- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 83)
Leifs verden, del 2 (side 83)
LOFFATenkte å gå bort fra huler med hull og heller lage huler med rund buet åpning helt i bunn. Omtrent som i bitaeniata karet. Dette vil gjøre at huene ikke trenger å grave fult så mye for å tette åpningen for beskyttelse av egg og yngler. Ønsker å tilrettelegge best mulig for fiskene, og til tider trenger en å "forske" litt. Tror nok flere apisto entusiaster kanskje vil nikke til endringen min av huler. Iallefall fikk denne hule formen flullklaff hos bitaeniataene, selv om åpningen der er mer firkantet utformet
Jeg bruker et hullbor med 50 mm diameter, lager hullet der kokosnøttas tre "øyne" er. Deretter deler jeg nøtta i to og da har jeg to huler med halvsirkelformet åpning nederst mot bunnen. Borer også et 5 mm hull i toppen av skallet for å sikre vannsirkulasjon gjennom hula. Hunnen tetter jo åpningen nesten helt igjen når hun graver ut sand fra "hulegulvet".
Ellers skal jeg vokte meg vel for å forsøke å gi deg tips om oppdrett av Apistogramma. De yngler jo som Smiths Venner hos deg
Postet 24.03.12 kl 10:18
Fikk meg en god latter nå 530. De yngler jo som Smiths Venner hos deg, den har jeg ikke hørt før, hehe. Men yngler som kaniner derimot har jeg hørt. Er liksom hvor stor åpning jeg skulle ha som var ment å "forske" på.
Det sier seg selv forsåvidt at jo større åpningen er, desto mer må hun grave. Og åpningen jeg har gjort et forsøk på nå ser jeg er i største laget. 5 cm fordelt på to huler virker for meg veldig greit. Må nok kanske justeres litt på større individer som barlowi muligens?
Det sier seg selv forsåvidt at jo større åpningen er, desto mer må hun grave. Og åpningen jeg har gjort et forsøk på nå ser jeg er i største laget. 5 cm fordelt på to huler virker for meg veldig greit. Må nok kanske justeres litt på større individer som barlowi muligens?
Postet 24.03.12 kl 10:47
Det er utrolig hvor liten åpningen blir når hunnen får gravd litt. Også hos Barlowiene.
Hunnen legger seg på siden når hun skal inn og hannen har ikke en sjanse til å komme inn uten å grave seg inn. Det ser det ikke ut til at han gjør. Man kan spørre seg hvordan de får befruktet eggene, mener å ha lest at hannen sprøyter melke inn i hula.
Hunnen legger seg på siden når hun skal inn og hannen har ikke en sjanse til å komme inn uten å grave seg inn. Det ser det ikke ut til at han gjør. Man kan spørre seg hvordan de får befruktet eggene, mener å ha lest at hannen sprøyter melke inn i hula.
Postet 24.03.12 kl 11:44
530Det er utrolig hvor liten åpningen blir når hunnen får gravd litt. Også hos Barlowiene. Hunnen legger seg på siden når hun skal inn og hannen har ikke en sjanse til å komme inn uten å grave seg inn. Det ser det ikke ut til at han gjør. Man kan spørre seg hvordan de får befruktet eggene, mener å ha lest at hannen sprøyter melke inn i hula.
Ja det stemmer nok det Sigmund at hannen legger seg over åpningen å sprøyter melke inn i hula. Jeg lurer til tider på hvordan dette får alle eggene til å bli befruktet. Hula som nijsseniene har nå er ikke større enn en gammel 25 øre og hannen prøver stadig å komme inn der etter at jeg byttet til denne, uten å lykkes. Tidligere har han kommet inn og da forsynt seg med egg og yngel. På denne hulen er hullet midt oppe på nøtta. Denne skal byttes ut når og om egg har klekket. Hannen er tatt ut i håp om at hua denne gangen skal få frem levedyktig yngel. Er lei av egg uten yngel hos disse nå.
I dag byttet jeg vann på karene på røykerommet, og tok samtidig en titt på panduro hua som i lang tid har holdt seg i hula. Ville sjekke om alt var som det skulle.
Det var det slettes ikke. Hun var fargeløs og uten krefter til å svømme ordentlig. Hun har nok vært dårlig over flere dagers tid. Tok da den tunge avgjørelsen og avlivet henne. Ønsker ikke å ha fisk som lider på noen måte i karene her, og en dårlig samvittighet for det. Var en tung avgjørelse. Apistogramma panduro er vel ikke av di som er enklest å få tak i, på lik linje med barlowi. Ofte er huer et mareritt å få tak i.
Postet 24.03.12 kl 13:14
Det er konas dag i dag, så har hatt folk på middag, kaffe og kaker. Bror min var også innom meg med en drøss verktøy. Som en unge i en godteributikk jeg da.....
Ser ut som jeg har fått napp på annonsen min etter en voksen VF Apistogramma baenschi han. Endelig ser det ut som den enslige enkefrua skal smis i jern igjen. Blir gøy. Har jo et yngre leikspar også, men gøy med to par i forskjellig str. Største VF og di minste F1.
Kansje jeg skulle prøve en annonse på panduro hue også, kan jo ha flaks.
Ellers ser det ut til at alt er vel med både barlowi og bitaeniata ynglene. Baenschi ynglene vokser jaggu så fort at det er skremmende ;- )
I det yngelkaret har jeg ikke annet enn sand, kolbe og pumpe. Dette gjør at di ikke har gjemmesteder, men er veldig mye fremme. Kanskje en utforskning som gjør at fiskene ikke blir så skye? Er iallefall greit å prøve dette i karet der
Ser ut som jeg har fått napp på annonsen min etter en voksen VF Apistogramma baenschi han. Endelig ser det ut som den enslige enkefrua skal smis i jern igjen. Blir gøy. Har jo et yngre leikspar også, men gøy med to par i forskjellig str. Største VF og di minste F1.
Kansje jeg skulle prøve en annonse på panduro hue også, kan jo ha flaks.
Ellers ser det ut til at alt er vel med både barlowi og bitaeniata ynglene. Baenschi ynglene vokser jaggu så fort at det er skremmende ;- )
I det yngelkaret har jeg ikke annet enn sand, kolbe og pumpe. Dette gjør at di ikke har gjemmesteder, men er veldig mye fremme. Kanskje en utforskning som gjør at fiskene ikke blir så skye? Er iallefall greit å prøve dette i karet der
Postet 25.03.12 kl 20:30
Er et par dager siden Apistogramma nijsseni ynglene skulle være klekket nå, så jeg ga litt f og løftet opp hula for å se at det som vanlig ikke var noe der.... Men jaggu fikk jeg meg en overraskelse. Det var yngel der, eller støv skal man bedømme etter størrelsen på ynglene.
Jeg trodde barlowi ynglene var små, men dette viser bare at de ikke er SÅ små likevel. At slike små nurk... skal ha plass til det som gjør dem levedyktige, som lever og hjerte og det som hører med, er for meg ubegripelig
Detter er apisto nummer fem jeg akkurat nå har yngel på
Cf. Borelli
baenschi
bitaeniata rio tigre
nijsseni
barlowi
I tillegg har jeg yngel på nigrofaciataene og palettciklidene
Jeg trodde barlowi ynglene var små, men dette viser bare at de ikke er SÅ små likevel. At slike små nurk... skal ha plass til det som gjør dem levedyktige, som lever og hjerte og det som hører med, er for meg ubegripelig
Detter er apisto nummer fem jeg akkurat nå har yngel på
Cf. Borelli
baenschi
bitaeniata rio tigre
nijsseni
barlowi
I tillegg har jeg yngel på nigrofaciataene og palettciklidene
Postet 26.03.12 kl 20:03
Skjønner ikke helt hva Apistogramma nijsseni hua driver med. Under foringsrunden i dag fikk jeg se hua rundt ynglene sine, ute i karet!!! De har ennå ikke kvittet seg med plommesekken og skulle teoretisk vært i hula enda. Men jaggu har hun dratt dem ut av hula og bort til høyre front hjørne. Kanskje henne vil vise matfar sine søte små?
At hun kan få frem ynglene denne gangen hadde vært utrolig gøy, etter et utall egglegginger. Hun går nå alene etter at jeg tok ut hannen. Kanskje det er hva som må til for dette paret
har ellers laget noen nye nøttehuler. Disse med åpning på diameter 54mm (hadde ikke 50) og der etter delt de i to, gjennom denne åpningen slik at det blir to huler pr nøtt. Disse nøttene er forholdsvis små, så håper de likevel vil duge.
At hun kan få frem ynglene denne gangen hadde vært utrolig gøy, etter et utall egglegginger. Hun går nå alene etter at jeg tok ut hannen. Kanskje det er hva som må til for dette paret
har ellers laget noen nye nøttehuler. Disse med åpning på diameter 54mm (hadde ikke 50) og der etter delt de i to, gjennom denne åpningen slik at det blir to huler pr nøtt. Disse nøttene er forholdsvis små, så håper de likevel vil duge.
Postet 27.03.12 kl 21:10
Et par dager nå med data trøbbel. Er nå på fabrikk innstillinger. Masse oppdateringer og program som må legges inn på nytt, men nok om det.
Tatt vannbytter i dag, og fant ca 30 palettyngler i eheim pumpa deres. Nye egg hos ungparet med Apistogramma baenschi også, og har derfor flyttet hannen inn til den andre hua. Heldggrisen babe kalles han....
Barlowi og bitaeniata ynglene vokser og er et vakkert syn. ellers ikke veldig mye nytt som har skjedd
Panduro hannen slipper å krangle i matfatet nå som han er enkemann
Baenschi hula i dag
Fant ca 30 palettyngel i pumpa i dag
Tatt vannbytter i dag, og fant ca 30 palettyngler i eheim pumpa deres. Nye egg hos ungparet med Apistogramma baenschi også, og har derfor flyttet hannen inn til den andre hua. Heldggrisen babe kalles han....
Barlowi og bitaeniata ynglene vokser og er et vakkert syn. ellers ikke veldig mye nytt som har skjedd
Panduro hannen slipper å krangle i matfatet nå som han er enkemann
Baenschi hula i dag
Fant ca 30 palettyngel i pumpa i dag
Postet 30.03.12 kl 16:00
Endret: 30.03.12 kl 16:02
Postet 30.03.12 kl 19:04
Postet 30.03.12 kl 19:25
Hehe. Ja han har vel det en kaller ølvom. Bildet er fra i går så magen er noe redusert i dag ;- =)
Er nok han som får ølvom Simen og ikke meg. Jeg er tynn som en strek og alt annet enn magen står rett ut på meg............. ;- =)
Mens jeg drikker juleøl, gulløl og bock, får Panduro kun Aass uten. Han tåler ikke alkohol.....
Håper å få gjort litt ute i det nye akvarierommet denne helgen. Rydde ut resten av det som står på gulvet og om det er varmt nok, også sparklet småhull/male taket.
Tiden får vise om en får ut fingern fra et visst sted. Tiltakslysten avtar i takt med alderen som øker.... FyllerXX år på neste søndag, det merkes at en blir eldre
Bilder fra i dag
Apistogramma panduro (noe mindre mage i dag)
Vennene cory maculatus og Apistogramma barlowi han
P. nigrofaciatus. Sjekk den flotte ryggfinnen hos denne hannen. Virkelig flott og elegant
Er nok han som får ølvom Simen og ikke meg. Jeg er tynn som en strek og alt annet enn magen står rett ut på meg............. ;- =)
Mens jeg drikker juleøl, gulløl og bock, får Panduro kun Aass uten. Han tåler ikke alkohol.....
Håper å få gjort litt ute i det nye akvarierommet denne helgen. Rydde ut resten av det som står på gulvet og om det er varmt nok, også sparklet småhull/male taket.
Tiden får vise om en får ut fingern fra et visst sted. Tiltakslysten avtar i takt med alderen som øker.... FyllerXX år på neste søndag, det merkes at en blir eldre
Bilder fra i dag
Apistogramma panduro (noe mindre mage i dag)
Vennene cory maculatus og Apistogramma barlowi han
P. nigrofaciatus. Sjekk den flotte ryggfinnen hos denne hannen. Virkelig flott og elegant
Postet 30.03.12 kl 19:52
Fikk gjort det meste av det jeg planla i går. Fikk ryddet ut av det som skal bli det nye akvarierommet og støvsuget der. Da er rommet helt tomt og bare varmere vær er å vente på. Vil ikke male taket før temp er noe høyere. Det som fremover skal gjøres med rommet er;
Male taket, skjøte på 12-13cm nederst på 2 av veggene, da platene ikke går helt ned, bytte vinduet til et som går ann å åpne, lage åpning utvendig i panel for el avtrekk (ikke gjort etter at forrige eier byttet utvendig panel) gulv rettes opp, først med noe avretningsmasse og til slutt antar jeg tar finishen med flytesparkel.
Hvorvidt jeg legger fliser, maler eller hva som gjøres med gulvet vet jeg ikke enda. Veggene har jeg også tenkt å legge panel på. Trenger nok litt hjelp med gulvet men antar min lillebror hjelper meg litt med det.
Synes slike DIY prosjekter er gøy å holde på med, og prosjektet REOL i kjellern ble jeg relativt godt fornøyd med. Hadde det ikke vært for disse fordømte paddene som dukker opp sommerstid, ville jeg fortsatt hatt rommet nede i kjellern. De legger egg i kjellern og små miniatyrer popper opp i hytt og pine og har de hoppende rundt i kjellern helt til vinteren setter inn. Synes disse er noen ekle vesner!!!
Male taket, skjøte på 12-13cm nederst på 2 av veggene, da platene ikke går helt ned, bytte vinduet til et som går ann å åpne, lage åpning utvendig i panel for el avtrekk (ikke gjort etter at forrige eier byttet utvendig panel) gulv rettes opp, først med noe avretningsmasse og til slutt antar jeg tar finishen med flytesparkel.
Hvorvidt jeg legger fliser, maler eller hva som gjøres med gulvet vet jeg ikke enda. Veggene har jeg også tenkt å legge panel på. Trenger nok litt hjelp med gulvet men antar min lillebror hjelper meg litt med det.
Synes slike DIY prosjekter er gøy å holde på med, og prosjektet REOL i kjellern ble jeg relativt godt fornøyd med. Hadde det ikke vært for disse fordømte paddene som dukker opp sommerstid, ville jeg fortsatt hatt rommet nede i kjellern. De legger egg i kjellern og små miniatyrer popper opp i hytt og pine og har de hoppende rundt i kjellern helt til vinteren setter inn. Synes disse er noen ekle vesner!!!
Postet 01.04.12 kl 08:57
Postet 01.04.12 kl 09:18
Endret: 01.04.12 kl 09:19
Den lille artikkelen jeg laget om Apistogrammaene mine skulle jeg IKKE sende inn til AF, men gjore det likevel. Skrev at jeg ønsket en tilbakemelding på om de kunne bruke den. Men neida, ikke hørt en shit.
Ikke rart folk ikke gidder å sende inn noe når en ikke får tilbakemeldinger. Har jo erfaring fra den forrige artikkelen jeg skrev om det samme, jo da den skulle de bruke, pøh. Så ingenting og hørte ingenting. Jeg burde vel blitt "klok av skade".
I kjellern går det bra med apisto yngler og spesielt gøy er det å følle barlowi og bitaeniata ynglene. Ca 15 barlowi og 25-30 bitaeniata. Til å være første kull med yngel på begge parene synes jeg dette er et meget hyggelig antall yngler.
Barlowi er jo ikke akkurat kjent for å få store kull med yngler, og erfaringsmessig er det slik at jo større hua er-flere yngler får hun. Har vel litt med hva hu barlowien har plass til i munn.
Når det gjelder Apistogramma bitaeniata vet jeg ikke hvor store kull det er vanlig å få. Dette er mitt første kull på denne arten, så lite inne i dette enda.
Husker ikke om jeg har nevnt at det er nye egg hos den minste A baenschi hua her. Er vel et par tre dager siden nå. Hannen er flyttet inn til den største VF hua.
P Nigrofaciatus ynglene vokser omtrent like tregt som A borellii gjør, men skal prøve med discus granulat igjen. Har gått tom og vært tom en stund nå. Får en ny liter den 12.april, om han husker min bestilling da...
Ellers fikk jeg renset ferdig 2 kar i går hvor nytt side glass må inn. Det ene karet er 128L og det andre 222L. Etter å ha vasket 128L som så ut som det hadde vært igjennom vårånna, ble det faktisk ikke så ille. 222L blir sikkert vasket en av de første dagene, eller i påsken. Det karet som er delt i 2 er også en 222L.
Kunne legge inn bilder etter at jeg ordnet maskin. I går kveld oppdaterte jeg internet explorer opp fra 7, og i dag er problemet tilbake. Om dette har noen sammenheng aner jeg ikke, men er igjen like fly forbanna på dette styret.
Ikke rart folk ikke gidder å sende inn noe når en ikke får tilbakemeldinger. Har jo erfaring fra den forrige artikkelen jeg skrev om det samme, jo da den skulle de bruke, pøh. Så ingenting og hørte ingenting. Jeg burde vel blitt "klok av skade".
I kjellern går det bra med apisto yngler og spesielt gøy er det å følle barlowi og bitaeniata ynglene. Ca 15 barlowi og 25-30 bitaeniata. Til å være første kull med yngel på begge parene synes jeg dette er et meget hyggelig antall yngler.
Barlowi er jo ikke akkurat kjent for å få store kull med yngler, og erfaringsmessig er det slik at jo større hua er-flere yngler får hun. Har vel litt med hva hu barlowien har plass til i munn.
Når det gjelder Apistogramma bitaeniata vet jeg ikke hvor store kull det er vanlig å få. Dette er mitt første kull på denne arten, så lite inne i dette enda.
Husker ikke om jeg har nevnt at det er nye egg hos den minste A baenschi hua her. Er vel et par tre dager siden nå. Hannen er flyttet inn til den største VF hua.
P Nigrofaciatus ynglene vokser omtrent like tregt som A borellii gjør, men skal prøve med discus granulat igjen. Har gått tom og vært tom en stund nå. Får en ny liter den 12.april, om han husker min bestilling da...
Ellers fikk jeg renset ferdig 2 kar i går hvor nytt side glass må inn. Det ene karet er 128L og det andre 222L. Etter å ha vasket 128L som så ut som det hadde vært igjennom vårånna, ble det faktisk ikke så ille. 222L blir sikkert vasket en av de første dagene, eller i påsken. Det karet som er delt i 2 er også en 222L.
Kunne legge inn bilder etter at jeg ordnet maskin. I går kveld oppdaterte jeg internet explorer opp fra 7, og i dag er problemet tilbake. Om dette har noen sammenheng aner jeg ikke, men er igjen like fly forbanna på dette styret.
Postet 01.04.12 kl 09:23
Postet 01.04.12 kl 11:58
Endret: 01.04.12 kl 11:59
Hei Rita
Takk for tips, men har nå lastet ned begge to og prøvd. Dette ble enda værre for meg da ingen av dem ville laste ned siden da jeg trykket på SVAR på ditt innlegg. Det gikk så lang tid at dette kom opp:
The request has exceeded the allowable time limit Tag: CFQUERY
The error occurred on line 171.
på begge to.
Er vel ikke lenge før maskin her går vindusveien....
Takk for tips, men har nå lastet ned begge to og prøvd. Dette ble enda værre for meg da ingen av dem ville laste ned siden da jeg trykket på SVAR på ditt innlegg. Det gikk så lang tid at dette kom opp:
The request has exceeded the allowable time limit Tag: CFQUERY
The error occurred on line 171.
på begge to.
Er vel ikke lenge før maskin her går vindusveien....
Postet 01.04.12 kl 14:26
Det høres ut som data'n din har noen problemer ja Et annet alternativ er å laste bildene opp til f.eks picasa.com (men da må du krympe dem ned til 500px bredde i et bildebehandlingsprogram først), når bildene er på plass der kan du bare høyreklikke på bildet, kopiere bildenettadressen og lime den inn i innlegget, sette Det kan virke litt tungvint men det er slik jeg gjør det i tråden min og man har samtidig kopier av bildene trygt lagret på nett om data'n skulle havarere
Postet 01.04.12 kl 14:46
Kan ikke helt skjønne hva som er galt. AF funker det av og til, men som regel går det bra på facebook. La ut et bilde på siden min senest i dag etter feilen her for å se om det funket der. Det gjore det. Så hvorfor det går der og ikke her er en gåte.
Ofte synes jeg det er minst like intr. å se bilder som å lese det som står skrevet, tenker jeg som leser. Derfor er det ganske så irriterende å ikke få vist dere bilder av nye egg, yngler og fisk. Innrømmer gjerne at jeg sitter å banner så det lyser her
Ofte synes jeg det er minst like intr. å se bilder som å lese det som står skrevet, tenker jeg som leser. Derfor er det ganske så irriterende å ikke få vist dere bilder av nye egg, yngler og fisk. Innrømmer gjerne at jeg sitter å banner så det lyser her
Postet 01.04.12 kl 16:08
Forstår deg så inderlig godt Leif, her er det Facebook som krangler, slipper igjennom ett og annet bilde innimellom. Har tatt flere hundre bilder til musketerene og brukt mange lange timer på redigering, og så virker ikke opplasting! Grrrr!!
Bruker også metoden Rita beskriver, så jeg vet ikke om Akvaforum bøller med meg også. Kanskje jeg skulle oppdatere et kar og se hva som skjer...
Bruker også metoden Rita beskriver, så jeg vet ikke om Akvaforum bøller med meg også. Kanskje jeg skulle oppdatere et kar og se hva som skjer...
Postet 01.04.12 kl 22:36
Postet 03.04.12 kl 20:43