- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 86)
Leifs verden, del 2 (side 86)
SissimorJeg har egentlig veldig lyst på hagedam... Altså andedam ;) Lykke til med videre apisto-jakt!
Hadde jeg bygget en andedam her her vet jeg om en "knert" som hadde blitt glad, for plaskedam.... Guttungen.
Takk skal du ha Sissimor. Skal nok komme flere apistoer i hus etterhvert. Vær du sikker...... 8-)
Postet 11.04.12 kl 23:27
Postet 12.04.12 kl 20:20
Tusen takk for det Simen. Fikk faktisk inn 2 bilder av disse, gøy. Skulle vært på møte i DAK i kveld, men klarte selvfølgelig å sovne på to-setern og våknet ikke før 20.55. Skull jo levere noen oppdrett blant annet. Æsjh. Jaja. Spørs om jeg får sove når jeg skal sove nå da i kveld.
Har kommet nye egg hos mine Apistogramma nijsseni i dag. Hva jeg gjør denne gangen vet jeg ikke enda. Dem blir jo borte etter kort tid, så det prosjektet har jeg vel nærmest gitt opp. Legger ut et bilde fra hula deres og et par dårlige bilder til deg Simen (baenschi)
Har kommet nye egg hos mine Apistogramma nijsseni i dag. Hva jeg gjør denne gangen vet jeg ikke enda. Dem blir jo borte etter kort tid, så det prosjektet har jeg vel nærmest gitt opp. Legger ut et bilde fra hula deres og et par dårlige bilder til deg Simen (baenschi)
Postet 12.04.12 kl 22:13
Postet 12.04.12 kl 22:17
Postet 12.04.12 kl 22:20
Endret: 12.04.12 kl 22:22
Postet 12.04.12 kl 22:23
Postet 12.04.12 kl 23:05
Black_Flysspennende med akvaromm planene Leif. Trenger du ekstra isolasjon på garasjen eller er den godt isolert? Støpe inn varmekabler? hehe Husk masse bilder når du starter. Holder på å selger unna en del før flytting til Trondheim. Espen
Hei Espen
Ja det er alltid spennende med nye prosjekter, og har i utgangspunktet knapt startet med dette. Rommet er isolert så jeg slipper å ta av veggplater å isolere. Rommet er derfor brukt av sønnene til tidligere eiere til oppvarmings bule før gjengen reiste til byen for sine sprell....
Kommer ikke til å legge inn varmekabler der selv om det er god høyde for det. Som du ser på venstre siden av bildet, går grunnmuren et stykke opp på veggen, så egentlig mer enn nok. Ting vil nok ta litt tid ettersom en trenger varmere vær både for maling og støping.
Bare en vegg er planlagt og det er veggen på høyre side når en går inn i rommet. Dette er en vegg som er hel, det vil si ingen vinduer etc. Enten en DIY reol, eller en/to akvastabil reoler. Antall kar og str er litt i ro enda, men tenker da først og fremt og skaffe en 160L og en 222L til slik at jeg har 3x222L og 3x160L. Blir da evnt å bygge disse over hverandre slik at det blir deler og seksjoner med samme bredde på karene.
Føste som er planlagt er takmaling, skjøte på vegg platene i bunn og støpe gulv. Videre blir det å bytte vindu og dør samt å panelere veggene. Så blir det å ta ting litt som det kommer.
Å planlegge alt ned i detaljer blir litt kjedelig og derfor gøy med innfall av nye ideer under veis, Espen. Slik ble også reolen og rommet i kjellern til. Og det ble da ikke så ille?
Postet 12.04.12 kl 23:37
Postet 12.04.12 kl 23:56
Så er helgen her og vannbyttene er unnagjort. En gledelig oppdagelse i dag fikk meg til å smile. Har hatt problemer med å få corydoras til å legge no særlig med egg her, mulig pga den lave pH en jeg har. Men i dag fikk jeg se egg liggende på 3 av rutene i karet. Tja mellom 80 og 100 egg kanskje? Oppi en isboks og opp i karet.....
Postet 14.04.12 kl 18:37
I går fikk jeg gjort litt i det nye akavarierommet også. Hull for avtrekk fra utsiden ble ordnet slik at det er gjennomgang
Gulvets søkk fikk også en omgang med litt betong og nedre del av veggene fikk sin skjøt satt på. Sistnevnte ikke for å fylle veggen, men grunnen for at flytesparkel som skal dekke gulvet ikke skal flyte ut og forsvinne. Litt usikker på om jeg skal beholde det hullet jeg har laget for strøm i veggen, eller om jeg skal få laget et nytt øverst på veggen. Kanskje mest praktisk det.
Strømmen skal taes fra garasjen og det er en grei kurs som vil dekke behovet. Vann har jeg ennå ikke tenkt så mye over da det er kun noen meter over til vaskerommet på motsatt side av gårdsplassen. Kan vel si det slik at det er en drøy bil-lengde i avstand mellom huset og garasjen. Så på sikt blir det vel gjort noe, men først og fremst vil jeg ha rommet ferdig og få ting innstallert der.
Har ellers byttet dekker og ligget lenge i dag, så rakk ikke å male taket, selv om vætet var bra til det.
Avslutter med noen fiskebilder i et nytt innlegg
Gulvets søkk fikk også en omgang med litt betong og nedre del av veggene fikk sin skjøt satt på. Sistnevnte ikke for å fylle veggen, men grunnen for at flytesparkel som skal dekke gulvet ikke skal flyte ut og forsvinne. Litt usikker på om jeg skal beholde det hullet jeg har laget for strøm i veggen, eller om jeg skal få laget et nytt øverst på veggen. Kanskje mest praktisk det.
Strømmen skal taes fra garasjen og det er en grei kurs som vil dekke behovet. Vann har jeg ennå ikke tenkt så mye over da det er kun noen meter over til vaskerommet på motsatt side av gårdsplassen. Kan vel si det slik at det er en drøy bil-lengde i avstand mellom huset og garasjen. Så på sikt blir det vel gjort noe, men først og fremst vil jeg ha rommet ferdig og få ting innstallert der.
Har ellers byttet dekker og ligget lenge i dag, så rakk ikke å male taket, selv om vætet var bra til det.
Avslutter med noen fiskebilder i et nytt innlegg
Postet 14.04.12 kl 18:51
1. Han apistogramma barlowi, med det klingende navnet FLEKKEN
2. Apistogramma nijsseni hua, litt forvirra etter at jeg flyttet dem ut av karet med egg. Har prøvd det meste med dette paret, egg og yngel. Denne gangen får hula med egg ligge i juwel karet på 70L alene så håper jeg at dette gjør meg en erfaring rikere. Har snudd hula slik at jeg kan følle med når dem klekker
3. P. nigrofasciatus hannen. Ikke mange yngler å se i karet nå, men undrer meg på hva som skjer i dette karet. De er veldig skvettne og på vakt hele tiden. Trodde kansjke det var et nytt kull med yngel på vei, men ikke så langt sett noe
2. Apistogramma nijsseni hua, litt forvirra etter at jeg flyttet dem ut av karet med egg. Har prøvd det meste med dette paret, egg og yngel. Denne gangen får hula med egg ligge i juwel karet på 70L alene så håper jeg at dette gjør meg en erfaring rikere. Har snudd hula slik at jeg kan følle med når dem klekker
3. P. nigrofasciatus hannen. Ikke mange yngler å se i karet nå, men undrer meg på hva som skjer i dette karet. De er veldig skvettne og på vakt hele tiden. Trodde kansjke det var et nytt kull med yngel på vei, men ikke så langt sett noe
Postet 14.04.12 kl 19:02
En liten tur ned i kjellern nå viste at Apistogramma nijsseni eggene i dette øyeblikket klekker. Kunne vel se ca 30 yngler sånn ca (bilde 1) Bilde 2 viser flere cory egg som er lagt i ettermiddag.
For å få nijsseniparet i eget kar (uten egg) flyttet jeg den største baenschi hua inn til det mindre paret mitt. Dette har resultert i at hannen har flørtet største hua i senk og de er sammen i den ene hula. Hun er gul som solen og antar det er egg der i løpet av kort tid.
Bilde 3 er av Apistogramma nijsseni hannen som er i hula. Han er også en sjarmør kan en vel si. Flotte farger.
Til deg, Simen legger jeg ut noen baenschi bilder i neste innlegg
For å få nijsseniparet i eget kar (uten egg) flyttet jeg den største baenschi hua inn til det mindre paret mitt. Dette har resultert i at hannen har flørtet største hua i senk og de er sammen i den ene hula. Hun er gul som solen og antar det er egg der i løpet av kort tid.
Bilde 3 er av Apistogramma nijsseni hannen som er i hula. Han er også en sjarmør kan en vel si. Flotte farger.
Til deg, Simen legger jeg ut noen baenschi bilder i neste innlegg
Postet 15.04.12 kl 01:05
Postet 15.04.12 kl 01:07
Postet 15.04.12 kl 09:44
S i m e nBegge i hula samtidig? Natterutiner eller er det andre greier på gang? Tøffe bilder! S
Du vet da det Simen, skal du lage barn hjelper det ikke å ha dama på soverommet ved siden av, hahahahahahahahahaha. Natterutiner? Tja oftest skjer dette iallefall for mitt vedkommende på kveldstid, men kommer litt ann på om jeg får ned veggen til nabo soverommet.... haha. Nei nå var jeg morsom her gitt.
Er nok noe på gang da hua var ganske så gul. Når baenschi huene ikke er i leiksdrakt, er de ganske grå og kjedelige. Har ikke ennå i dag vært i kjellern, så vet ikke om noe har skjedd i natt i akkurat den hula. Men ingenting ville forundre meg om det har det 8=)
Postet 15.04.12 kl 11:05
Postet 15.04.12 kl 11:16
Fant ingen egg i Apistogramma baenschi hula, men fikk se alle eggene hos Apistogramma nijsseni klekket til yngel. Tja kunne se ut som en grei gjeng på ca 50. Bilde 1.
Fant også en del nye Corydoras egg i dag. Noen få på front glasset og en drøss under isboksen som står i karet bilde 2.
Bilde 3 viser ei Corydoras aeneus hue. Er det disse som har lagt eggene, ser det ut som det muligens kommer flere egg. Denne hua ser ut til å ha noen på lager.
Corydoras er en art som skal holdes med flere hanner enn huer, veldig mosatt av mange andre typer og arter fisk. Tror at det hos meg er et mindretall hanner av dem. Når det gjelder Corydoras caudimaculatusene, er jeg ikke sikker på kjønnsfordeling.
Ettersom jeg gikk tom for røde mygglarver føre helgen har jeg gitt de sorte for å se om de ville ha det. Det har gått ned på høykant og resultert i disse eggene. Kanskje sorte trigger dem mere enn røde?
Forøvrig bruker jeg sorte mygglarver til mine Apistogramma barlowi. Skjønt er det å se at det går en del yngler hos dem også 8 =)
Fant også en del nye Corydoras egg i dag. Noen få på front glasset og en drøss under isboksen som står i karet bilde 2.
Bilde 3 viser ei Corydoras aeneus hue. Er det disse som har lagt eggene, ser det ut som det muligens kommer flere egg. Denne hua ser ut til å ha noen på lager.
Corydoras er en art som skal holdes med flere hanner enn huer, veldig mosatt av mange andre typer og arter fisk. Tror at det hos meg er et mindretall hanner av dem. Når det gjelder Corydoras caudimaculatusene, er jeg ikke sikker på kjønnsfordeling.
Ettersom jeg gikk tom for røde mygglarver føre helgen har jeg gitt de sorte for å se om de ville ha det. Det har gått ned på høykant og resultert i disse eggene. Kanskje sorte trigger dem mere enn røde?
Forøvrig bruker jeg sorte mygglarver til mine Apistogramma barlowi. Skjønt er det å se at det går en del yngler hos dem også 8 =)
Postet 15.04.12 kl 13:46
Jeg har faktisk lest at sorte mygglarver kan trigge lek enda mer enn røde, så det er nok en mulighet for det, ja Gratulerer med massevis av egg.
Hos meg er det Corydoras Green Laser som pøser ut egg i dag... det er min trofaste leksgruppe! Det er også en veldig flott art som ikke er så veldig vanskelig som jeg virkelig vil anbefale
Hos meg er det Corydoras Green Laser som pøser ut egg i dag... det er min trofaste leksgruppe! Det er også en veldig flott art som ikke er så veldig vanskelig som jeg virkelig vil anbefale
Postet 15.04.12 kl 14:49
Endret: 15.04.12 kl 14:50
Takk Anders
Egentlig har jeg litt lav pH til hold av Corydoras, men en gang coryfrelst, alltid......
Har begge gruppene ute for salg, men ikke veldig store intressen for dem. Mulig jeg kan bytte dem bort i en byttehandel, men ikke helt bestemt meg enda.
Blir evnt et lite stykke å kjøre, men da blir det evnt apisto i bytte som jeg ikke har.
Er litt sånn mellom barken og veden, med henhold til å starte opp flere kar nede i kjellern, nå som jeg holder på med nytt akvarierom. men blir nok nødt til å fyre opp de to 222L. Det vil nemlig ta litt tid. Får bygge meg en liten reol i så fall til de to karene
Egentlig har jeg litt lav pH til hold av Corydoras, men en gang coryfrelst, alltid......
Har begge gruppene ute for salg, men ikke veldig store intressen for dem. Mulig jeg kan bytte dem bort i en byttehandel, men ikke helt bestemt meg enda.
Blir evnt et lite stykke å kjøre, men da blir det evnt apisto i bytte som jeg ikke har.
Er litt sånn mellom barken og veden, med henhold til å starte opp flere kar nede i kjellern, nå som jeg holder på med nytt akvarierom. men blir nok nødt til å fyre opp de to 222L. Det vil nemlig ta litt tid. Får bygge meg en liten reol i så fall til de to karene
Postet 15.04.12 kl 15:26