Inger Annes akvarieprosjekt (side 87)

Atroeggene jeg plukket i helga har nå begynt å klekke. Og jammen fant jeg en yngel i den siste boksen med trille-/duplicareusegg også (var det mandag de hadde masselek?). Jeg synes det er et like stort under hver gang det kommer slike små skapninger ut av eggene sine. Jeg blir aldri lei av å oppleve det!
Nei du kan så si ,like spennende hver gang .I dag har jeg hatt klekking på sp.black ,har gått frem og tilbake og kikket på de . Artig med disse bittesmå yngelen som fyker av gårde
Samme her Jeg har gått ut og inn av akvarierommet og gransket Green Laser eggene, for å se om jeg kan se tegn til forestående klekking Men de har stått litt kjølig om nettene, så det kan hende det tar litt lenger tid enn vanlig.

Det er uansett like spennende hver gang man ser de ørsmå ynglene begynner å kjempe seg vei ut av egget - gjerne halen som kommer først, og da tar de bånn gass med eggeskallet på huet bortover bunnen!
mona o
Det er uansett like spennende hver gang man ser de ørsmå ynglene begynner å kjempe seg vei ut av egget - gjerne halen som kommer først, og da tar de bånn gass med eggeskallet på huet bortover bunnen! :D

Det er de jeg kaller for egghoder. *Glis* De ser ut som rumpetroll der de farer rundt med egget som hode. Og jeg har funnet ut at vi corygærninger har funnet på et nytt yrke: fiskejordmor. For det hender jo at enkelte må ha hjelp til å få egget av. Jeg antar at de er de som ikke har egg som er klistret fast som vi må hjelpe til verden. Men man får en spesiell respekt for livet, når man ser det så lite og skjørt.
Suvatti
Hei igjen

Vil bare fornøyd si at det ser ut til at min nye Suvatti foreløpig har funnet seg til rette. H*n ble tilbudt scampi idag, og den suste opp til overflaten med rakettfart. Ingen nøling i det hele tatt, i motsetning til de to foregående gangene. Må bare igjen takke for all hjelp :! Dette er en utrolig kul skapning. Hvis du er interessert ligger det en liten video av ham her, hvor han årvåkent følger med på livet utenfor karet
Hehehe! Typisk kulefisk. "You are being watched!" Kulefisk følger virkelig med på livet utenfor akvariet. Før jeg mistet to av kulene mine i høst, hadde jeg en gang en opplevelse da jeg stod utenfor reolen min i gangen: da stod 9 kuler og glodde på meg fra akvariene sine! Kulefisk tenker med magene sine, og de vet veldig godt hvem som bringer dem mat...
Godt å høre at det går bra med kula di. Jeg smiler her jeg sitter foran pc-en.
Må innrømme at jeg er nervøs hver morgen for at han skal ligge med buken i været! Er jo ikke av de enkleste dette her. Men med god hjelp herfra og masse vannbytter, så er det ihvertfall håp... Det at han spiser såpass enkelt, og ikke sturer, er iallefall et godt tegn. Utrolig livlig er han også. Dette er foreløpig ikke "another lump just lying there". Utrolig morsom måte de svømmer på. Ser ut som et helikopter....
Nå er det yngel i alle de 3 isboksene jeg har stående med coryegg til klekking. Det som er merkelig er at det er egg fra 3 påfølgende dager (jeg lot hver dag få sin isboks), og de velger altså å klekke på samme dag! I de to boksene med duplicareus- og trilleegg ser det ut som om det er de små eggene som klekker. Jeg tror de små eggene er duplicareuser, men jeg er ikke 100 % sikker.
tender
Må innrømme at jeg er nervøs hver morgen for at han skal ligge med buken i været! Er jo ikke av de enkleste dette her.

Jeg kjenner igjen den følelsen. Jeg har hatt det sånn både med kuler og discus. For ikke å snakke om da jeg fikk sebrapleco i huset. Ikke det at sebrapleco er vanskelige å holde, men de er så sinnsykt dyre å miste... Jeg har egentlig erfart at kuler ikke er så vanskelige å holde som folk skal ha det til. Ikke hvis man allerede er en erfaren akvarist.

Utrolig morsom måte de svømmer på. Ser ut som et helikopter....

Det er en av tingene som sjarmerer enhver som ser kulefisk for første gang. Og med unntak av suvattiien, så ser de i tillegg fryktelig uskyldige ut med sine store øyne (suvattiien, derimot, ser alltid grinete ut ). Dessverre tror mange ferske akvarister på det uskyldige utseende (og misinformasjonen fra dyrebutikken), og kjøper "den lille, søte valpen" til selskapsakvariet. Og da er det ikke rart at det går galt. Jeg antar at det er noe av grunnen til at kuler regnes som vanskelige å holde. De har spesielle behov. Men hvis man setter seg inn i behovene til kulefisken(e), så går det som regel bra.
Inger Anne
[Jeg har egentlig erfart at kuler ikke er så vanskelige å holde som folk skal ha det til.


Ja, jeg satser på at et godt innkjørt kar, solid filtrering (hel bakvegg med blåmatte) og masse rent vann vil gjøre nytten. (Det samme som alle fisk burde ha egentlig)

suvattiien, derimot, ser alltid grinete ut


Skjønner ikke hva du mener!!!! Vegard ser både blid og vakker ut hele tiden...he-he...
tender
Skjønner ikke hva du mener!!!! Vegard ser både blid og vakker ut hele tiden...he-he... :)

Hehehe! Så han har fått navnet Vegard! Koseklumpen fikk navnet sitt pga. sitt vakre utseende, og pga. at jeg i en artikkel leste at suvattiien "is the most vicious of all puffers." Da måtte jeg jo bare kalle den Koseklumpen.

12 nye coryer har nå sett dagens (eller egenlig lampas) lys. Merkelig nok 4 i hver isboks. Vel, jeg burde vel si 12 1/2, siden jeg har et egghode svømmende rundt akkurat nå. Det virker faktisk som om det er 3 forskjellige arter som har klektes, da det er stor forskjell på størrelsen på plommesekken på yngelen i de to isboksene med duplicareus- og trilleegg. I den ene boksen har de enorme plommesekker (det er mulig at yngelen i seg selv også er større - det er vanskelig å bedømme, da man stort sett bare legger merke til den svære plommesekken), i den andre er yngelen små og har normal plommesekk. Men nå er det jammen sengetid for oss alle, både yngel, voksenfisk, bikkje og menneske.
Inger Anne
[ Hehehe! Så han har fått navnet Vegard! Koseklumpen fikk navnet sitt pga. sitt vakre utseende, og pga. at jeg i en artikkel leste at suvattiien "is the most vicious of all puffers." Da måtte jeg jo bare kalle den Koseklumpen. ;-)


Den fikk navnet allerede i butikken pga tegningene på hodet. Ganske passende synes jeg, og ungene synes det er kult, så jeg har beholdt det, Litt urettferdig hvis det egentlig er en Vegardinne, men jeg har inntrykk av at h*n har akseptert det... he-he...
Alle suvattiier har forøvrig den V-en. Det er derfor de bl.a. har det engelske populærnavnet arrowhead.
Hva sier man er minimums-størrelse på akvariet man holder en Suvatti i? En voksen en, altså?

PS!
Jeg har på følelsen av at det er født en ny kulefiskentusiast! Det begynner sånn forsiktig med èn kulefisk, ikke sant Inger Anne... og ..!
mona o
Hva sier man er minimums-størrelse på akvariet man holder en Suvatti i? En voksen en, altså?

The Puffer Forum opererer med 115 liter som minimumsstørrelse. Dette er ei ganske rolig kule, så den har ikke så stort behov for å bevege seg rundt så mye. Men hovedproblemet når det gjelder kuler er selvsagt at de er så grisete når de spiser, så det belaster vannkvaliteten ganske mye. Og når kuler er så følsomme på vannkvaliteten, er det en ganske dum blanding.

Det begynner sånn forsiktig med èn kulefisk, ikke sant Inger Anne... og ..!

Jepp. Du har forstått det, Mona! Kuler er avhengighetsskapende.
Jeg har akkurat skiftet vann på schultzeibarna mine (de har blitt ganske store!), og det slår meg plutselig hvor utrolig søte de i virkeligheten er! Egentlig hadde jeg bestemt meg for lenge siden å selge dem, for å gjøre plass for andre mer "spennende" coryer. Men da jeg oppdaget en liten sort en blant barna i det første kullet, så ble de plutselig mer spennende. Så jeg beholdt de jeg hadde. Så kom det jo et nytt kull, og det er disse barna jeg nå har tittet på. De er i grunnen pene fisker (noe som egentlig var grunnen til at jeg kjøpte dem den gangen). De har den lyse stripen over skuldra, og de har en nesten selvlysende stripe ved gjellelokket. Det er særlig hos ungfiskene at denne stripa ved gjellelokket virkelig vises (selv om de voksne også har den). Og så har de selvsagt pene, lange corybarter. Og når man ser pene, lange corybarter, er man bare solgt, uansett art.
Puh! Nå har jeg hatt en ekstremt lang økt med vannbytter (forberedelse til ferien). De trillene jeg kjøpte av deg, Mona, var tydeligvis god business. Makan til eggleggingsmaskiner! De leker atter en gang i dag...

Jeg sitter nå i kosekroken min, ved siden av Pestkaret. Der har det nettopp vært fôringstid, og jeg koser meg med å titte på mallene som spiser. Det er så utrolig morsomt å se på når ei sugemalle har kapret en malletablett, og ligger og sutter på den. Vel, sutting er egentlig ikke rette ordet, for de gnager rett og slett på dem. Men ikke snakk om at en annen malle ville ha vært i stand til å rane den fra malla! Det er den nå voksne albino ancistrushannen min som har vært studieobjektet, og han er jo stor nok til å gape over en ganske stor mallepille. Og i dette karet er det så stor rift om maten at der nytter det ikke å være sjenert! I går (tror jeg det var) så jeg han og Bartesnoppen knuffe, og det var ikke store forskjellen i størrelse nå lenger, nei! Og så fort som han nådde denne størrelsen, da han først bestemte seg for å vokse! Plutselig var han bare diger! Jeg må definitivt inn med flere huler i dette karet nå. Foreløpig lar ikke Bartesnoppen noen andre få forplante seg i dette karet (jeg snakker om sugemaller, de andre bryr han seg ikke om), men det er flere hanner som er svært så klare for det. Det er bare to skiferhuler i karet, og ingen vil bruke den som Bartesnoppe ikke bruker (og ingen i hele verden vil greie å rane hula til Bartesnoppen fra hissigproppen). Jeg er usikker på om det vil hjelpe med flere huler (pga. sjefen sjøl), men jeg vil i hvert fall gi dem muligheten.
Når jeg sitter her og kikker på dem, skjønner jeg hvorfor sugemaller var min første kjærlighet. De er kule, vakre, spennende, søte, herlige, har personlighet og rører ved noe spesielt i hjertet mitt. Hvorfor i all verden kommer alle kule fisker (med unntak av de fleste kulefisker, som også er kule, på flere måter) fra Sør-Amerika?
Inger Anne
De er kule, vakre, spennende, søte, herlige, har personlighet og rører ved noe spesielt i hjertet mitt. Hvorfor i all verden kommer alle kule fisker (med unntak av de fleste kulefisker, som også er kule, på flere måter) fra Sør-Amerika?


Nåja... de kuleste fiskene med personlighet kommer fra Asia (ikke bare kulefisk). Skal selvføgelig ikke nevne hvilken art jeg tenker på...he-he...

Uansett; Poenget mitt med dette innlegget var å ønske deg en god ferie
Tusen takk, tender. Jeg reiser forøvrig ikke før i morgen.
I dag har Koseklumpen gjort det han sjelden gjør: han har gravd seg ned i sanden. Men i dag har han valgt en litt rar strategi: Han ligger med kroppen ut i det fri, og med hodet inn under rota. Det må da være lettere å fange fisk hvis han hadde ligget den andre veien?

Trionalisbarna har nå begynt å få antydning til voksenfarger. De tar etter sine veldig søte storesøsken.

Merkelig nok stoppet klekkingen av atroegg etter én dag (og 5 småttiser), selv om det fortsatt er flere egg som ser fine og friske og ganske klekkeklare ut (ikke klokkeklare ). I isboks nr. 2, derimot, klekkes det fortsatt småttiser. I dag spreller det flere egghoder, samt nye småttiser nedi der. I boks nr.3 har også klekkingen stoppet, til tross for flere friske gjenværende egg. Merkelige greier! Jeg håper de starter å klekkes igjen i løpet av dagen, så de gjør seg ferdige til jeg skal reise i morgen (da får jeg lempet alle småttisene over til de andre småttisene i plasstanken).
Og, eh, trillene leker i dag også! Gale, gale fisker!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap