Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 88)

Plussmedlem
Torbjørn Jørgensen
Hihi :p Kom på at jeg har noen beinrester og knuter i skuffen her..


:-O
Psycho du jo... Beinrester i skuffen...... :-O
Trekker ikke på et øyebryn engang jeg milo, bruker en mosegrodd ryggvirvel fra en uheldig elg som lysestake. Vakkert er det!

Trinn to i rotfyllingen overstått, bortsett fra litt kjevekrampe ikke stort å skryte av. Ferdig i januar hvis kroppen vil være så snill og lage nytt bein i tanna - er vi ikke fint laga? Tidlig ut og sent hjem, de gamle har fått ukas varme måltid og litt kos og stulling, og da flyr timene fort.

Men selv om det har vært lite tid hjemme ble jeg gledelig overrasket, for lille frøken A. elizabethae har bestemt seg for at det ikke er livsfarlig hos meg og kommet til glasset! Har nesten ikke sett henne siden hun kom i hus, nå er hun trinnere og farger mer ut. Herren har vist seg frem i flere dager så han har jeg ikke bekymret meg for egentlig, de blir livligere jo lavere pH de får ser det ut til.

I morgen håper jeg bakteriekulturen i karet de skal gå i har kommet seg av sjokket så hun kan tilvennes vannet og få flytte inn i permanent hjem. Hvis jeg får rota til å synke da, den har ligget i tønne i hele sommer, men så ble det frost og jeg glemte å legge den i vann i noen få iskalde dager.

Den koker og damper på kjøkkenet nå sammen med et par jeg bare måtte ha med meg fra TAM Alna. Skal det bli et Botiakar må jo de få den merkelige løverota Ove plukket ut til de forrige vi hadde, og da gikk jeg plutselig litt tom for ideer til Barlowiene. Ufattelig at det går an, så mye røtter jeg har samlet. Kanskje fordi jeg har solgt en del?

Har igjen en tyve-tredve liter sand igjen å sortere, og så skal L213-barna få komme på plass også. Må bare få hjelp til å flytte karet ned etter at reolen er banket ihop igjen og de skrale karene forvist til et annet sted.

Hvilket av en eller annen grunn minner meg om at jeg må gi Janne beskjed om at det drøyer litt med plantesendig, fant Utricularia gibba på flyteplantene i Apistokaret også og det vil jeg jo helst ikke spre. Ny karantene, ny mandag til uka, nye sjanser
Nei så fint det ble her nå! Seks kar utover stuegulvet, to med vann og filter til kattas store fornøyelse. Pandabanden står med ryggen til og full utsikt til symaskinen, det er enestående festlig og interessant og medfører en voldsom aktivititet opp og ned glasset for å få med hvert eneste sting. Som om man får sydd med den gjengen hengende over skulderen...

Reolen er banket sammen igjen og klar til å ta imot de to karene, men nå benytter jeg sjansen til å løse et par utfordringer. Fikk tips om solskjermingsfolie som utvendig bakgrunn, det er handlet inn og skal forsøkes. Speilfolie fant jeg forsåvidt til slutt blant løsninger på problemer jeg ikke ante fantes, hva med en TV-simulator? Vakker veskeholder med innebygd klokke? Kanskje lete litt til...

Og så var det lys. Fant T5 armatur på Biltema, men IP20 - selv om det er dekkglass blir det vel for kleint? IP65 bygger så mye, men de hadde T5 dobbeltarmatur med ballast. Og industriarmatur med reflektor, det sto det ikke IP-kode på men jeg kan ikke tenke meg at den var spesielt høy. Er bare på midten det er nødvendig med dobbelt da...

Og hvordan fester man i det hele tatt lysamatur i Porsa tro? Stripser? Skruefestene passer ikke akkurat noe sted. Hadde egentlig tenkt å bruke hylleplatene på loftet, men nå ble jeg veldig i tvil igjen. På toppen må vi jo legge noe, så den er grei. Starter der, har arvet et snasent 60-tallsarmatur som løser utfordringen midlertidig mens jeg tenker. Det blir ikke GloMat eller noe annet løst liggende på dekkglasset i alle fall, det blir stress uten like sånn som jeg styrer...
Kanskje en løsning med 'patentbånd' hos deg også til feste av lysrør?
Et bilde jeg tok i forbindelse med et innlegg i en gammel tråd.
[External Image]
Dette er fra en reol med 3x128l jeg har på kjøkkenet. Riktignok med andre profiler fra porsa i de langsgående rørene slik at jeg har plater liggende som nedfelte hyller, men det blir det samme om det ligger plater under karene oppå rørene også. Helt vanlig 2x18w kjøkkenarmatur der jeg ikke bruker glasset. Ingen problemermed lav IP klasse så lenge det er helt åpent slik at det er god lufting og ingen kondens over karet. Enkel LED list fra Biltema som nattlys ved siden av.
Vet også om flere som har armaturet skrudd fast i veggen bak reolen over hvert akvarium. Selv har jeg bare LED-lister limt fast i bunnglasset på hvert akvarium.
Takk for alle innspill! Reolen står rett ut i rommet som romdeler og hylleplater blir rett og slett ikke pent så familiens kloke hode har sett og tenkt og bestemt at det blir fire hull i Porsaen, treplugger og spor i plankebiter som tres nedpå. Skal ikke bære vekt av betydning, det blir ikke synlig fra utsiden noe sted og det blir minimal svekking av aluminiumen, kortsidene holder jo bare ting sammen. Bauhaus og armaturjakt i morgen...

Den solfilm-ideen holdt forøvrig på å ta knekken på meg, den var brunlig, involverte Zalo og Ove ble helt blek av skrekk over husfruens utbrudd da filmen klistret seg sammen. Nå står de to karene midt på stuegulvet vakkert malt utvendig i Paynes Gray. Den er blågrå, og jeg liker et tynt lag det skinner litt gjennom. Fort gjort å angre siden også, bortsett fra mellom karene. Kortsiden som vender ut lar jeg foreløpig være åpen, mulig den blir kledd inn hvis det blir mye forstyrrelse for fisken.

Nok reoltenking, det er under to uker til premiere!

Plussmedlem
Linda, hvis du maler hylleplatene i svart blir det faktisk pent! Jeg har malte MDF-plater i min reol med helglassakvarier, og jeg har aldri tenkt på at det er stygt på noen måte. Du finner muligens noen bilder i min tråd som viser litt hvordan det ser ut, ellers så kjøpte jeg jo denne reolen av Mona, og hun hadde mange reoler med MDF-plater under karene. Kikk litt rundt, så kanskje du ser at det ikke er så ille, men det er jo ikke sikkert du syntes det er noe ålreit - vi er forskjellige og vi ser ting forskjellig. Også skal jo din reol stå i stuen da...
Det mest geniale må vel være å bestille reol med porsarørene med kant, slike som er på toppen av reolene til hylleplata, på f.eks. kortsidene. Så kan man legge inn plate eller planke ettersom hva man ønsker og skru fast armatur i denne, da blir det jo helt skjult bak porsaen? Så slipper man plate oppå porsaen, slik jeg mener å huske at Mona hadde og også mener at du har, Anders?
Nettopp Stine Sofie! I etterpåklokskapens skarpe lys var det akkurat det jeg skulle ha gjort. Men nå står reolen i stua med glatte rør...

Kaja nevnte patentbånd, nå får blikkenslagerdatteren komme på banen her. Patentbånd fikk jeg allernådigst lov til å bruke i en krypkjeller under Naturvitenskapelig fakultet på Blindern fordi det bare var meg i hele verden som klarte å krype under hovedvannledningen til Majorstua og feste ventilasjonskanaler, så fattern kunne ikke ta mål, og ingen ville se resultatet. Blikkenslagere lager nemlig ordentlige beslag. Punktum.

Og bruker popnagletang! Den har ikke jeg arvet, men de har det helt sikkert på Bauhaus. Da blir det påpopping av vinkelbeslag og bordfjelskjepper i riktig dimensjon.

Skal jeg noensinne ha Porsareol igjen bestiller jeg den direkte fra Porsa, de vet hva de kan levere og har alle løsninger. For neste utfordring er luker. Men med poppetang kan man feste pianohengsler også. Eller ett eller annet man kan tre ett eller annet innpå.

Godt å tenke med åpnet tastatur, takker igjen for innspill!
Plussmedlem
Stine Sofie
[...]slik jeg mener å huske at Mona hadde og også mener at du har, Anders?


Vet ikke hvor du har fått det fra, men det er nok feil. Hehe Jeg har rett og slett MDF-platen liggende oppå porsarørene, og det hadde vel Mona også (det synes sikkert på en del av bildene i tråden hennes, regner jeg med, og den ene reolen min kjøpte jeg av henne).

Men det var jo en veldig god idè, da! Men jeg visste ikke at det fantes porsarør med kant slik at du kunne la platen ligge "nede i" hyllen, for det var vel det du mente, eller...?

Legger ved et par dårlige bilder knipset i dag av hvordan det er i min helglass-reol, så blir det litt lettere å forstå (håper det er OK, Linda) Den tynne, grå kanten under akvariet er bare en skumgummimatte.
Takk Anders, har studert bildene med lupe uten å se det minste lille glimt av plater. Men reolen står ikke i et akvarierom, og i dagslys vil jeg se den selv hele tiden bare på trass

Nå fikk jeg patentbåndforklaring også, og det vil virke helt fint for dem som ikke har fått patentbåndavsky inn med morsmelken nesten bokstavelig talt. Men summen av alle innspillene ble løsning, vi popper på plass vinkelbeslag og skrur på glattkant som i likhet med patentbåndløsningen vil gi økt stabilitet, og topphyllen vil smette nedi Porsaen på fire beslag. På den måten beholder jeg mest mulig høyde, får ingen synlige plater og alt er såre vel. Håper jeg...

Da gjenstår "bare" å kle inn baksiden med noe lurt, og finne en lukeløsning. Hos Dahls mumlet de noe om Moss Platekompani eller hva det var, men jeg er jo ikke den første i verden som vil ha Porsaen lukket så det løser seg. Helglass med toppglass - må ha hengende dører for å få skjult vannlinja tror jeg. Hovedsaken nå er å få tømt benken for luftesteinsbokser...

Går bra da, A. elizabethae har timet inn når maten vanligvis kommer, begge kommer til glasset men vannet er kaffebrunt så bilder må vente. Damen er trinn og flott i fargene, veldig moro for hun var litt blek og mager...

A. barlowifrøkna er også fremme stadig vekk, så hun har nok tatt bolig i hula for å få være i fred. I resten av karene er det nå så overgrodd at jeg får litt dilla, lurer på å bruke et par av de skjeve karene i kjelleren som avlastning hvis jeg finner en midlertidig lysløsning. Da trengs det jo ikke sirkulasjon. Nå er det tomt for powerheads nemlig, og Aquaristikshop svarer ikke på masemail. Tre uker siden bestilling...
Bare for å forvirre deg enda litt mer, jeg har brukt denne med stort hell: http://biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Stiftepistol-og-Nagleverktoy/Mutternaglesett-12953/

Egentlig helt likt som popnaggel, bare at du ender opp med maskinskruegjenger isteden Forborre først og poppe etterpå, så kan du skru skruer ut og inn så mye du vil.
Så er ikke løsningen heeelt permanent, i tilfelle du vil demontere noe
Som blikkenslagerhåndtlanger vet jeg heldigvis hvordan man fjerner popnagler, hvorfor jeg lærte det husker jeg ikke men det var nok ufattleig mange og ufattelig kjedelig for jeg husker hvordan Nå ligger tanga i verktøykassa her. Til min store skrekk husker jeg ikke helt hva det var med nagler og aluminium, det er faderen som er familiens alkymist og vet hva som reagerer med hva, så kanskje vi ender opp med noe sånt i neste omgang fordi naglene er borte...

Akvariekjellern leverer PVC-plater så da kan det leveres sammen med de fire siste karene hvis alle gode makter står meg bi. Får kontakte dem i morgen og høre hva de foreslår, de kan jo karene mine utenatt nå
Si ifra hvis du finner en billig og grei løsning på luker. Jeg trenger nemlig noen selv også. Hvis prisen er fornuftig, kan det være at jeg slenger meg med på bestillingen din.
Utfordringen med skyvedører og helglasskar er nok den nedre lista dørene skal gli i. Med rammekar er det enkelt, da den øvre limes til reolen, og den nedre til ramma på karet. Sikkert noen som har løst dette tidligere og har et tips. Alternativet jeg ser er en profil over glasskanten, som samtidig kan gjøres så høy at den dekker vannlinja dersom det er ønskelig. Du finner nok ikke dette som hyllevare, og noen av oss er kanskje heldigere stillet når det gjelder å kunne lage litt slikt på jobben.
Når det gjelder materialer som ikke bør blandes er vel kombinasjonen aluminium og rustfritt/syrefast en av fellene det er lett å gå i. Da tæres aluminium fort opp. Bruker mye blindnagler på jobben, og har lært av bitter erfaring. At jeg bruker ordet blindnagler og ikke popnagler er fordi pop er en produsent av nagler. De var tidlig ute og fikk navnet sitt på produktet som kallenavn (Engelskmenn kaller jo en støvsuger for Hoover). Blindmutter som Torbjørn nevner er også en mulighet, dog gir de vanlige typene en kant oppå plata/profilen, men de finnes også i forsenket utgave.
Er litt spent på hvordan du kommer ut med lys i karene siden tråden din er den jeg søker opp når det gjelder å finne tips om planter. De personlige trådene er gull verd når man finner ut hvem som spesialiserer seg på hva. Ser i hvertfall at 2x18w 6500k lysrør som jeg bruker i reolen holder i massevis for at plantene skal vokse uhemmet. Taper jo litt lys i dekkglassene, da de fort får belegg på seg og jeg ikke er overivrig til å vaske de.
Spent på å se hvordan dette blir til slutt.
Anders K
[QUOTE=Stine Sofie][...]slik jeg mener å huske at Mona hadde og også mener at du har, Anders?


Vet ikke hvor du har fått det fra, men det er nok feil. Hehe Jeg har rett og slett MDF-platen liggende oppå porsarørene, og det hadde vel Mona også (det synes sikkert på en del av bildene i tråden hennes, regner jeg med, og den ene reolen min kjøpte jeg av henne).

Hvis du siterer litt mer av innlegget mitt så er vi enige. Skjønner nå at det jeg skrev kan leses på to måter:

Stine Sofie
Så slipper man plate [i]oppå[/i] porsaen, slik jeg mener å huske at Mona hadde og også mener at du har, Anders?


Hans E
Du finner nok ikke dette som hyllevare, og noen av oss er kanskje heldigere stillet når det gjelder å kunne lage litt slikt på jobben. Når det gjelder materialer som ikke bør blandes er vel kombinasjonen aluminium og rustfritt/syrefast en av fellene det er lett å gå i. Da tæres aluminium fort opp. Bruker mye blindnagler på jobben, og har lært av bitter erfaring. At jeg bruker ordet blindnagler og ikke popnagler er fordi pop er en produsent av nagler.


Takk Hans, der var forklaringen på hvorfor jeg la fra meg syrefaste nagler og ikke helt forsto hvorfor, det er jo ellers førstevalget til akvariebruk! Gremmes over at jeg ikke staret med dette før verkstedet ble solgt, da hadde jeg bare dratt ned og laget det jeg trengte med litt hjelp fra den gamle mester. Kommer tilbake til løsningen når den dukker opp...

Å kalle blindnagler for blindnagler blir en drøy oppgave, laugets plystre-/barbershop-trio kalte seg "Pop, Bend og Bostic", men jeg skal gjøre en alvorlig innsats

Lys er nesten løst nå, det blir 1X28W T5 i øvre og nedre hylle fordi det ikke blir mye planter der og sortvannsfisk ikke nødvendigvis trives i strålkasterlys, i midten 2X28W T5 med reflektor. Grunne kar så det skal holde tror jeg. Nå er det en smal sak og skifte armatur hvis det blir for mye/lite, og vi har plass til feilkjøpt armatur på loftet...

Grunnen til 28W er at 36W vil gå med et skrik, og med hjørnefiltre bør det gå glatt med 28. Antar at LifeGlo 30W passer, hvis ikke blir det en annen løsning, for 6500K må det bli.

Kaos! Rekvisitt- og kostymeproduksjon midt i akvarierotet - blir det festligere nå...
[External Image]


Ikke lett å sy her, pandabanden vrimlet men ville ikke være med på bildet. Den sorte lua med rød brem er til Askepott, heroldhatt som skal få strutsefjær.
[External Image]

Beslag ferdig blindnaglet. 10X40mm glattkant nå, så blir det plass til ledninger mellom treverk og kar. Og så husket jeg gamle kunster da Ove festet beslaget feil, bare tok drillen og fjernet naglene uten å tenke en gang. Definitivt en sommerjobb midt på 70-tallet
[External Image]
Plussmedlem
Ja, skjønner at jeg tolket det du skrev feil, Stine Sofie... du mente da altså at jeg har platen oppå porsarørene - da ble det rett Dumme meg trodde du mente at reolene våre hadde sånn kant.
Om du ikke allerede har sjekket slektstreet ditt Linda, er mitt forslag at du ser etter forbindelser til multikunstneren og multiingeniøren Leonardo da Vinci. Det er pokka nødt til å være en forbindelse her!

Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap