Lindas (& Oves) planter og fisk og sånt (side 89)

Blir helt svimmel igjen jeg. På armaturet fra Biltema står det for eksempel 1X28W T5. Men lysrøret er 114,9mm langt, hvilket tilsvarer LifeGlo2 T5 54W. Hva skjer når jeg bytter tro? Ingenting antagelig, hva har wattstyrke med ballast å gjøre for eksempel, klarer den å tenne 54W når det står 28W på lysrøret som ikke finnes i 28W i den lengden?

24W er drøye halvmeter'n så der blir det itt'no lys uansett hva de skriver.

Det betyr i alle fall at det antagelig er LifeGlo2 54W T5 jeg skal ha, og det finnes! Men hva i all verden jeg skal putte det i for få lys uten å drukne i ledninger?

Værs'go bli gæærn!
Kan ikke være så dumt at det sitter 2 stk 28W lysrør i den der da?
28W hos aquaristikshop er 590mm lange, 2 x 590mm = 1180mm

Ikke lett å bli klok på det der, hadde nok dratt på biltema og tafsa litt
Torbjørn Jørgensen
Kan ikke være så dumt at det sitter 2 stk 28W lysrør i den der da? 28W hos aquaristikshop er 590mm lange, 2 x 590mm = 1180mm Ikke lett å bli klok på det der, hadde nok dratt på biltema og tafsa litt :)


Armaturet er 119 cm langt, så da blir det mye dingling og lite lys Torbjørn, det er derfor jeg blir svimmel. Løsningen er Akvariegutta, de selger 54W T5, skrur på et jordet støpsel og raser ned i morgen i håp om å få lov til å teste før jeg foretar flere bomkjøp...

530
Om du ikke allerede har sjekket slektstreet ditt Linda, er mitt forslag at du ser etter forbindelser til multikunstneren og multiingeniøren Leonardo da Vinci. Det er pokka nødt til å være en forbindelse her!


Må nok snarere lete blant stakkarene som endte på bål jeg Sigmund. Ett av mange snåle oppdrag til Askepott er å lage gammeldags sopelime, det kunne jeg også helt uten å tenke selv om jeg ikke minnes å ha gjort akkurat det før. Dessuten har en spansk herre avbildet meg like etter at jeg laget en sist, [URL=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brooklyn_Museum_-_Pretty_Teacher_(Linda_maestra)_-_Francisco_de_Goya_y_Lucientes.jpg]link til portettet[/URL]...

Linda W
[QUOTE=Torbjørn Jørgensen]Kan ikke være så dumt at det sitter 2 stk 28W lysrør i den der da? 28W hos aquaristikshop er 590mm lange, 2 x 590mm = 1180mm Ikke lett å bli klok på det der, hadde nok dratt på biltema og tafsa litt :)


Armaturet er 119 cm langt, så da blir det mye dingling og lite lys Torbjørn, det er derfor jeg blir svimmel. Løsningen er Akvariegutta, de selger 54W T5, skrur på et jordet støpsel og raser ned i morgen i håp om å få lov til å teste før jeg foretar flere bomkjøp...

530
Om du ikke allerede har sjekket slektstreet ditt Linda, er mitt forslag at du ser etter forbindelser til multikunstneren og multiingeniøren Leonardo da Vinci. Det er pokka nødt til å være en forbindelse her!


Må nok snarere lete blant stakkarene som endte på bål jeg Sigmund. Ett av mange snåle oppdrag til Askepott er å lage gammeldags sopelime, det kunne jeg også helt uten å tenke selv om jeg ikke minnes å ha gjort akkurat det før. Dessuten har en spansk herre avbildet meg like etter at jeg laget en sist, [URL=http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Brooklyn_Museum_-_Pretty_Teacher_(Linda_maestra)_-_Francisco_de_Goya_y_Lucientes.jpg]link til portettet[/URL]...



Så goy a ! Synes ikke det svekker min antagelse.
Det er godt vi lever nå Linda, og i Norge, ellers hadde vi vel vært steinet eller brendt begge to...
Forstår godt at du blir svimmel og oppgitt, vi er flere som er oppe i reol-styr og det er mer jobb og grubling enn man skulle tro....
Det bildet var jo bare helt flott da

Håper du finner ut av dette med lysrørene
Løsningen for montering av armaturer blir jo fin den.
Når det gjelder lysrør med 6500k fargetemperatur er de lette å finne hos produsentene, men verre med forhandlere som fører de. Finner 28W T5 med fargekode 865 (6500k) i katalogene til Sylvania, Philips og Osram. Alle disse har en lengde som burde passe i Biltema armaturet. Det betyr at rørene er å få tak i, men kan nok være litt leie å finne. Kanskje de må bestilles spesiellt. Kaldeste lyset jeg finner er Malmbergs som har 4200k i utvalget. En mulighet er jo å kontakte produsentene og spørre etter forhandlere som fører disse rørene. philips.no, osram.no og sylvania.no har alle linker for sending av forespørsel pr. epost under kontakt oss.
Den som leter den skal finne (har jeg hørt).
Sitter og slår ihjel litt tid før arbeidsdagen begynner, og da fant jeg denne nettsiden.
Firmaet holder til på Rasta, like utenfor Oslo på Lørenskogsiden. Kanskje det er håp likevel.
Hvis noen roter i katalogen til www.otranorge.no og fisker fram ELnummer der så kan jeg sjekke opp pris.. (hvis det er interessant)
Hvis du går til en lampebutikk som f.eks. fører Osram, så kan de som regel bestille inn de rørene du ønsker fra den leverandøren. Det er ikke sikkert de har det i butikken sin hvis det er rør som det ikke selges mye av, men de har vanligvis tilgang til produktkatalogen til leverandøren sin med hele sortimentet. Da fører de bare opp et av de rørene for neste levering.
Takker igjen her! Nå skal jeg først løse gåten med 28W armatur som må ha 54W rør - det står faktisk 28W på røret også! Som er 114,9 cm langt. LifeGlo på 114,9 cm er 54W...

Fargekode 865 da, så er det noe som nesten stemmer, fargen på lyset er riktig men kvaliteten litt off, bedre med 965. Ut og teste i praksis!
skal se om jeg kan få Marcairn inn i tråden din.. Hun er litt nerd på lysrør. =)
Luker og lys løst - nesten...
Hjelper å prate med Thor. Det finnes lav-watts lange lysrør, men da blir det for tussmørkt for meg så Biltemas T5 bortfalt. Ble sendt til Bauhaus og har nå to jallaarmaturer på 36 watt, farge 864 på lysrøret som følger med (6400K altså), prisen var kr 99,- med rør. Da går det an å skifte uten å lete livet av seg. Ikke plass til reflektor, så jeg må finne på noe annet lurt over plantekarene. Boyou har armatur som passer og som jeg bare kan hente når som helst, men det kan bli for mye lys for meg som ikke bruker co2...

Lysgåten løst i alle fall, og karene jeg har her kan snart settes på plass.

Det finnes selvfølgelig løsninger for luker til helglasskar også. En er rett og slett å lime på en glasslist som feste for skinner til skyvedører, en ganske mye mer elegant er å nagle fast spesialbeslag med U til hengende plate som skrus fast på baksiden av uen og ikke vil synes (ala glassdører til TV-benk), og som holder seg oppe helt av seg selv. Det blir sånne her, platene var ikke spesielt rimelige og det går sikkert fint å lete videre eller male fiberplater hundre ganger i håp om at de ikke skal slå seg eller håpe at glass ikke blir for rungt og ramler av, men nå får det være bra med problemløsninger
Noe i den duren i alle fall Sigmund, sort med blank innside og matt utside, tykkelse som passer i profilen. Rundt omkring 1000 pr m2...
Som gps´en min insisterer på når jeg bruker den på nye veier fordi jeg ikke har oppdatert kartene de siste 5 år: rekalkulerer.

Litt seint nå, men...
Det er faktisk riktig at biltema-armaturen din tar 28W. 28W-lysrør er 1149mm langt (look here)

Liten endring: Ville også holdt meg til de wattstyrkene en armatur er satt til å ta. Litt fordi det er wattstyrke som bestemmer lengde, så f.eks 30W passer ikke i 28W, men også fordi armaturer bruker trafoer og disse takler kun en viss wattmengde - den wattmengden armaturen er bygd til å passe. Bruker du noe annet, uansett om det passer i lengde, risikerer du å ødelegge armaturen. Obs obs!
Takk, da fikk jeg bekreftet den mistanken også Marcairn, det er jo logisk at noe ryker hvis du dobler wattstyrken. Takk for link Macairn, bra å få ting samlet når jeg driver med disse håpløse spekulasjonene mine. Bra å få bekreftet mistanken om at noe må ryke hvis du dobler noe ting ikke er bygget for av en som ikke bare tror også!

Så det forsøkte jeg heldigvis ikke engang. Det finnes fortsatt T8-rør i verden, med billige armaturer der 36W glir rett på plass, og i de fire planteløse karene holder det fint. Og godt er det, for nå hadde det vært moro med noen små skritt i riktig retning!
To gode nyheter i dag. Akvariekjellern melder at Weisglass blir levert torsdag eller fredag og karene produseres så fort de er i hus. Og de melder det før jeg begynner å lure på om jeg er glemt. Det er god service! Med herdetid kan jeg kanskje slappe av med fiskesortering mellom Askepott-slagene

Aquaristikshop har jeg også hørt fra i dag etter den tredje mailen til den tredje adressen jeg fant, de tok seg betalt for fire uker siden og nå var jeg kraftig lei. Fikk en kryptisk melding på Googlish som forteller at de sletter kalibrerings- og rengjøringsvæske fra Hanna Instruments og sender i morgen.

Det kan da ikke ha tatt en måned å finne ut at varene er ute av leverandørens sortiment! Hvis de er det, eks-importøren i meg mistenker at det muligens er dokumentasjonen det skorter på, den papirtorturen har sikkert ikke bedret seg. Enda en ting jeg aldri mer skal drive med. Hurraaa!
Apistogramma barlowi-yngel!!!!
Det vrimler av små! Fram med flytende artemia! Tør ikke ta bilder - men da tok jeg ikke feil da jeg syntes hun var veldig rar i bittet her om dagen. Nå står hun og vokter toppen av hula med en rot over, gudskjelov full av grums. Og bittebittesmå! Hun har bare helt glemt å ta på seg den gule kjolen, så det kom som en overraskelse. Hjelpe meg, så spennende!

Hurraaaa!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap