Revestrekenes akvarieverden (side 86)

Plussmedlem
Kvitte dere med stuereolen og veldig mange liter med ferskvann? Nei, ikke fornuftig...

Jeg bare tuller litt Skjønner dere godt, jeg. Innerst inne kunne jeg gjerne tenke meg saltvann selv, på EN måte, på en annen side egentlig ikke. Mitt hjerte ligger nok ferskvannet nærmest inntil videre, uansett hvor utrolig spennende det virker

Blir morsomt å se hva som skjer iallefall. Utrolig lurt er det jo også å ha det i stuen!
Vi var nok heldige med vinduspussen når vi besøkte akvariet Galemor, men noen flekker og riper i glassene var det jo Et kamera man trives med er et must, ihvertfall for meg

Anders, vi har jo noen liter ferskvann igjen om vi bytter ut stuereolen med saltvann... problemet er bare å få skviset inn alle artene vi vil beholde i de gjenværende karene.
Som det er nå vil jeg ha alle artene som er i stua, og mange av artene som er på akvarierommet og soverommet... hvordan jeg skal få til det vet jeg ikke
Noen må nok vike plassen og finne et nytt hjem hos andre akvarister.
En akvaristisk oppdatering er kanskje på sin plass innimellom alle saltvannsfisker og reptiler...

Det uforklarlige mallesyndromet har også spredd seg til 375l, alle H. contradens'ene, L114 og nesten alle L091 er døde To L091 lever fortsatt men er tydeligvis ikke i form. Samme fenomen i dette karet også, Ancistrus sp. L089, Discus, Nanostomus eques og cory viser ingen tegn til sykdom. Den eneste fellesnevneren mellom de to karene er Nannostomus mortenthaleri, de døde en etter en, kan de ha hatt med seg noe som ikke Hypancistrus, Peckoltia, L114 og L091 har tålt? Jeg har medisinert med "alt mulig" tror jeg så nå må det bare gå som det går

Heldigvis viser ikke fisk i andre kar noen tegn til sykdom, C. gossei og C. adolfoi leker til og med i dag, og en av Hypancistrus sp. L340 lå på egg i går

Den nederste 160l gikk lekk for noen få uker siden (det øverste karet lakk også for ikke så lenge siden) så Ancistrus dolichopterus og de gjenværende unge Peckoltia compta måtte flyttes i all hast, det ser helsigvis ut til å ha gått bra. Vi kjøpte reolen brukt og den er ikke så gammel så det må da være dårlig kvalitet over silikonen.

[External Image]
I mangel av nye akvariebilder blir det froskebilder, i Oslo Reptilpark så jeg disse Blå pilgiftfroskene (Dendrobates azureus). Vakre men farlige, denne frosken inneholder ca 200 mikrogram gift og bare 2 av dem skal til for å drepe et menneske.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Plussmedlem
Rita Aspevik
Det uforklarlige mallesyndromet har også spredd seg til 375l, alle H. contradens'ene, L114 og nesten alle L091 er døde :( To L091 lever fortsatt men er tydeligvis ikke i form.


Noe så ille altså! Hva kan dette være for noe, da? Utrolig tragisk å miste så mye fantastisk fisk og ikke vite hva du kan gjøre.
Sykdom er noe dritt, iallefal uforklarelig sykdom..
Føler med frustrasjonen din, håper det ordner seg av seg selv.

Ett lite tips.
Leste et sted om rekeoppdrett hvor han som drettet, når han kjøpte nye reker, alltid brukte karantenekarr, men at han ved vannbytter fylte på med vann fra karret de nye rekene skulle inn i, og på den måten gradvis venne dem til bakterier og sykdommer hans eksisterende gruppe allerede hadde og andre veien, slik at den eksisterende gruppen gradvis ble vant med bakterier og sykdommer de nye rekene kanskje førte med seg...

Skal vi se: jo Amazonas, volum 1, nummer 2. Der står det om dwarfshrimps og denne metoden. Tenkte det kan være fint og videreføre til fiskene mine også.
Slik sykdom er virkelig noe dritt, når en ikke ser noen tydelige symptomer, og ingen medisin virker...

Håper virkelig det går bra med resten av mallene deres nå...
Sikkert ikke noe dumt tips det Galemor, kanskje det skal utprøves neste gang det kommer ny fisk i hus. Problemet her er at all fisk hadde vært en stund i hus før dødsfallene startet så jeg vet jo ikke hva det kommer av.

Ja det er ganske håpløst når en prøver den ene medisinen etter den andre og ingenting fungerer Sissimor Jeg ser heldigvis ingen tegn i de andre karene så jeg krysser fingrene for at sykdommen har brent ut. Nå har vi heldigvis ikke mistet så mye fisk hittil så da var det vel vår tur nå, men deprimerende, det er det.
Huffameg Rita, noe så fortvilet! Disse mysteriene er det absolutt det væreste med denne hobbyen! Og når det skjer i forskjellige kar også da. Hvilket får meg til å tenke noe du sikkert har tenkt selv også - er de igangsatt samtidig så alle svampene er like gamle? Tanken slipper ikke tak i hodet mitt her nemlig, jeg liker ikke de eldste svampene lenger selv om jeg ikke kan sette fingeren på hvorfor og ikke har hatt massedød, det er bare liksom noe som ikke er som det var med dem. Og med det store innkjøringsprosjektet som fortsatt går i kjelleren har jeg full anledning til å studere svamputvikling på veldig nært hold, den som går med varmekolbe, er det lukta eller - nei, det går på sansenivå dette her...
375l har to utvendige filter, er Eheim ett eller annet intervallfilter og en Fluval FX5 og de har ikke turet og gått i evigheter. 160l hadde to utvendige Eheim'er som heller ikke hadde gått veldig lenge. Det rare er jo at f.eks Nannostomus eques som skal være vare for dårlig vannkvalitet fortsatt lever i beste velgående, og at ancistrusartene i begge karene ikke blir påvirket, skjønner ingenting jeg.
Nei da hjalp ikke det heller. Man vil jo så gjerne ha forklaring på sånne ting! Så lenge det er en gåte er det liksom ikke annet å gjøre enn å lure på når eller om det skjer igjen. Føler virkelig med deg, det er jo ikke hverdagsguppy du mister
Utrolig leit da sånt skjer.
Nydelig bilder av frosken iallefall.
[External Image]
Fortsatt ingen tegn til "mallesykdommen" i noen av de andre karene heldigvis, og de to Ancistrus sp L089'ene i 375l lever i beste velgående, merkelig fenomen dette her.

Ellers går det bra i karene her, lite lek men det er nok min feil, sommermodus på fóring og vannbytter, og så har jeg egentlig ikke sett skikkelig etter egg heller Skjønt Hypancistrus sp. L340 holder på, der myldrer det av yngel i ulik størrelse

Putter inn et bilde av to discus (etter et stort vannbytte, derfor luftbobler på glasset). De har vokst greit ser jeg, for en er nok hakkekyllingen og fortsatt nesten like liten som da den kom til landet, de andre er dobbelt så store.
Gode nyheter at ingen viser tegn til sykdom iallefall.
Diskuser er ganske flotte fisker syns jeg.
Ja discus er flotte, og så har de en spennende adferd, rene Parlamentet eller rettere sagt House of Commons... noen har godtatt at de er nederst på rangstigen mens andre krangler så fillene fyker om makten i karet )) Nesten håndtamme er de også, og åpnes matluken så stimer de dominerende til mens de med lavere rang pent må vente til godene flyter i deres retning.
Lek hos corydoras sp c121
[External Image]
I dag har jeg plukket noen egg i karet til C121, endel ubefruktede egg men noen så ok ut. Eggene ligger i en breedingbox så nå krysser jeg fingrene for at noen klekker Og så må jeg bestille en ny startkultur med microorm, den forrige har tatt kvelden i løpet av sommeren.

[External Image]
Plussmedlem
Gratulerer, det blir vel en del av sånt utover høsten/vinteren

Åh, coryegg! Like morro hver gang
Bilder og diverse oppdateringer
[External Image]
Tja, hva skal jeg si (skrive)? "Hele" to av C121-eggene klekket, resten var ubefruktede... men to er jo bedre enn ingen så hvis de vokser opp får jeg være fornøyd )) Bildet viser en 3-4 dager gammel yngel foreviget i dag, knipset gjennom en heller uklar breedingbox

[External Image]
Leste forresten i gruppen" Corydoras Land" på FB at ett av to fangststeder for CW032 var rasert av oversvømmelse. Vedkommende som var der nede oppfordret folk til å ta godt vare på sine eksemplarer av arten. Greit å vite! Våre lever i beste vedkommende i ett oppsamlingskar på kjøkkenbenken, burde sikkert flytte dem til et artskar så de kan forøke seg litt.

[External Image]
Oppdaget ett egg hos Tukano'ene i går, burde sikkert plukke det og lete etter flere... men er ikke helt i eggplukkingsmodus enda, litt for tidlig på høsten tror jeg

[External Image]
De snedige grenmallene Farlowella vittata deler langkaret (og agurken) med Hypancistrus sp. L066. sistnevnte art har vi hatt siden de var knøttsmå, 3 cm våren 2009 tror jeg det var, nå er de fleste store og fine, og en av dem prøver stadig å komme inn i hulen til en av de andre, håper det er lek på gang Bildet viser den minste av L066'ene, den henger liksom litt igjen i veksten

[External Image]
En større L066, de er kjempefine i tegningene.

[External Image]
Og så ett forferdelig dårlig bilde fra Hypancistrus sp. L340-karet, der myldrer det av yngel i forskjellig størrelse. Jeg tror jeg må fiske opp noen for fotografering for dette holder ikke mål

[External Image]
I dag har noen unge Ancistrus dolichopterus flyttet til Lillehammer og der skal de bo i dette lange flotte karet. Morsomt at det er flere Sør-Amerika-interesserte i nærheten

[External Image]
Til slutt ett par discusbilder

[External Image]
De Ancistrus dolichopterus var bare helt utrolig flotte ,kommer nok til å få det bra i det kjempeflotte karet de skal bo i
Flotte bilder som alltid, Rita
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Aa
Reklame for plussmedlemskap