Revestrekenes akvarieverden (side 83)

Så flott med tukanoegg! Fine, fine bartefjesene
Vannbytter og svimeslåtte cory...
I går byttet jeg vann i alle karene så de skal være klare til vi reiser til Egypt, og Martina og Kenneth skal se etter fisk og hunder. Midt i nedtapping av karet med C121 og unge eques ble jeg opptatt med noe annet og oppdaget plutselig at det bare var 5 cm vann igjen. Etter å ha fylt 6-7 cm vann vippet flere cory over på rygg og jeg tenkte at noe måtte være galt med vannet... det var temperaturen, skikkelig iskaldt var det. Jeg fortet meg å skru på litt mer varme og sakte men sikkert livnet coryene til igjen, og i dag ser de heldigvis helt normale ut.

I dag har Atle kjøpt et Nikon Coolpix AW100 så vi kan ta bilder under vann når vi snorkler, gleder meg
Gleder meg jeg også, til bildene :o) Godt fisken slapp med skrekken, her skulle jeg toppe med kaldtvann og dro kranspaken feil vei - 30 grader i karet. De pustet litt tungt et øyeblikk...

Sukk. Egypt høres ut som en utmerket ide faktisk...
Jeg undrer meg: er dere bortreist flere dager i året enn dere er hjemme? Jeg synes dere er ute og reiser hele tiden. Og, ja, jeg er misunnelig!
Kort rapport fra el gouna, egypt
Joda vi reiser mye Inger Anne og det er spennende Egyptturen har vært helt fantastisk selv om det er rart å være i et land i revolusjon, og her sitter vi og nyter livet mens andre kjemper for menneskerettighetene.

Vi har vært ute å snorklet og undervannskameraet fungerer helt etter forventningene, masse bilder kommer i tråden når jeg kommer hjem til min egen data (Atles er en skikkelig sinkedata nemlig). Ellers har vi vært en tur i Luxor og der var det mye flott å se, hodet var proppet med historie når vi var tilbake i El Gouna En ridetur på egyptiske hester har det også blitt, og Atle har selvfølgelig kjørt firhjuling i ørkenen og gocart.
Coryyngel og saltvannsarter
I Tukanokaret yrer det av liv, "store" og knøttsmå yngel så det er nok både C134 og Tukano I går oppdaget jeg to yngel i Gosseikaret, C071 bor også der men jeg tror nok det er gosseiyngel som har vokst opp

Og så må jeg bare legge inn en haug med bilder fra Rødehavet... først ett par over vannflaten

[External Image]

[External Image]

[External Image]
og så under vann...

[External Image]
Skikkelig fiskesuppe rundt båten...

[External Image]
og de var ikke særlig skvetne av seg
Saltvannsbilder del 3
[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
alle var ikke like fargerike...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Fantastiske bilder Rita!
Saltvann er best å nytes der den hører hjemme. Sett mange saltvannskarr, men ingen som slår virkeligheten.

Virkelig flotte bilder, ser ordentlig deilig ut.
Må bare takke for de flotte bildene du deler med oss, når man ikke kan foreta slike reiser selv så er det veldig fint å kunne få et blikk inn i den fantastiske undervannsverdenen i denne tråden
Virkelig nydelige bilder å starte dagen med!

Som saltvannsakvarist må jeg jo si at dette var alvorlig siklemateriale. Den kirurgen der er råflott. Og jammen hadde du en salarias der også. En utrolig morsom fisk, med massevis av personlighet. Jeg har bare en ting å si: FLERE BILDER!!!
Takker, flere Rødehavsbilder kommer... men først noen coryyngelbilder i ymse kvalitet

[External Image]
Dette er den største av de jeg har sett i karet til gossei og C071, som jeg regner med er en gosseiyngel.

[External Image]
C134

[External Image]
og til slutt en knøttliten Tukano.
Nusselige, små bartefjes
Taeniura lymma (bluespotted stingray) og Pterois volitans
[External Image]
I El Gouna er det også et lite Akvarium med Rødehavsarter, her har de blant annet denne flotte rokken, Taeniura lymma

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
og selvfølgelig Pterois volitans.
Det var da en usedvanlig flott rokke! Utrolig artig tryne på de der!
Rokka er råstilig den, skikkelig gullfarget med knallblå prikker var den

Flere bilder fra akvariet...
[External Image]
Naso unicornis?

[External Image]

[External Image]
Heteractis aurora, tror jeg.

[External Image]
En canthigaster av ett eller annet slag.

[External Image]
Diodon ett eller annet...

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Platax orbicularis
Canthigasteren kan være en c. papua. En utrolig flott kulefisk. Tar jeg ikke helt feil, er det denne arten som en på The Pufferforum har, og fisken heter Camille. ;-D

Diodon hystrix har jeg allerede kommentert på Facebook. Men så var det den med de hvite kantene på finnene, og svært så avmagret pga. innvollsorm. Jeg må kikke rundt litt der. Det er noe kjent med den, men jeg greier ikke å plassere den. Saltvannskuler er ikke min sterkeste side.
Jeg sliter litt på den midterste kula di. Den er såpass syk at man ikke helt får et godt inntrykk av hvordan den ser ut. Det kan være en annen fargevariant av hystrixen. Ellers så kan det være en fisk som kalles spottet burrfish, Chilomycterus reticulatus. Jeg har funnet to bilder av denne på nettet, hvor den har de hvite finnekantene. Men jeg vet jo ikke om de er riktig identifisert. Eller så kan det være noe helt annet... Jeg får lyst til å spørre på TPF. Der har vi en biolog som har spesiell interesse for kulefisk, og han er helt rå på identifikasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap