- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 85)
Leifs verden, del 2 (side 85)
Postet 09.04.12 kl 03:28
Postet 09.04.12 kl 03:34
Joooo burde vel egentlig det på denne tiden av døgnet Roy Fredrik. Men sitter alene og prøver meg litt frem her. Har og har hatt problemer med å legge ut bilder, men ser ut som det funket nå, etter å ha forsøkt med firefox. Akkurat nå prøver jeg med google crome. Funker det med å legge ut bilder også med denne nettleseren, er det internet explorer som kødder.
Oppdaget om jeg tenker meg om at problemet dukket opp i det jeg oppdaterte til siste utgave av internet explorer, derfor prøver jeg flere alternativer. Er en del flott fisk jeg ønsker å dele med andre her, via bilder, så greit om dette funker
Oppdaget om jeg tenker meg om at problemet dukket opp i det jeg oppdaterte til siste utgave av internet explorer, derfor prøver jeg flere alternativer. Er en del flott fisk jeg ønsker å dele med andre her, via bilder, så greit om dette funker
Postet 09.04.12 kl 03:45
Postet 09.04.12 kl 03:48
Var en tur i kjellern i kveld for tidsfordriv og i øyeta mye flott apisto. Så at det etter en uke ikke har skjedd noe i det baenschikaret som jeg hadde hannen i, så derfor flyttet jeg han tilbake til den andre hua. Hun er nok mer villig antar jeg, men også noe yngre.
P. Nigrofaciatusene virker noe nervøse om dagen. Kan de ha et nytt kull på gang mon tro? Kan iallefall ikke se noe groper eller andre tegn på dette enda. Ikke har jeg sett egg heller, men kan jo ha lagt de i skul.
Tok en stikkprøve på pH i dag. valgte å ta prøvene i karet med apistogramma bitaeniata. Testen begynner på 5 og går oppover. Jeg antyder at pH ligger noe under 5.
Rett fra brønn og selv TomC kaller meg en heldiggris i forholdet mellom pH og hold av Apistogramma her.
Ellers er pappa bitaeniata fortsatt opptatt med å passe barn og lar ikke mor komme alt for nære før han gir klar beskjed. Selv uten leksfarger er hua "lekker" å se på, men hva hjelper vel det når han har en gjeng unger å passe på....
Legger gjerne ut bilder på oppfordring nå som alt er på stell igjen.....
P. Nigrofaciatusene virker noe nervøse om dagen. Kan de ha et nytt kull på gang mon tro? Kan iallefall ikke se noe groper eller andre tegn på dette enda. Ikke har jeg sett egg heller, men kan jo ha lagt de i skul.
Tok en stikkprøve på pH i dag. valgte å ta prøvene i karet med apistogramma bitaeniata. Testen begynner på 5 og går oppover. Jeg antyder at pH ligger noe under 5.
Rett fra brønn og selv TomC kaller meg en heldiggris i forholdet mellom pH og hold av Apistogramma her.
Ellers er pappa bitaeniata fortsatt opptatt med å passe barn og lar ikke mor komme alt for nære før han gir klar beskjed. Selv uten leksfarger er hua "lekker" å se på, men hva hjelper vel det når han har en gjeng unger å passe på....
Legger gjerne ut bilder på oppfordring nå som alt er på stell igjen.....
Postet 09.04.12 kl 04:04
Endret: 09.04.12 kl 04:06
Postet 09.04.12 kl 05:46
Postet 09.04.12 kl 08:12
Postet 09.04.12 kl 11:36
Postet 09.04.12 kl 12:07
LOFFAEr du fortsatt keen på Apistogramma? har du evnt funnet ut noen art(er) du kunne tenke deg?
Ja, jeg kjenner jeg vil ha en art etterhvert for å prøve, men aner ikke hvilken Det må være en som er mulig å få tak i, og jeg tror det kunne vært kult å ha en art der hannen og hunnen "holder sammen", hvis du skjønner. Også må den jo være mulig å holde da, ikke daue med en gang
Et helt annet spørsmål til deg; hva er normal levealder på apistogramma...?
Postet 09.04.12 kl 14:28
De aller fleste er mulig å få i leik Anders, men må bare gi de tid. Har drettet de aller fleste jeg har hatt uten et par unntak. En må også se på vannforholdene i karet apistoene skal gå i. Noen kvever veldig lav pH. Pantalone f.ek vil gjerne nede på 4 tallet og lavere, mens cacatuoides greier seg i over 7.
Cacatuoides, hongsloi og macmasteri er vel de som kalles de enkleste som også er enklest å få tak i, men det er mange av oss nå som har yngler på diverse apistoer. Så det er et greit marked fremover antar jeg.
De dauer ikke noe fortere enn annen fisk Anders om en passer på det normale holdet. Kanskje prøve deg på en polygam sort slik at du kan ha flere huer til en han. Som du vet finner du masse info på TomC sine sider.
Hva normal levealder er på de forskjellige apistoene aner jeg ikke desverre, men dette vet Tom C mer om
bilder av 3 av apistoene jeg har yngel på
barlowi, baenschi og bitaeniata
Cacatuoides, hongsloi og macmasteri er vel de som kalles de enkleste som også er enklest å få tak i, men det er mange av oss nå som har yngler på diverse apistoer. Så det er et greit marked fremover antar jeg.
De dauer ikke noe fortere enn annen fisk Anders om en passer på det normale holdet. Kanskje prøve deg på en polygam sort slik at du kan ha flere huer til en han. Som du vet finner du masse info på TomC sine sider.
Hva normal levealder er på de forskjellige apistoene aner jeg ikke desverre, men dette vet Tom C mer om
bilder av 3 av apistoene jeg har yngel på
barlowi, baenschi og bitaeniata
Postet 09.04.12 kl 15:47
Postet 10.04.12 kl 22:17
Postet 10.04.12 kl 22:19
Postet 11.04.12 kl 00:12
Hei Frosken. Ja jeg har et par oppdrett iallefall som skal registreres. Noen hagedam tror jeg ikke blir aktuelt, av flere grunner ;- =)
Simen: Gjør så godt jeg kan for å få bilder av baenschiene, men nope. Ikke lett. I dag gikk også kamerat mitt i betongen og stengselet for batterikassa i bunn av kamera gikk ad dundass. Jaja det er på tide med nytt kamera likevel. Får se når skattepengene kommer.....
Nå må jeg holde lokket opp samtidig som jeg knipser. Ja ja.
Simen: Gjør så godt jeg kan for å få bilder av baenschiene, men nope. Ikke lett. I dag gikk også kamerat mitt i betongen og stengselet for batterikassa i bunn av kamera gikk ad dundass. Jaja det er på tide med nytt kamera likevel. Får se når skattepengene kommer.....
Nå må jeg holde lokket opp samtidig som jeg knipser. Ja ja.
Postet 11.04.12 kl 21:41
Super innsats Loffa! De glimtene jeg får varmer bare i innsats og glede . Leit med kameraet ditt. Ser jeg trenger en investering der sjøl. Men får begynne med å få på plass rom og fisk først. Må ha flere en 4 fisker å ta bilder av he he he
I forhold til hagedam, så bør vel det være en smal sak...
1. Den store dammen uten store dybder må ha et eiketre over.
2. Den må ha en tilstøtende kjeller med laaaaaaaaaang titteveggsglass
3. Kjøleskap i kjeller med ymse go' slag...
4. Ph på 5-6 og temperatur min/max på 22-28
Vel... det får bli neste prosjekt. Kjenner at jeg ikke har godt av å tenke på det
I forhold til hagedam, så bør vel det være en smal sak...
1. Den store dammen uten store dybder må ha et eiketre over.
2. Den må ha en tilstøtende kjeller med laaaaaaaaaang titteveggsglass
3. Kjøleskap i kjeller med ymse go' slag...
4. Ph på 5-6 og temperatur min/max på 22-28
Vel... det får bli neste prosjekt. Kjenner at jeg ikke har godt av å tenke på det
Postet 11.04.12 kl 22:11
Jeg er nok ikke noe dam menneske Simen, da gullfisk, slørhaler og koi ikke ligger i mine baner eller intresser. Når gutta på jobben skal fyre meg opp, kaller de meg gullfisken. Ja de vet hva jeg mener om dem..... Hadde tidligere gullfisk/slørhaler i et bordakvarie på forrige bosteds adresse, da kona absolutt skulle ha det.
Ser ikke ut som jeg skal lykkes med å skaffe panduro hannen min en ny kavaler, så det blir vel å bytte han bort sammen med de to barlowi hannene jeg har til overs. Damer er ofte et problem...... uten å gå videre inn på det.
Går med håp om noe bedre og varmere vær slik at jeg kan få malt taket og rettet gulvet i det planlagte akvarierommet ute. Ikke akkurat vært vær i påsken til noe av dette.
Kan nå faktisk legge ut noen bilder fra dette rommet ettersom ting er på stell igjen....
1. Døra og karmen skal byttes ut da det hele har slått seg og er ubrukelig
2. Ettersom platene ikke går helt ned til gulvet, må det skjøtes inn et stykke nederst på ca 12 cm og gulvet rettes
3. Vindu skal byttes ut med et som skal kunne åpnes
Ser ikke ut som jeg skal lykkes med å skaffe panduro hannen min en ny kavaler, så det blir vel å bytte han bort sammen med de to barlowi hannene jeg har til overs. Damer er ofte et problem...... uten å gå videre inn på det.
Går med håp om noe bedre og varmere vær slik at jeg kan få malt taket og rettet gulvet i det planlagte akvarierommet ute. Ikke akkurat vært vær i påsken til noe av dette.
Kan nå faktisk legge ut noen bilder fra dette rommet ettersom ting er på stell igjen....
1. Døra og karmen skal byttes ut da det hele har slått seg og er ubrukelig
2. Ettersom platene ikke går helt ned til gulvet, må det skjøtes inn et stykke nederst på ca 12 cm og gulvet rettes
3. Vindu skal byttes ut med et som skal kunne åpnes
Postet 11.04.12 kl 22:37
Postet 11.04.12 kl 22:58
Postet 11.04.12 kl 23:07
S i m e nDa mente jeg det skulle vært 7 Apisto-slag i dammen he he he. Nei, er helt enig. Skal bli morsomt å følge med på akvarierommet ditt. Satser på å komme et langt skritt videre i løpet av helgen sjøl. Begynner å bli rimelig utålmodig nå. Godt at belønninga er STOOOOOOOOR
hehe ja 7 slag apisto i en dam... det hadde vært noe om en bodde i noe sørligere breddegrader. Er redd ikke prosjektet går så fort som forventet, men det haster jo egentlig ikke. Men liker å få ting unna når jeg først har begynt på noe.
Men akkurat været kan jeg ikke styre. Tanken er iallefall en egenlaget reol der inne, om jeg ikke skulle komme over en grei og rimelig reol eller to. DIY prosjekter er drit gøy synes jeg, spesielt om en blir fornøyd med resultatet selv. Liker å holde på med slike ting og selv synes jeg reolen i kjellern ble helt grei. Koste meg enormt når jeg holdt på å bygge den. Det å se ting utvikler seg og vite at dette er noe jeg selv egenhendig har bygget er noe spesielt.
Bilder fra reol og begge 160 lierne i kjellern
Postet 11.04.12 kl 23:25