Leifs verden, del 2 (side 88)

Da er fiskene, 4 apistogramma, 3 acara og en drøss paletter gitt bort, karet tømt og midlertidig satt inn i det andre kjeller-rommet. Da fikk jeg gjort litt til med reolen. Måtte kappe vekk en del og drebbe dybden da 222L er dypere enn hva som var ment der.

Bruker en del "støtter" for å være sikker på at det skal tåle vekten av karene. Får gjøre meg ferdig med den nedre delen for å se hvor jeg får satt opp støtter til det øvre karet. Ser ikke ut til at jeg trenger særlig med reisverk, men trenger nok noe. Overleggerne må byttes ut for dem tør jeg ikke bare skjøte sånn uten videre. Noe listverk er det også behov for samt litt panel

Virket som det ble litt lavt over det nedre karet, men går greit å få hånda til bunn, og da er det vel greit. Fler bilder.... og jeg gir meg for i kveld....
Hvor mange kar/liter får du når du er ferdig nå? Det ser veldig bra ut!

S
S i m e n
Hvor mange kar/liter får du når du er ferdig nå? Det ser veldig bra ut! S

Akkurat nå ser det mer ut som et snekker verksted enn et akvarierom 8-)

Totalt vil jeg anta ca 1800 liter når jeg får inn 2x222L og 128L i tillegg til det som har vært i bruk nede til nå sammen med de 3 som står på røykerommet. Vil nok komme til å ha behov for yngelkar også bare jeg får bygget videre på reolen i vinkel.

I løpet av sommeren vil det nok sirkulere ca 2000-2300L akvarievann i karene her. Akkurat slik det er nå med det som gjøres i stand er det vel 16-17 kar med de tre nevnte karene. For noen kan dette kanskje virke mye, men er det det da?

På sikt er ønske mitt å ha 20 apisto arter/lokasjoner. Men det er mange faktorer som spiller inn på ønsker en har, Simen. Penger og tilgang er bare to av dem.....
Klarer jeg 5-6 arter, skal jeg være stoooorfornøyd! Kan bli flere, ved å kombinere to par i 250 litern feks. Det er ekstremt morsomt å se samspillet mellom to Ap.-arter i et kar. Det blir liksom en ekstra dimensjon i det allerede geniale. Til og med i dag, ca 8 uker etter Ap. agazissii & Ap. panduro ble samboere, ser jeg atferd hos dem jeg aldri har sett tidligere. I dag var det aga'ene som samarbeidet om å jage panduro-hannen ut av grensen av territoriet sitt. Advarslene og truslene haglet... Plutselig meldte panduro-hunnen seg på, og 4 Apistoer truet og advarte hverandre i ca et minutt - før damene takket for seg. Det ebbet ut uten fysisk kontakt denne gangen. Fantastisk moro... for en fisk

Hvor er kamera når man trenger det!!!
Det ligger på kjøkkenbenken med batteriet til lading det Leif. Eller med fullt minnekort. Eller i fotosekken i etasjen under klart for avgang i morgen. Eller fastspent i tripoden som står kilt innimellom spisebordet og yngelkarene. Murphy er alltid på banen når situasjonene oppstår...

Blir flott i kjelleren da! Gleder meg til å sette igang selv omsider, selv om det blir fælt i hele huset mens man holder på...
Heia :)
Ja da veit det ...skulle skrivet for leenge sia
Må jo si at denne tråden er nok mest lest ..hver gang jeg har lyst på/kjøpt Apisto må jeg lese og notere..du skriver på en veldig god måte artig
og bilder !! har prøvd 1000ganger og ikke mange blir bra det er ivertifall tolmodigs prøve og det greier du bra
blir nesten dobbel for vi er jo mest på facebook
fortsett på samme måte du
klemz
Linda W
Det ligger på kjøkkenbenken med batteriet til lading det Leif. Eller med fullt minnekort. Eller i fotosekken i etasjen under klart for avgang i morgen. Eller fastspent i tripoden som står kilt innimellom spisebordet og yngelkarene. Murphy er alltid på banen når situasjonene oppstår...

Jeg tror Leif har full kontroll på kameraet sitt he he he. Jeg skriver med Leif på tråden hans, og har visst ikke styr på mitt

Simen
Kari Wittgren
Ja da veit det ...skulle skrivet for leenge sia :) Må jo si at denne tråden er nok mest lest ..hver gang jeg har lyst på/kjøpt Apisto må jeg lese og notere..du skriver på en veldig god måte artig :) og bilder !! har prøvd 1000ganger og ikke mange blir bra det er ivertifall tolmodigs prøve og det greier du bra :) blir nesten dobbel for vi er jo mest på facebook :) fortsett på samme måte du :) klemz :)

Endelig skulle hu Kari også legge igjen spor etter seg..... 8-=)
Takk for masse ros, kari. ytgglig å høre at du trives med å lese tråden min. Ja det å ta bilder av fisk kan gå på tolmodigheten løs og gjett om jeg har bannet mang en gang....

Arbeids drikke (Aass) er handlet inn og arbeidsmoralen har ligget til lading siden i går kveld, så her skal det gyves på med godt mot på reolen i kjellern i dag. Er jo langhelg og har fri mandag og tirsdag.

Tirsdag er jo 1.mai, og som fagforeningsleder burde jeg vel holde den dagen hellig med hvile, ha ha ha ha.

Må nok som nevnt tidliger ha noe mer materialer, men får se om det blir handlet i morgen. Litt avhengig av hvor langt jeg kommer i dag.

Handlet også 3 patroner med silikon i dag. Glasset til 128L er ferdig kappet, men sideglasset til den andre 222L må jeg kappe til. Håper jeg har noe liggende jeg kan kappe fra.

Får ta med meg en..... Aass å se hva jeg kan få begynt på i kjeller reolen.
Får vel for ordens skyld si at jeg har vært hos frisøren i dag. Følte meg som en sau som fikk ulle jevna ved rota.... Men jeg ble bedre, bra blir jeg aldri :- =)
God fremdrift
Har gjort veldig bra fremdrift på utvidelsen av reolen i ettermiddag og er litt mer enn fornøyd etter en noe trøblete start. Kanskje greit å kunne lese av en tommestokk???

Når en klarer å kappe 20 cm for kort er det på tide å åpne Aass boks nr to!! Jeg fortsetter å surre med lengder, men når boks nummer to er tom, går alt som en drøm. Det måtte nok til en i hvert bein, før en fikk sving på sakene.

Tok nedre "platform" først og satte opp støttepilarer til det øvre karet. Alt reisverk til selve karene er ferdig, bortsett fra bakre drager til det øvre karet. Hadde jeg ikke kappet feil hadde jeg hatt nok materialer til dette også.

Jeg har kun fjernet det tidligere reisverket som jeg har hatt behov for å fjerne, så noe av det gamle står igjen sammen med det nye. Kan nok kanskje virke noe klattet på bildene, men det vesentlige for meg er at reisverket er bygget i en slik forfatning at det tåler disse 222L karene. Jeg mener selv dette blir bra og at dette tåler karene og mer til

Kunne også faktisk få med meg at palettciklidene hadde lagt nye egg, etter å ha prøvd å grave seg ned til Kina i et par uker nå. Antar de ga opp og heller la eggene her hos meg..........
Tok noen cory bilder i går kveld.

Det ble nok for mye "Møllers tran" på meg i går kveld. Endte med at jeg sovnet på 2 seteren her på røykerommet. Våknet 05.30 stiv i alle kropps lemmer.

I dag er det tid for kanskje å fullføre prosjektet med reolen i akvariekjellern min. Må bare få målt opp det jeg trenger av 2x2, lister og panel. Har beis fra da jeg bygget reolen så trenger ikke kjøpe mer. Håper det blir like fint i praksis som det ser ut inni mitt hode.

Teori og praksis stemmer ikke helt overens kan jeg vel trygt si, etter div prosjekter. Men kommer som regel i land med prosjektene. DIY reoler av forskjellige størrelser har blitt blandt mine favoritt prosjekter å bygge.

Vurderer å male disse to 222L sine bakruter i en flott blåfarge. Noen som vet hvilken type maling en kan bruke? Har lest dette flere plasser, men har ikke festet seg på netthinnen.... Må ruta vaskes med noe spesielt før en maler?

Får finne veien ned til kjelleren for å måle opp det jeg trenger og få det i hus. Drammens tidene skal også kjøpes inn da jeg i går hadde et intervju med en journalist der ang en evnt streik i bryggeri bransjen hvor jeg jobber.

Etter mine 13 år som klubbleder/fagforeningsleder har det blitt en del avis utklipp i permen min. Dvs jeg har vel to permer. Artig å ha noe å se tilbake på når en gang gir seg med alle tillitsvervene sine
At jeg holder på med reolen betyr ikke at jeg overser fiskene, heller tvert i mot. Hver pause jeg tar benytter jeg forran hver et kar. Så litt oppdateringer

Først fra de 3 karene jeg har her på røykerommet. Cory ynglene har ikke klart flyttingen og en av grunnene kan være at det står en noe kraftig pumpe i det karet. Så den blir byttet ut med et par luftesteiner, for i coryenes hovedkar legges det for øyeblikket egg=)

Aeneusene er stinne av egg så jeg venter noen timer før jeg tar ut dem. I det tredje karet er det borellii og baenschi yngel. Har fått frafall på en yngel i natt, desverre.

Så til kjellern:
Barlowi hua går med et nytt kull yngler i munn og slipper dem ikke. Hun jager selv ynglene fra forrige kullet unna om de kommer for nære. Disse har hatt en enorm vekst siste uken. Bitaeniata hua er på sin første luftetur med flokken av småtasser. Milde himmel for en flokk. Antar det er rundt 50 yngler. Hun også jager vekk ynglene fra første kullet. Og hannen, ja han må pent holde seg på god avstand, ellers.....

Det første kullet med bitaeniata er ikke så store at jeg frykter at de skal forsyne seg med de nye ynglene. Da ville jeg funnet et annet kar til dem.

har muligens nevnt det før her, men palettene har også nye egg
Å vente på at panel beisen skal tørke, er som om minutter er timer. Men en får ha tålmodigheten med seg. Kanskje litt dumt å beise før en satt det opp, men valgte det denne gangen. Slipper da å ta vekk alt av lister etc for å komme til.

Alt reisverk er på plass og listene som går rundt karene utvendig er grovkappet for å se at jeg hadde handlet nok. Jeg tror dette blir bra, meget bra 8- )

Når panel og listverk er på plass gjenstår bare litt små sparling i skjøter og maling av lister.
Litt usikker på om jeg har mer maling av akkurat det jeg brukte når jeg bygget reolen, men om jeg ikke har det, får alt et nytt strøk, eller to
Blir utrolig gjennomført! Ser at den ene 222litern (?) er delt i to... skal det går to Apistoer der, eller ryker glasset i midten når det er på tide å fylle opp? Og når det gjelder å vente på maling tørke, så er det her arbeids-aass'n kommer inn. Den får timene til å gå fortere igjen
Er det biteaniata ynglene på det midterste bildet i innlegg 1752? Utrolig store de har blitt, virker som du har god tilvekst på de!
Pål
S i m e n
Blir utrolig gjennomført! Ser at den ene 222litern (?) er delt i to... skal det går to Apistoer der, eller ryker glasset i midten når det er på tide å fylle opp? Og når det gjelder å vente på maling tørke, så er det her arbeids-aass'n kommer inn. Den får timene til å gå fortere igjen :D

Skulle bare opp etter kamera...... Ja den er delt i to Simen og har brukt dette karet som mal. Utrolig tungt når en har fått i seg noen arbeids Aass... Det forblir delt, og vil få plass til et par/en trio til. Utrolig kjekt.

Hadde ikke tid til å vente på at beisen ble helt tørr, men tok likevel noen arbeids Aass. Så jeg er brun ikke bare innvendig, men også litt på "lankene".

Er nå ferdig med å panelere og legge nye lister/skjøtet lister på det øvre karet. Synes ikke det blir så aller værst selv da.... Litt maling og kanskje sparkel i skjøtene vil gjøre dette til at jeg mest sannsynligvis blir bra fornøyd. Tenkte å ta bilde av øvre delen før jeg flyttet karet en etg ned og får på lister der også

Oppdateringer og bilder kommer etter hvert Simen

Pål sine fisker
Er det biteaniata ynglene på det midterste bildet i innlegg 1752? Utrolig store de har blitt, virker som du har god tilvekst på de! Pål

Hei igjen Pål
Nei det er ikke bitaeniataene som er avbildet der, men barlowiene. Er egentlig ikke store tidsforskjellen på disse. Tok et bilde av en bitaeniata yngel tidligere i dag som jeg legger inn her (kull 1)
Da er jeg ferdig med bygge prosjektet.

Kun sparkling og maling som står igjen. Har faktisk fått ryddet opp etter meg og støvsuget. Tenk at det kan være så ryddig her var min første tanke.... Fikk også ryddet opp i skapet og fant noe jeg greit kunne kaste, noe jeg har lett etter lenge og noe jeg kan gi bort. Blant dette er en bærepose med noe jeg tror og mener er bioballer. Noe som fulgte med den ene 222L som nå skal inn i reolen. En annonse blir lagt ut litt senere i dag.

Bilde 1.
Her er panelen ferdig lagt og lister ferdig på det ene karet, øvre

Bilde 2.
Her er lister ferdig på andre karet, nedre

Bilde 3.
Oversikts bilde.
For de av dere som lurer på hvorfor det ligger en rød løper fremfor nedre midre kar er det fordi at det er der jeg har mine Apistogramma bitaeniata. De er sammen med mine Apistogramma barlowi, de kjæreste apistoene jeg har. De fortjener rød løper begge to.....

Skal i mitt neste innlegg forklare LITT om bygge prosjektet i forhold til listing utvendig og hvordan få inn og ut karet

Bilde 1 er tatt "innendefra" og viser at listene utefor ligger noe over reisverket karet står på. Dette er for å dekke noe av akvariets ramme, sett utende fra.(ut er til høyre i bildet)
Da kan en kanskje lure på hvordan i h.... en skal få karet inn og ut når det er sperre på høyre og venstre side samt i bunn.

Bilde 2 og 3 viser at det er 2 tommer+ ledig plass fra rammeplassen til karet ved siden av. Dette betyr at jeg kan skyve karet inn en del, noe som gjør at jeg kan skyve karet så langt inn at karet går klar av listene på motsatt side. Karet løftes derfor over bunnlista og kan taes ut.

Etter noen Arbeids Aass er jeg nok bedre til å jobbe enn til å forklare. Det er bare å spørre folkens om det er noe dere lurer på...

I ryddingen min nede fant jeg en filtermatte, 50x50 som jeg hadde stuet bort. Dæven døtte, denne kan jeg jo bruke som deler i den andre 222Literen. Veldig greit for yngel og beite på også.

Planene for det karet som står i den nye delen (222L). To stk innvendige pumper skal her brukes. Har to på 850L/t som er akkurat passe til ca 100L som disse fylles med. Det sies at en skal ha pumper som filtrerer det samme antall lier som karet er på, men apistoer trenger ikke den styrken, så antar dette skal holde.

Ofte og som regel blir Apistogramma fanget i stillestående vann, les pytter, så filtreringen er vel viktigere enn stømmen i vannet.

Runder av med å være greit fornøyd med dagen, 98% fornøyd med prosjekt resultatet og drit missfornøyd med fotallaget mitt. Alt kan ikke være like bra, bestandig
Jeg går nå over fra arbeids Aass til sørge Aass.....
Så noen Apistogramma bitaeniata bilder av mor som er ute å lufter sine søte små, for første gang....
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap