pulver i vannbytte-vann, mat som erter, squash og spinat) Så jeg håper på fiine, lange sandsnegle skall i fremtiden :')
Så en sandsnegle som også har gått i samme bløte vann før. Tror jeg. De yngste sneglene i dette karet hvor jeg prøver å holde vannet hardt, har ihvertfall "komplette" skall . (mineralstein, gh-pulver i vannbytte-vann, mat som erter, squash og spinat) Så jeg håper på fiine, lange sandsnegle skall i fremtiden :')
Postet 26.03.12 kl 14:23
hei igjen, mater dere snegler med salat,eller går det bare i agurk, jeg har vel fått ca par hundre små epler i karet nå heidi, på rundt 2-4mm etter mine øye mål,mange rosa.gule.blå grønne. eller mye av bunnen er full,mindre snegler på vinduene,hvordan foretar man rydding av bunnen da,skal man bare la være eller.
Postet 26.03.12 kl 16:00
larsern;
Noen ganger bruker jeg frosne erter, for de er såpass små. Da tar jeg bare en frossen ert ut av posen, piller av det ytterste skallet, og som oftest deler jeg den i to og plopper oppi. Disse synker!
Spinat har jeg ikke funnet en god løsning på enda, da jeg har sånne frossne "kuber" med opphakket spinat. Virket genialt i teorien, men når de tiner i akvarievannet så blir det bare masse som flyter rundt. Derfor tar jeg en halv kube ca og fester den på en liten bit stein med gummistrikk. Da synker den og spinaten holder seg bedre i formen. Vil egentlig ikke anbefale disse kubene, det finnes sikkert bedre alternativ.
Agurk bruker jeg sjeldent egentlig, da er squash bedre syns jeg. Salatblad har jeg ikke prøvd ennå!
Er vel mange akvarister som ikke "støvsuger" bunnen og spesielt om du har reker/snegler vil jeg tro det skal gå bra, de rengjør vel selv mer eller mindre? (har ikke peiling)
Noen ganger bruker jeg frosne erter, for de er såpass små. Da tar jeg bare en frossen ert ut av posen, piller av det ytterste skallet, og som oftest deler jeg den i to og plopper oppi. Disse synker!
Spinat har jeg ikke funnet en god løsning på enda, da jeg har sånne frossne "kuber" med opphakket spinat. Virket genialt i teorien, men når de tiner i akvarievannet så blir det bare masse som flyter rundt. Derfor tar jeg en halv kube ca og fester den på en liten bit stein med gummistrikk. Da synker den og spinaten holder seg bedre i formen. Vil egentlig ikke anbefale disse kubene, det finnes sikkert bedre alternativ.
Agurk bruker jeg sjeldent egentlig, da er squash bedre syns jeg. Salatblad har jeg ikke prøvd ennå!
Er vel mange akvarister som ikke "støvsuger" bunnen og spesielt om du har reker/snegler vil jeg tro det skal gå bra, de rengjør vel selv mer eller mindre? (har ikke peiling)
Postet 26.03.12 kl 16:51
Larsernhei igjen, mater dere snegler med salat,eller går det bare i agurk, jeg har vel fått ca par hundre små epler i karet nå heidi, på rundt 2-4mm etter mine øye mål,mange rosa.gule.blå grønne. eller mye av bunnen er full,mindre snegler på vinduene,hvordan foretar man rydding av bunnen da,skal man bare la være eller.
Hei på deg. Du kan fore med alt av brøntfor. Salatblader kan du prøve vettu. Det er håpløst å rydde bunnen med alle de sneglene. Så det må du vente med. Du får bare komme med de ved behov Lars. Så må du komme og se på Blånesene mine...
Postet 26.03.12 kl 19:31
Postet 27.03.12 kl 21:00
Lars , du får komme til meg med de du ikke skal ha selv. Vet du i dag fikk jeg jegersneglene mine og de er bra tøffe. Jeg holdt på en hel dag og gjorde klart skrivepult karet. Renska det for snegler , trodde jeg, men ser at det popper opp både posthorn og sandsnegler. De har allerede tatt en brun posthorn.
Du fpr bare ta deg en tur da vettu.
Du fpr bare ta deg en tur da vettu.
Postet 27.03.12 kl 21:29
Grapejuicelarsern; Er vel mange akvarister som ikke "støvsuger" bunnen og spesielt om du har reker/snegler vil jeg tro det skal gå bra, de rengjør vel selv mer eller mindre? (har ikke peiling) ;)
Jeg støvsuger aldrig bunnen. Fin sandbunn i 540 literen.
Der er det mange tusen tiara whinteri, 6 store eplesnegler + noen yngler fra de, 4 store "sullesnegler" + noen yngler fra de, 4 fauns ater, 6 sebra segler og 2 som jeg ikke husker navnet på.
Har ikke støvsuget bunnen på 2 år.
De gangene som jeg ser det ligger dritt og avfall på bunnen så er det borte noen timer senere.
Vedlikeholdsfri bunn så og si
Postet 27.03.12 kl 23:15
Endret: 27.03.12 kl 23:16
Postet 28.03.12 kl 00:04
De store karene mine har jeg aldri støvsugd på de åra jeg har holdt på ...kun 2 eller 3 av de 30 litrene jeg har, har jeg måttet tatt opp litt slam, ellers ingen ting. Noen små tomme snegleskall osv og de tas opp ved vannbytte, inni slangen med de og ut i do. Nei, snegler og reker de gjør jobben. Jeg vasker heller ikke glasset nå når jeg har sneglebabyer. Vil man få rensket bakglasset eller gakgrunn så er Tiger, Sebra, Antenne, Hårsnegle og corona verdens beste på dette. Det finns også en sort som går oppi topplokket og spiser alt av alger der også. Jeg hadde sånne et år og tror de kaltes for Batmansnegle eller algesnegle. Jeg knuste alle 4 pga at jeg ikke så at de satt på kanten eller at de falt ned fra topplokket osv. Da jeg hadde de var det ikke en algeflekk i topplokket.Jeg flyttet de fra kar til kar for rengjøring. De var skikkelig flotte med svakt mønster i skallet. har muligens et bilde av de oppi lokket en plass...men hvor...?
Postet 28.03.12 kl 00:49
Oj oj se hva jeg har fått tak i..jeg trodde aldri jeg skulle få tak i jegersnegler. Men har alltid syns de har vært veldig fine og har hatt lyst på de lenge. Måtte bare renske ut et kar for snegler først. Så det ble skrivepultkaret som ble ofret. Jeg har jo kampfiskene mine der og nå jegerne og reker. Trodde jeg hadde fått ut alle sneglene men neida, flere tomme sneglehus på sanden i dag. Så ser jeg masse små sandsnegler og posthornsnegler som vokser til. De blir vel jegermat.
Gleder meg til å følge med de fremover....
Gleder meg til å følge med de fremover....
Postet 28.03.12 kl 14:10
Her er en nydelig snegle. Faunus sp Lavasnegle. Så nydelige farger. De ble kjøpt fra Tyskland og en stund så det ut som alle ti ville overleve men det gjorde det ikke..Jeg sitter igjen med en som lever. Jeg håper jeg får tak i flere av disse engang for noen fantastiske farger det er på de. Fargenyansene varierer så nesten ingen er like. Så disse vil jeg ha flere av.
Postet 28.03.12 kl 14:14
Postet 28.03.12 kl 14:15
Postet 28.03.12 kl 16:24
Sneglene kom vel frem i dag
Noen driver og famler seg nølende frem i karet enda mens andre er i full gang med rengjøring av glasset.
Ser også noen som prøver å ta seg en tur med strømmen i toppen for å komme til bedre marker, men jeg prøver å ikke ta det personlig
Fantastisk farge på de rosa posthornene, her er en av de på vei over glasset.
Noen driver og famler seg nølende frem i karet enda mens andre er i full gang med rengjøring av glasset.
Ser også noen som prøver å ta seg en tur med strømmen i toppen for å komme til bedre marker, men jeg prøver å ikke ta det personlig
Fantastisk farge på de rosa posthornene, her er en av de på vei over glasset.
Postet 28.03.12 kl 17:42
Postet 28.03.12 kl 19:57
Endret: 28.03.12 kl 19:58
Lars, jeg ville ikke hatt Jegerne sammen med praktbotian. Jeg vet ikke men, kanskje noen har erfaring med det?
Lavasneglene er nydelige ja, ser ut som de har maske på seg.
Marita, godt at sneglene er kommet frem. Lykke til videre. Nydelig bilde og de rosa er virkelig fine. Tror nok de vil trives hos deg.
Lavasneglene er nydelige ja, ser ut som de har maske på seg.
Marita, godt at sneglene er kommet frem. Lykke til videre. Nydelig bilde og de rosa er virkelig fine. Tror nok de vil trives hos deg.
Postet 28.03.12 kl 20:39
Postet 28.03.12 kl 20:45