- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 88)
Hvorfor ikke ha en bildetråd med sneglebilder? (side 88)
Cathrine, de fleste begynner med eplesnegler. De er lette og ha med å gjøre og finns i mange farger. De vil ha hardt vann, PH 7.5 og GH 8-15. De spiser ikke planter men alt av avfall som råtne planter, alger, fiskerester, døde snegler og fisk osv. De må være en hanne og hoe for å formere seg og de legger eggene over vann i topplokket som regel.
Jeg anbefaler ikke å kjøpe snegler i dyrebutikken for de selges altfor store og de vil dø i løpet av 1-2 månder. Kjøp privat og fra de er 1 cm så får du med deg oppveksten og har sneglen mye lenger. Du kan også se på snegle og dyrebasen her inne, der er det mange bilder av ulike sneglesorter. Du kan også se igjennom sneglebildetråden , der ligger det endel informasjon og erfaringer.
Så kan du gå inn på rubrikk der ligger annonsene for snegler og skalldyr under andre dyr i karet. Så lykke til du vil garantert bli hektet...
Jeg anbefaler ikke å kjøpe snegler i dyrebutikken for de selges altfor store og de vil dø i løpet av 1-2 månder. Kjøp privat og fra de er 1 cm så får du med deg oppveksten og har sneglen mye lenger. Du kan også se på snegle og dyrebasen her inne, der er det mange bilder av ulike sneglesorter. Du kan også se igjennom sneglebildetråden , der ligger det endel informasjon og erfaringer.
Så kan du gå inn på rubrikk der ligger annonsene for snegler og skalldyr under andre dyr i karet. Så lykke til du vil garantert bli hektet...
Postet 10.04.12 kl 20:37
Cathrine -Guppyheihei. veit ikke hva jeg ser etter eller hvordan ting skal gjøres. noen som har link til de forskjellige snegle artene, og hvordan disse skal ha det? vil gjerne starte med den "letteste" arten og lære av den først . hva heter den typiske sneglen som befinner seg i en zoobutikk ? kan noen svare meg på dette vil jeg bli veldig glad :D
Hvilke snegler en finner i butikkene varierer. Lokalt her i sandnes/stavanger er det ikke så ofte en ser snegler i akvariene i butikken, kommer litt ann på interessen til de som jobber der.
Jeg har sett oftest vanlige epler, men også sulawesi som heidi stadig legger ut fine bilder av. Ting som posthorn har jeg ikke sett. Noen ganger pestsnegler men de selges jo ikke akkurat.
Sånn sett må jo sandsnegler være de enkleste å få til, du trenger noen få og et akvarium med sand og de trives og formerer seg. Men en ser jo stort sett ikke så mye til dem.
Når det nå blir litt varmere i været, så finner du mange her på forumet som selger og sender i posten, ofte det billigste og greieste hvis du ikke finner noen lokalt på anonsene : rubrikk, andre dyr i akvariet. (skal de sendes når det er fare for under 5 grader om natten, så må en ha med heatpack og det koster ekstra)
En kan jo søke opp alle snegler her i databasen, se øverst på Kunnskap og ta ned rullegardinen til Snegle og skalldyrbasen.
Postet 10.04.12 kl 21:56
Postet 10.04.12 kl 22:38
Inaktiv bruker
Heidi IngdalDe turkisfargede flekkene kan være alger de også. Jeg hadde det på mine gamle Marisa som jeg kjøpte. Noen anbefalte salt men mine døde før jeg kom så langt at jeg prøvde. Prøv å ta opp Garry og ha noen saltkorn på flekkene og se om det kommer bort. Jeg fikk det aldri på noen av mine egne snegler. Hvordan er det med Speedy?
Salt høres risikabelt ut.
Speedy har vokst. han ser ut som en algekule som beveger seg. :P Skjønner ikke hvorfor det vokser alger på sneglene. :/ Lyset er på i 10 timer.
Postet 10.04.12 kl 22:43
He he jeg syns jeg ser han for meg...du må legge ut bilde av han igjen.
Her er tre bilder av en blå eplesnegle som prøver å få kontakt med en sulle. Den prøver alt han kan og i mange posisjoner. Først forfra, men ser ikke ut til å lykkes...så tar han turen opp på skallet og prøver å fange interessen hans ved å komme ovenifra, men nei denne sullen ble han ikke klok på....Så siste utvei var å legge seg ned foran og sprade litt, men nei..ingen kontakt. For en kjedelig snegle. ....
Her er tre bilder av en blå eplesnegle som prøver å få kontakt med en sulle. Den prøver alt han kan og i mange posisjoner. Først forfra, men ser ikke ut til å lykkes...så tar han turen opp på skallet og prøver å fange interessen hans ved å komme ovenifra, men nei denne sullen ble han ikke klok på....Så siste utvei var å legge seg ned foran og sprade litt, men nei..ingen kontakt. For en kjedelig snegle. ....
Postet 10.04.12 kl 23:59
Inaktiv bruker
Skal se om jeg får noen bra bilder i morgen.
Postet 11.04.12 kl 00:16
Postet 11.04.12 kl 00:19
Ja Sessan når man dikter opp litt tekst til bildene så ser det jo ut som det er det den gjør. Syns det er kjempemorsomt å sette tekst til noen av bildene. Gjør det liksom litt morsommere.
Ja Jørg må ha bilde av Speedy nå...er så lenge siden jeg har sett den lille hårballen så er spent på hvor mye det har vokst.
Ja Jørg må ha bilde av Speedy nå...er så lenge siden jeg har sett den lille hårballen så er spent på hvor mye det har vokst.
Postet 11.04.12 kl 00:56
Her er en snegle det er lenge siden jeg har hatt. Lav Toppluesnegle. Hadde flere av de for flere år siden men så kom de bare bort av seg selv. De sitter for det meste på planter og glasset. Så jeg har sikkert fått den via en ny plante. Så Jeg skal følge med den nye topplua mi og se om den blir flere.
Postet 12.04.12 kl 00:10
Endret: 12.04.12 kl 00:11
Postet 12.04.12 kl 00:15
Postet 12.04.12 kl 00:17
Postet 12.04.12 kl 00:20
Postet 12.04.12 kl 00:22
Takk for det Sissimor. Jeg kan sitte på timesvis å se på de....og da må jeg også legge de ut her,
Her er en fortvilet eplemamma som har mistet sin lille baby ute av synet,,på det andre bildet lokker og lokker hun etter ungen men nei...men på det tredje så dukker den plutselig opp, og snipp snapp snute så var problemet ute....
Her er en fortvilet eplemamma som har mistet sin lille baby ute av synet,,på det andre bildet lokker og lokker hun etter ungen men nei...men på det tredje så dukker den plutselig opp, og snipp snapp snute så var problemet ute....
Postet 12.04.12 kl 00:43
Postet 12.04.12 kl 00:48
Disse store langnese sandsneglene er mine favoritter blant de store. De har et så forsagt uttrykk i ansiktet. De er så søte på et vis.
Denne på første bildet er ute etter å finne en dame for kvelden......ja sannelig traff han på en kjenning på andre bildet. På siste bildet ble de vist veldig godt kjent..hm...
Denne på første bildet er ute etter å finne en dame for kvelden......ja sannelig traff han på en kjenning på andre bildet. På siste bildet ble de vist veldig godt kjent..hm...
Postet 12.04.12 kl 00:52
To av eplesneglene har skjønt hvor mitt hjemmelagede oksehjertefòr kommer ned i vannet på kvelden.
Sitter og venter på oksehjerte hver kveld
De får hver sin liten bit
Bare den ene som får på videoen
Hmm, innebygging av video virker på forhåndsvisning, men ikke når jeg poster innlegget.
video
Sitter og venter på oksehjerte hver kveld
De får hver sin liten bit
Bare den ene som får på videoen
Hmm, innebygging av video virker på forhåndsvisning, men ikke når jeg poster innlegget.
video
Postet 12.04.12 kl 16:15
Endret: 12.04.12 kl 16:19
Postet 12.04.12 kl 19:03
Er ikke noe å si på den prisen. Sett at det ikke er for mye riper og stygge merker på det og benk.
Pengene baller fort på seg vist man kjøper kun akvariumet.
Men som du sier, komplett med nødvendig utstyr er det ikke en gal pris
Jeg ga 1500,- for mitt 58L med orginal benk. Kjøpte det av en kompis. Men litt fuktskader på benken (litt svulling i treverket)
Uten skummer, men med levende innkjørt stein og en nemo.
Pengene baller fort på seg vist man kjøper kun akvariumet.
Men som du sier, komplett med nødvendig utstyr er det ikke en gal pris
Jeg ga 1500,- for mitt 58L med orginal benk. Kjøpte det av en kompis. Men litt fuktskader på benken (litt svulling i treverket)
Uten skummer, men med levende innkjørt stein og en nemo.
Postet 12.04.12 kl 20:34
Vet du noe om lyset som følger med?
Det er veldig viktig...
Vist du ikke har gjort det, så sjekk ut disse to sidene.
Norske sider med verdifull informasjon om saltvanns hobbyen
korallrev.no
saltvannsakvariet.no
Leser du igjennom det på disse sidene er du langt på vei
Det er veldig viktig...
Vist du ikke har gjort det, så sjekk ut disse to sidene.
Norske sider med verdifull informasjon om saltvanns hobbyen
korallrev.no
saltvannsakvariet.no
Leser du igjennom det på disse sidene er du langt på vei
Postet 12.04.12 kl 20:39
Endret: 12.04.12 kl 20:48