- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 89)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 89)
Joda, de hadde noen. Litt diverse av de vanlige typene av C. agassizi, C. schwartzi, et par andre som lignet dem, fine Brochis splendens, C. sodalis (som jeg kjøpte noen av) - sannsynligvis noe mer også, men jeg var så veldig fokusert på Eques'ene at jeg enset omtrent ikke annet De hadde forresten Otocinclus også, Dolkestikktetraer, en del flotte Sommerfuglciklider (oppdrett av dr. Baessler fikk jeg vite), fine scalarer (både naturform, vf, og oppdrettsform).
Postet 04.03.08 kl 21:03
Endret: 05.03.08 kl 00:25
Postet 04.03.08 kl 21:17
Postet 05.03.08 kl 09:31
Postet 05.03.08 kl 10:56
Stine Joj, de corydorasene der var virkelig RÅ flotte. gratulerer. tror du at de er mulig å få i lek?
Litt tidlig egentlig å uttale seg, men... jeg tror faktisk det. Jeg har en følelse av at disse ikke er vanskelige å få i lek. Jeg tror at før eller siden vil det bli egg
(men ikke skyt meg om jeg tar feil *hehe*)
MaGunzhva heter butikken du kjøpte de i?:) flotte
Det var Dyrego-butikken på Manglerud-senteret i Oslo 6.
Det er tomt for C. eques nå da (de solgte dem som C. rabauti...helt feil)
Postet 05.03.08 kl 13:13
Endret: 05.03.08 kl 13:14
Postet 05.03.08 kl 19:43
mona oCorydoras eques.... tenk det! :-) De er fremdeles litt fengselsbleke, men de kommer seg.
For noen nydelige coryer du har fått deg=) Du er veldig heldig som har plass til så mange akvarier.. Er veldig misunnelig på deg=)
Jeg får selv 10stk corydoras pygmaeus VF i morgen, og jeg gleder meg som en liten unge=)
Postet 05.03.08 kl 20:11
Endret: 06.03.08 kl 10:51
Postet 05.03.08 kl 20:24
Postet 08.03.08 kl 16:34
Grattis :o)
Det samme kameraet jeg har og den samme makrolinsen jeg fikk av julenissen. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke denne linsen, men kanskje du kan forklare meg det etterhvert??? Jeg er så dårlig på dette med foto. Den zoomer bra men man kan dreie på linsen selv i automatisk stilling, og jeg ser ikke det nlir forskjell på bilder, men det er nok en grunn til at linsen er sånn...he he. Håper på en forklaring på denne linsen
Det samme kameraet jeg har og den samme makrolinsen jeg fikk av julenissen. Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal bruke denne linsen, men kanskje du kan forklare meg det etterhvert??? Jeg er så dårlig på dette med foto. Den zoomer bra men man kan dreie på linsen selv i automatisk stilling, og jeg ser ikke det nlir forskjell på bilder, men det er nok en grunn til at linsen er sånn...he he. Håper på en forklaring på denne linsen
Postet 08.03.08 kl 17:16
I dag røsket jeg opp litt og luket litt når jeg byttet vann i 45 literen. Fjernet en del av flyteplantene, ettersom de hadde vokst såpass at de skygget for alt under seg. Så nå kom mosen og stilkplantene frem i lyset igjen....
....og et par-tre L316 ble avslørt!
Det er tre stykker som gjemmer seg på det ene bildet her, den ene ser man bare ryggfinnen av, men de to andre finnes godt synlige i bakgrunnen der.
Dessverre var de forsvunnet innen jeg rakk å finjustere kameraet. Dette akvariet står trøkket inn i mellom masse rot og skrot, så det var ikke så lett å få kameraet i riktig posisjon. Men dette er det meste jeg har sett snurten til av disse små L-mallene siden jeg fikk dem for noen uker siden. Er alle i live, skal det være 7 stk L316 i karet.
Men se på denne reka i forgrunnen! Den ble jo kjempefin!
Her skimter man en av de prikkete L-mallene jeg fikk av Jørn K:
....og et par-tre L316 ble avslørt!
Det er tre stykker som gjemmer seg på det ene bildet her, den ene ser man bare ryggfinnen av, men de to andre finnes godt synlige i bakgrunnen der.
Dessverre var de forsvunnet innen jeg rakk å finjustere kameraet. Dette akvariet står trøkket inn i mellom masse rot og skrot, så det var ikke så lett å få kameraet i riktig posisjon. Men dette er det meste jeg har sett snurten til av disse små L-mallene siden jeg fikk dem for noen uker siden. Er alle i live, skal det være 7 stk L316 i karet.
Men se på denne reka i forgrunnen! Den ble jo kjempefin!
Her skimter man en av de prikkete L-mallene jeg fikk av Jørn K:
Postet 09.03.08 kl 15:43
Endret: 09.03.08 kl 15:50
Postet 09.03.08 kl 16:02
froskenMen,har et lite spørsmål når jeg ser du har disse artene i samme kar: Hvordan går det med L-maller og corydoras egg?Blir de spist av L-mallene,eller går det bra?
Ingen av disse på bildene rett ovenfor er gamle nok til å produsere noen egg på leeeenge enda Den 45 literen er en slags "grow out tank", altså en barnehage jeg har dem i til de vokser seg større og sterkere. Senere vil jeg nok ikke ha L-maller sammen med Corydoras-arter jeg ønsker å beholde eggene fra nei... de hadde nok garantert blitt spist.
Postet 09.03.08 kl 16:09
Endret: 09.03.08 kl 16:10
Postet 09.03.08 kl 16:38
Jeg har sendt inn en artikkel jeg har skrevet om Corydoras weitzmani
Denne er jeg litt "engestelig" og biter litt negler for Håper den blir godt mottatt.... Det er ca 20 bilder i artikkelen, jeg tok nemlig en lang serie sjeldne bilder som jeg sannsynligvis aldri får sjansen til å ta noe lignende igjen. Det var helt utrolig hvilken orkesterplass jeg hadde en kveld tidlig i februar, da mine Corydoras weitzmani lekte og la egg. De valgte å gjøre det de skulle klint inntil frontglasset! Jeg skrev selve teksten på nesten strak arm, for når jeg først har begynt så bare renner ordene ut. Men litt research gjorde jeg også for en gangs skyld, til forskjell fra hva jeg vanligvis gjør i artikler. Da bare skriver jeg ned det jeg har i hodet. Men her måtte jeg ha litt navn og tall med, så da måtte jeg bruke noen kilder.
Artikkelen blir vel publisert når Holger & co har fått klargjort den til riktig format for å legge ut her, og jeg er så spent på å se hvordan den ser ut på nett! Og jeg biter negler og håper den blir godt mottatt...*skjelve*
Denne er jeg litt "engestelig" og biter litt negler for Håper den blir godt mottatt.... Det er ca 20 bilder i artikkelen, jeg tok nemlig en lang serie sjeldne bilder som jeg sannsynligvis aldri får sjansen til å ta noe lignende igjen. Det var helt utrolig hvilken orkesterplass jeg hadde en kveld tidlig i februar, da mine Corydoras weitzmani lekte og la egg. De valgte å gjøre det de skulle klint inntil frontglasset! Jeg skrev selve teksten på nesten strak arm, for når jeg først har begynt så bare renner ordene ut. Men litt research gjorde jeg også for en gangs skyld, til forskjell fra hva jeg vanligvis gjør i artikler. Da bare skriver jeg ned det jeg har i hodet. Men her måtte jeg ha litt navn og tall med, så da måtte jeg bruke noen kilder.
Artikkelen blir vel publisert når Holger & co har fått klargjort den til riktig format for å legge ut her, og jeg er så spent på å se hvordan den ser ut på nett! Og jeg biter negler og håper den blir godt mottatt...*skjelve*
Postet 09.03.08 kl 17:08
Endret: 09.03.08 kl 17:08
Har sett noen ordentlig fine små-reker i karet med Red Bee og Røde krystallreker. Dessverre har jeg ikke greid å knipse noe bilde av de små, som hadde utrolig fine tegninger. Mye hvitt! Men jeg tipper kanskje denne voksne reka som jeg også oppdaget, har noen gener med i spillet. Mye hvitt på bakkroppen, og det som skulle vært et rødt bånd midt på bak, er krympet til en mindre, rød flekk bare. Kult!
Den ene lille kopien jeg så, hadde faktisk helt hvit bakkropp, bare hodet var rødt. Men så, midt på den hvite ryggen, satt en rød fargeflekk, perfekt formet som et lebestift-avtrykk av en kyssetrut! Får jeg fatt i den reka, skal jeg plukke den ut og bruke den i selektiv avl....
flashende neonlys; "Monas kyssereker!"
(ok, sent på kvelden, nå skal jeg sove... beklager den der)
Den ene lille kopien jeg så, hadde faktisk helt hvit bakkropp, bare hodet var rødt. Men så, midt på den hvite ryggen, satt en rød fargeflekk, perfekt formet som et lebestift-avtrykk av en kyssetrut! Får jeg fatt i den reka, skal jeg plukke den ut og bruke den i selektiv avl....
flashende neonlys; "Monas kyssereker!"
(ok, sent på kvelden, nå skal jeg sove... beklager den der)
Postet 10.03.08 kl 23:56
Endret: 10.03.08 kl 23:57
Hvis andre siden av reka ser også sånn ut, er den på bildet en Grade S eller litt høgare (Single Hinomaru). Den var veldig fin! Eg er veldig glad at Red Bee kan også vise sin genetisk potensial hos deg. Med CRS (grade C) alene ville det sikker ta over 50 generasjoner med tøff seleksjon å komme så langt. Kor mange generasjoner brukte du nå Hvis man er veldig kritisk kunne man si at hvitfargen kunne være meir intenst. Men kvem vi si det her i Norge?
Når du begynner å selektere gi også litt fokus på hvite andelen fram på hodet (sjelden litt hvit, meget sjelden helt hvit med hvite antenner), på halen (sjelden over 50% hvit, meget sjelden 90 - 100% hvit) og på beinene (meget sjelden hvit innfarget).
Reka du har beskrivet (uten bilde) kan være endå litt bedre, også S+ men Dobbel Hinomaru.
Når du begynner å selektere gi også litt fokus på hvite andelen fram på hodet (sjelden litt hvit, meget sjelden helt hvit med hvite antenner), på halen (sjelden over 50% hvit, meget sjelden 90 - 100% hvit) og på beinene (meget sjelden hvit innfarget).
Reka du har beskrivet (uten bilde) kan være endå litt bedre, også S+ men Dobbel Hinomaru.
Postet 11.03.08 kl 00:33
Postet 11.03.08 kl 00:40
15 timer etter nytt filter innsatt...
Da jeg kjøpte den store gruppen med Corydoras eques, brukte jeg et filter som hadde vært i drift i fem uker til deres nyoppsatte kar. Men det var drift uten særlig "forsøpling", altså fiskeløst, og med lite annet nedbrytbart, biologisk materiale for filterbakteriene å jobbe seg opp med.
Dette var jeg meget godt klar over og obs på, så jeg var derfor forberedt på at til tross for fem ukers innkjøring, noe som er akkurat på håret egentlig, så ville det å gå fra 0 fisk til 17 i en smekk gi en reaksjon. Derfor har jeg fulgt med, og målt nitritt daglig siden jeg kjøpte C. eques (for en uke siden). I helgen var verdien fremdeles null, en krystallklar null. Det ser man når gulfargen på testresultatet ikke bare er gul, men så lysegul at den har et stikk av limegrønt. Da er det virkelig null.
Mandag så jeg at testen fremdeles var gul, men den var kyllinggul, en slags varm gulfarge. "Ting er på gang..." tenkte jeg, og begynte å teste to ganger pr dag. Tok et vannskift også på mandag.
I går morges var testen mørk gul, og på ettermiddagen klokka 15:15 var den oransje! *iiik*
Tid for action. Jeg ble altså nødt til å bytte til et annet filter likevel, så jeg hentet et innkjørt filter fra et annet kar (et kar som har sitt eget filter selvsagt, det jeg hentet var et ekstra som var satt til innkjøring der bare).
Heldigvis har jeg for vane å alltid sette en merkelapp på ledningen, som forteller akkurat når jeg har satt et filter i drift. På det jeg nå tok, stod det "Satt i drift 21/12-07". Altså 2½ mnd i drift, det burde holde.
Et kjapt bytte av filter, og det ble plugget inn kl.15:30. Direkte deretter et 40% vannbytte. Noen timer senere tok jeg et til på 40%... midt på natta faktisk. Det gjorde ingen utslag på nitritt-målingene, til tross for at det var gjort to vannbytter. Av andre årsaker fikk jeg ikke sove, så jeg fulgte utviklingen på nitritt-nivået.
Klokka 04.00 i natt var testen fremdeles oransje, men kanskje ante jeg en noe lysere tone i oransjefargen...jo, den var litt lysere oransje. Ting var på gang, 12 timer etter at et innkjørt filter var satt inn.
Tre timer til gikk, og klokka 07.00 testet jeg på nytt. Ah...testen er gul og fin igjen!
Kan nok bli litt mere limegulgrønn før jeg er heeeeeeelt fornøyd, men dette var iallefall en lettelse!
15½ time etter at et innkjørt filter ble satt i drift ga det altså resultater.
15½ time tok det for filteret å bearbeide og fjerne nitritt.
Verdt å merke seg som en erfaring å ta med videre, så derfor noterer jeg det ned her.
Puh! Gjett om jeg har vært nervøs!
Men nå suser fiskene rundt og er livlige som aldri før igjen Jeg kan se at testen stemmer, fiskene ser hoppende glade ut, de også
Morgentest klokka sju:
Dette var jeg meget godt klar over og obs på, så jeg var derfor forberedt på at til tross for fem ukers innkjøring, noe som er akkurat på håret egentlig, så ville det å gå fra 0 fisk til 17 i en smekk gi en reaksjon. Derfor har jeg fulgt med, og målt nitritt daglig siden jeg kjøpte C. eques (for en uke siden). I helgen var verdien fremdeles null, en krystallklar null. Det ser man når gulfargen på testresultatet ikke bare er gul, men så lysegul at den har et stikk av limegrønt. Da er det virkelig null.
Mandag så jeg at testen fremdeles var gul, men den var kyllinggul, en slags varm gulfarge. "Ting er på gang..." tenkte jeg, og begynte å teste to ganger pr dag. Tok et vannskift også på mandag.
I går morges var testen mørk gul, og på ettermiddagen klokka 15:15 var den oransje! *iiik*
Tid for action. Jeg ble altså nødt til å bytte til et annet filter likevel, så jeg hentet et innkjørt filter fra et annet kar (et kar som har sitt eget filter selvsagt, det jeg hentet var et ekstra som var satt til innkjøring der bare).
Heldigvis har jeg for vane å alltid sette en merkelapp på ledningen, som forteller akkurat når jeg har satt et filter i drift. På det jeg nå tok, stod det "Satt i drift 21/12-07". Altså 2½ mnd i drift, det burde holde.
Et kjapt bytte av filter, og det ble plugget inn kl.15:30. Direkte deretter et 40% vannbytte. Noen timer senere tok jeg et til på 40%... midt på natta faktisk. Det gjorde ingen utslag på nitritt-målingene, til tross for at det var gjort to vannbytter. Av andre årsaker fikk jeg ikke sove, så jeg fulgte utviklingen på nitritt-nivået.
Klokka 04.00 i natt var testen fremdeles oransje, men kanskje ante jeg en noe lysere tone i oransjefargen...jo, den var litt lysere oransje. Ting var på gang, 12 timer etter at et innkjørt filter var satt inn.
Tre timer til gikk, og klokka 07.00 testet jeg på nytt. Ah...testen er gul og fin igjen!
Kan nok bli litt mere limegulgrønn før jeg er heeeeeeelt fornøyd, men dette var iallefall en lettelse!
15½ time etter at et innkjørt filter ble satt i drift ga det altså resultater.
15½ time tok det for filteret å bearbeide og fjerne nitritt.
Verdt å merke seg som en erfaring å ta med videre, så derfor noterer jeg det ned her.
Puh! Gjett om jeg har vært nervøs!
Men nå suser fiskene rundt og er livlige som aldri før igjen Jeg kan se at testen stemmer, fiskene ser hoppende glade ut, de også
Morgentest klokka sju:
Postet 12.03.08 kl 08:24
Endret: 12.03.08 kl 08:34
Postet 12.03.08 kl 11:05