Elins lille hjørne (side 89)

Håper du skal dra. Jeg har allerede lagt in avspasering i kalenderen på jobb for 9. mars hehe. Fint å ha noen å dra sammen med!

Endlers, paleatus og forhåpentligvis schultzei går "under hammeren" der herfra dersom jeg føler at de er store nok til å takle det. Schultzei og paleatus er jo av de mest hardføre og raskestvoksende coryene som er, så jeg har et håp... Det hadde i hvert fall hjulpet veldig på plassproblemene mine!
Alltid hyggelig med selskap!

Vi solgte vel ca. 70 schultiser og 30-40 albinoer sist helg, så det hjalp litt på plassen her. Elin tok med seg litt panda og en gruppe spilurus hjem igjen + litt annet småtteri.Reker ble det også, men vi trenger flere! De er jo sååå søte, og flinke ryddehjelper er de også.
Åh, da ble det endelig flere pandaer på dere Så flott.

Hehe, ja å redusere bestanden med 100 fisk hjelper betraktelig

Fikk lurt paleatusene frem ved glasset nå med litt mat, og fikk tatt en veldig ca måling. Det er naturligvis størrelsesforskjeller, men rundt 3 cm nå ja. Ser at veksten har stagnert, så det er vel helt i tråd med det andre opplever også.

Men! Husker du de weitzmaniene jeg kjøpte (betalte skjorta for...) på OAK auksjonen i høst? Hvor utrolig små de var? En kan nok si at de stagnerer veksten rundt 2,5 cm, men jøss som de har vokst. Nå klarer jeg ikke å skille de ut fra leksgruppa jeg har lengre Så om det går smått, er det utrolig hvor forskjell man ser over noen få måneder!
ElinH
Hehe, ja å redusere bestanden med 100 fisk hjelper betraktelig ;-)

Hva med 600... Tro om jeg kunne ha solgt 600 schultzeier på auksjon? ;-D Sorry, jeg er så overveldet at jeg ikke greier å la være å spøke med det. Og når jeg ser hvor mange andre coryer her som er smellfeite for tiden, blir jeg enda mer nervøs. Det eneste som mangler nå er en supergyting fra C-140 og superne. Trøste og bære for et liv det hadde blitt her da!
Skjønner godt at du er overveldet jeg! Jeg hadde vært det - pluss vettskremt

600 schultzei på auksjon, ja... det kunne blitt ganske så interessant. Så den auksjonen vil jeg på også!

Håper du pøser på med noen bilder etter hvert. Overveldende eller ikke, det må være litt av et syn!
Dobbelt og trippel pokker!

Dette er hvorfor jeg egentlig aldri skrur av filtre ved fóring. Fant akkurat ut at jeg glemte å skru på igjen filteret der hvor paleatusene går (ungfiskene). Dvs at det har vært avslått siden rundt halv ti i går kveld!

Alt håp er nok ute for de filterbakteriene, så jeg får rense filteret grundig, før jeg tar filterrens på et av de andre filtrene her og overfører gugga til det stakkars avslåtte filteret.

Har man ikke noe å gjøre, får en skaffe seg det... Argh.
Er det innvendig eller utvendig filter? Er det innvendig filter, er ikke alt håp ute. Det kan være ørlite bevegelse i vannet, og nok til at i hvert fall litt av bakteriene overlever. Jeg har opplevd filterbakterier som overlevde 3/4 døgn med pumpa av. Er det derimot et utvendig filter, så er nok alt steindødt.
Det er en innvendig fluval... men det luktet helt grusomt, så jeg tror nok alt håp var forbi. Det har jo vært slått av i minst 18 timer.

Nå er i hvert fall et annet innvendig filter renset (og det var visst på tide uansett), og paleatusfilteret enda nøyere renset, deretter kickstartet. Må jo være ytterst forsiktig fremover, siden det nå er kickstartet og ikke fullverdig. Men, bedre enn ingenting får jeg tro.

Har faktisk tenkt på å kjøpe en slik "eggealarm".. hva er det nå det heter igjen.. hvert fall slik du vrir på ønsket antall minutter når du holder på på kjøkkenet, også går det av en alarm når tiden er over. Har mer enn en gang tenkt på å kjøpe en slik for å stille inn på 15 min mens jeg forer ungfiskene. Da er det hvert fall noe som hyler når det er på tide å skru på filtrene igjen.
Forresten...

Nå er tråden med bildeforklaring på hvordan man setter opp ny mikroorm kultur ferdig. Litt hastverksarbeid, men pytt pytt

Mona følger på med bildeforklaring på hvordan klekke artemia.
En sånn eggealarm er ikke dumt å ha. Bruker en slik når jeg fyller osmosevann .Ble så lei av at hele gulvet i vaskekjelleren fløt fordi jeg glemte å stoppe det . Men det hender selvfølgelig at jeg glemmer å sette alarmen på da , er ganske distre av meg
Hmm.. kanskje jeg må få mannen min til å lete etter det i dag når han tar lørdagshandelen (så heldig at jeg slipper det maset som regel)...

Noe må jeg tydeligvis ha, for dette er jo helt håpløst. Det er liksom ikke enkelt å skulle "fóre forsiktig" i et oppvekstkar heller! Heldigvis er disse de største og eldste jeg har, og vil tåle litt redusert fóring en stund fremover
Manglende impulskontroll og lommeboka på bordet...
Da snublet jeg over ONIBBS (ocean nutrition instant baby brine shrimp) hos akvarieudstyr i Danmark, og før jeg hadde gjenvunnet impulskontrollen både bestilt og betalt to glass... *kremt*

Jaja, alt må prøves, og såvidt jeg har forstått har denne lang holdbarhet bare ikke den er åpnet.

Venter forresten på to pakker ellers også. Fra Aquaristikshop skal det komme 5 liter JBL biotopol. Bruker det hos ungfiskene, og dessuten må jeg være rustet til vårløsningen når alle cory begynner å klø av en eller annen grunn. 5 liter bør vare en stund hvert fall Dessuten bestilte jeg tetratips fórtabletter. Intet fór må være uprøvd :p

Skal vi se... jeg bestilte 31. januar, den ble sendt 5. februar, og basert på sporingen burde jeg ha den på mandag eller tirsdag. Den har i hvert fall forlatt tollen i Norge. Synes ikke det var aller værst. Tydelig at de hadde det jeg bestilte på lager.

Men... så bestilte jeg en pakke fra Valenta-Aquaristik i Tyskland samme dag (31. januar). 1 liter eikebarkekstrakt. Der har jeg ikke hørt noe som helst etter at jeg fikk det jeg antar er ordrebekreftelse (jeg kan ikke et ord tysk!). Nå har jeg ikke sjekket nettbanken, men jeg tror ikke pengene er trukket enda heller. Det er nok bare slik at de ikke har den på lager, så jeg regner med at jeg hører noe etter hvert.
Jøss, som de små atroene spiser. Merker godt at det er mange i hver av plasttankene, ja. Sprøyter nedi det jeg synes er en veldig god dose artemia, og 10 minutter senere er rubbel og bit spist. Sprøyter nedi en god dose til, og litt senere er den borte også

Merker allerede at jeg fórer mer nå enn jeg gjorde de første dagene, og de har bare vært i disse tankene en uke!

Har studert de ovenfra nå, og jeg ser faktisk ingen med manglende finner lengre! De må altså ha vokst ut. De er for små til å se detaljer, så om de er helt utvokst vites ikke. Men de vokser definitivt. Og ingen døde som jeg har klart å finne hvertfall. Jippi

Tror det er rundt 100 yngler igjen.. sykdommen gjorde et kraftig innhogg på antallet, men... 100 små atroer er jammen mange nok det også!
blir en pen bande når de vokser til ja :p blir nok litt av et syn med så mange fisk i ett kar!
Ja ikke sant

Men de kommer nok ikke til å være i samme kar i så mange ukene, det er det neppe plass (eller filterkapasitet!) til. Min noe uferdige plan er å flytte alle til samme 54 liter (på soverommet) når de tydelig har vokst ut av plasttankene. Når det skjer vet jeg faktisk ikke. Så får de gå der en stund.. jeg håper at de kan gå der minst til de er 6 uker, siden jeg faktisk kan fóre med artemia i det karet. Der er det nemlig plass til å legge et lys siden av karet for å holde artemiaen på bunn.

Etter de ikke kan være i samme kar lengre, må jeg spre kullet ut på tre akvarier, ellers blir det for trangt. Og selv da pusher jeg nok grensene... men det gjør jeg jo allerede, så... what else is new, liksom :p Hehe
Grattis med 100 atroer, Elin. Det er virkelig en anseelig mengde atrobarn.
Takk Inger Anne

Ja, syntes den var anseelig nok, inntil du kom med dine 600! Hehehe! Tenker på hvor mye hodebry 100 stykk skaffer meg, så skjønner jeg godt hvordan du har det. Men det er jo moro også!

Utfordringer er til for å løses osv
Jeg måtte le litt da du sa at du pushet grensene, ja. Jeg kommer til å være nødt til å pushe det som heter grenser til det ytterste. Men til atroer å være, er 100 en anseelig mengde. La deg ikke bli trykket ned av mengden schultzeier jeg har fått. De er som skapt for å produsere hinsidige mengder egg og barn.
Ja, det er absolutt en stor mengde artoer fra en egglegging (men to hunner såvidt jeg husker)

Ja, de grensene dine, de blir veldig pushet! Vi får bare stå på med vannbytter, er ikke så mye annet å gjøre

Og nettopp schultzeiens evne til å produsere slike enorme mengder egg - ofte - var grunnen til at jeg solgte mine :p
Hei hei :)
Jeg har tittet litt rundt på oppdrettforumet her en stund nå, også så det ut som at du hadde erfaring med oppdrett av palettciklider.. Så tenkte kanskje jeg kunne stille deg noen spørsmål?

Har hatt er par nå i noen uker se. Og hannen har drevet å ristet og "holdt på" rundt hoa ganske lenge. Jeg vet jo ikke egentlig om dette er lek engang, siden jeg ikke har noe erfaring med denne fisketypen, men tenkte kanskje at det er det.

Nå i stad satt jeg å tittet i karet og så oppdaget jeg noe oppunder den ene rota. Vet ikke hva det er, men lurte på om det kunne være egg.

Vet du hvordan paletteggene ser ut? Det jeg snakker om nå ser nesten ut som vanndråper som henger fra rota på en måte, og når jeg lyser på de så skinner de veldig.

Skal hoen miste fargene når de har lagt egg? For jeg synes nemmelig ikke hoa har mistet noen farge. Derfor jeg blir litt forvirra her:P

Håper du kan hjelpe meg

Hilsen Irene!!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap