PLUSSmedlemskap (side 9)

Som komentar til Grys innlegg vil jeg påpeke at Denne siden er ingenting uten innhold og innholdet er ingenting uten siden så det er en viktig symbiose mellom brukere og eiere.

Men jeg stemmer i, all ære til Holger for at han ser dette og legger det ut slike endringer til diskusjon.

-H
Ebbeto
Vi som ønsker medlemskap i akvariumsklubber, kan velge mellom klubber tilsluttet eller ikke tilsluttet Norges Akvarie Forbund. Er det virkelig plass til et tredje alternativ, internett klubb, også?
Det er helt klart plass til det meste Det samme var sagt når AF så dagens lys; var det plass til ett 3. akvaristisk forum?? Nå, under to år etter, er vi landets største og mest aktive forum
Det at enkelte kan velge i pose og sekk, om de skal høre til en eller flere klubber, er ett gode slett ikke alle i dette landet kan meske seg med.
Husk at Norge er ett langt land, der deler av landet er preget av alt annet enn gode akvaristiske tilbud
Ebbeto
Burde ikke kostnadene til et forum dekkes av eksisterende medlemskap, ikke av et nytt?
Siden medlemskapet på AF pr dags dato ikke koster deg ett øre, må en da innføre betaling for alle. Det er høyst uaktuelt.
Ebbeto
Burde ikke driften av et forum være uavhengig av velvillig arbeidsinnsats fra enkeltpersoner med velvillig familie?
Skal en drive noe utelukkende bassert på egeninsats, vil dette naturlig nok påvirke alt rundt deg. I alle fall til gjentatte søknader om innvilgelse av flere timer i døgnet når fram
Jeg har i alle fall bare 24 timer i døgnet mitt

Bror
Det er greit nok at dagens funksjonalitet blir beholdt men for en ny bruker som kommer i fremtiden vil det jo oppleves som en betalside og denne brukeren vil nok med stor sansynelighet gå til konkurenten.
Mulig. Men er det noen konkurrenter som kan tilby det AF kan? Nei.
Det er den enorme mengden kunnskap, forumets takhøyde, raske svar, gode stemning etc som trekker medlemmer. Det vil på ingen måte bli mindre av dette med å kunne tilby ett utvidet medlemskap for de som ser seg nytten i de ekstra funksjonene, eller for de som bare vil være med å drifte forumet med ett lite økonomisk bidrag.

Bror
Mitt forslag er at det dannes en forening for drift av akvaforum. De som vil kan tegne medlemskap for 3-400 i året som gir stemmerett på genralforsamling, det velges ett styre og dette utbetales en mest mulig konkuransedyktig lønn til Holger for utvikling og for drift av løsningen.
For i det hele tatt kunne ha noe slikt på ett velfungerende plan, trenger en mye penger. Mye penger er noe AF neppe kommer til å få med den foreslåtte løsningen
I tillegg: det vil for min del føles en smule urettferdig at de som bor i Oslo kan delta på generalforsamling, uten å bruke tusenvis av kroner på dette, og med å mer eller mindre kunne være framme før de blir pissatrengt.
Som nevnt over: landet er langt, og det er vel ikke mange fra den nordlige halvdelen av landet som ville tatt seg verken tid eller råd til å dra på en slik generalforsamling.

Det krever forøvrig en del å drive ett selskap etter en slik modell, og jeg kan ikke se for meg at det blir billigere enn slik det er tiltenkt med foreslått modell.
Ser heller ikke det store behovet for at allmennheten har fullt innsyn i hva hver krone i kassa går til

Bror
hva er vell akvaforum om ikke en stor dugnad?
AF er helt klart noe som må ansees som en dugnad.
Men desverre er det faktiske utgifter som ikke løser seg, om vi så alle tar hverandre i hendene og danser rundt fakura for drift
At Holger må ta seg fri fra arbeidet for å kunne videreutvilke AF på ett vis som samsvarer med hva den økte aktiviteten tilsier, og ikke minst vedlikeholde AF slik at ting fungerer så godt som mulig hele veien, det kan desverre ikke løses på dugnad
Bror
Som komentar til Grys innlegg vil jeg påpeke at Denne siden er ingenting uten innhold og innholdet er ingenting uten siden så det er en viktig symbiose mellom brukere og eiere.

Vel sitter jeg her helt nedsyltet i feber og forkjølelse, men trodde ikke jeg var helt borte vekk, men jeg klarer altså ikke forstå hva du mener, og hva dette her med mitt innlegg å gjøre? *rødme*

Frank Angell
At Holger må ta seg fri fra arbeidet for å kunne videreutvilke AF på ett vis som samsvarer med hva den økte aktiviteten tilsier, og ikke minst vedlikeholde AF slik at ting fungerer så godt som mulig hele veien, det kan desverre ikke løses på dugnad :):)


jo forsåvidt Holger ikke noe som helst. Han kan uten problemer si at han vedlikeholder akvaforum på fritiden og han fikser det han får fikset når han har tid og lyst. Det vil i så tilfelle føre til at det tar lengre tid før bugs blir fikset og nye løsninger kommer på plass. Helt ok for meg - er det frivillig innsats så er dette en del av pakken.
Det som virker å være mye av saken her er vel at Holger ikke har lyst til å trappe ned i forhold til akvaforum - noe som er veldig forståelig etter at han sikkert har brukt utallige timer på å utvikle forumet dit det er i dag. Problemet er at arbeidet med akvaforum går utover jobb og familitid. Løsningen blir derfor at han må tjene penger på driften av Akvaforum. Pengene kommer ikke inn via annonser, derfor ønsker han å innføre (frivillig) betaling fra brukerne. (Nå vet jeg selvfølgelig ikke hva Holger tenker, men dette er det jeg leser ut av innleggene i tråden rundt dette - er jeg helt på jordet så beklager jeg!).

Akvaforum hadde nok ikke vært noe uten Holger, men hvis forumet kun hadde bestått av Holger og moderatorene hadde det ikke vært mye da heller. Holger tilbyr møtestedet, men det er i stor grad brukerne som utgjør forumet (tror det var noe av dette Bror ville frem til i sitt innlegg også). Og det er kanskje det som gir meg og en del andre litt "vond smak" i munnen rundt dette med betaling - man skal betale for en "tjeneste" man selv bruker mye tid på å bidra til og gjøre til det den er. Det er absolutt ikke det at jeg ikke unner Holger familitid og råd til å kjøpe bleier, men til syvende og sist er ikke Holger mer nødt til å vedlikeholde forumet enn medlemmene er til å svare på innlegg. Hva man føler seg forpliktet til, er en annen sak - men egentlig en personlig sak.

Ser at det nok blir for komplisert å arrangere generalforsamlinger osv, men mener det er et absolutt minimum med åpen økonomi dersom man skal innføre "medlemskontingent". Betalende medlemmer bør absolutt ha tilgang til driftsregnskap, å putte penger i en stor svart boks som heter "drift av forumet" blir for lite ryddig!!
Pernille
Akvaforum hadde nok ikke vært noe uten Holger, men hvis forumet kun hadde bestått av Holger og moderatorene hadde det ikke vært mye da heller. Holger tilbyr møtestedet, men det er i stor grad brukerne som utgjør forumet (tror det var noe av dette Bror ville frem til i sitt innlegg også). Og det er kanskje det som gir meg og en del andre litt "vond smak" i munnen rundt dette med betaling - man skal betale for en "tjeneste" man selv bruker mye tid på å bidra til og gjøre til det den er.


Delevis enig her, men ikke helt.

Uten medlemmer så blir det ikke forum. Det er sant, men uten Holger så må vi i ytterste fall legge ned. Det er kun Holger (og kanskje moderatorene) som kan fikse bugs i systemet. Ikke vi medlemmer.

Medlemmene bidrar utrolig til forumet og jeg vet ikke hva jeg skulle gjordt uten dem, men når systemet kræsjer så er det ikke medlemmene som kan fikse det. Det er moderatorene som kan.

Tror kanskje ikke vi skjønner hvor mye tid og jobb det tar å opprettholde forumet.

Har sitti her og tittet idag og det er minst 5 ganger som jeg har fått feilmelding om at forumet er nede. Og det er skikkelig irriterende.


Ikke for å tråkke noen på tærne, men min mening er at vi kanskje flisespikker litt her. Hvorfor kan vi ikke bare se positivt på at forumet vil få bedre ettersyn ?? Greit, så får de som frivillig velger dette medlemskapet noe ekstra, men hvis dette bidrar til at Holger får bedre tid her inne så gagner dette oss alle. Mindre feil og mindre nedetid.

Og dette er bare mine meninger.

Linka
Plussmedlem
Pernille har rett til å ha sine meiningar og må gjerne ytre dei, men det har ingen hensikt å plukke opp den ballen som ho kastar inn og halda fram med diskusjonen. Det er ikkje ei reell problemstilling.
Dersom Pernille ikkje likar premissa for medlemskapet kan ho velja bort å melda seg inn - som det store fleirtalet på AF kjem til å gjera - utan at nokon blir sure for det.

AF er eigd og blir utvikla av eit firma. Det er inga forening eller klubb sjølv om det er viktig at moderatorane har mykje å seia for korleis AF blir drive og i kva retning vi skal gå. Medlemene blir også tatt med på råd, som i dette tilfellet, men til sjuande og sist er det faktisk eg som har siste ordet. Like it or not.

Når plussmedlemskap blir innført er dette eit fordelsprogram likt plussmedlemskapet på f.eks. Blink. Ein ser ikkje at plussmedlemmene på Blink krev å sjå regnskapet til Dagbladet for denne tenesta. Inntektene går inn i drifta av firmaet som alle andre inntekter, og det blir opp til firmaet som driv tenesta å vurdere om det er lønsamt å drive det eller ikkje.

AF drivast som ei teneste til brukarane. Det betalast meirverdiavgift på plussmedlemskap fordi det er ei teneste. 299,- kr pr år er altså inkludert mva.
Firmaet mitt driv også med andre tenester, sjølv om AF er den største og viktigaste delen. Det vil aldri bli aktuelt å driva med opent reknskap. Slik er det berre. Eg kan opplyse om nokre av tala på generelt grunnlag til utvalde personar, men innsyn i firmaet sitt rekneskap er i utgangspunktet forbeholdt meg og skattemyndighetene.
Noen her som er NAF-medlem? Og som får årsregnskapet deres i posten en gang i året? Det får iallefall ikke jeg! Og ikke forventer jeg det av Holger heller. Jeg er villig til å betale for en vare, og driter faktisk en lang F**n i hva Holger bruker pengene til!! Bare han gir meg det jeg har betalt for!! Det er det dette handler om! Holger ofrer en del av livet sitt for en delvis ulønnet jobb han nå føler han kan ta seg bedre betalt for. Og det har han jo all rett til! De som ikke måtte like det kan jo bare starte sin egen lille utbrytergruppe på si! Ingen som hindrer noen i å gjøre det.
Alle som starter opp en ny bedrift er klar over at de første årene er magre. Men nå som Holger har drevet forumet så lenge, er det vell på tide at leve litt av det også!?

Holger: Hvorfor ikke starte opp en ny "sticky-tråd"? Ganske enkelt med spørsmålet: for eller imot plussmedlemskap? Hvor svarene kun kan være: for eller imot!
Slik det ser ut nå er vell det den eneste måten å lodde stemningen på! For uansett glir denne diskusjonen ut i grøfta!
Synes i grunn det som bør sies er sagt i denne omgangen jeg. Hva vi medlemmene mener har vi nå hatt mange dager på å skrive, og Holger har svart så godt han kan (hjelpe meg for en tålmodighet!) gang på gang. Nå vil det vel bare bli repeteringer og useriøse diskusjoner videre, for ingen kan forvente at alle er enige med hverandre ang denne saken. Kanskje tråden nå kan stenges, så venter vi (spent) på hva som skjer videre?
Jeg vet ikke om det burde være avstemning om dette. Jeg synes det bare skulle innføres.

Det er snakk om et fullstendig frivillig medlemskap for å støtte et forum vi alle er glad i. Ingen kommer til å tape noe, men alle kommer til å tjene på det.

Go for it Holger
Trine T
Jeg vet ikke om det burde være avstemning om dette. Jeg synes det bare skulle innføres. Det er snakk om et fullstendig [B]frivillig[/B] medlemskap for å støtte et forum vi alle er glad i. Ingen kommer til å tape noe, men [B]alle[/B] kommer til å [I]tjene[/I] på det. Go for it Holger :-)


Ikke et spørsmål om avstemning, men kun lodde stemninga!
Og det har vi jo gjort her i denne tråden :0)
minusmedlemskap
jeg har tenkt videre etter et par spontanreaksjoner tidligere, og jeg er kommet fram til at å innføre betaling vil endre mitt forhold til forum.
jeg vurderer en vare jeg kjøper etter andre kriterier enn en forening jeg har meldt meg inn i.
straks det kommer penger med i bildet, blir jeg mer kynisk, og kanskje også krevende.
å melde seg inn i noe med et gjensidig ansvar og snev av dugnadsånd, er noe helt annet, og for meg faktisk mer oppløftende og sosialt.
nå ser jeg at illusjonen om dugnad og felleskap kanskje bygde på sviktende grunnlag. synd.
det kan godt hende at jeg kjøper plussmedlemsskap, fordi jeg vurderer det til å være verdt pengene, sammenlignet med andre ting jeg kunne ha brukt pengene mine på. Og da betaler jeg, og bruker varen, så lenge kostnad og nytte står i samsvar.
men lojalitet? ikke mer enn til peugot, mitt nåværende bilmerke, før var det skoda, citroen...
Plussmedlem
G&T får siste ord i denne omgang. Vi kjem tilbake til meir info om plussmedlemskap om ikkje lenge. Det ser ut til å bli ein realitet så snart som råd .

Takk for alle innspel! Tråden stengast no.
Min første tanke rundt en tråd som skulle lodde stemningen rundt et Plussmedlemskap var at dette ender med at tråden sporer helt ut og moderering ville bli påkrevd. Ser til min store forbauselse at dette ikke har skjedd og tilskriver dette den generelt gode stemningen i forumet.

En pris på 300,- kroner for et Plussmedlemskap er jeg villig til å betale selv om det ikke hadde blitt noen ny funksjonalitet. Jeg betaler for eksempel 150 kroner for medlemskapet i Gardians of Catfish. Jeg betaler også for medlemskapet i NAF. Det eneste jeg krever er at eksisterende funksjonalitet på AF blir opprettholdt og videreutviklet. Hvis ikke den ordinære driften av AF opprettholdes og videreutvikles er løpet kjørt og det er vi alle klar over. Ingen er tjent med at det skjer og derfor kan alle være sikre på at den betalingsfrie delen vil få sin rettmessige andel av utvikling.

Det er her jeg ser at Plussmedlemskapet kommer inn i bildet. Med utvikling av funksjonalitet i Plussmedlemskapet vil det bli laget kode som kan gjenbrukes i den betalingsfrie delen. Uten pengene fra Plussmedlemskapet ville ikke koden blitt laget og ingen ville ha fått ny funksjonalitet. Dette kan sammenlignes med teknologi laget for formel1-biler som senere blir benyttet i standardbiler.

Det at et Plussmedlemskap kan skape skiller mellom Plussmedlemmer og vanlige medlemmer er noe vi skal ta på alvor. Hele moderatorstaben skal nok sørge for at dette ikke skjer og det kan alle være trygg på.
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap