Leifs verden, del 2 (side 89)

Før og etter utvidelses prosjektet
Apistogramma baenschi er en monogam art, men hannen min er slik jeg var når jeg var yngre.... Han flyr fra den ene hua til den andre. Jeg hadde nå bare ei dame av gangen jeg da, men han ser ikke ut til å "go stady" med bare ei av huene. I dag fikk jeg se egg hos den minste hua og flyttet henne og hula ned et trinn, til 100L som var ledig.

Ellers har jeg bare pusslet litt rundt i kjellern i dag, byttet vann og foret. Har fått gjort litt med den ene 222L da. Venstre del er ordnet med natursand fra Laagen på Kongsberg, som jeg har brukt tidligere. Grundig skylt og helt grei. Så ble karet fylt opp med ca 40% akvarievann og 60% med brønnvannet her. Innkjørt pumpe og kolbe ble satt inn.

Så plukket jeg noen planter som var midlertidig satt i andre kar samt et par kokkosnøtter. Til slutt lys og timer til lyset. Har satt samme tid på denne timeren som den som ellers er felles for reolen. Dvs 10 timer med lys, fra 11.00 til 21.00.

Tenkte at jeg hadde en sekk med sort grov sand, akkurat som den jeg har i barlowi karet, stående en plass. Denne kunne jeg ha i høyre del. Fant den inne på en av bodene her, og hele sekken gikk med til den delen av karet. Ble et tykkere lag enn i høyre delen, men det får så være.

Har tenkt å kjøpe aceton i morgen for å se om jeg får gjort noe med karene som trenger nye sidevinduer. Til 128L har jeg kappet ferdig glass, men ikke sikker på om jeg har en så stor glass plate som jeg trenger til den andre 222L.

Der ser jeg på i morgen. Enda to dager med fri og fortsatt mye en kan få gjort før arbeidsuken er i gang igjen.

Legger til at 222L ble tatt ut av reolen for å sjekke om det var tett. Eneste som irriterer meg litt er disse borede hullene i bakruta. Dette gjør at jeg ikke får fylt karene 100%. Men så går jo apistoene som oftest fra midtsiktet og til bunn da, så det er egentlig ingen fare. Meget sjeldent jeg ser apistoene over midten i høyderetningen. Er vel et godt tegn på god vannkvalitet. Ville målt det meste om jeg så en av mine apistoer gape i overflaten.....
LOFFA
Legger til at 222L ble tatt ut av reolen for å sjekke om det var tett. Eneste som irriterer meg litt er disse borede hullene i bakruta. Dette gjør at jeg ikke får fylt karene 100%. Men så går jo apistoene som oftest fra midtsiktet og til bunn da, så det er egentlig ingen fare. Meget sjeldent jeg ser apistoene over midten i høyderetningen. Er vel et godt tegn på god vannkvalitet. Ville målt det meste om jeg så en av mine apistoer gape i overflaten.....

Kan du ikke lime en glassbit over hvert hull? Jeg måtte gjøre det med et kar som var forboret for overløp, men på feil side for mitt bruk. Det fungerer utmerket her.

Ellers ble jo utvidelsen vellykket.
Hei 530
Meget hyggelig å høre fra deg igjen. Håper formen er stigende og at alt er vel med deg.

Jo da jeg kan selvfølgelig lime over en glassplate, men for sikkerhetens skyld på begge sider. Det sitter gjennomføringer i hullet av plast og dette er silikonert og det finnes muligens lokk til å blende disse? Jeg aner ikke.

Mener jeg leta livet av meg etter noe slikt tidligere, og husker jeg ikke feil fantes det i metall og til en VANNvittig pris. Jeg får se hva jeg gjør 530.

Joda, utvidelsen ble til slutt vellykket, og BONUSEN ble jo å bytte ut 2 kar på under 100L til 2 kar på over 200L. Slike bonuser liker jeg.

Jeg venter flere apistoer i hus nå i midten av mai, så det må større kar til. Kommer til å ha en del kar ledig når den tiden kommer, så får jeg se hva jeg får skaffet.

Første valget og øverst på ønskelista er Apistogramma luelingi. Utrolig flott (akkurat som ikke all apisto er det) og har tilbud om ungfisk av disse. Har vel også nevnt noen av de andre her tidligere, som også er aktuelle.

Satt med lupe å tittet på mine baenschi yngler tidligere i kveld. Dem går sammen med ungfisk av eget oppdrett, borellii, F1. De vokser mye fortere og er snart forbi borelliiene i str. Artig å se miniatyrer som så raskt ligner sine foreldre.

Andre kullet av bitaeniata (rio tigre) svinser rundt mor, og mor jager de eldre ynglene om de kommer for nære. Faktisk så mye at jeg vurderer å ta ut de eldste.

Barlowi hua går med kull nummer 2 henne også, men hver gang jeg ser henne har hun ynglene i munn. Ser ikke ut til at hun har veldig lyst til å slippe dem. Når tiden er inne til at de vokser litt, blir plassen i munn for liten, og hun MÅ slippe dem. Vet ikke om hun frykter hannen eller de andre ynglene, men hun jager iallefall ikke på dem

Har fått sparklet listene rundt det nye partiet av reolen i dag, og delen av karet som ble ordnet i går ser inbydene og flott ut.

Det er på ny leik i corykaret og det legges egg her og der. Antar det er aeneusene, men bildet er av caudimaculatusene.

Artig er det å se hvor fort A. barlowi ynglene vokser. Antar at det er ca 15 av dem uten å kunne helt ha oversikten. Så iallefall 9 stykker samtidig på steinplata i karet, og når en ikke helt ser alt i karet kan en vel legge til noen.

Nå er det opp til Hvittingfoss og se om jeg får tak i Isopropanol eller Aceton for rengjøring av kar før bytte av glass. Ikke sikker på hvor Isopropanol selges, men har iallefall et sted jeg vet dem har aceton
Dette blir bra Loffa, Apistoer hører hjemme i store kar

Gleder meg til å se bilder av Apistogramma luelingi når du får de i hus.

Hilsen RHD
Helt enig! Hadde ikke fått øynene opp for denne, Apistogramma luelingi, før du nevnte den Leif. Hvis den er å oppdrive, skal du ikke se bort fra at jeg kommer til å følge fotsporene dine m. Siden Apistogramma baenschi sannsynligvis allerede er i boks, er jeg ute etter en mindre Apistogramma-art til 152litern. Har tittet litt på Apistogramma black-chin, og tre-fire andre... bl a bitaeniata. Men er usikker på hva som er å oppdrive og tilgjengelig. Vet du hva er størrelsen på luelingi'n er?

Simen
Takk RHD
Ja det blir greit nok i kjellern. Tross alt er det bare en kjeller. Hovedsaken er at fiskene har det bra, og det ser ut til at dem gjør det, og det yngler jevnt og trutt selv om det allerede er yngel fra før i karene- Barlowi og bitaeniata går det 2 kull av hver her.

Venter nå på at et nytt kull med paletter og A. baenschi skal klekke. I går og i dag har jeg tatt ut cory egg

Har ellers fått malt lister, fylt opp andre delen i 222L og satt inn nytt glass i 128L som har stått en stund nå. Håper det blir tett... Fikk også tatt noen greie fiskebilder i dag. Legger dem ut i neste innlegg

bilde 1. 128L ferdig silikonert
bilde 2. Bitaeniata hannen gjemte seg i hula etter at han ble jaget av hu mor, hehe
bilde 3. Tror jeg legger meg her for å hvile litt jeg.....
S i m e n
Vet du hva er størrelsen på luelingi'n er? Simen

Størrelsen på Apistogramma Luelingi er 3.5 cm på huene og nesten 7 cm på hannene.

Hilsen
RHD
Fart66
[QUOTE=S i m e n] Vet du hva er størrelsen på luelingi'n er? Simen

Størrelsen på Apistogramma Luelingi er 3.5 cm på huene og nesten 7 cm på hannene.

Hilsen
RHD

Da ere nok sannsynligvis uaktuelt for en 152l. Håper Apistogramma black-chin feks er tilgjengelig. Hvis ikke finnes det jo sikkert bitaeniata eller noe... fantastiske flotte Loffa

Simen
S i m e n
Helt enig! Hadde ikke fått øynene opp for denne, Apistogramma luelingi, før du nevnte den Leif. Hvis den er å oppdrive, skal du ikke se bort fra at jeg kommer til å følge fotsporene dine m:). Siden Apistogramma baenschi sannsynligvis allerede er i boks, er jeg ute etter en mindre Apistogramma-art til 152litern. Har tittet litt på Apistogramma black-chin, og tre-fire andre... bl a bitaeniata. Men er usikker på hva som er å oppdrive og tilgjengelig. Vet du hva er størrelsen på luelingi'n er? Simen

Som jeg har nevnt tidligere hadde jeg heller ikke hørt om luelingi. Det er ungfisk det jeg muligens får. Jeg tør ikke ta noen ting for gitt om hva som kommer, men luelingi er ønskelistens nummer 1. Utrolig flott apisto. En ting er å ønske seg noe, en annen ting er om det i det hele tatt er å skaffe.

Etter en tur i kjellern nå i kveld oppdaget jeg at gamlemor baenschi sliter litt. Har målt nitritt og pH og alt er som det pleier. Har hatt 3 delbytter av vann i det karret siste uken så regnet ikke med at det skulle være noen feil på vannet.

Tok samtidig en pH test i karet som ble fyldt opp i går. Den ligger noe høyere enn i de andre karene. Det lå på 5,5. En kontroll i bitaeniata karet samt barlowi karet viste 5 i pH
S i m e n
[QUOTE=Fart66][QUOTE=S i m e n] Vet du hva er størrelsen på luelingi'n er? Simen

Hilsen
RHD

Da ere nok sannsynligvis uaktuelt for en 152l. Håper Apistogramma black-chin feks er tilgjengelig. Hvis ikke finnes det jo sikkert bitaeniata eller noe... fantastiske flotte Loffa

Simen

Kan ikke finne info på str på Tom sine sider, og i basen her står det maks str 2,9cm. Det som ofte er noe frustrerende er at info på diverse fisk varierer veldig fra sted til sted en leser. Dette gjelder ikke bare apistoer, men generelt. Denne luelingien er cf, kanskje greit å få med. Mener å huske at det finnes iallefall to lokasjoner på denne.

Ja bitaeniata er en flott art og finnes en drøss lokasjoner på den. Det er etter min mening (også Tom C) derfor viktig at en ikke blander lokasjoner. Dette er grunnen til at jeg ga bort den andre bitaeniata hannen jeg hadde. Ante ikke lokasjon på den.

Eneste single apistoen jeg har nå er "Flekken" Min kjære barlowi hanne som jeg ikke har noen dame til. Har ikke hjerte til å kvitte meg med han, og går nå sammen med paret jeg har av P. nigrofasciatus. Rart en skal knytte seg slik til en FISK.

Om du ønsker deg bitaeniata, har jeg noen her, men da må du fore dem opp selv. Kan alltids avse noen yngler til deg om du har kar til det Simen. Å kunne hjelpe andre Apistogramma entusiaster er en like stor glede som å spre denne flotte rio tigre bitaeniataen utover til andre akvarister.

Bare gi beskjed så skal vi ordne det =)
Takker og bukker Leif, skal legge det på minnet! Det er ikke tilfeldig at hyggelige folk er Apistoianere, sånn ere bare... APISTOGRAMMA til folket
Ingen får meg til å strekke så mye på smilebåndet som Apistoianere, Simen =)

Jeg har fått mye fisk og gitt bort mye fisk/akvarierelaterte ting igjennom alle år og begge deler er like moro. Ga bort to bære poser senest i dag med akvarierelaterte greier, etter oppryddingen i kjellern. Som regel er det noen der ute en kan glede.

Mitt største smil og største glede fikk jeg når Tom C sa det sto "LOFFA" på et par Apistogramma bitaeniata fre Rio Tigre hos han. Husker jeg ikke feil hentet jeg dem 10.mars. En minnerik dag, som ble fulgt opp med egg og yngler på kun en uke!

Og nå har dem to kull!!!

Kan jeg glede videre, gjør jeg gjerne det, når jeg vet fiskene kommer i de rette hender (akvarier).

Har du "Apisto pH" eller må du småjustere? PH ligger her nå på 5-5,5 og er en heldiggris slik sett som Tom C kaller meg.
Fiskene mine svømmer rundt i det samme vannet som Tom C har i krana gitt (Farris). Det er derfor jeg har fått litersyken. Tom er svært smittsom, takk og lov

Har tenkt på ph-verdiene i krana di flere ganger. Er det mulig!!! Du burde drivi med Apistohotell!!! Går det ikke ann å legge noen varmekolber i et lokalt vann, så vi får kjørt noen dykkesafarier der oppe. Er vel oppe i 7.5-8 i ph her. Men jeg velger å fokusere på det positive, og har kommet videre... etterhvert! Synes te-vann er fantastisk, og gleder meg å komme igang med torvfiltrering. Når jeg likevel skal ha farven, kan jeg liksågodt ta med ph'n også...

S
Jeg har hørt om Guppyhotell, men Apistohotell er ikke nevnt tidligere tror jeg, hehe. Kanskje jeg skulle starte pensjonat/hotell for Apistogramma?

Har noe torv liggende, men fant ut etter at jeg fikk kjøpt pH test at det var unødvendig. Men kanskje jeg skulle prøve ut i et kar likevel? Tror det het tiurtorv?

Apistosafari i Bergsvannet? Tja kanskje ingen dum ide Simen. Jaggu har du mange gode ideer også.....

Har desverre ingen bilder av borellii foreldrene da dem ligger på en dvd en eller annen plass. hadde trøbbel med maskin her en tid og for sikkerhets skyld la jeg alle bildene på dvd

Kommer noen bilder fra baenschi/borellii yngel karet.....
LOFFA
Apistosafari i Bergsvannet? Tja kanskje ingen dum ide Simen. Jaggu har du mange gode ideer også...

Ja. Jeg en utømmelig Leif! Og i forhold til Apisto-interessen her på forumet, ser det ut til at det må kjøres sommersesongdrift. Sannsynligvis kommer Fart66, 530, Heidisen, Tom K, Tom C og jeg på besøk. Hvis alle kommer en 5-6 ganger om dagen, og billettprisen blir høy nok - ruller det av seg selv. Etterhvert vil vi også få Apistogramma-varianter med pels og videre Apistogramma cf Bergsvannet. Da snakker vi! Jeg håper jeg sendte dette på mail he he he
Jeg ler så jeg nesten dauer, Simen.

Men for å være seriøs et sekund eller to.... Synes det er flott at interessen for Apistogramma er stigende. For min del er det vel Tom C som skal ha "skylda" for min stigende intresse. Til å begynne med trodde jeg Apistogramma var både dyr og vanskelig å holde, helt til jeg prøvde meg på 2-3 av de vanlige og billige. Dvs cacatuoides, hongsloi og macmasteri. Etter å ha drettet alle disse tre, ballet det seg bare på, spesielt etter et par auksjoner i Larvik området

Kan nær kalle meg avhengig, hehe. Med så mange arter av apistoer, finner alle noen en faller for, uannsett hvem det skulle være.

Tidligere har jeg hatt perioder med den og den fisketypen, men det ser ut som det forblir apistoer på meg, i lang tid fremover. Har ikke akkurat antallet apisto arter jeg har drettet så langt, men det har da blitt noen, og håper det blir MANGE flere. Som du selv sa, det har litt med hva som er å få tak i til en hver tid. Skal iallefall ha en del ledige kar i midten av mai. Palettene skal ut, P. nigrofasciatusene skal ut og muligens coryene.

Da kan vi kalle kjellern Apistohotell..... Svarte... jeg har jo noen ancistruser også, glemte nesten dem. Ha en god natt alle sammen 8 =)
Inspirert av Simen kappet jeg til topp plate til den ferdige 222L i kjellern i dag. Klarte seff å kappe galt i lengderetningen, så det ble 3 plater og ikke 2. Who cares.

Gamlemor baenschi fant jeg på bunn i dag død, desverre. Synes hun så ut til å ha problemer i går, så antok det ville gå den veien i løpet av kort tid. Da har jeg i utgangspunktet det unge paret igjen. Hua her har egg som klekkes, tja i dag eller morgen.
Har jo yngel fra gamlemor også så hennes gener skal videre.

Cory eggene har begynt å klekke allerde og små knappenåls hoder fyker rundt. Eggene har nok ligget der et par dager, de jeg ikke har sett tidligere. Høyere temp sørger for raskere klekking, men det får være måte på. Har ikke temp måler i det karet, men selv for meg er det badetemperatur, tipper rundt 28c. som bildet viser er ikke alle eggene befruktet

Borellii ynglene, eller en må vel nå kunne kalle dem ungfisk (vokser veldig sakte) føller jeg med stor intresse. Ser godt at de to største er huer. Kan vel trygt si at jeg aldri har slitt så mye får å drette en apisto. Hadde 1+5 i gruppa og det poppet opp egg i hytt og pine.

Det var da jeg fant ut hva avskallet artemia egg var......

Ellers gjore jeg i stand en 72L i går kveld til barlowi ynglene fra kull¤1. De ble flyttet over i dag. Så langt har tre tellinger endt med 3 forskjellige resultat. 15, 16 og 17. Mulig det er et par til i hovedkaret. Er stolt over paret som har klart dette utrolig fint. Ofte går det galt med første kullet. Et kull på 15-20 yngel er helt normalt for ei "så lita hue". Hua går nå med et nytt kull og er hovedårsaken til at jeg ville ta ut første kullet deres.

Har ennå ikke sett hua har sluppet nåværende kull, og vet ikke derfor om hun får i seg mat, men tror det går greit. Det er overhode ingen jaging i barlowikaret og hannen og hua er en del sammen, selv med yngel innabords...
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap