Elins lille hjørne (side 84)

De er nok aktive - når det er mørkt og de er sikre på at ingen ser dem (eller de er sikre på at ingen er i nærheten). Jeg har kommet brått på dem flere ganger, og da stivner de som en hjort i frontlysene fra en bil på veien.... et sjokkert øyeblikk med FREEEZE, og så skyter de som en rakett i skjul

Inger Anne
Atrobarna, derimot, ser ut til å være mindre småspiste enn sine foreldre. Men det kan komme av at de er langt mindre sky.

Ja, slik opplever jeg det med de eldstre atrobarna også. Hvertfall nå, husker ikke hvordan de var de første par-tre ukene.

Men det er jo dette jeg sliter med med det yngste kullet nå.

Altså: jeg har en arcadia arcpod som til vanlig sitter på 22 literen. Når jeg skal mate med artemia, legger jeg denne med lysrørene ned oppå bordet siden av plasttankene. Da kommer det bare en liten stripe med lys inn på kortveggen, og artemiaen samler seg langs der helt på bunn. Perfekt.

Lyset ligger mellom de to tankene, så til venstre for den ene, og til høyre for den andre.

Problemene med småttisene, er at sikkert halvparten ligger på motsatt side av artemiaen, og ser ikke ut til å forstå at det er mat i andre enden. Det er jo ikke akkurat langt dit, vi snakker 6 liter her :p Men det hjelper ikke for en 6 mm yngel hehe.

Etter et kvarters tid uten at de tar poenget tør jeg ikke annet enn å dryppe litt artemia over alt slik at de får spist. Men det enkleste hadde jo vært om de skjønte poenget og stimet seg sammen i hjørnet der artemiaen ligger.

Et spørsmål:
Hvordan oppbevarer dere fiskematen?
Har utrolig mye tørrfór her av alle mulige slag og er nå bekymret for næringsinnholdet. Har lest at det bør holde et år (ang. vitaminer), men... burde jeg fryse det ned og bare ta opp nok til en ukes forbruk av gangen?
mona o
Jeg har kommet brått på dem flere ganger, og da stivner de som en hjort i frontlysene fra en bil på veien.... et sjokkert øyeblikk med FREEEZE, og så skyter de som en rakett i skjul :-)

Det minner sterkt om en viss annen cory som vi kjenner godt til, alle tre... ;-D

Jeg må le litt når jeg titter i karet til C-140-ene og CW-06-ene. Så mange store coryer som det går i det karet, og likevel ser jeg stort sett bare spruten (av eikeløvbiter) etter dem, hvis jeg ser noe i det hele tatt. Stort sett ser det ut som om hele akvariet er tomt, og jeg vet jo at det er det så langt ifra, både når det gjelder antall og størrelse.
Godt spørsmål, Elin. Har tenkt på det samme selv.
Jeg burde definitivt lagre mye av tørrfôret jeg har kjøligere. Men det gjør jeg ikke, for da glemmer jeg at jeg har det :p Jeg har alt stående rundt omkring på fiskerommet, og de jeg bruker mest står på et serveringsbrett på en krakk. Jeg har døren til kottet inne på fiskerommet, og kottet er uoppvarmet og mange grader kaldere enn resten av huset. Burde nok stue en del unna der.

Frysing av tørrfôr har jeg aldri forsøkt, men det vet kanskje andre mer om?

Artemiaegg har jeg fryst før, det er greit.
Jeg kunne jo putte det i kjelleren, men det er nok som du sier Mona.. jeg hadde vel glemt at det lå der :p

Leste en post av Frank som sa at åpnet boks holder på vitaminene et år. men jeg antar at de siger vekk litt etter litt. Samtidig.. jada, jeg har mye forskjellig fór (fiskene får forskjellig mat hver dag hele uka, og enda er det mat jeg aldri rører!), men jeg har jammen mange fisk også. Kan ikke se for meg at noe av maten skal bli liggende åpnet her et helt år. Det må i så fall være noe av det jeg aldri bruker likevel :p
Jeg oppbevarer alt fôret på stua (på spisebordet - hvor ellers ). De forskjellige malletablettene blandes i en stor boks, og jeg fôrer fra den. De resterende tablettene som ikke får plass i boksen (jeg bestiller nå bare storbokser med malletabletter), forblir i sine opprinnelige bokser, og de står i en pappeske, også plassert på spisebordet i stua (jeg har i tillegg yngeltankene og -isboksene på spisebordet, så all spising som foregår der, står yngelen for ). Jeg har så stort forbruk av malletabletter at de ikke rekker å bli så veldig gamle, så at de mister sin næringsverdi er et ikke-eksisterende problem hos meg.

Når det gjelder flakfôr, er det noe det går lite av her i huset. Derfor kjøper jeg også små bokser, slik at det ikke rekker å bli for gammelt. Siden jeg har så lite forbruk, ville jeg spart minimalt på å kjøpe større bokser, så det er ikke uøkonomisk med småbokser her.

Jeg har ingen erfaring med å fryse ned tørrfôr.
Jeg glemte å si at jeg har hørt at en åpnet pakke med flakfôr (hvordan det er med malletabletter har jeg ikke hørt om, men jeg vil tro at de holder lengre) mister næringsverdien etter 3 måneder. Om det er sant, aner jeg ikke. Men det jeg vet er at det også kommer an på hvordan fôret oppbevares. Å oppbevare en boks med fôr oppå lysarmaturet, gjør at det blir langt raskere "dårlig", pga. varmen, så temperatur har en innvirkning.
Da tror jeg at jeg lar boksene stå nøyaktig der de står - i bokhylla :p

Har også tenkt på å blande en boks med diverse tabletter og mate fra den.. det jeg plukker ut er det de får. Fremfor å følge en fóringsplan som jeg gjør nå.

De voksne:
mandag: viformo
tirsdag: tabis
onsdag: novotab
torsdag: mygglarver
fredag: fóringsfri dag
lørdag: meitemarksticks
søndag: tabimin

For et regime :p og fóringsplanen for ynglene er mer innviklet, med to fóringer per dag, aldri det samme to dager på rad. Og enda har jeg mer fór (og spesielt flakfór) som aldri blir brukt. Burde egentlig rydde opp i fóret og kaste det jeg ikke kommer til å bruke. Kanskje jeg skal gjøre det i morgen... pluss kaste alt frossenfóret jeg har kjøpt, men som ikke falt i smak og derfor ligger i fryseren i månedsvis :p

Jeg er veldig glad i excelarket mitt

ark 1: logg over alle egg, yngel, dato for når de er 1 uke, 2 uker osv opp til 9 mnd
ark 2: logg over alt jeg gjør som er akvarierelatert. Vannbytter, fóringsregime, plantegjødsel, andre tilsetninger og filterrens.
ark 3: oppsett over alle akvariene; hvem bor hvor, og hvor mange er det av dem. brukes flittig når jeg prøver å skvise inn enda et kull med yngel :p
ark 4: oppsett over alle vannbytter jeg må ta, og i hvilket kar. Nøye utregnet slik at jeg ikke må bytte vann på fler enn 2 kar per dag, og har nok mellomlagret vann. Pluss oversikt over tilsetninger jeg gjør jevnlig (med mengde så slipper jeg å huske det, det er jo værre enn pinkoder!)

Er det veeeldig tydelig at jeg er økonom med forkjærlighet for planer og rutiner?
Akkurat ferdig med å vaske yngeltankene nå.

Ingen dødsfall!

Alle ser i hvertfall spreke og aktive ut, så får vi se hva som skjer med de tynneste. Håper at de kommer seg. De ser jo ut til å tåle esha 2000 veldig bra, så jeg fortsetter med det i dag også. Usikker på hvor lenge jeg kan fortsette, mulig jeg fra i morgen går over til et par dråper esha optima istedet. Det skal jo etter sigende hjelpe fisk å hele sår og andre småproblemer, så det kan da i hvert fall ikke skade!

Ellers må jeg nok avlive en weitzmaniyngel i dag. Så plutselig en veldig tynn en, med klemte finner i går i den ene 54 literen. Den så så ille ut at det nok er for sent å prøve å gjøre noe. Slik det er nå så lider den bare Stakkars. Alarmen gikk så jeg studerte alle sammen nøye og ingen andre ser syke ut. Runde, gode mager og god størrelse. Ikke godt å si hva som har skjedd med den ene...
Hmmm... dette liker jeg veldig dårlig.

Først atroyngelen med sine probelemer. Deretter weitzmaniyngelen som er syltynn og klemmer finner.

Og nå - en metae på rygg i 110-literen. Den lever, men jeg må få tatt den ut. Den ligger på rygg og rører seg ikke i det hele tatt. Klarer ikke å se noe som helst galt med den heller... Idiotisk nok har den til og med fine, klare farger...!

Jeg talte alle 8 ved matingen i går kveld (12 timer siden), alle spiste og så veldig bra ut. Og nå ser den slik ut. Hva i huleste er det som skjer her. Dette liker jeg ikke.

Heldigvis er vannbytte på planen i denne 110 literen i dag. Å forstå hva som skjer her er jo som å lete etter den berømte nåla. Men jeg er ikke vant til at fisk bare stryker med uten noen som helst grunn, så dette bekymrer meg.

Ingen ny fisk heller, weitzmaniene flyttet til dette karet 20. desember og etter det har alt vært likt med tanke på vannbytter, fiskesammensetning, fóring... Ikke bra.

Må vel legge til at weitzmaniene og resten av metae i samme kar barter rundt som vanlig; alt ser bra ut. *gruble*
Den triste delen av akvariehobbyen ble gjort for en god stund siden. Avlivet min kjære, flotte C. metae

Nå var vannbyttet kommet til dette akvariet (110 literen her ved PCen), og mens jeg tapper ut den første bøtta, ser jeg en weitzmani sprette på sanda. Den klødde seg!

Tok sånn ca 1,5 sekund å bestemme meg - her blir det kombikur i tre dager med esha 2000 & esha exit. Har tatt et 30% vannbytte og fylt i både exit & esha 2000 nå. I tillegg tok jeg i en skikkelig dose JBL biotopol, sånn for at det hvert fall ikke skader.

Jeg ser ingen prikker, flekker, misfarging, problemer med finnene... jeg ser ingenting av symptomer, matlysten er på topp, og de er runde og gode også. Men, en døde i dag uten noen som helst grunn, så jeg er bedre føre var også videre. Håper at esha-kombinasjonen kverker det som eventuelt måtte lure i skyggene.
Det som slår meg er vannet ditt, hvordan er det med regn og snø hos dere, her er det nemlig ganske mye og med sånn mildvær innimellom ser jeg at det renner over ganske mange steder.

Det kan ha skjedd at vannet er blitt forurenset av noe?
Det har snødd heftig en stund nå, har vel hatt omtrent samme snøværet som i Oslo. Men mildvær med regn kan jeg ikke huske at vi har hatt nå i det siste.

Men det er jo litt med tanke på slikt at jeg nå bruker biotopol (JBLs svar på aquasafe, jeg liker JBL produkter bedre enn tetraprodukter hehe). Jeg har i biotopol i vannet jeg mellomlagrer også, men biotopolen ankom meg på mandag, så akkurat dette karet hadde ikke fått noe enda, siden forrige vannbytte var forrige søndag. Så nå hadde jeg i nok for 110 liter, slik at alt vannet skulle få, og ikke bare de literne jeg fyller på (om det ga noen mening).

Jeg vet jo ikke om jeg maler fanden på veggen, men esha medisinene skader jo ikke filterbakteriene og lager minimalt med problemer, så jeg tenkte å bare ganske enkelt starte. Liten lyst til å "se det an noen dager" mens jeg er på jobb, og plutselig har hele hurven dødd.

Skal hvertfall studere alle karene med lupe fremover, sikker på at jeg fanger opp det om det er noe alvorlig galt som sprer seg til alle karene. Det er egentlig lite interessant :p
Akkurat ferdig med vasking, skrubbing og koking av yngeltankene igjen. nå har de fått artemia, og denne gangen nekter jeg å sprøyte det rundt hele tanken. Årsaken er såre enkel - fra i morgen er det kunn vannbytte en gang om dagen, og all den artemiaen som blir til overs kan jeg ikke ha - det forurenser for mye. Så nå må de bare finne ut at det er mat i det ene hjørnet.

Ingen dødsfall!

Da har det ikke dødd noen siden i går morges. Jeg er forsiktig håpefull, men vet jo godt at det er noen veldig tynne der, pluss mange som mangler hele eller deler av finneprakten sin. Det vokser jo ikke ut igjen så fort, og med såpass mange dønn like, klarer jeg ikke å blinke ut en og se om det endres. Jeg må bare håpe at det vokser ut igjen, og at de klarer seg.

Lot også være å gi de esha 2000 i kveld. Nå fikk de istedet tre dråper esha optima. Hva slags betydning det har aner jeg ikke, men det kan umulig gjøre noen skade.

OOgså har jeg ryddet opp i alle fórboksene mine, og gjort som Inger Anne. Lagd en salig blanding av flere tabletter i samme boks. Det som havner i hånda er det de voksne får (samt ynglene i 54 literne om morgenen). Enklere slik, og variasjon blir det uansett.

I morgen har jeg ambisjon om å rydde i frossenfóret mitt. Om jeg får somlet meg til det, da.
Jeg tror bestemt at det kun er oss akvarister som har som fast innslag hver søndag kveld å skrubbe alle 10-liters bøtter i huset i varmt vann...

Jeg gjør hvert fall det hver søndag, sammen med balja jeg mellomlagrer vann i. Og luftesteinene som brukes til å lufte vannet, samt slangene til luftesteinene :p

Men, nå er jeg klar for en ny uke og det er da godt det også. fikk ikke riktig gjort alt jeg mente, men en skal da ikke løpe beina av seg når en har fri heller!
En siste post, da :p Før natta mener jeg.

Er veldig fornøyd med at jeg satte opp den 20 literen til rekene. Ser mange små rekebarn nedi der nå. Lite konkurranse om mat (ikke det at jeg fórer mye, men), 100% yngelsikkert filter og null fisk gjør kanskje nytten

Skal få flyttet tilbake noen av de rekene som ikke bærer egg, også så jeg enda en reke i 54 literen med egg i dag, men klarte ikke fange henne. Får prøve igjen i morgen. Må bare få satt på en eller annen bakgrunn på det karet så blir det finere. Mulig jeg bare tar en bit svart søppelsekk sånn for enkelthets skyld
Æsj
Pokker også. Kom hjem til to døde yngel

Og vannet var helt hvitt og med masse... greier som fløt rundt i vannet. At noe som helst kan leve i slikt vann skjønner jeg ikke, så jeg vasket, skurte og kokte tankene med en gang. Som vanlig får både varmekolbene og luftesteinene en skrubb også.

Lurer på om det er mikroormen som gjør dette?! Mulig jeg overfórer litt altså, mikroormen er så usynlig når den faller på bunn at det er vanskelig å se om det er alt for mye eller ikke.

Lurre på om jeg skal finknuse discusgranulat og fóre med det hver morgen istedet. Skal prøve det i morgen, og er vannet like ille når jeg kommer hjem (og døde yngel), ja da må jeg faktisk vurdere vannbytte hver morgen også!

Men det har jeg egentlig ikke kapasitet til. Jeg står opp 05:45 allerede, og skal jeg stå opp noe tidligere er det snart så jeg må legge meg med en gang jeg kommer hjem :p

Når det er sagt, kanskje det ikke er nødvendig med "Full pakke" - altså vasking av tanken. Kan jo skje at det hjelper mye å tappe ut 50% og fylle på igjen... et 50% vannbytte hver morgen. Det burde jeg ha tid til om jeg kjapper meg litt. Jeg må bare prøve meg frem, for her skjer det mye som jeg ikke har hatt problemer med tidligere.
Ingen dødsfall i dag. Heldigvis

Det var til dels slikt ekkelt vann når jeg kom hjem nå også, aner ikke hva som skjer egentlig. Matet ikke med mikroorm i dag tidlig, og enda ble det slik, så da er det ikke mikroormen. Mulig det er artemiaen som forurenser... Skal vurdere å ta et 50% vannbytte hver morgen, men jeg har egentlig hverken tid eller ork til å bytte vann klokka 6.00 :p

Får se hva jeg gjør Nå er det bare en ting som gjelder: Lade opp og HEIA NORGE! Måtte ting gå vår vei og det bli semifinale for første gang.

Vannbyttene er unnagjort så jeg kan kose meg med kampen
Håper det går bra videre nå da. Selv forer jeg bare med most og oppbløtt discus-sticks ,fungerer fint det
Interessant, Sølvi

Har du noen info om næringsinnholdet (protein og fett) på den du bruker? Virker det som de vokser greit på det, eller?

Jeg klekker jo artemia, men der det artemiaen som gjør vannet så melkehvitt og fullt av svevende greier, så... kanskje jeg må forsake noe vekst mot mat som forurenser mindre rett og slett...

Og - ingen kommentar til håndballkampen. Skulle ikke vært lov å miste hodet så fullstendig på slutten. Grøss hvor sur jeg ble :o
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap