Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 83)

Plussmedlem
Jeg bare sikler når jeg hører om den butikken! Jeg kan nok ikke besøke den, har for lite akvarie-plass
For å si det helt ærlig, så startet mor i huset med et lite selskapskar med de "vanlige" Molly,platy etc sterkt i mot min vilje. Etter alle feil som kunne begås, med påfølgende kunnskapsøkning skjedde det noe snodig inni huet på meg, og har resultert i at Far sjøl har okkupert nærmest hele stua med kar, og hardt regime på vannbytter,foringsrutiner og vannkvalitet Til og med Kenwooden til Mor på kjøkkenbenken har måttet vike for et oppvekstkar Et brennende ønske om å lykkes med artene jeg skaffer blir vel sterkere jo mer jeg lærer.
Din kunnskap om Corydoras og vilje til å dele denne er inspirerende og betryggende når man ønsker å gjøre det beste for "de små" FØR man anskaffer de.
PS !! Mine nærmeste venner skjønner jo at noe spesielt har skjedd når jeg legger ut om hvor sabla god en spesielt lang saks eller pinsett er til å fikse planter med
mona o
Har du fått opp noe yngel på dem? * klø i fingrene *



Det blir noen som vokser opp, selv om at jeg ikke tar ut egg.
mona o
Har du fått opp noe yngel på dem? * klø i fingrene *


JAG
Det blir noen som vokser opp, selv om at jeg ikke tar ut egg.

Hvis du ikke har lovet dem bort allerede, er det mulighet for at jeg kan albue meg plassen først i køen, hehe?
mona o
[QUOTE=mona o]Har du fått opp noe yngel på dem? * klø i fingrene *


JAG
Det blir noen som vokser opp, selv om at jeg ikke tar ut egg.

Hvis du ikke har lovet dem bort allerede, er det mulighet for at jeg kan albue meg plassen først i køen, hehe?

Det kan la seg ordne :o)
STIEdge
Etter alle feil som kunne begås, med påfølgende kunnskapsøkning skjedde det noe snodig inni huet på meg

Høres kjent ut Sånn var det med meg også da jeg startet Fyllte akvariet med masse fisk altfor tidlig, feil fisk sammen og alle på en gang... :p

Man tror jo liksom at butikkpersonalet i zoobutikken skal stoppe en, når man står der og setter sammen en helt hårreisende fiske-kabal... men neida, de selger gjerne havresekken til geitebukken,de!
JAG
Det kan la seg ordne :o)


Kult!
Jeg har meldt meg inn som betalende medlem på Corydorasworld igjen, jeg Det har jeg faktisk savnet. Jeg lot medlemsskapet mitt utgå i fjor senhøstes uten å fornye det. Jeg var ganske akvarielei på den tiden, så jeg gadd ikke :p
Den nettsiden er en så verdifull kilde kunnskap når det kommer til C-maller, at jeg tror ikke jeg greier meg uten Alt som skjer i Corydoras-verdenen kloden rundt nærmest, kan det dukke opp nytt om der. Det er medlemmer hovedsaklig fra Storbritannia og mange fra Norge faktisk, også noen fra USA, Europa og Asia, ja til og med en fyr fra Australia har jeg sett der.
Hvor langt er du unna å ha fisk i kar nå? Spennede å starte opp igjen. Håper interessen blir udelt positiv denne runden. Og det virker som om du har masse lure løsninger for å ordne ting istedet for å slite ut kroppen. Må ærlig innrømme at jeg ikke har pløyd meg gjennom hele tråden din. Men har starta og kommet et stykke.
Jeg synes det er noe forvirrende å finne en god løsning på senking av Ph. Mange mener mye Mulig det er noe seint på kvelden, men vær snill og opplys meg Jeg har ca 7.5 i Ph, og adolfoi trenger vesentlig lavere Ph. Hva gjør jeg for å få stabil lav Ph ? Gh hos meg er ganske nøyaktig 6 iflg JBL så det skulle være greit ?
STIEdge
Hva gjør jeg for å få stabil lav Ph ? Gh hos meg er ganske nøyaktig 6 iflg JBL så det skulle være greit ?


Du har jo samme vannleverandør og vannforsyning som jeg, så ja, vi må gjøre noe for og senke ph for å få den ph-verdien Corydorasene våre gjerne vil ha.
Jeg bruker AMTRA Eikebark-ekstrakt på flaske for å senke ph i vannet. Jeg doserer ca 9 ml pr 100 liter vann, om jeg ikke husker feil. OBS! Doser aldri dette rett i akvariet, bland ut i en bøtter med vann først og sjekk alltid at ph er riktig i bøtta før du tømmer det i karet!
Dette er ren syre, og skal aldri tømmes ufortynnet rett i akvariet.

Jeg har brukt eikebark-ekstrakt til senking av ph i flere år og er godt rutinert på det Man blir det etterhvert, men i starten er man nødt til å lære litt og være litt ekstra forsiktig. En dose ufortynnet eikebarkekstrakt rett i karet kan drepe fisk.

Sjura
Hvor langt er du unna å ha fisk i kar nå?

Å, fisken er det nok en del uker til ja. Jeg hiver ikke hvilken som helst fisk i karet heller, og det tar nok tid å få tak i de jeg vil ha. Akvariene skal innkjøres også, det tar minst 4 uker og siden akvariene ennå ikke er kommet, så...

NOTE-TO-SELF:
Se etter cyclops frossentfôr (og røde mygglarver).

En annen ting... jeg har sett yngelbilder i bøtter og spann i DEL 1 av akvarietråden nå, og jeg kjenner at jeg bare kan innse fakta først som sist... jeg må ha yngelkar også...! [External Image]
Det nytter ikke "å bare ha fiskene". Jeg må drette dem også, og til det trenger jeg en del småtteri...plast-kar og yngelakvarium.

Det er et eller annet med små Corydoras-yngel som tiltrekker meg noe ubeskrivelig mye, jeg kommer aldri til å slutte og fascineres av dem Utstyrt med små barter fra første stund
[External Image]


[External Image]
Dahls åpnet i dag den nye butikken. Har gode tilbud på småakvarier nå, 12 l kr 149,-. 25 l 199,- 45l 295,-, inkl. dekkglass.
Eheim komplett sett 54 l kr 699.



Mona!
Jeg må si at jeg nesten fikk tårer i øynene når jeg leste at du sluttet med akvariehobbyen. Det var et STORT tap. Nå når jeg leser at du er tilbake, får jeg nesten tårer i øynene igjen - men denne gangen av glede!

Kjempebra at du er på vei tilbake! Jeg har selv erfart at noen ganger må man slutte med en ting som engang har vært en stor interesse, for så å oppdage hvor viktig det var, og ikke minst hvor gøy det var! Herlig at du er tilbake, Mona, nå kommer jeg til å være jevnlig inne på Af nettopp for å lese i tråden din Fantastisk, og velkommen tilbake!
530
Eheim komplett sett 54 l kr 699.

Oj...! Jeg må dit! Fredag har mannen fri, så da skal jeg tvinge han med meg til Dahls i Moss! Jeg har jo ikke noe førerkort, så jeg kommer meg ikke dit på egenhånd.
Med mine dårlige skuldere kan jeg jo ikke akkurat ta toget og bære det med meg på veien hjem heller, hehe

Mats Henrik O. Hansen
... Herlig at du er tilbake, Mona, nå kommer jeg til å være jevnlig inne på Af nettopp for å lese i tråden din :) ...


Du fortjener nesten en klem for å si så hyggelige ting! Hehe Takk skal du ha, jeg ble kjempeglad. Det gir driv videre, det!

Og jeg er utrolig takknemlig for at noen leser denne tråden. Jeg gleder meg vilt til jeg har mer bilder og oppdateringer fra fisk og akvarier å tilby også!
Plussmedlem
mona o
Med mine dårlige skuldere kan jeg jo ikke akkurat ta toget og bære det med meg på veien hjem heller, hehe :)


Vi skulle vel alltids fått deg hjem igjen...
Både deg og det lasset du hadde kommet til å handle... :-p
Veldig hyggelig å se at du er tilbake, Mona! Gleder meg som en unge til å se hva som får flytte inn i karene dine denne gangen

PS: Bare si ifra om du skulle trenge flere av Liberty-filtrene, siden jeg nettopp har fått meg ny reol skal jeg kvitte meg med de jeg kjøpte av deg.
Jeg legger linken til karet jeg bestillte jeg her: http://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Lighting/Aquarium/Nano-Aquarium/

Jeg valgte det uten noe tileggsutstyr. Syns det er bedre å kjøpe utenom så man vet kvaliteten på det man kjøper. Håper bare eheim liberty passer på der. hvis ikke finner jeg nok en annen bruk for det.
Sjura
Jeg legger linken til karet jeg bestillte jeg her: http://www.aquaristic.net/en/Aquarium-Lighting/Aquarium/Nano-Aquarium/[URLBLOCK1]


Åja, den tyske nettbutikken har jeg handlet i et par ganger også. De har fine priser.


Jeg fant den nettbutikken en gang jeg søkte rundt på nett etter et filter som heter
JBL TekAir. Et luftpumpe-drevet svampfilter som står på tung fot. Jeg har hatt en del av dem, spesielt fine i yngelkar!

De må jeg nesten kjøpe igjen...hmmm!

PS!
Eheim Liberty filteret ditt passer sannsynligvis perfekt, det er jo helglass-kar.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap