Revestrekenes akvarieverden (side 88)

Ja det er snedig det der med reiser og lek, enten skjer det rett før man skal være borte, eller så setter de igang etter en periode uten vannbytter og mat

[External Image]
Det dukker opp noen slike mikroskopiske coryyngel i Tukanokaret innimellom (jeg plukker av og til coryegg og "dumper" dem her). Nå står valget mellom Tukano eller Gossei men den butte bulldognesen tilsier at akkurat denne er en liten Tukano
Hemiloricaria-egg, dag 5
[External Image]
I dag er det fem dager siden de grønne eggene ble lagt og nå ser man tydelig at det er yngel i dem. Hannen gjør en god jobb, han er til og med ute å spiser for så å fortsette eggepleien
Hemiloricaria-egg, dag 6
[External Image] Dag seks etter lek, yngelen tar stadig større og større plass i egget

[External Image]
For noen fantastiske bilder! Blir helt salig her jeg sitter jeg... ;D
Djäklar vilka bra bilder. Imponerande.
Wow! Knallbra bilder! Jeg får jo rent lyst til å nusse på de små skapningene allerede mens de ligger i egget!
Takker Litt utfordring å ta bilder av disse eggene, lommelykt i en hånd og kameraet i den andre
Hemiloricaria-egg, dag 8... og to zebra i hule
[External Image]
I går var dag 8 i eggestadiet for de unge Hemiloricaria'ene, i natt klekket de

[External Image]
Nyklekkede yngel med grønne plommesekker henger i hjørnene i karet.

[External Image]
Det er spennende tider i zebrakaret også, i går holdt disse to på i huleåpningen, nå ligger begge inne i hulen

[External Image]
Nå har ynglene fra innlegg 20 i denne tråden vokst opp og tydeligvis kommet i kjønnsmoden alder, oppdaget denne F1-hunnen med frittsvømmende yngel. Antall flekker i leksdrakten viser riktig antall flekker til å være Roca Eterna også i F1-generasjonen

Mike Wise på apistogramma.com skrev følgende da jeg spurte om ID på våre viltfangede fisk kjøpt som algodon 1, viltfanget fra Rio Ampiyacu: "A. sp. Roca Eterna and A. sp. Papagei/Algodon-I are very similar. The best feature that separates the 2 forms is the brood dress of the females. A. sp. Papagei females usually show only 2, sometimes 3 lateral blotches on the flanks. A. sp. Roca Eterna females show 4 or even more blotches on the flanks."
Plussmedlem
Spennende dette her, håper yngelen vokser opp

Krysser fingrene for Zebra'ene dine, det så jo lovende ut det der! Alt yngler på Dokka
Zebrahann i hule, auksjon og litt til...
Zebrahannen (som jeg regner med det er) ligger nå innerst i hulen og vifter, det er umulig å se om det ligger egg foran ham, men jeg krysser både fingre og tær for det

[External Image]
De unge Hemiloricaria'ene henger både her og der i karet, nå er plommesekken borte og jeg håper de vil ta til seg føde! Alger i diverse utgaver er det ihvertfall nok av i dette karet, og plantekaoset inneholder forhåpentligvis noe spiselig for dem

[External Image]
Vi var på Lillestrøm-auksjonen i går for å minke antall arter i hus (i håp om å få tømt stuereolen med tid og stunder)... men de fleste kan vel gjette seg til hvordan det gikk... nye arter ble med hjem Bildet over og under (i tilvenningsboks) viser noen av de flotte unge Corydoras sp. C090 som havnet på Dokka Vi endte også opp med 4 unge Hypancistrus sp. L411 Monte Durado, 2 Sturisoma aureum, noen Fundulopanchax gardneri nigerianus (Nigeria killi) og en gjeng Poecilocharax weitzmani (Weitzmans rovtetra). Sistnevnte er jeg veldig spent på, foreløpig har de havnet i langkaret da hannene krever territorier og der burde det være god plass for dem, og nok av gjemmesteder.

[External Image]

[External Image]
Etter auksjonen gikk noen timer til hyggelig skravling og fórinnkjøp hos Amundsen (Aquamanias). Den nye utgaven av Tetra Tabimin falt i smak, her billedlig bevist av en Hypancistrus sp. L260 ))
Plussmedlem
Hørtes ut som en hyggelig auksjon der det dukket opp mange godbiter, får prøve å få med meg et par auksjoner denne "sesongen" selv

Stuereolen blir altså ikke lagt ned likevel? Sånn kan det gå, auksjoner er farlige...
Det var jo helt nydelig fisk da Rita! Og nydelige bilder som vanlig. Gleder meg også til nærbilder av den rovtetraen, spennende fisk. Det gikk jo fler i kjeller'n til Amundsen...
Egg i zebrahula :)
Jeg ga zebraene røde mygglarver for litt siden og da kunne ikke hannen i hulen dy seg men tok en snartur ut, jeg rakk å lyse inn et mikroskopisk øyeblikk før han var tilbake på plass... men det holdt, det er egg i hula ))

Anders, det er helt sant, auksjoner er "skummelt", sjelden man reiser hjem uten ny fisk. Stuereolutflyttingen er satt på vent en periode

Linda, rovtetraene syns av og til, karet er jo stort og de liker å gjemme seg så det blir kanskje ingen gode bilder av dem på en stund. Skal fóre med smått frossenfór etterpå og se om de kommer frem da. De jeg har sett har farget bra ut ihvertfall
Plussmedlem
Da må jeg legge inn enda et innlegg og gratulere deg MASSE med egg på Hypancistrus zebra! Dette er skikkelig gøy
Gratulerer så mye med egg på Zebra! Så spennende!
Og for noen flotte bilder du tar.
Hemiloricaria, yngel dag 3 og noen planter
Takker alle sammen, men nå skal jeg skjerpe meg og ikke lyse inn i hula på noen dager så håper jeg det går bra inni der

[External Image]
I dag er det dag 3 som frittsvømmende (eller egentlig fritthengende) yngel og nå har de spredd seg enda mer utover i karet. De er ikke store strekene og karet er dunkelt opplyst så bildekvaliteten blir så som så

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Planter er ikke min sterke side har jeg funnet ut, men tre flotte sorter (som kommer fra Linda W) ble med hjem fra auksjonen. Rotala indica, R. rotundifolia og Sagittaria platyphylla er foreløpig bare dyttet ned i et kar

[External Image]
R. rotundifolia

[External Image]
Litt av en S. platyphylla

[External Image]
Og til slutt en hjemmelaget Limnobium laevigatum som har slått seg til på toppen av et hjørnefilter, jeg er spent på hvordan den utvikles som overvannsplante
Liten korreksjon - Rotala indica er grønn med runde blader og rosa tupp, Rotala rotundifolia er rød med avlange blander. Påstås det i litteraturen. Lett å ta feil der, rotundifolia har runde blader i overvannsform. Søplekassehjerne, får trøste meg med at jeg har mye å glemme når jeg blir glemsk

Indicaen hadde jo kraftige røtter fordi jeg bare dro den rett opp akkurat som den var, når du har bestemt deg for hvor den skal stå er trikset å plante med litt avstand, og så knipe langt nedpå når den setter fart, begge to forgrener seg veldig fint står det. Og det er altså den grønne indicaen som har blitt så fin i litt kjøligere vann her.
Der ser du Linda, planter er ikke min sterke side, takker for oppklaringen )) Vi har den med runde blader fra før av men jeg trodde det var en sp. Green så da lærte jeg noe nytt
[External Image]
Poecilocharax weitzmani, eller Weitzmans rovtetra som de heter på norsk, ser ut til å trives i langkaret, spiser gjør de også En hann har funnet seg et territorium i og rundt en diger mosedott midt i karet, der har han samlet to-tre andre artsfrender også. De første dagene i karet så jeg dem knapt, men nå begynner de å bli litt mer vant til meg og kameraet. De første bildene av dem er ikke mye å skryte av, men en spennende art er det ihvertfall.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap