Lettere øvet nybegynner :) (side 84)

Det var en stor jobb å rense det utvendige filteret, gikk grundig til verks og fikk renset slangene også, kan tru det hjalp ja....
Noen var jo fullstendig tette.

I det siste har det vært mye skole, stall og søvn. Med andre ord har det vært lite titting i akvariene oppe i garasjen, annet enn ett kjapt blikk når jeg forer. Idag så jeg litt nøyere, pandaene har suset rundt og vært så fornøyde, men jeg har lissom ikke sett atroene, tittet nøyere og så noen forskremte bleke individer bak i karret, alger på glasset og masse mose gjør sikten vanskelig.
Har jo vært kaldt, men jeg har satt opp tempen og det har vært ok temp i rommet, men tydeligvis ikke nok.

Sjekket tempen idag og den var under 20grader, som sagt har pandaene koset seg sånn at jeg ikke har tenkt over tempen i det hele tatt, men disse liker det tydeligvis kjølig, samme med galaxyene. Mens de stakkars atroene har frysi. Jeg håper bare alle fremdeles er i live, selv om jeg kun har sett tre stk samtidig.
Fikk iallefal slengt på varmekolba idag, så får vi se hvordan tempen er oppi der når jeg kommer hjem.

Er kjipt å bo sånn jeg gjør nå, med to hus å forholde seg til og dermed også 11 akvarier fordelt på disse to husene..
Men jeg har ikke råd til å leie noe så lenge jeg går på skole, selv om jeg har fått penger, men det er jo noe som skal betales tilbake, dersom ikke alt gjøres om til stipend ved bestått eksamen...

Fant ancistrushannen jeg kjøpte på auksjonen for en tid tilbake, dø igår.
Han var rød i huden bak i halen og skinnet var begynt å gå i oppløsning. Han var stivnet i forsvarsposisjon.
Jeg vet ikke hva som kan ha skjedd, men hunnen er i karret fremdeles, og mollyene er litt grårufsete i utseende. Får vel kjøre på med no medisinering, men tempen var også under 20 grader igår.
Det plutselige fallet i temperatur har tatt mange ved nesa.
På to dager gikk det fra 10 til 5 grader nede hos gullfiskene i kjelleren.
Dro ut på julebord på fredag, etter skole, stall og stell var jeg klar.
Først møtte vi opp på Jarlsberg travbane i kantina der, spiste og pratet, noen spilte på hestene som gikk løp.
Hesten jeg steller og en jeg har ridd før, gikk løp sammen. Igjen av dem vant noe, men det viste jeg jo allerede. :P

Så bar det videre inn til Tønsberg, der vi besøkte ei, hørte på musikk og skreik til hverandre over lyden.
Ei ble dårlig selvfølgelig, men etter en tur på toalettet bar det videre på byen. Suset rundt og havnet til slutt på dansegulvet, masse blide koselige mennesker ute. Selvfølgelig altfor varmt inne i forhold til ute, man blir sykt varm av å danse.

Kom hjem først halv 4 på dagen igår, så måtte jeg ut og være sjåfør igjen, ramlet utslitt i seng, lyden fra plaskende vann brydde jeg meg ikke så mye om. Det pleier å gjøre det fra mallekarret.

Men når jeg våknet idag, synes jeg det plasket litt vel mye, viste seg at det var 50l som hadde lite vann, litt mindre og pumpa ville stått og presset så vannet ville sprutet over kanten...
Hos habrosusene sto filteret og såvidt rislet, la merke til at jeg mest sannsynlig må bytte ut svampene der, de er nemlig tette av guff som ikke kommer ut ved klemming og knusing.
Håper ingen foring igår, lite vann ett par dager, påfyll av vann idag pluss litt mye mat, kanskje resultater i noe. Det er jo lov å håpe.

Også ønsker jeg alle God Jul, her ute snør det og tantebarna kommer for å bake kaker og pynte pepperkakehus.
Altfor lite tid til fisk, så egentlig burde jeg trappe ned på antall akvarier og fiskegrupper.
Fiskene oppe hos meg ser det ut til å gå greit med, de får mat en gang om dagen, fyller på vann som er fordampet og tar vannbytte når jeg har tid til det..

Men fiskene som går i reolen er det mye feil med, de to største ancistrusene døde jo og når jeg fant de så jeg utslag av fløyelsesyke på mollyene som går i samme karr. De fikk en kur og er nå friske, iallefal ser det sånn ut.
Sett at det har vært litt dårlig sprut i pumpa til guppiehannene, men ikke slik at det var noen fare, likevel syntes mamma det var rart at det plutselig var så få der.
Så idag byttet jeg vann, da fant jeg to døde og en som sliter.
Sjekket rotoren, ikke noe grums på den, så da ble det lett rens av svampen, det hjalp..

Nå er det altså to hanner oppi der som svømmer rundt, de viser ingen tegn til noe. Så er det 3 yplinger sammen med mor og avlshannen. Ser at det kommer til å bli flere gutter etterhvert, men de er fremdeles så små at de ikke har utviklet gonopodium ennå.

Yplingene burde jo vært fjernet, men vil ikke hive dem oppi til hannene før jeg ser at alt er greit der. Ikke er de særlig ivrige på mor heller, så de får være, hun er jo tross alt full av nye unger.
Men jeg lurer på å bestille no dewormer/parasittgreier og kjøre en kur på alle fiskene. Det har de nok ikke hatt vondt av.

Fikk trimmet meg godt idag, leide tur med hesten og selv om det er snø, så går den på... Ble en times tur i god fart gjennom skogen og snøen..
God jul alle sammen. :)
Da er det lille julaften og jeg er tidlig oppe, for jeg skal ha stallen i ferien.
Satser på mange flotte turer uten masse trafikk langs veiene.

Også må jeg jo nesten legge til at jeg er utrolig takknemlig for alle som viser hensyn når jeg må ri langs eller på veien. Selv om hesten jeg rir er trafikksikker, kan han hoppe til siden, eller hive seg rundt grunnet noe annet som er skummelt, unger feks.
Så er dere ute og kjører og møter en hest langs veien, vis hensyn, kjør saktere, bytt kjørefelt dersom mulig, se om rytter prøver å gi beskjed om at dere må senke farten eller stoppe.

Det er liv i alle akvariene mine fremdeles og jeg skal få tatt en skikkelig sjau på dem nå i ferien. Det kjenner jeg at jeg gleder meg litt til. Sett alle 5 atroene samtidig, så da lever de heldigvis, må få gitt de til Jrr snart, de er jo tross alt hans.

Føler for å bytte ut no fisk, blue moscowstammen har ikke gått slik jeg håpet, vi har en masse damer og noen få unggutter. Skal høre med mor om det er greit å kvitte seg med hele spetakkelet. Evnt kvitte seg med de fargerike guppiene i stuekarret, de er virkelig kule, men vanskelig å få tatt skikkelig bilde av. De er krysning av grå filigran og sånn med tigerstriper/mønster. Jeg vil kalle det dragehale, den halen flesteparten av dem har endt opp med. Spydspisshale med flere fliker.. Så er det noen med over og underutvekst, de er nemlig ikke spisse, så blir feil å si sverd. Dessuten er de metalisk gulrøde med da disse sorte tegningene. Jeg synes de er fine.

Men får jeg flyttet ut blue moscow stammen, så kan jeg flytte ut noen fisk fra stuekarret og heller prøve avle litt. Sugemallebarna trenger ett karr for seg selv, de er mange.
Hannen har også begynt å ligge forran åpningen til hula si, så kanskje den nye damen hans får tømt seg for noen egg snart.

Jeg må få tid til å besøke Mioo iløpet av ferien og kjøpe noen fler mallehuler i skifer med trang åpning. Dessuten få rotet meg til å bestille dewormer, og kjøre en kur i alle karr.

Ett mirakel
Etter en velykket første juledags lunsj koldtbord med hele familien, var min bror på jakt etter hylleknekter, først i garasjen deretter nede i kjelleren. I kjeller så han på akvariet og oppdaget noe oransje oppå armaturet. Joda der lå min tlf, den som jeg var sikker på at jeg hadde mistet på biltema, eller enda verre blitt frastjålet, men likevel har hatt en følelse at den var så nær, at jeg måtte bare finne den...
Du vet når man ikke finner nøkklene til bilen, men vet at de ligger like i nærheten følelsen.

Først skjønte jeg ikkeno, har han skaffet seg iphone med likt deksel som meg, hva skal han vise, tok nesten ett minutt før jeg forsto at det faktisk var min tlf og at han hadde funnet den oppå akvariet i kjelleren...

Ja søren, jeg drev jo og styret med strømledninger og slikt nedi der, som jeg hadde kjøpt på biltema... *slå seg i panna*
Hvorfor jeg har tatt den ut av lomma finner jeg sikkert ut når den er ladet opp og låse opp koder er slått inn.
Det ligger kanskje no bildebeviser.

Fantastisk julepresang og ikke egentlig merkelig at den lå ved ett akvarie.

Ååååå jeg er såååå glad.
Lille julaften stakk jeg bortom krizoo, jeg skulle se om de hadde noen black molly hanner og det hadde de. Så da kjøpte jeg den fineste til mor.
Med den ble det plutselig også 10 corydoras pygmaus, den single galaxy rasboraen som gikk der og den single sølvfisken som ligner en yngel.

Galaxyen fikk flytte inn med den gjengen jeg har fra før og pygmausene og yngelfisken flyttet inn til rekene.
Yngelfisken har egentlig ett formidabelt gap, den kan fint få 3 biter smått for inn der, så det tar nok ikke lange tiden før den er rund og god, håper bare den ikke tar rekene...

Nå er det to dager igjen, så kommer eier hjem, dermed kan jeg konsentrere meg om å pusse opp i reolen. Kjøpte 5planter for 150kr tilbudet også likesågodt.
Så det skal plantes ut, en god del malleyngel skal få sitt eget karr, blue moscow skal kun bo i ett karr og black mollyene skal få flytte opp der de to blue moscow hannene går nå.

De tre sneglene som går der vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre med, også er det to mallebarn der. Men de kan fortsette å være der.

Igår bestilte jeg litt dewormer og en annen sak så nå skal det bli behandling i karrene.
Idag fant vi black molly hannen død.
Mamma ville ikke at jeg skulle ommøbelere i akvariet, det hjelper ikke å forklare henne så mye om vannkjemi, når hun likevel ikke hører etter. :P

Ene planta jeg kjøpte har snart posthornsneglene spist opp, men jeg har en liten anelse om at det er en sumpplante, som skal stå neddykket sånn at den rekker opp til vannflaten. Får se om jeg får suset meg til å redde den i ettermiddag.
Idag dukket Wormer plus og Fluke solve opp i postkassa mi.

Nå trenger jeg bare å skjønne hvordan jeg skal medisinere de og først og fremst fjerne sneglene før jeg begynner med Wormer plus.
Mamma synes nok gjerne sneglene kan dø, så hvis det er noen som er interessert i posthornsnegler, så har jeg en god del.
Både Posthorn, Jeger-, sand-, dam- og skivesnegler suser rundt i alle kar her, i aller beste velgående selv om jeg har pepret dem med WormerPlus og FlukeSolve, riktignok ikke på en gang og med vannskift mellom. Husket å flytte noen over i en tolvliter før første dose, for så å glemme at jeg ikke skulle medisinere det karet...

Pulveret var litt vrangt å løse opp (med venstra i alle fall, er høyrehendt), så jeg brukte en tom fórboks som jeg fylte med pulver og litt akvarievann og ristet en stund. Det gikk helt fint!
Det er vel mer de sebra, trompet, hårnålssnegler og slikt som tar kvelden tror jeg.
Så disse må jeg flytte vekk, men samtidig så er jo snegler smittebærere og kan da ta med problemene tilbake med mindre man medisinerer med de i karret?

Stakkars nannacara hunnen, igår stresset hun rundt for å beskytte de 4 siste ynglene fra matletinggalskapen som foregår i karret etter foring.
Saene snapper til seg alt i sin vei, at coryene suger inn enn yngel de og, det tror jeg nok. Mat er mat i denne verden, selv om det er andres små skjønne yngler. :/

Så nå lurer jeg på å få bestilt meg noen av disse breedingboksene, slik at vi neste gang kan suge opp småtassene og ha de oppi der, evnt flytte hule med mor og egg oppi.

Ancistrusfar ligger pal i hulen og det har allerede før det, dukket opp yngel som er mindre enn de vi hadde fra før. Så endelig har hunn og hann akseptert hverandre.
Mamma har satt opp enda ett akvarie, dette skal det være planter i, men tror også hun veldig gjerne vil ha noen guppier oppi der.

Må iløpet av helga få tatt ett skikkelig vannskift i reolen, flytte rundt på det som flyttes skal og plante ned plantene som fremdeles står i potter.
Da er reolen tatt, småsutter ligger til aklimatisering. Mamma hadde flyttet fisk igår, så da slapp jeg det idag.
Fant ut at ene guppien har barter, noe guppier ikke skal ha, så imorgen begynner jeg med fluke solve. Mamma håper planariene dør av det, hun synes de er ekle. For min del bryr jeg meg ikke så mye, det er som med dem som snegler, forer man for mye, får man også mye planarier.

Kunne vel egentlig satt inn nannacaraene, men de spiser nyfødte guppier også, men kanskje coryene? De vil slurpe i seg planarier vil jeg tro?

Tar vannbytte i stuekarret også, slenger en sånn eheim Urør (innsugsrør) oppi, med enten den korte eller lange enden oppi, kommer ann på hvor mye vann jeg skal ha ut. Så tar jeg vanligvis å fyller bøtter med vann, som mamma bruker til å vanne plantene med. Nå har vi fikset slange som er lang nok til å gå ut verandadøra, men den var også kjekk til å vanne med. Så fort det begynner å strømme lukket jeg åpningen med fingeren også var det bare å åpne og lukke mens jeg flyttet meg fra potteplante til potteplante.
Medisinerte 3 av karrene med Wormer plus igår, venter med black molliene, for jeg vil først se hvordan eplen der tar det, dessuten vente til vi har fått skaffet en hann igjen.

Idag kjørte jeg på med en dose i stuekarret, så nå burde alle fisk være desinifiserte her i huset.
Nå er det opp i garasjen og ta de siste vannbyttene, dessuten kjøre på med kur der å.

Mamma har satt opp akvarie til planter og enten kommer guppier eller nannacara til å flytte inn der etter hvert.
Vært stille en periode nå, vært syk denne uken og etter noen dager i seng er jeg klar for fiskestell, idag skal det byttes vann.

Må medele at vakre Silver har reist til den evige fiskehimmel etter strømproblemer og forgiftning av vannet grunnet dette.
Men får jeg noengang anlagt dam med plass til koi i, så vil det være Silvere som skal svømme rundt der... Spøkelseskoi.

Ellers skjer det ingenting her, fiskene vil ikke yngle. Annet enn guppiene selvfølgelig. :P
Nå som vi endelig har fått tak i en black molly hann som overlever, så har selvgølgelig en av de gamle utviklet gonopodium og det er to til jeg er usikker på om er sene hanner eller vil fortsette å være damer... Unger hadde vært hyggelig.

Ifølge fjesboka ser jeg at magesjau og influensa herjer, vil derfor komme med ett forbyggende middel, nemlig å legge oppkuttet løk i skåler rundt om i huset. Løken trekker nemlig til seg bakteriene i lufta.
Etter å ha vært borte fra leiligheten i to dager hadde det fordampet en god del vann.

Men nå er ting tilbake til normalen.
Jeg har undret på hvorfor fiskene mine er så lite yngelvillige, jeg har prøvd å simulere tørke/ regntid, men Habrosusene har klemt igjen...
Jeg har prøvd temperaturendringer, men de holder inne.
Jeg har medsinert med Wormer plus og de er fremdeles like lite samarbeidsvillige.

Har kommet frem til at det må være mitt eget ønske om å forbli barnløs som påvirker fiskene..

Nei får få oppgradert alle de utgåtte vanntestene, så finner vi nok ut av det..

Men frem til det vil det nok fortsette å være eggtørke. :P

Så to voksne krystaller, hvor resten er blitt av aner jeg ikke. :/
Nydelig drøm.
Våknet fra den nydelige drømmen her imorges.
Hadde satt opp ett akvarie, veldig lekkert.
Så var det vist natta og oversvømmelse, ikke i akvariet, men utenfor. Slik at vannet sto like oppunder kanten på akvariet.
Satte på et lite lys som man kunne styre dit man ville og plutselig dukket det bare opp masse flotte fisk og reker på utsiden av akvariet.
Nå rant vann fra akvariet og over kanten og fiskene svømte imot det og havnet dermed oppi akvariet.
Jeg satt med hånda og dyttet fisk og reker over kanten over i akvariet. Kan ha vært no god mat som tiltrakk dem, jeg vet ikke.
Fanget Lakrisgurami, spennende reker, fisk som aldri har blitt sett før og selvfølgelig var alt sammen av den størrelseordenen jeg liker.
Våknet med ett stort glis om munnen og gledet meg til å skulle sjekke fiskene, da jeg forsto at det kun var en drøm.....
Har syntes Habrosusene har virket litt sturete i det siste og jeg har dewormer på dem. Har ikke tenkt sånn veldig over at wormer plus også dreper sandsnegler, men da jeg satt og tittet inn til dem idag så jeg masse sneglhus med snegler hengende halvveis ut, døde.

Ikke rart de har sturet da, med vann som er fullt av råtnende snegler og en filter som går tett i enninga.
Så tok hoven og silte ut snegler, for å komme til måtte jeg lempe ut alt innhold. Så jeg håper rent vann, ommøbelering og slikt kanskje trigger dem. Damene subbet iallefal rundt på litt for store mager.
Nappet ut varmekolba også, så nå er det bare å vente å se.

Men noen klødde seg og hang med ryggfinnen, så lurer på om jeg burde kjøre en wormer kur til, for å være sikker på at alt er borte...
Men venter en dag og ser, kan jo være dårlig vann som er skylda også..

Pandaene og Atroene har det iallefal veldig fint, de svinser rundt så fornøyde att. Ser at det ikke er lenge til før jeg må rense filteret der også, imens dro jeg det litt nærmere overflaten så det ble bedre utskiftning av luft.
Det likte de.

Hos L201 og L066, så ser jeg dem kun ved foringa på morgenen, resten av tida ligger de godt gjemt bakimellom røttene som er oppi der. Vurderer å omgjøre hele karret og heller bruke steiner enn den store rota.

Hos sneglene er det så grønt atte, der burde jeg få tatt ut litt planter og sugd ut en god del snegleavføring.. Men sneglene ser ut til å trives.

Galaxyene kunne jeg satt i ett eget karr, sånn for å prøve få yngel på dem. Men må lese litt mer om det.

Rir ikke lenger, så nå har jeg tid til fiskene, men snart begynner det nok å bli mer stress på skolen. Så vi får se hvor mye tid jeg får til slutt.
Da har jeg fått renset to filtre, gitt Habrosusene en omgang til med Wormer plus, ryddet litt i akvariene og usikker på om jeg skal ta turen til Drammen og storauksjon der i helga.
Har noen svære dotter med gaffelmose og litt ferskvannstang jeg skulle blitt kvitt, men men..

Sneglene ble glad for vannbytte, fikk endelig sugd ut litt av alt grumset som samler seg på bunnen der.
Vet ikke hvorfor eheimfilteret der har blitt så dårlig, det fungerte nydelig før, men er kanskje på tide å bytte ut magneten til rotoren, er jo tross alt 5 år gammelt om ikke mer..
Igår var det så fint vær når jeg sluttet på skolen at jeg ikke følte for å reise rett hjem, stakk derfor bortom Krizoo. De hadde pandaer sist jeg var innom, så tenkte jeg skulle se om de fremdeles hadde og ta med to hjem til de fire jeg har.
Jada de hadde, men det var bare 4 igjen og jeg kunne da ikke splitte dem, så da ble det selvfølgelig 4 pandaer med hjem.

På disken sto det poser med levende mygglarver, disse var ferske og fine, så det måtte jeg jo ta med hjem for at fiskene skal kunne kose seg.

Habrosusene er fremdeles altfor rolige for min smak, så der tok jeg nok ett vannbytte, de kviknet noe til da, men var rolige igjen idag, tror jeg skal senke temperaturen i karret deres noe.

Nannacara hunnen har flyttet ungene ut av hulen og jeg er spent på hvor lenge de overlever denne gangen. :/

Søndag er det auksjon i Drammen, så da tenker jeg at SAEne skal få flytte hjemmenifra, dessuten tynne litt i de svære dottene med gaffelmose jeg har.
Kanskje ta med en pose med dragehaleguppier som jeg kaller dem.

Og selvfølgelig, nå som vi fikk tak i en black molly hann som overlevde, da har tre andre skiftet kjønn og fra å ha 5 jenter, har vi dermed 2 jenter og 4 gutter... Kanskje ta med noen gutter på auksjonen også.

Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap