Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 86)

Jeg drømmer.

Jeg er uforbederlig... jeg sysler nå med nye ideer for akvarierommet igjen... Og der hadde jeg egentlig bestemt meg for å ta litt "innkjøpspause", ikke legge mer penger på...æh... en stund. Det er bare gått 16 måneder siden jeg flyttet inn her og startet akvarierommet, og likevel er det allerede fullt av reoler, akvarier og ting.

Men nå har jeg sååååå lyst på et spesialbestilt akvarie i helglass med spesielle mål som jeg faktisk lenge, lenge har gått og drømt om. Det er et langt akvarium, men det er ikke særlig høyt eller bredt. Jeg ser for meg et akvarie på 120-130 cm lengde, men kun 35 cm høyt og bredt
Det skulle stått nederst i en reol, ny reol selvsagt... og over dette skulle det stått mindre kar, f.eks. 60 litere til oppdrett og sånne ting. Det hadde vært plass til 2 stk 60 litere i midt-etasjen og det samme øverst i reolen i så fall, for de er 60 cm lange (to 60-litere er altså like lange som spesialakvariet nederst på 120 cm).

Har faktisk kommet så langt at jeg har tenkt ut plassen det skulle stått, og hva jeg må gjøre om for å få plass Belysning også. Kunne tenkt meg en slik lampe på det:

Arcadia overtank Luminaire . Akkurat den jeg linket til der er for saltvann, men de finnes selvsagt for ferskvann også.

120 cm lang står det... men hvor bred? Får en slik lampe plass på et kar som bare er 35 cm bredt, tro?

Ah... det er morsomt å drømme!

[External Image]

[External Image]
En dag i rekenes travle verden.
Steiner skal pusses, blader skal inspiseres.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
fine bilder, har du fått til oppdrett på red bee?
Så narcisus på en av de oppdaterte listene til aquamanias. Kan være verdt et forsøk..
Et lite utvalg av skjønnheter! ) Jeg blir aldri mett på bilder av Corydoras, og går uten videre ut fra at ingen andre blir det heller *knegg*

Bilde 1: Corydoras sp. Black... så flotte at de er til å dåne av!
[External Image]

Bilde 2: en stor Corydoras sterbai hunn (ser litt eggleggingsklar ut)
Forresten er denne en av de aller første Coryene jeg kjøpte meg Jeg har 8 stk nå, men hadde 25 ca på det meste av denne arten.
Jeg har en annen hunn som er enda større (både i omfang og lengde)
[External Image]

Bilde 3: CW018 (hann).
En Corydoras napoensis lignende art, fanget egenhendig av Tom C (en velkjent figur her på forumet).
Dette er egentlig et blinkskudd, for det er ikke ofte de er fremme ved frontglasset mens jeg pusler rundt der med kameraet. Da pleier de å trekke inn bak rota bakerst i karet. Så jeg hadde flaks da jeg tok dette bildet
[External Image]

Min doble reol 6 x 85 liter, ett år senere
Her om dagen begynte jeg å tenke på
"hvor lenge har jeg hatt den doble reolen, egentlig...?"
og da det gikk opp for meg at det neste måned er ett år siden jeg kjøpte den, så fant jeg ut at jeg får vel innrede og sette opp det siste akvariet i den også

Reolen inneholder 6 x 85 liter, hvorav 5 er bebodd med fisk. Det siste karet, øverst til venstre, har bare hatt vann og filter samt noen planter som stod i pottene sine. De plantene ble solgt (en haug javabregner) tidligere i februar, etter å ha svevd løse rundt der i månedsvis for jeg skulle ikke bruke dem likevel.

Så jeg begynte å vaske sand for et par dager siden, og i går festet jeg et par redmoor-røtter (brukt tidligere) på bakglasset i karet, tømte sand og vann i, og hev oppi to never med eikeløv. Filteret er et hang-on filter av typen Eheim Liberty.
Nå er det bare å vente til eikeløvet synker, det tar et par dager før det blir vasstrukkent nok. Så er det å finne ut hva slags planter jeg skal ha her Sverdplanter etter all sannsynlighet, og muligens noen flyteplanter med lange røtter ned i vannet. Jeg tar det jeg har og det jeg finner brukbart fra de andre akvariene mine. Men jeg må kanskje droppe flyteplantene, hvis jeg vil tvinne javamose rundt noen av grenene på røttene slik jeg hadde tenkt. Det er nok best å tvinne mose på de fleste grenene, så jeg forhåpentligvis kveler de restene av penselalger jeg ikke fikk skrubbet vekk... (som nevnt er røttene brukt før).

Først ut er et par bilder av hele reolen, og det siste av disse 3 bildene er av det karet jeg begynte på i går.

Flere bilder, altså bilder av hvert enkelt kar, kommer nedenfor.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Ser veldig fint ut Når du tvinner javamosen, bruker du noe mer til å feste den med?
Elin Pedersen
Ser veldig fint ut :) Når du tvinner javamosen, bruker du noe mer til å feste den med?

Jeg vil nok gjøre det i den 85 literen (bruke fiskesene å feste med på et par strategiske punkter pr gren).

Men jeg gjorde ikke det i 45 literen. Bare tok noen "lange strå" med mose og kveilet oppover grenene som en korktrekker. Var egentlig forberedt på å måtte nedi karet og feste på nytt stadig vekk, men hittil har det ikke skjedd. Mosen ligger der den skal og har i tillegg vokst ganske bra.
Den har vokst så den dekker en del av redmoor-røttene lengst inn. Jeg tror det er inni mørket der inne at mine L316 bor... :p Ellers i karet er det bare noen C121 yngel.

Prøvde å ta et bilde av det, men det ble litt for mørkt bilde Plantene skygger litt for lyset. Ser nå at jeg må luke litt...Det er flere grener lengre bak i karet, som jeg tvinnet mose på her.

En "dyne" av filtervatt er festet rundt innsugsrillene på det innvendige filteret (til venstre på bildet), så ikke Red Bee rekene skal forsvinne inn der.

[External Image]
Tok like godt bilde av akvariet som står ved siden av den doble reolen jeg viste bilder av ovenfor

Dette er 180 literen min, og det er det største karet jeg har.

Her er det ca 20 Corydoras sp. 'Black' og 7 Super-Arcuatus (CW036), pluss 1 Corydoras narcissus.
Den sistnevnte kom med som en "contaminant" i en VF sending med Super-Arcuatusene. Grunnen til at dette ofte skjer, er at de stimer sammen i naturen, og gjennom evolusjon har de utviklet et lignende mønster. Begge arter har den karakteristiske, mørke buen som mønster fra øynene og ned til haleroten. Forskjellene er ellers mange, men den tydeligste for de som ikke er "Corydoras-nuts" er kanskje fargen;
C. narcissus har grå stripebue, C. arcuatus har brunsvart stripebue.
Jeg kunne påpeke mange andre forskjeller, men alt i alt er det tydeligvis detaljer fangstmenn ikke bryr seg om å sortere når de drar opp fangsnettene sine

Oversiktsbilde 180 literen
[External Image]

Super-Arcuatus
[External Image]

C. narcissus, 2 bilder av samme fisk
[External Image]

[External Image]
C. weitzmani yngelen må flyttes...
Jeg har mistet mange Corydoras weitzmani yngel de siste to dagene
Av det store fine kullet jeg hadde, så mistet jeg 10 stk i går og ytterligere 6-7 døde yngel ble fisket ut i dag. Så jeg besluttet å flytte dem ut av det lille yngelkaret og over til et stort og innkjørt kar. Så er det bare å satse på at de er blitt såpass store at de større Coryene ikke klarer å spise dem opp:-/

Jeg valgte å plassere dem i oppvekstkaret med en gang, der kan de bli lenge, lenge. Fra før er det eldre Weitzmani ungdommer der, noen C. metae småtasser og i tillegg C140 (som klekket i fjor sommer). De er litt store nå, men jeg har latt dem være. De er langt i fra voksen størrelse (det tar tydeligvis tid for de store artene) så jeg håper det er trygt. Har ikke noe annet valg, det er vel tross alt det minste av flere onder Disse små Weitzmani-ynglene uansett flyttes da det er eneste håp for å stoppe frafallet. Og i et godt innkjørt kar finner de masse snacks og små microorganismer de kan spise av i tillegg til vanlig føde.

Forresten, det var tydeligvis mange flere enn jeg trodde til å begynne med I dag tok jeg frem en notisblokk og en penn, og for hver yngel jeg sugde opp med pipette, satte jeg en strek på blokka. Det ble 34 streker Det betyr forresten at jeg hadde over 50 yngel til å begynne med!

Tok noen bilder av dem i akklimatiseringsboksen - her er ett av dem
Er ikke Corydoras-yngel bare helt utrolig søte?

Først etter at jeg slapp dem ut i 85 literen, kom jeg på at planen jeg hadde i går var å sette dem ut i 45 literen...argh! Vel, nå er de der, lykke til, og innsugsrøret til filteret har fått en bit svart svamp tredd på seg, så de ikke forsvinner inn der.

[External Image]
C. weitzmani yngel 18 dager
Noen flere bilder av de små Corydoras weitzmani ynglene
Man må benytte sjansen til nærbilder når man har dem så lagelig til.
De er forresten 18 dager gamle (klekket natt til søndag 10. februar).

Ser dere at de har fått rød mat i dag? (knallrøde mager pga diskusgranulat er rødt)

[External Image]

[External Image]

[External Image]

mona o
Den sistnevnte kom med som en "contaminant" i en VF sending med Super-Arcuatusene.

Strengt tatt var det vel omvendt? Var det ikke narcissus vi bestilte, og så fikk vi denne ene hver, med en haug med super-arcuatus på lasset? ;-D Pirkete, jeg?
mona o
Den sistnevnte kom med som en "contaminant" i en VF sending med Super-Arcuatusene.

Dyrehagen
Strengt tatt var det vel omvendt? Var det ikke narcissus vi bestilte, og så fikk vi denne ene hver, med en haug med super-arcuatus på lasset? ;-D Pirkete, jeg?

Nå ble jeg lang i fjeset gitt! Skrev jeg virkelig det?
Du har helt rett, selvfølgelig. Det var Narcissus vi var ute etter
Men jeg tror ingen av oss var leie for fiskene vi faktisk fikk ;-D
Du har ett EOS 400D, ikke sant? Hva slags objektiv bruker du?
Høyer'n
Du har ett EOS 400D, ikke sant? Hva slags objektiv bruker du?

Nei, faktisk ikke - det er et Canon EOS 350D mannen min har. Det er den vanlige standardlinsen på det, 18-55 mm.
Men de siste bildene ovenfor, altså de av yngelen i akklimatiseringsboksen, er ikke tatt med det kameraet. Til slike nærbilder bruker jeg mitt eget digitalkamera; Olympus C-8080. Så det var Olympus'en jeg brukte på de siste yngelbildene, men vanligvis til de aller fleste andre bilder bruker jeg Canon 350D.

Men jeg har planer om å kjøpe meg 400D, ja, men jeg har bare ventet litt på at den skal falle litt i pris nå som 450D lanseres i mars
Jeg tror Corydoras sterbai-gruppen planlegger en egglegging nå Det var på tide, de har ikke lagt egg siden september iflg tidligere innlegg i tråden. De har drevet med veldig opphisset opp-og-ned-svømming langs glasset i hele dag, og nå i kveld er de helt på tuppa. De går i samme kar som C. loretoensis, og det smitter tydeligvis litt... de har også begynt å bli litt "hyper". Kanskje jeg har flaks og de leker, begge artene?
Snodig at det skulle skje nå, dagen før planlagt ukentlig vannbytte. Men på den annen side, det begynte å regne her i dag, etter å ha vært klarvær og vårlig i flere dager. Det er jo kjent at værforandringer med lavtrykk kan utløse lek og egglegging hos noen.
Når begynner du å fore med tørt for til bebisene?

Og tror du infusoier fra endel eikeblader er tilstrekkelig de første dagene for et par similesbebiser? Har et par egg i en boks som ser veldig lovende ut foreløpig...
Karl Inge S
Når begynner du å fore med tørt for til bebisene? Og tror du infusoier fra endel eikeblader er tilstrekkelig de første dagene for et par similesbebiser? Har et par egg i en boks som ser veldig lovende ut foreløpig...

Et par stykker bare? Ja, de spiser jo ikke stort. Du kunne jo prøve å hente en dott med javamose fra et innkjørt akvarium. De pleier å være fulle av småorganismer de kan spise av. Ikke skyll den eller noe, men hent den dyvåt fra karet og klask rett oppi til yngelen.
Eikeblader er iallefall ofte fulle av det også, men det spørs jo hvor lenge de har ligget i et akvarie først. Eikeløv en viss antiseptisk virkning på vannet, så det er bra å ha der uansett.
Epiplatys dageti monroviae (hann)
Killi

[External Image]
Corydoras sp. 'Black'

En stor favoritt

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap