Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 83)

Jeg tror vi har sluppet ganske billig unna i så måte med mine besteforeldre, men så har de jammen hatt ressurssterke pårørende også! Og det er nok det som må til, dessverre. Men, jeg kan forsikre deg om at det ikke bare er eldreomsorgen man kan slite slik med. Jeg har hatt min del av kamper med helsevesenet, både på egne vegne og på andres vegne. For min del endte en 2-årig kamp i ingenting, annet enn at det brøt meg ganske grundig ned, og jeg vet ennå ikke helt hvordan de sårene noensinne skal kunne leges. Enda verre har det vært med ei venninne jeg har vært nærmeste pårørende til - der har det vært grove faglige feil når de ikke har gitt henne behandlingen hun trengte. Det gjaldt samme del av helsevesenet for både meg og henne, om enn i forskjellige fylker. Jeg har null illusjoner om det norske helsevesenet lenger, kanskje særlig fordi jeg bor i Østfold, for her foregår det veldig mye rart... Står det om feilbehandling på sykehus i nasjonale medier, er det Sykehuset Østfold 90 % av gangene, har jeg på følelsen av. Argh! Et stooort hjertesukk fra meg.
Er nok mange her inne som sloss med "systemet" Inger Anne, både på egne og andres vegne. Men hvorfor blir det sånn? Hvorfor lar vi disse byråkratiene vokse seg så store og uhåndterlige? De koster oss jo nok til å få ting gjort hvis noen tar ansvar og bruker innsiden av hodet, men med all ansvarspulveriseringen og umenneskeliggjøringen blir det helt umulig å være barn, syk eller gammel. Eller bare ikke veldig smart eller veldig sint eller veldig påståelig. Og sånn skal det jo ikke være! Vi blir jo syke av det, i alle fall av å være sint og påståelig!

Men sinnakrefter kan flytte fjell. Det skal jeg starte med i morgen. Nå er det natten.
Du får ha lykke til i morgen!
Jeg kjenner at jeg igrunnen bør holde meg unna slike diskusjoner. Blodtrykket steg betydelig bare ved å nevne kampene jeg har hatt, og nå ligger jeg her og er sinna igjen. Grrr!
Helsespørsmål gjør en gjerne sinna, og eldreomsorg er virkelig vanskelig. Lykke til...
Gratulerer med og endelig ha fått Barlowiene, den hunnen var jo helt vakker, håper jeg får tak i en hunn til mine tre brødre etterhvert.
Kan forestille meg at de hadde gått helt bananas av lykke over å få selskap av en hunn, det ser ut som de kjeder seg litt om dagen for de gidder ikke jage hverandre engang.

Det blir spennende å følge med på hvordan det går med dine, håper du skal få til noen småttinger etterhvert
Stopp berg- og dalbanen, jeg vil av!
Bildet er basebildet av mammaen, den jeg hentet er nok litt yngre og har ikke tatt på seg ballkjolen enda. Hold ikke pusten for oppdrett herfra Marita, jeg tror rett og slett ikke det er meningen jeg skal holde på med annet enn planter. I hvertfall ikke å holde på med akvarieting man ikke kan mens livet har på boksehanskene. For i dag tømte jeg karanteneboksen for gjemmesteder, og der var det ingen fisk! Ettersom jeg fant en av dem på pulten i går slurvet jeg ikke akkurat med dekkglasset, men det må faktisk være en ørliten åpning til varme og luft. Det var nok. Helt ubegripelig! Forferdelig forferdelig trist. Og jeg anklager meg selv på alle mulige og umulige vis, "hadde jeg bare lagt en vattbit.." og tusen varianter av den.

Men jeg får leve som jeg lærer, gjør man noe dumt nytter det ikke å sutte på det i all evighet, man må angre veldig et øyeblikk og lære av feilen. Jeg skulle bare allerde ha lært av Botia og SAEr og mye annet sprelsk jeg har funnet på gulvet

Mysteriet med den døde C142 er kanskje løst, også det en sånn hull-i-hodet-feil i så fall. Har ikke målt KH på en stund fordi den alltid har vært den samme, og la inn en bunke nye eikeblader pluss litt catappa. Det viser seg at KH er ikke målbar, og selv om det nesten bare er flyteplanter i karet og pH "bare" har sunket fra 6,4 til 6 i måleøyeblikket kan det ha skjedd raskt, og fallet kan ha vært brattere. Grrrr...

Men jeg får trøste meg med at jeg ikke har myrdet det flotte paret i den andre boksen. Enda. Er usikker på om de spiser noe særlig, og glemte å spørre hva de har vært foret med, i boksen er det ikke all verden med snacks bortsett fra det de får av meg. Nå har de fått frosne dafnier, kongen står på plassen sin og skuer ut over kongeriket, og fruen vimser rundt.

Karet de skal over i er fritt for ammonium, nitritt er utenfor skalaen og nitraten på full fart, så det er ikke lenge til de kan flytte inn permanent. Kjører igang de andre svampene også, for reolen kan egentlig bestilles når som helst.

Berg- og dalbane er gøyest på tivoli...
Linda W
Kjører igang de andre svampene også, for reolen kan egentlig bestilles når som helst.

Jeg skjønner jeg har vært saltvannsakvarist lenge nok, når jeg reagerte på denne teksten slik: "Svampene? Har Linda begynt med saltvann?" Det tok et sekund eller to før det gikk opp for meg at dette var helt andre svamper.
Grattis med Apistogramma Linda!!! Dette har jeg ikke fått med meg gitt. Sånn er det når en ikke bor foran pc'n he he he. Håper du tar deg tid til å ta litt bilder for oss Apisto-frelste... blir de halvparten så flotte som de du tok hos Sigmund, så gleder jeg meg som en unge
Takk Simen! Jeg skal jo som med alt annet gjøre enhver mulig feil så jeg har litt å skrive om, de to ungdommene har takket for følget alt. Det må jo være nær på rekord! Sigmund skal titte nøye og se hva han sitter igjen med, fatter ikke at han tør å overlate fler i mine ukyndige hender, men er ham evig takknemlig. Den unge fruen har funnet et gjemmested hun får være i fred, og ren flaks gjorde at jeg ga dem for de var vant til så jeg har i alle fall håp om at dette paret skal trives hos meg. Har notert meg at evt. damer settes inn først så de finner seg gjemmesteder før kongen kommer og lager bøll. Og at det ikke kan bli nok gjemmesteder...

Min gamle far vet alt om litersyke, samlemani, arts- og biotopkar, han gleder seg over mine lidelseshistorier og stakk til meg litt ekstra i smug med streng beskjed om ikke å sløse det bort på brød, så nå blir reolen realitet omsider. Har også et håp om at det kanskje finnes bilder fra Bøler Akvarieklubb, Bjølsen Akvarium dengang det lå på Bjølsen og min fars akvarier blant de 10.000 lysbildene fra min barndom jeg en gang skal scanne inn...

Barlowibilder blir det ihvertfall, må bare få dem over i spesialakvariet med krystall frontglass først, boksen de går i er type 'bedroller', ikke akkurat fotoboks. Men lokket sitter godt

Skal skrive meg på minnet at jeg skriver 'blåsvamp' i fremtiden Inger Anne, kan jo ikke frata saltvannsakvarister nattesøvnen!
Eggspiseren er avslørt - det er den tykkeste venezuelanusen! Tok den på fersk gjerning i dag. Da er det bare yngel millerien er mistenkt for. Jeg må virkelig få orden på ting snart...

Pandaene er på flørter'n, men jeg ser aldri egg eller eggrester. Ser en og annen bittesmåtting innimellom da, så de får det jo til...

Og så er det skjønnhetene i plastboks. "Nei nå er du fargeblind også" tenkte jeg da jeg syntes hunnen ikke var helt grå i morges. I kveld ligger hun i hula, men det er jo nesten ikke sand i karet så det er sikkert ingen grunn til panikk. Hula er noe jeg hadde liggende fra første oppsett i første akvarium, aner ikke hva jeg trodde Platy skulle bruke den til Den har i alle fall en åpning så smal at den lille hunnen må legge seg ned for å komme inn. Ny kokosnøtt er innkjøpt, i tillegg står en halvpart med hull i begge ender og gror mose på seg på terrassen, bakre hull er så lite at det fint dekkes av sand. De får bare holde igjen så lenge, jeg vil ikke ha noe av noe tull i midlertidigheten!

For nå er nitrat i farta også, ikke lenge før de får et permanent hjem. Da skal damen få flytte inn først, og så får kongen furte i plastboksen så lenge. Tenker fælt på beplantning, finner sikkert på noe...

Og så dagens tabbe - jeg koblet selvfølgelig ut feil varmeplate. Den jeg tok ut av karanteneboksen lå og freste på pulten, mens den som skulle holde de to varme var kald. Temperaturen har falt litt. Tror ikke det er voldsomme temperatursvingninger i elva de opprinnelig kom fra, flatt som en pannekake noen små stenkast fra ekvator langt inn i landet. Det er langtfra iskaldt i boksen, powerheaden avgir bittelitt, men under det ideelle. Godt de er voksne og veloppdratt!

Gleder meg til å ta bilder kjenner jeg...
Terrassekar tømt og flyttet inn, blåsvamper i gang, planter som tåler surt vann
Ok - nå trues det med nattefrost og da var det ikke annet å gjøre, 85-literen med planter måtte inn. Det vil si - karet står på møbelhund i kjelleren med halvinnkjørte svamper og ganske mye damsnegl, plantene dupper enten i bøtter eller på toppen av diverse kar. Ikke akkurat aquascapet her om dagen...

De små hardføre sverddragerbarna fikk komme tilbake til sine artsfrender, fem sprekkferdige "gule" rekemadammer i alle regnbuens farger og en diger herre står i plastkopp og får igjen varmen, trodde jeg skulle få dem på plass i en helt egen 12-liter i dag men sånn ble det ikke. Timene tusler når man har det gøy!

Skylte den kokte sanda godt ute, og la et tykt lag i barlowikaret. Bor jo bakterier i sand også, de kan like godt begynne. Karet står i stummende mørke så det blir ikke noe algetull. Enda.

Filtersvampen fra terrassekaret står i nykar nummer to på klinikken, ingen grunn til ikke å kjøre på. Ikke sand i det, har ikke nerver til å blansere for mange tunge helglasskar fullt innredet gjennom kjelleren og opp trappa, Ove ble rar i stemmen da han bar 85-literen ned. Den fikk som sagt alle svampene fra bøtta, må ha mellomlagring igjen, dessuten var det ikke så smart å sette akvarievann på vent under vaskekummen, det skal jo ikke være hverken lodotter, skyllemiddel eller klor i sånt vann. Sukk. Må finne noen som har mer sånn Steins eikebarkekstrakt gitt!

Har kikket litt i litteraturen for å se om jeg har planter som kan gå i så surt vann. Ingen som vil under pH 5, men det skal godt gjøres å komme særlig mye lavere her så det står en og annen hist og pist som skal få prøve seg. Utfordringer blir lys, Anubias og Javabregne bare nekter jeg å sette ned i et nystartet kar, de kan være så greie de bare vil!

Cryptocoryne wendtii i alle varianter og C. pontederifolia kan gå, den har tatt av nå når pH er lavere hos caudimaculatusene. Echinodorus quadricostatus og E. parviflorus 'Tropica', og ettersom E. vesuvius er en hybridisert angustifolia kan den være verd et forsøk. Bacopa carolinia, Hygrophila angustifolia, Rotala indica, Hydrocotyle verticulata og H. laucocephala får jeg prøve, særlig den siste for den har stukket av tror jeg. Shinnersia rivularis og Marsilea cornuta hvis den fortsatt lever i kaoset. Egeria densa takket for følget da jeg husket mineralstein, så den kan sikkert gå. Og så skal jeg være på utkikk etter Cyperus helferii, den klarte seg jo ikke i levendefødervann...

Drømmer om Blyxa også, men den er vrang og furter hvis den ikke får dønn stabile verdier akkurat sånn som den vil ha det, pH 6 og dermed basta står det. Blir nok en stund til jeg er der...

Plantene får klare seg i bøtta, nå var det like før NO3 er ute av skalaen i barlowikaret, så egentlig går det helt bra med et solid vannskift og gradvis senking av pH. Det skal tross alt ikke gå voldsomt mange centimeter fisk i alt det vannet...

Setter igang når Sigmund får tatt en sjekk, da kan damen(e) flytte rett inn mens herren(e) furter i balja. Plante i sand uten næringssubstrat tar jo ikke mange sekundene, eikeblader ligger allerede i bløt, og får jeg tid i morgen skal jeg lage steinrøys hadde jeg lyst til. Helst en jeg bare kan tre ned over koksnøtthula, for den formen har jeg veldig store vanskeligheter med av en eller annen grunn...

Må finne ut av det der med digital pH-måler kjenner jeg, kan ikke stå med dråper og surre. I reolen blir det artskar, og løser jeg først denne pH-gåten er jo målet at alle skal få det akkurat som "hjemme". Selv om jeg ikke er fargeblind må det mer enn en dråpe til før jeg kjenner igjen fargen, en sånn putte-i-vannet-og-lese-av-dings kan da ikke koste så fryktelig mye vel? Må ha en som virker da, holdt nesten på å gå i samme felle som StineMari på Loak-auksjonen...
Huh, gikk jeg i en felle på auksjonen som jeg ikke vet om? Hehe.

Red: Jeg holdt forresten på å kjøpe Hanna Pocket pH-meter her for litt siden. Nevnte det heldigvis for riktig person og fikk låne mens jeg holder på med innkjøringa. Har søkt en del på forumet angående digital ph-penn i det siste, og har sett både Mona O og flere andre snakke varmt om Hanna sine. Ikke er det en alt for skrekkelig pris heller

Red2: Jeg titta innom tråden til StineMari, og jeg ser at du blanda med hvem av oss som kjøpte pH-penn på auksjonen. Det var ikke meg, så! Men er ikke greit å holde styr på Stine Sofie og Stine Mari. Du får prøve å huske at det var jeg som var med til Aquamanias og som satt i sekretariatet!
Og jeg var sikker på at det var i din tråd jeg leste det, skal ikke være så lett. Var også helt sikker på at vi har hilst en million ganger før fordi jeg ikke glemmer ansikter så lett, men det er kanskje heller ikke riktig da, og så var jeg grenseløst uhøflig? StineMari var der uten at vi møttes, og jeg leser jo den tråden også. Tror moren min heter Berit...

Takk for tipset Stine Sofie, da leser jeg om den. For dråper og tåkehode blir maaaange turer i trappen før riktig dunk er målt, vi har så skral belysning i kjelleren
Jeg har teflonhjerne når det kommer til sånt som om man har hilst på folk før eller ikke, og vegrer meg derfor for å hilse på folk, i fare for at jeg har hilst før. Hadde en artig hendelse her i våres når LOAK skulle ha Erik Rune, "guppymannen", som foredragsholder. Jeg skulle jo hilse pent og være flink jente, men han fortalte meg at han visste godt hvem jeg var, for han hadde fraktet fisk for meg på en auksjon noen år tidligere.

Men det var i alle fall veldig hyggelig å bli bedre kjent med deg hos Boonyarit, tror vel jeg nevnte det i min personlige tråd også
Har vært Manpowervikar siden 1985 og kan stadig oppleve at vilt fremmede mennesker kaster seg rundt halsen min i kassekøen og hyler LINDA!, opprømt forteller at Per har brukket benet og Anne har fått barn mens jeg fortvilet leter etter en eller annen bitteliten opplysning som kan sette meg på sporet av hvorfor vedkommende kjenner meg. Flerehundre oppdrag ganger mangehundre mennesker gjennom snart 30 år - jeg kan jo ikke fly og huske Per? Han hadde jo ikke brukket benet engang! Så jeg kjenner følelsen og blir ikke det spor fornærmet fordi jeg venter forsiktig selv - tenk om vi hadde jobbet sammen en gang?
Åh - scrollet litt fort ned på siden og så har jeg visst plutselig mer enn 50 bilder i basene! Når hadde jeg tid til sånt da?

Har nådd "fortvilelsens platå" i barlowikaret, før jeg visste bedre var det omtrent her jeg til milos bestyrtelse ofret noen dråper Absolut, men nå vet jeg bedre og smører meg med tålmodighet i stedet. pH er perfekt så det ville uansett ikke hatt noen virkning. De to som går i plastboksen spiser litt og roter sand når jeg ikke ser dem, håpet er å få se dem i aksjon snart!

De eggtunge rekene fra terrassen har fått egen 12-liter, i den fant jeg Echinodorus quadricostatus i fin form med utløpere, det var gledelig. Resten av dagen har gått med til de gamle, det er et langt lerret å bleke det der...

Fikk en hel haug kjeft av min kjære fordi jeg ikke hadde kommet noe videre med reolen i dag, han synes sjelden fisk i plastboks er enda mer grusomt forferdelig enn meg. Får kaste meg over saken snart. Heldig er jeg

Har også lett etter Tiurtorv uten hell, rhododendronen trenger vinterlaken og jeg tror kanskje torv i lagringsvann er løsningen på pH-problemet etter å ha lest meg gjennom tråden til Simen tror jeg det var. Samme pH som her på springvannet i alle fall. Er litt skeptisk til ugjødslet torv fra Bauhaus, kaster torv i dobbel gammeldags linpose oppi ett eller annet som holder vann, og så ser jeg hva som skjer. Det er nemlig det som må til, må se det i praksis og slutte med all denne tenkingen. Det plaskregnet i natt, men nedløpsrøret bommet på bøtta så vannfangsten ble svært behersket. Dessuten er det ikke lenge til vinter, og da har jeg uansett rykket tilbake til start...
Reol og de siste helglassakvariene bestilt!
Gulp. Det blir mye brødmat fremover, men nå er det gjort, reolen er bestilt. Dro ned til Dahls i dag med n'te utgave av tegningen, godt noen så over for uten skarpt blikk og erfaring hadde den ikke blitt helt riktig kan man si. Nå er det bare å vente i spenning på at alle knuter kommer fra Porsa, i mellomtiden forsterker vi stuegulvet så ikke alt ramler ned i krypkjeller'n når gutta løper på tredemølla.

Kastet også inn bestilling på de to siste karene hos Akvariekjeller'n, 54-literne får flytte ned i kjelleren eller opp på loftet eller noe. Nå har jeg ventet så lenge at det får bli orden i heimen, koste hva det koste vil. Skulle jo vært igang for et år siden!

Har satt opp temperaturen i reolkarene, så håper jeg det er nok til å bikke over toppen. Dagen i morgen kan komme til å bli litt roligere hvis jeg har flaks, så da kan jeg finne litt filtergrums ett eller annet sted. Nå vil jeg ha damen over så hun får etablert seg før det hele flyttes opp!!!

Skal grave frem symaskinen fra hvor jeg nå har gjort av den og sy torvposer av filterfleece, det tror jeg må bli bra. Mattene er for tette for filtrene her uansett, det er ikke gøy å skifte vatt
Linda W
Gulp. Det blir mye brødmat fremover,


Hvis du og dine ikke har sterke motforestillinger, er makrell i tomat på skiver av skikkelig grovt brød utmerket spise. Fiber, karbohydrater, proteiner, Omega 3, antioksydanter etc. Sleng inn litt revet gulrot og du kan samle til to reoler
Fisk er ikke mat, det er venner som en eller annens kloke barn har sagt, men brødmat er slett ikke dårlig kost. Og jeg gleder meg noe helt voldsomt til å få alt opp, det blir mer orden i stua. Tror jeg. Skal i alle fall har fratrukne gardiner igjen!

Teller og regner og tenker - gleder meg veldig til å få alt og alle på plass. Og se hva som blir til overs av plass. Og se om jeg kan få lirket til disse vannverdiene uten å ty til RO, for det kan man bare ikke med vannmåler. Må løse det, de var der fortsatt, skjønnhetene som kom løpende for å hilse da jeg gikk forbi...

Kan jo ikke falle pladask for noe alminnelig og greit som klarer seg fint i vann det ikke må tulles alvorlig med, arten hos Dahls går egentlig i vann med lavere pH enn barlowi ser det ut til! Blir det for enkelt blir det kjedelig. Tør ikke nevne utfordringene for Ove, hører han ett ord om bøttebæring må jeg sove i garasjen. Han får få øyekontakt med sjarmtrollene først tenker jeg
Åh, dette er så spennende! Gleder meg til bilder av prosessen, og aller mest til det blir ferdig
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap