- Hjem
- Forum
- Off topic - diverse
- *Skjitprattråden* (side 9)
*Skjitprattråden* (side 9)
Postet 24.12.06 kl 11:07
Postet 25.12.06 kl 03:36
Postet 25.12.06 kl 15:17
Postet 25.12.06 kl 15:21
Postet 25.12.06 kl 15:22
Stina Engerudhvorfor er det så mange som ikke liker fisk egentlig ? hva er grunnen ?
Tror desverre mye ligger i "ryktet" om at fisk smaker vondt fra man er små. I tillegg er det slett ikke alle som er like dyktige på å tilberede sjømat generelt
Finnes vel ikke noe bedre enn ørret\ røye, som går rett på bålet etter at den er avlivet?
Mmmm, gleder meg til våren allerede!!
Eller fersk sei, rett fra havet, så fersk at den sitrer i kummen mens du renser den.
Eller hva med stekt småkveite?
Joda, fisk er fantastisk god mat! Med rette tilbehøret setter den smaksløkene i vill galopp ;p
Kjøkkenet neste her, blei sulten igjen!!
Postet 25.12.06 kl 15:25
Postet 25.12.06 kl 15:42
Postet 26.12.06 kl 19:53
Postet 26.12.06 kl 21:36
Hihi, så hvis jeg inviterer på middag, skal du slippe å få mør entrecote som omtrent smelter på tungen..Malldrian[QUOTE=Stina Engerud]for min del så er det konsistensen, må ha litt mer tyggemotstand.
Da blir det skosåletype flatbiff isteden - for tyggemotstandens del
(Sorry - måtte bare
well... to be honest...
men seriøst, foretrekker faktisk litt seigere kjøtt jeg - skosåle blir nok litt ekstremt men ;-p
Postet 26.12.06 kl 22:03
Postet 26.12.06 kl 23:23
Ja fyll nu bare karene dine med lutfesk, så ska du sjå før ei go lokt d bli
Enig i at fisk er venner, men fytte rakkern, de kan være god mat også
Tja æ tilhøre en liten, men eksklusiv krets som møtes en gang i året for å nyte lutfisk. Den e laga av svært kompetente folk av de beste råvarer og er milvis fra det tapetklisteret du får kjøpt i frysedisken på Blodpris og Rema. Så for mæ e lutfisk noe av det ypperste i norsk mattradisjon og æ synes oppriktig synd på alle dæm som aldri har smakt lutfisk slik den kan lages.
Postet 27.12.06 kl 02:15
Roy LøvmyrMan går glipp av utrolig mye godt hvis man ikke vil spise fisk. Det er bare en tilvenningssak! Begynn med å bestille fisk på restaurant, der får man det ofte tilberedt på en spennende måte. Breiflabb med peppersaus f.eks, nydelig!
Tror nok kluet ligger der. Vanlig tilberedt fisk er ikke sprekt. Hvis man tilbereder maten på en spennende måte så er det vel ingenting i veien for å spise snegler, fisler og biller heller, tross alt er reker og krabbe også bare havets insektpest :P En god saus, og nammenam tenker jeg. Personlig står jeg over
Men jeg kan ikke fordra fiskesmak, det må være noe spesielt hvis det skal falle i smak. Grilla aure eller noe som er tilberedt med mye smakfullt tilbehør kanskje. Men må vel si at personlig så begrenser matinntaket mitt seg etter hvor mye produktet må behandles, hvis jeg fikk en hel okse på kjøkkenet og måtte lage biffen selv så tror jeg jeg kunne klart meg med salat
Postet 27.12.06 kl 02:19
[QUOTE=biXen, hvis jeg fikk en hel okse på kjøkkenet og måtte lage biffen selv så tror jeg jeg kunne klart meg med salat
Og igjen.. så forskjellig er folk, hver høst får jeg og en liten vennekrets to hjoteslakt som vi parterer selv... Det å stå å skjære kjøtt med gode venner, ta et par par pils, jabbe skit og så kokelere er for meg en viktig del av det å være i live. En påminnelse om at maten ikke lages i frysedisken på
Ræva 1000.
Og igjen.. så forskjellig er folk, hver høst får jeg og en liten vennekrets to hjoteslakt som vi parterer selv... Det å stå å skjære kjøtt med gode venner, ta et par par pils, jabbe skit og så kokelere er for meg en viktig del av det å være i live. En påminnelse om at maten ikke lages i frysedisken på
Ræva 1000.
Postet 27.12.06 kl 02:38
Fisk er nyyydelig mat.
Men jeg klarer IKKE sløye den.... De fiskene jeg har sløyet, klarer jeg ikke å spise.... Fersk fisk smaker best, men jeg må nok nøye meg med den som er ferdig partert i butikkdisken...
Tenk, jeg er så heldig å ha en datter på 6 som jubler når vi har fisk til middag
Koteletter kan jeg bare glemme å servere... hun tygger på kjøttet i evigheter etter at alle andre har spist ferdig....
Men jeg klarer IKKE sløye den.... De fiskene jeg har sløyet, klarer jeg ikke å spise.... Fersk fisk smaker best, men jeg må nok nøye meg med den som er ferdig partert i butikkdisken...
Tenk, jeg er så heldig å ha en datter på 6 som jubler når vi har fisk til middag
Koteletter kan jeg bare glemme å servere... hun tygger på kjøttet i evigheter etter at alle andre har spist ferdig....
Postet 27.12.06 kl 02:59
Postet 27.12.06 kl 06:48
Arne Kristian[QUOTE=biXen, hvis jeg fikk en hel okse på kjøkkenet og måtte lage biffen selv så tror jeg jeg kunne klart meg med salat :)
Ræva 1000.
Ja takk til hjorteslaktet
Og hvis jeg har skutt dyret selv ute i skogen, så er det eksta stas.
Hver høst er det nermest fest hver gang vi skal slakte og gjøre opp et nytt dyr.
Og barna er med fra de er helt små. De spiser kjøtt og selvfisket fisk med veldig god apetitt.
Når jeg forteller at vi skal ha fisk til middag er det alltid store smil å se.
Jeg kommer fra en holme i havet. Da jeg var barn, spiste vi fisk i forskjellige varianter 6 dager i uken. Og jeg liker fortsatt både å fiske, tilberede og spise fisk.
Så etter min mening kan fisk både vere mat og kjeledyr.
Men, skal de vere mat, må de avlives forsvarlig, og skal de vere kjeledyr må de stelles ansvarlig.
Postet 27.12.06 kl 11:35
AggiKoteletter kan jeg bare glemme å servere... hun tygger på kjøttet i evigheter etter at alle andre har spist ferdig....
Kanskje du bare trenger noen tips på å steke koteletter da *fnis*
Synes ikke det er noe som er som kjøtt, og det har mye med konsistens å gjøre. Fisk og fugl gir ikke noe tyggemotstand. Så lenge det er noenlunde mørt kjøtt så er alt godt med litt peppersaus til, i går var kveldsmaten stekte svinekoteletter med peppersaus, nam nam :P
Men jeg er fornøyd med å være ignorant konsument. Har ikke noe behov for å sløye en hjort. Syns ikke nødvendigvis synd på dyra, men liker ikke å drepe noe selv om det del av naturen og nødvendig. Men man venner seg til alt om man må. Personlig synes jeg det er en hel del mennesker som fortjener ei kule mer enn en hjort uti skauen :P
Postet 27.12.06 kl 12:11
biXen[QUOTE=Aggi]Koteletter kan jeg bare glemme å servere... hun tygger på kjøttet i evigheter etter at alle andre har spist ferdig....
Kanskje du bare trenger noen tips på å steke koteletter da *fnis*
Neida :P
Vi spiste nyydelig steik hos bestemoren her om dagen... Min datter var den som ble sittende som en drøvtygger.... Alle de andre syntes kjøttet var perfekt.
Fugl går også ned på høykant
Postet 27.12.06 kl 13:25
Fisk er knall godt det!
Nå kjenner/jobber jeg med en del fiskere og jeg blir litt oppgitt over det de forteller. Kjøper du fisk i dag, i en fiskedisk på super'n (ferskvaredisken) er fisken minst 7 dager gammel. I disken har ikke fisken lov å ligge i kontakt med isen. Så ligger det gjerne masse fisk oppå hverandre. Det gjør at nesten all fisken ligger uten kjøling, og den nederste fileen blir ikke godt kjølt den heller.
De opplever også at folka på mottakene tråkker fisken ned i kassa.
Det er en slett holdning til å behandle fisk som skal brukes til mat hele veien fra mottak til gryte!
Det beste er å fiske sjøl for da vet du hvilken kvalitet du får!
Mikkel
Nå kjenner/jobber jeg med en del fiskere og jeg blir litt oppgitt over det de forteller. Kjøper du fisk i dag, i en fiskedisk på super'n (ferskvaredisken) er fisken minst 7 dager gammel. I disken har ikke fisken lov å ligge i kontakt med isen. Så ligger det gjerne masse fisk oppå hverandre. Det gjør at nesten all fisken ligger uten kjøling, og den nederste fileen blir ikke godt kjølt den heller.
De opplever også at folka på mottakene tråkker fisken ned i kassa.
Det er en slett holdning til å behandle fisk som skal brukes til mat hele veien fra mottak til gryte!
Det beste er å fiske sjøl for da vet du hvilken kvalitet du får!
Mikkel
Postet 27.12.06 kl 15:08