Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 85)

Vel kan vel skylde litt på deg, nå kan jeg faktisk lese flere inlegg om dagen, i forhold til för hvor det kanskje var et par i uka.
Gamle bøker
Jeg oppdaget at jeg fremdeles har 5 kar stående på profilen min! Der trodde jeg faktisk jeg hadde slettet alle forlengst. Husker ikke hvorfor jeg sparte akkurat disse fem, men det kan jo ha vært de siste som ble solgt, og så ble de bare stående. Eller det er bilder der jeg ikke ville slette? Det er kanskje mest sannsynlig årsaken, fiske- og akvariebilder jeg ville spare.

Jeg lar de fem profilene stå til jeg får nye akvarier. Jeg endret statusen på dem nå til "Solgt/gitt bort", så ser man iallefall at jeg ikke har dem lenger!

I skapet under skrivebordet mitt dro jeg frem noen Corydoras-bøker jeg har. Egentlig lette jeg etter id-boka for Corydoras av Ian Fuller, men den fant jeg ikke der. Den må ligge et annet sted (jeg vet jeg har den ennå).

Jeg åpnet istedet en bok som så litt gammel ut, og ifl innsideinformasjonen ble den trykket i 1992 - altså nesten 20 år siden. Den heter
"Colored atlas of miniature catfish - Every species of Corydoras, Brochis & Aspidoras".
Forfatter dr. Warren E. Burgess (som Corydoras burgessi er oppkalt etter!).

Litt morsomt å lese at "Corydoras reynoldsi ikke er drettet i akvarie" og sånn..! Det er de jo forlengst nå.
Tegninger av arter som på den tiden ennå ikke var kommet til å bli vanlige i hobbyen, arter som det er masse av nå f.eks.
Ser også i samme bok at Scleromystax enda ikke er opprettet som slekt, og derfor står Barbatus under Corydoras fremdeles.
En annen ting som røper at boka har tjue år på permen sin, er vannbytte-anbefalingene. En gang hver tredje til fjerde uke, da var man raus!

Andre ting er derimot veldig interessant å lese, som bl.a. om fangst og lokasjonsbeskrivelse av stedet Corydoras panda ble funnet i Amazonas. En temperatur på fangststedet på bare 22°C bekrefter det jeg alltid har anbefalt; å holde C. panda kjøligere enn mange av de andre Coryene vi har, for det trives de åpenbart bedre med. I tillegg står det at det var ingen planter under vann på fangststedet (det er mange steder som ikke har planter dog), og bunnen hadde mye runde steiner (!). Funnstedet hadde en gh på hele 7.7, altså nesten 8 i gh. Det var høyt! Kh var på 3.1, noe som tilsier at ph også var litt høyere enn man vanligvis forestiller seg. Forfatteren har ikke brydd seg med å nevne ph på funnstedet, dessverre


Det er ikke mange bøker om Corydoras på markedet, og jeg har liksom bare kjøpt de jeg har greid å finne, samme om de er gamle eller ei Bildene er litt så som så når vi snakker tidlig nitti-tall og før det, men artig er det likevel å lese slike bøker. Man må bare huske at det var andre tider og andre metoder da!

Nå kom jeg på en bok som jeg har hatt planer om å kjøpe lenge. Den er vel mest for nybegynnere på Corydoras, men artig å ha uansett (samle).
Den må jeg sette opp som huskelapp:
Derek Lambourne "Corydoras catfish"
Om noen vil vite
Eikebark ekstrakt = bestilt
Biltemasand = Henter i morgen
Røtter,planter etc = Har allerede
Kar til adolfoi = Henter i morgen
Filter = Har allerede og innkjørt Gått i kar i aldri så lang tid
Corydoras adolfoi = Dahls dyrerike om mulig i løpet av lørdag, eller i alle fall reise dit å se

Dæven ! Går det an å glede seg så inni granskauen da
STIEdge
Corydoras adolfoi = Dahls dyrerike om mulig i løpet av lørdag


Et godt valg! *nikke anerkjennende*

(det andre du never også så klart, men arts-valget tok kaka!)



Snakker om kaker.... innimellom AF-lesing og skriving i kveld, har jeg greid å lage en eplekake med dobbelt lag epler i......Mmmm! Nå er den ferdig, og to kakestykker er slukt....Det var godt, det!
Plussmedlem
Med krem på, går jeg ut ifra? Hehe *sikle*
Anders Kaste
Med krem på, går jeg ut ifra? Hehe ;-) *sikle*


Nei, dessverre, vi hadde ingen kremfløte i hus. Kaken ble litt spontant bakt Men det er definitivt det beste; eplekake med krem. Mmmmm!
mona o
[QUOTE=STIEdge] Corydoras adolfoi = Dahls dyrerike om mulig i løpet av lørdag


Et godt valg! *nikke anerkjennende*

(det andre du never også så klart, men arts-valget tok kaka!)



Ditt tips om adolfoi som avgjorde valget
Skal hente noe Golden på lørdag også, så jeg har ikke glemt malawiene mine heller
Da var jeg endelig ferdig med å lese DEL 1 av akvarietråden min! Det tok noen dager, ja! [External Image]

Siden jeg aldri har lest bakover sånn i den før, ble mye av de gamle innleggene nesten som helt nytt stoff for meg nå, hehe Veldig mye der jeg ikke kan huske å ha skrevet, hendelser som har gått i glemmeboka og sånn. Artig. Men nå skal jeg begynne forfra i denne, altså DEL 2....

Fikk en email fra Webzoo i dag om at reolen ikke dukket opp denne fredagen (de har tydeligvis vareleveringer fredager).

Da blir det sannsynligvis levering neste fredag istedet! Men jeg tør ikke sette i gang og bestille planter osv før både akvariene og lysarmaturene er her, vil ikke risikere at alle plantene blir stående her og råtner i bøtter uten lys fordi både akvarier og armaturer ikke dukket opp når de skulle...

Det er bare en uke siden jeg bestilte armaturene. De kan ta tid, på det meste har det tatt fire uker før de er i hus.... lange, tørre uker! :p
Det fine med planter er at dersom du legger dem i feks. fiske poser (uten vann selvfølgelig) og blåser dem opp med munnen før du knyter dem, klarer de fint 2-3 uker i posen.
Hei Jan

Råtner de ikke altså? Jeg er usikker... syns jeg har hatt noen opplevelser med råtne planter som har blitt liggende for lenge i poser her på akvarierommet :p
Men det kan ha vært for varmt eller for kaldt også, at det er årsaken.
Stemmer det du sier, kan jeg iallefall begynne og tenke på å bestille plantene om en uke eller noe sånn... eller iallefall når jeg får email fra Tyskland om at lysarmaturene er sendt i posten. Da tar det ca 7-10 dager før de er hjemme hos meg. Vanligvis...

Jeg skal ta en kikk hos www.Akvariekjellern.no sin nettbutikk snart, og iallefall lage meg en liste over akvarieplanter jeg vil ha. Og så må jeg annonsere under Ønskes kjøpt her på AF også, for det er en del planter som er best å kjøpe privat, som f.eks. javamose. Jeg vil også ha gamle klassikere som jeg har fått til så greit før, som f.eks. Hydrocotyle leucocephala. Planter som Echinodorus (sverdplanter av div. slag) er greit å kjøpe i butikk. Jeg vil også prøve meg på Barclaya longifolia igjen, nå som jeg faktisk får lys nok med T5 armaturer så håper jeg å lykkes bedre (hurtigere vekst) enn sist.

Samtidig er det jo ganske kaldt ute for tiden...kanskje det er dumt å belage seg på hovedsaklig planter tilsendt pr post? Det kan hende jeg nok må ta meg en tur inn til Oslo og shoppe litt i zoobutikker selv, istedenfor å få tilsendt pr post....

*grubler på den*
Kan du ikke fylle noen bøtter med vann og sette plantene oppi der mens du venter på reolen ?
Jo, jeg spekulerer litt på det... Jeg tror reolen med akvariene kommer først, det er lysarmaturene fra Tyskland som vil ta tid.

Jeg må klekke ut en liste med ME WANT planter også, hehe og annonsere her på AF etter dem.
Plussmedlem
Jeg har litt diverse stiklinger her... skal se når du har fått lagt ut annonsen
...Og jeg har en dott med påfuglmose til overs, hvis du kunne tenke deg det
Jeg har vært på annonsedelen av forumet nå, og sett nesten alle plantene jeg kan tenke meg. Men jeg kvier meg litt for kjøpe fra annonser allerede nå, for tenk om plantene dauer av mangel på lys og næring før armaturer og akvarier kommer....? Det blir kaldt å stå i vann på gulvet, det holder bare 18-19°C. Nei, jeg venter et par uker, iallefall til jeg får mail om at lysarmaturene er på vei. Da slipper jeg halvdøde og stygge planter pga opphold i bøtte....

Jeg kommer til å satse mest på planter jeg er kjent med og som jeg vet jeg har fått til tidligere.


Marita: Påfuglmose? Morsomt navn. Hvordan ser den ut?

ANDERS: Har du H. zosterifolia etter meg....? (husker ikke om du fikk med det) Hvis du har, dyrk frem masse av den og ikke luk de neste ukene Jeg kjøper en real bunt av deg om en stund, for den vil jeg ha i alle tre karene i reolen min. Den suger opp masse overskuddsnæring fra vannet og er kjempedekorativ!

Jeg fant ikke vanlige sverdplanter (E. bleheri) hos Akvariekjellern, og strengt tatt var det ganske magert utvalg der egentlig. Jeg fant noe da, men jeg trodde jeg skulle finne alt der! De hadde så masse sist jeg var innom der
Jeg lette etter Hydrocotyle leucocephala også, men det hadde de heller ikke, bare en lavere "fetter" i samme slekt.


Det er denne, bildene er fra mosen i karet mitt .
Den ser juletre-aktig ut, bare mye større og tettere enn juletre-mosen.
Plussmedlem
mona o
[B]ANDERS[/B]: Har du H. zosterifolia etter meg....?


Jada, det har jeg Fra "de på Dokka", derimot

Så jeg skal la være å luke (ikke det at jeg luker for mye, heller...), så skal du få av meg Så kan du jo få noe av den flyteplanten med lange røtter, og som blir svær jeg fikk av deg... husker ikke navnet nå, men tror du skjønner hvilken jeg mener.
Marita Ekdahl
Det er [URLBLOCK1], bildene er fra mosen i karet mitt . Den ser juletre-aktig ut, bare mye større og tettere enn juletre-mosen.


Åh, den var kjempeflott, så jo herlig ut! Jeg faller på knær og takker ja, hehe! Kan du ta vare på den noen uker til jeg får et par kar opp og gå og er klar for planting?

Syns du den vokser merkbart saktere enn f.eks javamose? Det står nevnt noe om saktevoksing i plantebasen.

Jeg gleder meg til jeg får se hva slags mangroverøtter Aquamanias får å tilby, når han får inn røtter...! Det er alltid like spennende. Liker dem med mye grener på og litt "sving". Og så pønske ut hvor på trerota man kan begynne med og dandere mose, som etterhvert vokser ut og dekker til rota


Anders Kaste
Jada, det har jeg ;-) Fra "de på Dokka", derimot ;)

Ja, da kommer den via omveier fra meg, hehe

Anders Kaste
Så jeg skal la være å luke (ikke det at jeg luker for mye, heller...), så skal du få av meg :-) Så kan du jo få noe av den flyteplanten med lange røtter, og som blir svær jeg fikk av deg... husker ikke navnet nå, men tror du skjønner hvilken jeg mener.


Ja, den flyteplanten er jo topp! Suger til seg alt av overskuddsnæring. Den er suveren å starte med for å unngå algeoppblomstring (ellers også da)
Den heter Ceratopteris pteroides, om jeg ikke husker feil!
Tar gjerne noen avleggere av den også jeg. Den vokser som ugress

* klappe i hendene *
Åh, jeg gleder meg nå så det er helt sykt!

Jeg tror... en gang akvarist, alltid akvarist - i hjertet iallefall!

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap