- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Elins lille hjørne (side 83)
Elins lille hjørne (side 83)
Postet 24.01.09 kl 14:54
Postet 24.01.09 kl 14:56
Endret: 24.01.09 kl 14:56
Postet 24.01.09 kl 14:58
Postet 24.01.09 kl 15:00
Hos meg tar faktisk eplisene penselalger. De, eller rettere sagt den (det er bare én eplis i karet jeg sliter med penselalger i), har ikke greid å beite det helt ned, men mengden penselalger er helt klart mindre. Jeg tør ikke ha mer enn en eplis i karet, da de ofte begynner å vandre opp av vannet (og ut på gulvet) når de er flere, og i dette karet er det kun dekkglass over halve toppen.
BGA er definitivt noe jeg har altfor god kjennskap til. Det virker som om kombinasjonen med hyppige og store vannbytter og typen mat kulefiskene får, gir forholdene som BGA trives i (riktig kombinasjon mellom nitrat og fosfat). Det er nemlig kun i kulefiskkar jeg har BGA. En annen ting som kan spille inn på BGA er om lysrørene trenger å byttes. Etter tips jeg fikk på the puffer forum, byttet jeg lysrør i et av kulefiskkarene som plutselig fikk BGA (som ikke hadde hatt det før). Det løste faktisk problemet der. Men i de to andre karene jeg sliter med BGA, var ikke nye lysrør til hjelp. Eller, det fjernet i hvertfall ikke BGA-en helt, men det minket noe i det ene. BGA er noe dritt!
BGA er definitivt noe jeg har altfor god kjennskap til. Det virker som om kombinasjonen med hyppige og store vannbytter og typen mat kulefiskene får, gir forholdene som BGA trives i (riktig kombinasjon mellom nitrat og fosfat). Det er nemlig kun i kulefiskkar jeg har BGA. En annen ting som kan spille inn på BGA er om lysrørene trenger å byttes. Etter tips jeg fikk på the puffer forum, byttet jeg lysrør i et av kulefiskkarene som plutselig fikk BGA (som ikke hadde hatt det før). Det løste faktisk problemet der. Men i de to andre karene jeg sliter med BGA, var ikke nye lysrør til hjelp. Eller, det fjernet i hvertfall ikke BGA-en helt, men det minket noe i det ene. BGA er noe dritt!
Postet 24.01.09 kl 15:23
Hos meg kom det helt plutselig for noen dager siden. Rett etter jeg hadde rengjort begge filtrene i karet så det ble mye kraftigere strøm. Eneste endringen som har skjedd i det karet. Forer heller ikke mye der og nesten bare med frossent for som blir spist opp raskt. Legger seg oppå flyteplantene, skikkelig guggent
Lysrørene i det karet har bare stått i 4-6 mnd, så det kan neppe være det.
Lysrørene i det karet har bare stått i 4-6 mnd, så det kan neppe være det.
Postet 24.01.09 kl 15:55
Endret: 24.01.09 kl 15:56
Da er vannbyttene tatt, og 22 literen skuret etter alle kunstens regler. Weitzmaniene i denne plasttanken får 100% vannbytte hver helg, samt at jeg vasker sanda og selve tanken. De begynner å bli ganske store nå, og går trangt, så jeg kompenserer litt ved å være raus på vannbyttene De får ellers 50% vannbytte annen hver dag.
Må nok snart ta meg i nakken og flytte atroene, slik at weitzmaniene kan flyttes inn til 54 literen på soverommet. Det begynner å bli dyktig mye yngel her...
Også har jeg plantet stilker av leucocephala med planteanker for første gang. Skal ikke si noe sikkert enda, men jeg tror kanskje dette var løsningen. Jeg liker best å plante leucocephalaen (den ser så fin ut da), men de løsner alltid fra sanda etter en stund. Kanskje planteanker er løsningen.
Det som er synd, er at jeg bestilte - og betalte - to pakker, men når jeg mottok dem var det bare en pakke Har sendt e-post, men de svarer ikke. Ikke mange kronene, så jeg gidder ikke hisse meg opp. Men, for det første, det var jo en grunn til at jeg bestilte to pakker! Jeg trengte det antallet planteanker. Og for det andre, jeg har lagt igjen tusenvis av kroner i den butikken det siste året, så det gnager meg litt at de ikke engang svarer. De sendte meg e-post umiddelbart den gangen jeg prøvde å betale bestillingen min og det var feil på systemet deres slik at betalingen ikke gikk gjennom. Og det var til og med på kvelden! Men nå... intet svar. Hmmm.
Kanskje tusenlappene mine vil bli brukt et annet sted heretter....
Må nok snart ta meg i nakken og flytte atroene, slik at weitzmaniene kan flyttes inn til 54 literen på soverommet. Det begynner å bli dyktig mye yngel her...
Også har jeg plantet stilker av leucocephala med planteanker for første gang. Skal ikke si noe sikkert enda, men jeg tror kanskje dette var løsningen. Jeg liker best å plante leucocephalaen (den ser så fin ut da), men de løsner alltid fra sanda etter en stund. Kanskje planteanker er løsningen.
Det som er synd, er at jeg bestilte - og betalte - to pakker, men når jeg mottok dem var det bare en pakke Har sendt e-post, men de svarer ikke. Ikke mange kronene, så jeg gidder ikke hisse meg opp. Men, for det første, det var jo en grunn til at jeg bestilte to pakker! Jeg trengte det antallet planteanker. Og for det andre, jeg har lagt igjen tusenvis av kroner i den butikken det siste året, så det gnager meg litt at de ikke engang svarer. De sendte meg e-post umiddelbart den gangen jeg prøvde å betale bestillingen min og det var feil på systemet deres slik at betalingen ikke gikk gjennom. Og det var til og med på kvelden! Men nå... intet svar. Hmmm.
Kanskje tusenlappene mine vil bli brukt et annet sted heretter....
Postet 24.01.09 kl 19:21
Endret: 24.01.09 kl 19:21
Har opplevd noe lignende selv, to ulike pakker fra samme avsender (firma) som ble sendt fra dem samme dag. Men likevel mottok jeg dem til forskjellige dager. Den ene på fredag og den andre mandag.
Jeg lurer på om din kanskje er underveis, men har havnet på et annet sorteringsbånd eller noe hos posten :p
Jeg lurer på om din kanskje er underveis, men har havnet på et annet sorteringsbånd eller noe hos posten :p
Postet 24.01.09 kl 19:39
Endret: 24.01.09 kl 19:40
Postet 24.01.09 kl 19:44
mona oHar opplevd noe lignende selv, to ulike pakker fra samme avsender (firma) som ble sendt fra dem samme dag. Men likevel mottok jeg dem til forskjellige dager. Den ene på fredag og den andre mandag.
Åh! Nå var jeg uklar
Jeg mente to pakker med planteanker. De ble bestilt og betalt samtidig, og begge står også oppført på pakkseddelen som fulgte med. Problemet bvar bare at det var en pakke planteanker med, ikke to.
Postet 24.01.09 kl 19:47
Postet 24.01.09 kl 19:48
Endret: 24.01.09 kl 19:49
Hehe, pakker kan jo være så mangt
Jeg fant jo de to døde atroene i dag tidlig.. så tynne at det var en gru. Men det har ikke falt fra noen i løpet av dagen i dag. Og jeg synes de er litt mer aktive også. Svømmer mer rundt nå. Krysser fingrene. Skal snart vaske tanker igjen og fóre med artemia. Håper å se at flere flokker seg sammen for å spise. Hittil har jeg måttet plassere en dråpe artemia flere steder for å få de til å spise.. de har bare ligget i ro på et sted og ikke rørt seg selv om de lukter mat... håper at dette bedrer seg nå. Men føler meg absolutt ikke trygg på at dette er over.
Jeg fant jo de to døde atroene i dag tidlig.. så tynne at det var en gru. Men det har ikke falt fra noen i løpet av dagen i dag. Og jeg synes de er litt mer aktive også. Svømmer mer rundt nå. Krysser fingrene. Skal snart vaske tanker igjen og fóre med artemia. Håper å se at flere flokker seg sammen for å spise. Hittil har jeg måttet plassere en dråpe artemia flere steder for å få de til å spise.. de har bare ligget i ro på et sted og ikke rørt seg selv om de lukter mat... håper at dette bedrer seg nå. Men føler meg absolutt ikke trygg på at dette er over.
Postet 24.01.09 kl 19:53
Atroene ligger å smatter på en dose artemia etter vannbyttet. Vasket og skurte tanken for andre gang i dag og lot de få sin daglige dose artemia. Hvertfall denne helgen kjører jeg 2 x 100% vannbytte per dag. Med tanke på finnene deres er jo rent vann veldig bra. Jeg har fortsatt i 3 dråper esha i vannet hver gang jeg skifter. Og JBL biotopol sånn for sikkerhets skyld.
Synes de er langt mer aktive nå, men noen er forferdelig tynne. Jeg tror vel egentlig at de ikke kommer til å klare seg. Det som er gledelig er at bartene deres er intakte! Det har vært vanskelig å se, men nå så jeg flere med avstumpede finner, men komplette barter. Takk og pris! Skjønner ikke helt hva som skjer når finnene blir borte, men bartene består. Mystisk. Skulle jo tro at bartene ble borte først!
Ellers blir jeg småtussete av å se på de. Det er ikke akkurat mange som kaster seg over artemiaen. Sikkert halvparten barter rundt på andre siden av tanken, og der er det jo ikke en eneste liten artemia. De må da lukte maten?! Weitzmaniene kommer jo som noen små raketter med en gang artemiaen entrer vannet. Men disee atroene? Nåh nei. Jeg vil så gjerne at de skal spise skikkelig så de har krefter. Er jo for ille å sulte ihjel når maten vrimler 10 cm unna.
Synes de er langt mer aktive nå, men noen er forferdelig tynne. Jeg tror vel egentlig at de ikke kommer til å klare seg. Det som er gledelig er at bartene deres er intakte! Det har vært vanskelig å se, men nå så jeg flere med avstumpede finner, men komplette barter. Takk og pris! Skjønner ikke helt hva som skjer når finnene blir borte, men bartene består. Mystisk. Skulle jo tro at bartene ble borte først!
Ellers blir jeg småtussete av å se på de. Det er ikke akkurat mange som kaster seg over artemiaen. Sikkert halvparten barter rundt på andre siden av tanken, og der er det jo ikke en eneste liten artemia. De må da lukte maten?! Weitzmaniene kommer jo som noen små raketter med en gang artemiaen entrer vannet. Men disee atroene? Nåh nei. Jeg vil så gjerne at de skal spise skikkelig så de har krefter. Er jo for ille å sulte ihjel når maten vrimler 10 cm unna.
Postet 24.01.09 kl 21:26
Jeg har inntrykk av at Atropersonatus er småspist av natur... man ser sjelden de voksne spise, men likevel er de aldri tynne. Det har forundret meg mange ganger, de gangene jeg greier å snike til meg et blikk på dem. De er helt normale, ja enkelte er lubne til og med (hunnene). Skjønner ikke hvordan de kan holde på kroppsfasongen når de spiser så lite :p Kanskje de spiser microorganismer og sånt, mer enn andre arter gjør...?
Har du en stor javamosedott et sted i et godt innkjørt kar, som du kan låne litt? Ta og løft den til yngeltanken og skvis den noen ganger i yngelkaret, sånn at du får ut masse deilig småsnacks til yngelen. Visste du at Ian Fuller faktisk anbefaler at man skviser en filtersvamp i yngelkaret de første dagene? Masse småorganismer de kan spise, ting vi ikke ser engang. (jeg har aldri orket tanken på å gjøre det sistnevnte da....)
Har du en stor javamosedott et sted i et godt innkjørt kar, som du kan låne litt? Ta og løft den til yngeltanken og skvis den noen ganger i yngelkaret, sånn at du får ut masse deilig småsnacks til yngelen. Visste du at Ian Fuller faktisk anbefaler at man skviser en filtersvamp i yngelkaret de første dagene? Masse småorganismer de kan spise, ting vi ikke ser engang. (jeg har aldri orket tanken på å gjøre det sistnevnte da....)
Postet 24.01.09 kl 21:35
Endret: 24.01.09 kl 21:40
Ja, småspiste er mine voksne også, og de eldste artoynglene var sikkert like småspiste de også, selv om jeg ikke husker det så nøyaktig nå lengre... mulig at jeg bare er hysterisk på grunn av alle dødsfallene. Jeg ser jo at det absolutte store flertall har mye artemia i magen. Kulerunde, knall oransje mager. Også ser jeg en liten håndfull yngel som ikke ser ut til å ha stort i magen. Det er disse som bekymrer meg, men jeg kan jo ikke fóre de intravenøst heller...
Postet 24.01.09 kl 21:37
Bilder
Bilde 1:
En av atro'ene fra det første kullet. Disse har passert 13 uker gamle nå, og har blitt så store! Usikker på akkurat hvor store de er, men de har passert2,5 cm i hvert fall. De er så fine
Bilde 2:
De yngste atroene etter matingen i kveld. De ser da ut til å spise bra (det store, store flertall ser slik ut, er bare en håndfull som har mindre mat i magen).
Bilde 3:
En snegle... disse har plutselig dukket opp, og er vel en pestsnegle (kan det være en slik leveriktsnegle, tro?), men jeg synes faktisk disse er fine... så de får lov å bli :p
En av atro'ene fra det første kullet. Disse har passert 13 uker gamle nå, og har blitt så store! Usikker på akkurat hvor store de er, men de har passert2,5 cm i hvert fall. De er så fine
Bilde 2:
De yngste atroene etter matingen i kveld. De ser da ut til å spise bra (det store, store flertall ser slik ut, er bare en håndfull som har mindre mat i magen).
Bilde 3:
En snegle... disse har plutselig dukket opp, og er vel en pestsnegle (kan det være en slik leveriktsnegle, tro?), men jeg synes faktisk disse er fine... så de får lov å bli :p
Postet 24.01.09 kl 22:30
Endret: 24.01.09 kl 22:31
Her er weitzmaniynglene. Disse er mellom 10 og 13,5 uker gamle. Jeg har 46 weitzmaniyngel fra 4 forskjellige kull fordelt på to 54 litere (23 stykk i hvert kar).
Det siste bildet viser en av årsakene til at jeg har mange små weitzmani Det er en av de voksne som gjemmer seg litt under noen planteblad.
Det siste bildet viser en av årsakene til at jeg har mange små weitzmani Det er en av de voksne som gjemmer seg litt under noen planteblad.
Postet 24.01.09 kl 22:34
Endret: 24.01.09 kl 22:34
Det første bildet er av en av metae ynglene. Jeg har metaeyngel fra to forskjellige kull gående sammen med de eldste atro'ene. Metaene er hhv. 11 og 11,5 uker gamle, så så og si jevngamle.
De to siste bildene er tatt av schultzeiene. De store som synes er fra det første kullet. De er bare 5 stykk, og er 3 mnd i dag. De mindre er fra det siste kullet, og de er 8,5 uker gamle. Bildet av den enslige schultzeien er en fra det siste kullet
De to siste bildene er tatt av schultzeiene. De store som synes er fra det første kullet. De er bare 5 stykk, og er 3 mnd i dag. De mindre er fra det siste kullet, og de er 8,5 uker gamle. Bildet av den enslige schultzeien er en fra det siste kullet
Postet 24.01.09 kl 22:38
Endret: 24.01.09 kl 22:38
Inaktiv bruker
for noen kjempefine bilder du har tat av corydorasene dine elin =
Postet 24.01.09 kl 23:01
mona oJeg har inntrykk av at Atropersonatus er småspist av natur... man ser sjelden de voksne spise, men likevel er de aldri tynne. Det har forundret meg mange ganger, de gangene jeg greier å snike til meg et blikk på dem. De er helt normale, ja enkelte er lubne til og med (hunnene). Skjønner ikke hvordan de kan holde på kroppsfasongen når de spiser så lite :p
Jeg tror vi alle har opplevd dette med atroene. Mine spiser aldri når jeg ser på. Og før det ble yngel i karet, var det tydelig at de faktisk ikke spiste mye når jeg så på heller, da det ofte lå igjen mye mat etter dem. Jeg har aldri før opplevd å være nødt til å slamsuge mat ut av corykar. Atrobarna, derimot, ser ut til å være mindre småspiste enn sine foreldre. Men det kan komme av at de er langt mindre sky. Når det kommer mat ned i karet, stimler de sammen på stedet der maten havner (og det er samme sted hver gang, så de vet hvor maten bruker å være). Og de blir ofte liggende oppå maten når jeg titter på dem, i stedet for å styrte i skjul.
Men, det er som du sier, Mona: det er merkelig at foreldrene likevel er så runde og fine. Enten spiser de noe vi ikke vet om, eller så har de en lavere forbrenning enn andre coryer. Forøvrig virker det ikke akkurat som om de trenger så mye å forbrenne heller. De er ikke av de mest aktive coryene, akkurat. I hvert fall ikke når jeg er i nærheten.
Postet 25.01.09 kl 00:19