Revestrekenes akvarieverden (side 87)

Jeg har så svinaktig lyst til å rappe de discusene dine. De er griselekre! *Sikle!*
Rineloricaria eigenmanni eller parva? i hule :)
[External Image]
Tidligere i dag (går) lå disse to side om side foran hulen, nå ligger de inne begge to og forhåpentligvis ender dette opp med egg De har ikke vokst i lengden siden de kom i hus og er fortsatt ca 10 cm lange så da er vel ID'en eigenmanni feil? Jeg fikk et tips på PlanetCatfish om å ta bilder av fiskens underside så det må jeg nok gjøre når hunnen kommer ut av hulen.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

To maller i ei hule er ihvertfall lovende!
Lovende er det Sissimor, de ligger der fortsatt og nå klarte jeg ikke å dy meg men måtte lyse inn i hula, det er små grønne egg der Håper bare nysgjerrigheten min ikke gjør at de spiser eggene.
Grattis med egg! Heldiggris! Jeg håper jo at mine også skal sette igang med noe, når de en gang blir store nok. Artige fisker!
Plussmedlem
Gratulerer så mye, blir spennende å se om det blir noe yngel
Gratulerer med egg... Er fortsatt mulig det er Eigenmanni, de ble jo tross alt kjønnsmoden før de når 15 cm. Mine bruker alt fra 1 til 3 døgn på å ligge fra seg alle eggene.

Stemmer det med undersiden, var slik Jools ID'et mine til Eigenmanni på Planet Catfish...
Eg håper du lykkes med dette oppdrettet, Rita

Slekten bør du kalle Hemiloricaria...
Takker alle sammen Dette er skikkelig flotte og fascinerende skapninger, og jeg krysser fingrene for at hannen (og jeg) får frem noen yngel. Lars, jeg ser her at du anbefaler å flytte hannen og hulen til et eget kar, vil han ikke spise eggene da? Nå går de i ett corykar, vil ikke det fungere tror du? Hunnen har forresten forlatt hulen i løpet av dagen.

Donald, her er det nok jeg som har skrevet feil i overskriften I innlegg 1247 i linken over, og i svar fra Lars 1249 skriver vi om akkurat dette
Jeg hadde også tenkt å kommentere det. Jeg ser at de hos Planet Catfish har denne registrert som en hemiloricaria, mens vi her på AF har denne registrert som en rineloricaria.
Personlig følger eg hverken AF, Planetcatfish eller Fishbase, men "Checklist of catfishes, recent and fossil (Osteichthyes: Siluriformes), and catalogue of siluriform primary types", 2007, av Carl J. Ferraris, Jr.

1/2

2/2

Man står selvsagt fritt til å følge hva man vil, men Ferraris verk er nok det mest anerkjente vi har å forholde oss til.

Edit: Eg ser du nå har endret innlegget ditt, Rita.
Fishbase.org har fortsatt bare to Hemiloricaria registrert, det er nok derfor det ikke blir endret i fiskebasen. Jeg skal sende inn de to linkene dine Donald
Kjempebra, Rita!

Det gleder meg at Ferraris anerkjenner slekten Panaqolus, mens det ergrer meg at han mener mine L075 og L387 er Peckoltia, og ikke Ancistomus. Men noe må man da velge og følge...
Fishbase stoler jeg null og niks på. De er ganske på tur når det gjelder kulefisker, i hvert fall (og min kunnskap om kulefisker baserer seg på informasjon fra en tysk biolog med særlig interesse for kulefisker - etter min mening finnes det få i verden som er så rå på kulefisker som han). Når det gjelder maller, har jeg forlengst lært å høre på Planet Catfish. De virker å være godt oppdatert i endringer i klassifisering.
Jeg har lagt inn en liten tekst på bakrommet, i tråden jeg startet i fjor ang navnebytte
Det er jo ganske håpløst for oss ikkevitenskapsmenn når man ikke kan stole på info'n på fishbase ettersom den brukes for å bygge opp fiskebasen her på forumet

Det er forresten full rulle i karet med Hemiloricaria'ene, stakkaren får ikke fred for coryene, de må jo selvfølgelig leke akkurat i dag
Si meg, hva har du puttet i vannet i det karet?
Eg er enig, Inger Anne, i at Planetcatfish er ganske bra. Tidligere var eg mye på den siden, men det blir dessverre sjeldnere og sjeldnere.

Panaqolus er blant annet ikke akseptert som en slekt der, og det forundrer meg stort. Men hovedgrunnen til at eg sjelden og aldri er der er at forumet er så godt som dødt. Og det vises igjen på kvaliteten på svarene, synes eg.
Planetcatfish har fremdeles et godt navn, men ting må skje, føler eg, dersom det skal vedvare.

Personlig savner eg sårt Plecofanatics.com; der var det ihvertfall litt liv...
Rita Aspevik
...du anbefaler å flytte hannen og hulen til et eget kar, vil han ikke spise eggene da? Nå går de i ett corykar, vil ikke det fungere tror du?...


Jeg har aldri opplevd at hannen spiser eggene når jeg har flyttet han og hulen til klekkekar, selv ikke når jeg har måtte bruke tid på å tilvenne han nye vannverdier. De få gangene han har spist eller hevet ut eggene er de gangene hunnen ikke har lagt fra seg mange nok egg. Da jeg flyttet ham opp i kjelleren vår lå han på egg og tok Bybanen for å komme frem. Fint som bare det. Går nok bra å vokse opp med coryer, bare for kraftig med frossen artemia og TabiMin i startet. De er lettere evneveik mtp å jakte mat så de spiser det de lander på i starten. Pga dette liker jeg å for den opp i eget kar som er lettere å rengjøring etter noen uker med skikkelig overforing, blir jo fort 100-150 på ett kull.

Mine leker nå 1 gang i mnd uavhengig av hvilke vannverdier de går i, alt fra ph5 til ph7.5. De bryr seg rett og slett ikke så lenge de har det vått og rent.
Hemiloricaria-egg
[External Image]

[External Image]

Takker for tips igjen Lars Jeg må bare la ham være i karet denne gangen, vi reiser selvfølgelig bort for en 14-dagers periode den 17/9 og da får jeg ikke fóret dem Typisk at spennende arter skal leke rett før vi reiser på tur.
Jeg er sikker på at fisker kan lukte når man skal reise bort. Det er så typisk her i huset også, at fisker begynner å leke når det gjelder seg en ferietur for meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap