Leifs verden, del 2 (side 84)

God påske ønskes deg og dine
Klemz
Takk, Frosken og det samme til deg. Kom til sørlandet i går og skal være her til i morgen. Kona og guttungen blir noen dager ekstra, men han LOFFA fær heim......

Er selvfølgelig noe var for å være hjemmefra over mange dager nå ettersom det er så mye yngel i karene hjemme. Voksen fisk bekymrer meg ikke stort da de som regel greier seg greit i innkjørte kar, gjerne i 2 uker i slengen. Men når en blandt annet har noen skjønne yngler fra Rio Tigre gående blir en gjerne litt på tå og hev når en blir borte fra dem et par tre dager.

Hannen ser ut til å ta det med ro, både i forhold til hua og ungene. Harmoni kan en godt kalle det. Etter påske skal det siste ciklide paret ut, slik at en ny art apistogramma får plass. P Nigrofaciatus ynglene vil være akkurat nådd grensen for oppdrett på neste klubbmøte. Kommer samtidlig til å levere oppdrettet mitt på baenschi. Dette vil være oppdrett nr 7 og 8 i år som da registreres, og ligger godt i rute i forhold til mitt mål for 2012.

Ja palettene er vel også klare for reg tror jeg. Må sjekke datoene her da. Hadde jo en baby boom i slutten av februar og starten av mars.

Finner ikke yngel lenger hos nijsseni hua så de har hun denne gangen selv klart å ta "knekken" på. Sist jeg så henne med yngel, glefset hun etter en stakkars småtting. Jaja, ser ikke ut som det skal lykkes med dem, samme hva jeg gjør, hehe.

Skal det bli noe der ser det ut som hula i seg selv må ut i eget kar. Men men, de får bare holde på, en dag skjer det nok at jeg lykkes med disse også.

Kom hjem i dag etter noen dager på sørlandet. Ynglene over alt har klart seg meget bra og funnet gosaker å spise i karet. Trives ikke veldig bra med forverter når jeg er borte, i forhold til at jeg ikke ønsker å miste noen apistoer.

Største endringen på disse dagene finner jeg hos A. bitaeniata fra Rio Tigre. Hua har "kastet" gulfargen, og overlatt yngelpleien til pappa bitaeniata. Kjønnsrollene og mønsteret er totalt byttet hos mor og far. Far jager til tider mor vekk fra ynglene, og han viser sitt ansvar som far.

Satt å tittet på dem lenge da jeg så at hua hadde kastet leiksfagen og at hannen har tatt over yngel pleien. Et veldig artig og intressant skue, som jeg ikke kan huske å ha sett hos mine tidligere eller nåværende apistoer.

Barlowi ynglene har vokst godt disse dagene jeg har vært borte. Har fått en slags gulfarge. Mulig det sorte bunnsubstratet og det noe bedempede lyset lurer meg litt, men så litt slik gulaktig ut. Smilet mitt går trill rundt nå jeg jakttar barlowi og bitaeniata ynglene her.

Borellii og baenschi ynglene vokser også godt. Og på ny, når jeg kom hjem tømte jeg pumpa i yngelkaret til palettene for yngler.

Fortsatt problemer med bilde utlegging

Her finner dere nye bilder lagt ut nå i kveld. beklager problemene med å legge ut bilder her
I dag var siste gangen jeg gadd å plukke fra hverandre pumpa i karet med palettciklide yngel, for å få de som hadde kommet seg inn der, ut. Tok ut pumpa og satte inn 2x luftesteiner i stedenfor. Iallefall inntil di blir litt større.

Bitaeniata hannen er fortsatt påpasselig med ynglene og jager mor unna så fort hun er for nære. Satte lenge for å få noen bilder av han og ynglene i dag. Bildene ligger på samme link som i forrige innlegg. (FB)

Ellers hatt vannbytter i dag og renset et par av pumpene. Har nå gått tom for røde mygglarver og tenkte ikke på at butikkene var åpne i dag. Har nok annet for å supplere med. Ser at palettynglene også tar sorte mygglarver på lik linje som mine A. barlowi.

De andre apistoene er ikke spesielt begeistret for annet enn de røde når det gjelder mygglarver (frosne)

Ellers ser jeg ikke tegn til noen ny lek hos baenschiene eller nijsseniene enda

Har nå en drøss med forskjellige kokkoshuler som kan selges, men hva hjelper det når en har problemer med å legge ut bilder?
Skulle ikke gå mange sekundene over 24.00 før grattissene ramlet inn på FB. Får vel la det gå utover fiskene senere i dag, ikke med kaffe og kake, men med litt ekstra godt for.

Skal få samlet alle forboksene mine på en plass, for nå står de stort sett over alt i kjellern. Noen skal ha ditt og noen skal ha datt og da blir det slik rot.

Har nok hylleplass for å holde orden der nede, så det er bare meg og min evne til å rote som gjør det slik.

jaja, et år eldre......
Plussmedlem
Nei, det er kjapt på Facebook...! Kjekt med et verktøy som minner en på når folk har bursdag

Du får ha en god natts søvn og lade opp til en dag full av herlige kaker (vil jeg tro). Gratulerer med dagen - for 2. gang...

Kjenner forresten igjen roteevnen din. Jeg er LITT sånn selv med alt på akvarierommet :p Det jeg stadig bruker slenger jeg fra meg et sted der det er lett tilgjengelig. Det er greit så lenge det ikke er stuen!
Takk igjen Anders for gratulasjonen

Godt det finnes flere rotehuer som meg. Er stort sett bare meg som er der nede til hverdags, men pleier å rydde litt når jeg vet det kommer folk. Hender jeg drar kona ned for stolt å vise egg og yngel, ellers er hun ikke der.

Når jeg selger eller gir bort fisk prøver jeg å lage en vei gjennom kjellern slik at folk kommer frem, hehe. Er vel ikke fult så ille da. Er du fortsatt keen på Apistogramma? har du evnt funnet ut noen art(er) du kunne tenke deg?
Gratulerer med dagen !

Har du noen Apistoer som er munnrugende ? Vet det finnes to arter, men jeg har glemt hvilke.
Siden du er sånn en apistomann skal jeg ramse opp de apistoene jeg har hatt som jeg husker:

agassizii
baenschi
borelli
cacatuoides
hongsloi
macmasteri
nijsenni
panduro
viejita

Ganske vanlige arter. Tror jeg fikk alle til og yngle.
Roy Fredrik Pedersen
Gratulerer med dagen ! Har du noen Apistoer som er munnrugende ? Vet det finnes to arter, men jeg har glemt hvilke.

Takk Roy Fredrik

De to så kalte "munnrugende" apistoene er Sp. "Kelleri" som tilhører A. trifasciata-lineage
A. atahualpa-group og A. barlowi-complex. Denne er vel ikke ennå beskrevet og har ikke fått noe A-nummer enda

Den andre er Apistogramma barlowi (A 174). Sistnevnte har jeg et leikspar av med 15-20 yngel og et par overflødige hanner som surrer rundt i et kar her med noe lett blanding.

Vet iallefall at det finnes minst fire lokasjoner på barlowi. Paret jeg nå har yngel på er fra samme lokasjon, og vil helst foretrekke å drette på fisk fra samme lokasjon så langt dette lars seg gjøre. I alle fall med slike spesielle apistoer.

Barlowi er sammen med mine A. bitaeniata fra Rio Tigre mine favoritter over alle favoritter hva apistoer angår. Spesielt er det da at jeg har yngel gående på begge akkurat nå.

Apistogramma barlowi begynner å bli å få taki på markedet, da flere har drettet disse i senere tid. Har selv solgt noen få par. Er en på jakt etter bitaeniata fra Rio Tigre kan nok dette bli en større oppgave å skaffe, iallefall om en vil ha dem VF

Håper selv at mine F1 yngler vokser opp og kan sprees rundt til andre entusiaster. Du kan se bilde av dem via linken noen få innlegg tilbake i tråden her. Mener å ha lest et sted at det finnes rundt 20 forskjellige bitaeniata med lokasjon. En art som rett og slett er "Stunning" når de viser seg med "busta reist".

Har du tenkt på å skaffe deg noen apistoer igjen Roy F?
Roy Fredrik Pedersen
Siden du er sånn en apistomann skal jeg ramse opp de apistoene jeg har hatt som jeg husker: 1. agassizii 2. baenschi 3. borelli 4. cacatuoides 5. hongsloi 6. macmasteri 7. nijsenni 8. panduro 9. viejita Ganske vanlige arter. Tror jeg fikk alle til og yngle.

1+2+cf borellii +4+5+6 har jeg/har jeg hatt og drettet
nijsseniene mine får egg og yngel, men forsvinner etter et par uker. Panduro hua mi trådte ut i di evige jaktmarker for kort tid siden så har kun hannen igjen (utrolig flott) oig viejita har jeg ikke tidligere hatt. TomC mener at den ordentlige ikke er å oppdrive, men at de som nå selges er innblandet med macmasteri. Sees best på fargene på halefinna (rødt oppe og nede) De som er mer inne i det enn meg ser nok enda flere forskjeller. Leste dette ut fra et innlegg Tom hadde i en tråd for noen år siden....
Hadde jeg fått fatt i en munnrugende apistogramma kunne det jo vært aktuelt og hatt et par igjen.

De viejita jeg hadde var vilt fanget. Jeg fikk de av en som hadde vært på fangsttur i Sør-Amerika.
Roy Fredrik Pedersen
Hadde jeg fått fatt i en munnrugende apistogramma kunne det jo vært aktuelt og hatt et par igjen. De viejita jeg hadde var vilt fanget. Jeg fikk de av en som hadde vært på fangsttur i Sør-Amerika.

Du som er vant med munnrugende ciklider ler vel av begrepet munnruger når det gjelder disse apistoene.

Facultativ munnruger kalles det og er vel i og for seg ingen munnruger i den forstand. Dem legger eggene på lik linje som andre apistoer, gjerne i huler og klekkes som ellers. Forskjellen er vel at hua frakter dem og til tider oppbevarer dem i munnen, noe di andre ikke gjør. Hva ordet facultativ egentlig betyr vet jeg ikke, men finner det sikkert ved å søke på dette
Ja jeg har nesten bare munnrugende ciklider. Det eneste unntaket jeg har er en trio med Prinsessen av Burudi.

Ok så de er ikke munnrugende på lik måte som de afrikanske ciklidene jeg har.
Gratulerer med dagen Loffa. Måtte den bli full av gode Apisto-øyeblikk
Roy Fredrik Pedersen
Ja jeg har nesten bare munnrugende ciklider. Det eneste unntaket jeg har er en trio med Prinsessen av Burudi. Ok så de er ikke munnrugende på lik måte som de afrikanske ciklidene jeg har.

Nei ikke på samme måte Roy Fredrik. Hadde en gang i tiden O. Mossambicus, det er munnruger. Savner dem og kunne tenke meg noen slike igjen. F ek en trio. Problemet var vel heller antallet yngler de fikk frem. Et antall uten like.

Du finner litt mer info på barlowi her

Takk for dine gratulasjoner for dagen min Simen
Gratulere med dagen Loffa.

Du må finne ut hvordan du får lagt inn bilder i tråden din igjen.Har lyst til å se bilder av A. bitaeniata fra Rio Tigre. Ikke alle som liker facebook

Hilsen
RHD
Fart66
Gratulere med dagen Loffa. Du må finne ut hvordan du får lagt inn bilder i tråden din igjen.Har lyst til å se bilder av A. bitaeniata fra Rio Tigre. Ikke alle som liker facebook :) Hilsen RHD

Takk for det RHD
Ja mulig jeg prøver opp igjen med fabrikk innstillinger. Blir en del å legge inn igjen, men men. Skjønner det med FB, ikke alle er like. Legger ikke ut noe annet enn fiskebilder der, da en aldri vet hva info og bilder blir brukt til

Send meg gjerne en mail via profilen min så skal du få noen bilder fra mine venner fra rio tigre 8 )
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap