Elins lille hjørne (side 85)

ja gikk dårlig i håndballen håper bare det går bedre i karet ditt da.
lykke til med å finne ut hva det er.
Sølvi Gullaksen
Selv forer jeg bare med most og oppbløtt discus-sticks ,fungerer fint det :)

Mener du discus-granulat, eller er det sticks form på det?
Det var liksom det jeg lurte på også, Mona

Men tviler vel litt på at atroyngelen godtar noe annet enn mat som rører på seg enda... og med den starten de har fått tror jeg ikke de har noe å gå på i forhold til å miste et måltid mens jeg trasser de til å spise død mat, heller... hmmm.

Kanskje artemiaen er synderen med vannet, og at det hadde vært bedre å gå over til bare mikroorm? Skal jammen sjekke det i morgen... et døgn med bare mikroorm og se hvordan vannet ser ut da.

Jeg sliter med å få de yngste weitzmaniene til å ta noe annet enn artemia... discusgranulat fra både jikari og JBL ligger urørt.. og de bortskjemte små er rundt 9 uker gamle nå! De bør absolutt flyttes til noe større enn 22 literen...

Vil det være å dra ting for langt å ha 35 stykk i 54 literen??
Du skjemmer de helt bort Elin
Alle mine coryer har godtatt død mat fra første stund ,men selvfølgelig takker de ikke nei til levende heller men det blir en skjeldenhet.
På boksen står det kun Tetra discus ,ja vet du ikke liker Tetra Mona , det er små røde kuler på en måte og både yngel og voksne liker dette.

Hmm... har klekket artemia konstant i rundt 4 mnd nå. Og selv om det ikke er all verdens jobb kan jeg ikke nekte for at det er enklere å skru lokket av en boks. Og mindre bobling også (klekkeriet står liksom i gangen rett utenfor soverommet mitt...). Så fristende å finne noe på boks som funker bra? Ja, det er det.

Skal forske litt de nærmeste dagene og se hva jeg ender opp med Hadde vært midt i blinken om de kunne ta knust, oppbløtet discusgranulat om kvelden og mikroorm hver morgen for eksempel. Stille, enkelt og raskt.

Jeg har fryktelig mye jobb med akvariene om dagen... så mange kar med ungfisk at jeg bytter veldig mye vann og mater to ganger om dagen.

Det er også noe jeg lurer på... hvor lenge bør jeg mate to ganger om dagen? Alle ynglene jeg har flyttet til 54 litere er nå 3 måneder eller mer, og jeg lurer da på om jeg må mate to ganger per dag frem til de er 5 måneder? Eller lengre?
Jeg har heller ikke hatt problemer med å få corybarn til å godta død mat. De tar det de får, alle sammen. Mat er mat, og de er noen grådige små fisker. ;-D De tøfler rundt med en gang det er mat på gang, og venter ikke på noe bedre, nei. Men jeg har gått bort fra å fôre med noe annet enn artemia, rett og slett fordi jeg opplever at artemiaen er det som belaster vannet minst. Jeg har forsøkt både Zoogro oppvekstfôr og discusgranulat, og begge deler forsøplet vannet for mye etter min smak.
2 ganger om dagen ? Jeg forer både yngel og voksne fisker 2-3 ganger om dagen jeg Liker å fore dem godt men med enkelt for da. De voksne får frossten frossen artemia og cycolps om kvelden men det er jo litt pga. jeg forer saltvannsfiskene med dette og da får de andre likegodt litt de og
Sølvi Gullaksen
Du skjemmer de helt bort Elin :) Alle mine coryer har godtatt død mat fra første stund ,men selvfølgelig takker de ikke nei til levende heller men det blir en skjeldenhet.

Det har jo ikke noe med å skjemme bort å gjøre, Sølvi.
En ting er at det faktisk ikke er alle Corydoras-arter som uten videre godtar dødt fôr. Det står nevnt i oppdrettsrapporter jeg har lest, mange plasser.
Men de fleste gjør det. Men det er ikke det største poenget her: saken er at de vokser ikke engang halvparten så fort på boks-mat som de gjør på levendefôr, Sølvi. Det er grunnen til at man gir det; det gir en utrolig bra vekst!

Det kan egentlig ikke sammenlignes, forskjellen på yngel vokst opp på levendefôr og tørt boksfôr er formidabel!
Du har kanskje ikke sammenligningsgrunnlag, siden du skriver at alle dine Corydoras-yngel sjeldent får noe annet enn tørt boksfôr. Men har man opplevd forskjellen, så vet man hvor bra det er for dem
Hehe, ja, det er nesten så jeg må bryte med min egen samvittighet når jeg gir Corydoras-yngel noe annet
Som disse Green Laserne nå. Det har ikke gått en dag uten at jeg har tenkt "Å, de skulle hatt levendefôr...." Men jeg ville prøve denne gangen, uten levendefôr.

Sølvi Gullaksen
På boksen står det kun Tetra discus ,ja vet du ikke liker Tetra Mona , det er små røde kuler på en måte og både yngel og voksne liker dette.

Det har jeg brukt i flere år til Corydoras-yngel Det er unntaket jeg gjør fra Tetra-boikotten min: jeg bruker Tetra Diskusbits til yngel. Finknuser det til pulver og gir det til dem som avvening fra f.eks. levendefôr.
Alle Coryer jeg har drettet har spist det. Noen er litt treigere enn andre med å godta det til å begynne med, men i en viss alder tåler de å sulte litt så de blir sultne nok til å spise det. Og har de først begynt, så fortsetter de
ElinH
Det er også noe jeg lurer på... [B]hvor lenge bør jeg mate to ganger om dagen? [/B]Alle ynglene jeg har flyttet til 54 litere er nå 3 måneder eller mer, og jeg lurer da på om jeg må mate to ganger per dag frem til de er 5 måneder? Eller lengre?

Hva gir du til yngelen (eller ungfiskene rettere sagt) i 54 literne nå, Elin? Du har tilvennet dem annen mat, ikke sant?

I en alder av 6-7 uker pleier jeg å avvenne dem fra levendefôr.
Du kan sikkert kutte ned til en fôring pr dag til de eldste ynglene dine. Jeg tror iallefall de tåler å vente til du kommer hjem fra jobben, og så kan du jo drysse litt mer i karene rett før du legger deg. Da blir det jo et par ganger om dagen, selv om det blir litt tett så gjør ikke det noe.
Jeg pleier å gi de unge fiskene mat et par ganger om dagen ganske lenge, for det tar jo ikke lang tid å hive oppi noen malletabletter eller noen diskusbits (det rekker du sikkert om morgenen...?)

Har nok ikke sammenligningsgrunnlag her nei ,men yngelen vokser tross alt og det jeg kan sammenligne med er yngel i egne kar og de som vokser opp sammen med foreldrene og i større kar .Der ser jeg vesentlig stor forskjell.
Prøvde i en liten periode å fore med levende artemia ,men det ble litt for mye stress for meg ,dessuten virket det som yngelen hadde mer priblemer med å få fatt i dette fremfor mat som lå på bunnen. Men dette er jo bare min fremgangsmåte ,hver og en må finne sin metode og kunne leve med dette uten altfor mye stress ,en skal jo fungere i hverdagen tross alt.
Skulle akkurat til å si det samme Man må bare gjøre det på den måten man selv finner mest komfortabel, og som man orker å holde på med

Jeg har tid nok, siden jeg ble "skvisa" ut av arbeidslivet pga pinglete helse, så for meg er det helt ok at det er litt jobb å fostre opp yngel. Gir meg litt å henge fingra i (men hadde jeg vært i full jobb spørs det veldig om jeg hadde orket)
Mona

De får sera viformo eller jbl novotab før jeg drar på jobb, også får de jbl eller hikari discusgranulat, zoogro oppvekstfór, meitemarksticks eller mygglarver når jeg har kommet hjem fra jobb. I helgene får de mygglarver hver morgen og discusgranulat/oppvekstfór om kvelden.

De spiser tørr mat uten problemer disse i 54 literne. Og ikke er det mye jobb å mate med tørt heller. Men vannbyttene er det jobb med :p 60-70 liter vann byttes hver eneste dag hjemme hos meg nå.

Tror nok jeg ligger på rundt halvannen times jobb hver enste dag med akvariene nå. Skal nok ikke ha yngel på en stund selv om det er fryktelig moro :p Jeg trenger snart en pause! Hehe.

De voksne får bare mat en gang om dagen; om kvelden etter at lyset har slukket.

Jeg kan sikkert fortsette med to fóringer om dagen Synes det er vanskelig å vite om jeg gir nok mat, men de henger jo med alle sammen og vokser også. Får fortsette med artemia til de yngste atroene. De er jo så mange at de fortere må inn i en 54 liter og da begynner det å bli vanskelig å mate med artemia.. den hopper jo bare øverst i karet mot lyset :p
Veldig enig med Mona. Viktig at en legger lista et sted man trives med selv. Hvis ikke blir hobbyen og gleden snart til bare slit og plikter.

Jeg har halvautomatisert mine vannbytter og tror neppe jeg hadde hatt alle karene fortsatt om jeg ikke hadde gjort det. alt som skal til er en hageslange med kobling som kan settes på kjøkkenkran, dusjkran e.l. og en god slamsuger.
Sliter fortsatt med etterdønningene fra problemet hos atroyngelen. En død stakkar i kveld ved vannbyttet. Nok en syltynn en, så det er nok noen som ble så svekket at ikke engang artemia kan rette på det.

Ellers ser jeg at ynglene faktisk begynner å samles i (riktig!) hjørne når de får artemia, så for de som faktisk henger med enda ser det lovende ut.

Medisineringen hos metae og weitzmani er over, og jeg har ikke sett noen fler som klør, og heller ikke flere dødsfall. Håper at hva det nå enn var, har jeg kverket det ved rota.

Ellers døde det en kuhlii i går. Jeg var faktisk overrasket over at den fortsatt hang med, men i går var det slutt. Dette var en av de 8 som ble reddet ut av filteret. Den var sykelig tynn. Og jeg mener tynn! Så jeg den ovenfra var den like smal som et løvblad. Og ryggraden stakk faktisk ut fra kroppen på begge sider. Da er en kuhlii tynn! Tror rett og slett det hadde gått så langt at selv om den nå fikk masse mat, var det rett og slett for sent. De andre 7 var ikke så ekstremt tynne i utgangspunktet, og ser ut til å legge på seg også. Så jeg håper at resten klarer seg.

Jammen vært en del som skjer av den triste sorten i akvariene mine i det siste. Håper at ulykkene er over for denne gang.

I helga må jeg flytte de yngste weitzmani. De går alt for trangt! Har bare ikke bestemt meg for om jeg skal dele de i to grupper og slippe de sammen med sine ekstra søsken. Da blir det 35 weitzmani per 54 liter. Eller om jeg skal flytte de voksne atroene og flytte de inn på soverommet.

Mest lyst på det siste alternativet, så det spørs om det er mitt lørsdagsprosjekt. Jeg har absolutt, definitivt ikke plass til flere yngel på flere måneder nå uansett, så atroene trenger ikke artskar :p
En død i dag tidlig, en død i kveld... blæh! Håper dette slutter snart.

Enn så lenge tror jeg fortsatt at det er etterdønninger, og ikke noe annet som skjer. Hadde det vært noe annet, hadde det vært flere som dør hver dag, og ikke en eller to. Men det hadde vært kjekt om det snart sluttet!

De gode nyhetene er at vannet ikke blir slik melkehvitt og ekkelt lengre, så jeg har slått fra meg vannbytter hver morgen (takk og pris!). Når weitzmaniene flytter til soverommet i helga, skal atroene flyttes til større tanker. Halvparten får 11 literen, andre halvparten får 22 literen (men uinnredet, jeg liker ikke sand når de er så små).

De er to uker i dag, men synes de er langt mindre enn jeg kunne forvente. Problemene har nok bremset veksten. Det som er godt er at de hver kveld får skikkelige artemia-mager så matlysten er det ingenting i veien med. Hvertfall ikke for det store flertall!

Håper de skyter fart på veksten snart, jeg kan ikke ha et så stort kull i såpass små plasttanker frem til de er 8 uker gamle, så jeg trenger at de vokser seg sterke å artemia fort slik at jeg kan flytte de. Ellers er det kanskje mulig å fóre med artemia i 54 liter om jeg slukker lyset, og legger den lille arcpod'en på kortsiden, slik at artemiaen holder seg på bunn. Det er hvertfall mulig i 54 literen på soverommet, siden den står på en kommode og dermed er det plass til det lille lyset siden av akvariet. I reolen er det umulig å få til.
Atroene 2 uker gamle
Noen dårlige bilder... jeg må huske på å ta bilder på badet rett etter vannbytte, ellers blir de rett og slett ikke bra nok. Menmen. De er 2 uker i dag, og jeg måtte ta noen bilder av knall oransje mager

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Inaktiv bruker
nei så søte di var =

fine bilder elin =
En ny død i dag. Når skal dette stoppe egentlig. Det som er mest frustrerende er at alle ser så bra ut når jeg mater om kvelden. Aktive, spiser og får store, runde oransje mager. Likevel er det en eller to døde hver dag.

I morgen har jeg imidlertid planer. De voksne atroene skal fanges og flyttes til 110 literen her ved kontoret. Karet får et større vannbytte, og en ominnredning (veldig uoversiktlig der nå). Deretter skal jeg flytte de yngste weitzmaniene dit. Disse er så forsømt på plass. De er rundt 9 uker gamle og går fortsatt i 22 literen! Veldig trangt. til gjengjeld har de også fått artemia hver eneste kveld, og sånn sett er det like store som sine søsken som er to uker eldre, men som mye tidligere flyttet i 54 liter og sluttet med artemia.

Atroyngelen skal fortsatt være delt i to plasttanker: en 11 liter og en 22 liter. Begge skal ha 10 liter vann... skal nemlig kjøre med bar bunn en stund til, og da er det så tungt å skulle løfte 22 literen full av vann. Likevel vil de jo få bedre plass enn de har nå.

Når de har vokst ut av disse plasttankene må de flyttes til 54 literen på soverommet. Der har jeg muligheten til å mate med artemia selv om den er innredet. Hvor i alle dager jeg skal flytte weitzmaniene da er et mysterium jeg må løse innen den tid. Håper at atroene kan få bli 4-5 uker før de flyttes til 54 literen. Dvs 2-3 uker til på bar bunn.

Er det en ting jeg har lært de siste par månedene er å aldri mer ha så mange yngel på en gang. Det er nå takknemlig så lenge de er i en plasttank... værre i perioden 2 mnd - salgsklar må jeg si. Sånne små søte tar plass!

Trist at du mister noen, aldri gøy å miste fisk selv om det er yngel. Siden de andre er friske og spiser godt så må en nesten tro det er naturlig frafall av de svakeste. De kunne i alle fall ikke fått et bedre utgangspunkt enn det du gir dem
ahhh, nå er jeg litt blidere enn jeg var i dag tidlig hehe.

Satt her og mumlet stygt fordi det er auksjon i Oslo i dag, og jeg sitter her. Med et budsjett som ikke tillater impulshandling på auksjon, har uansett ikke plass til så mye som en knøttliten mikrorasbora, og ingen av kullene er gamle nok til å forlate redet. Med andre ord: ingen god grunn for å bruke en dag på auksjon.

Men - hva er det jeg ser?!

Storauksjon i Lillestrøm 8. mars!

8. mars er uforutsette utgifter kun et fjernt, dårlig minne, og en del av kullene mine gamle nok til å selges. Hva passer bedre da enn en auksjon? Og det i absolutt kjørbar avstand også. Herlig!

Gjør plass, for jeg kommer med fiskeposer den 8. mars!

(*note to self* : husk å legge inn avspasering i kalenderen for 9. mars. Jeg har prøvd å være på søndagsauksjon og gå på jobb dagen derpå en gang før - anbefales ikke).
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap